Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nännikipu imettäessä, apua!

Vierailija
25.02.2014 |

Vaikka imetän rintakumilla, nännit ovat todella kipeät sekä imettäessä (kova vihlova kipu) että imetysten välillä. Otan paracetamolia kipuun ja olen viilentänyt rintoja jäillä. Mikään ei silti auta. Imetys on ihan alussa, vauva on viikon ikäinen. Maito on usein veristä. Mikä avuksi kipuun? Imuote on tarkistettu, sitä vaihtelemalla kipu ei lievity. Kipu on ollut alusta saakka. 

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetys on kamalaa! Mun rinnat ei ainakaan ole imetykseen tarkoitetut. En tiedä sitten mihin on.. Ihan liian suuri numero tehdään koko imetyksestä. "Kaikki äidit voi imettää" hoettiin synnytysvalmennuksessa. Kattia kanssa, sanon minä.

Vierailija
2/20 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lansinoh-voide voisi auttaa, jos verisyys ja kipu johtuu nännien ärtymisestä tai kuivumisesta. Tsemppiä tosi paljon!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäisin vielä, että vauva imu on todella kova. Sormeenkin sattuu, jos sen kokeilee laittaa suuhun.

ap

Vierailija
4/20 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy ostamassa apteekista Lansinoh nännivoidetta! Helpottaa kipuun päivässä parissa. Laita aina imetyksen jälkeen nänneihin ja voidetta ei tarvitse pestä pois kun alkaa imettämään.

Vierailija
5/20 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tuntua hirveältä ensimmäisen kuukauden ajan mutta kyllä se lopulta helpottaa! Jatka sitkeästi, kunnes nännit tottuvat imuun äläkä vaan luovuta. Kokeile myös ihmeessä edellä mainittua rasvaa. Imetys on ihanaa kun se alun jälkeen alkaa sujua!

Vierailija
6/20 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy kokeilla voidetta. Kipu ei kuitenkaan ole ihon pinnassa, vaan nännissä sisällä ja tämä kipu alkoi heti ensimmäisissä imetyksissä. Eli kyse ei ole hankautumisesta. Rintakumi ei myöskään hillitse kipua laisinkaan.

Vierailija
7/20 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En rehellisesti sanottuna tiedä kuinka kauan pystyn kestämään tätä kipua, joka ei lakkaa edes imetysten välillä! Imetyksen ajan itken. Nyt tarvitsisin apua tuohon kipuun, jotain tehokkaampaa, mutta sallittua kipulääkettä? Puudutetta?

ap

Vierailija
8/20 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kuulostaa siltä että imuote on huono. Koita litistää nännipihaa ennenkuin tarjoat rintaa, ja katso että suu on kunnolla auki. Joillain menee vaan kauemmin opetella.

Mulla oli itsellä ihan sama tilanne, tein sitten niin että pumppasin kolmen tunnin välein, myös yöllä, että rinnat saivat parantua. Sitten kun ei ollut enää rupea, aloitin rinnan tarjoamisen uudelleen. Sattuihan se vielä, mutta aina kun ote oli huono, irrotin vauvan ja koitin uudelleen. Loppujen lopuksi kipu meni nopeasti ohi ja imetin puolitoista vuotta :)

Vierailija
9/20 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetys on usein ihan hirveää ja kamalaa ja sattuu aluksi. Kun siitä pääsee yli, se on helppoa ja ihanaa. Koita vaihtaa imetysasentoa välillä, niin että vauvan leuka on eri suuntiin rintaan nähden, esim maaten, niin että vauva on "väärinpäin" vatsa kasvojasi vasten.

Älä huoli, oot ihan normaali. Jos tuntuu liian pahalta, ei korvikkeetkaan ole paha juttu. Onnea perheenlisäyksestä.

Vierailija
10/20 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imuote on sairaalassa tarkistettu ja kädestä pitäen neuvottu, myös eri imetysasennot ja vauvan pään kulmat kokeiltu; ei eroa kivussa. 

Ap

Vierailija
11/20 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasi lisää vielä, että itselläni rintakumi pahensi kipua, ja vauva oppi ilman sitä paremmin otteen. tarjoa nänni aina syvälle kitalakeen puristaen nännin aluetta littanaan.

Alkukivuista huolimatta ekaa lasta imetin 3kk ja toista 2v. Molemmissa sattui aluksi.

Vierailija
12/20 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 18:28"]Imuote on sairaalassa tarkistettu ja kädestä pitäen neuvottu, myös eri imetysasennot ja vauvan pään kulmat kokeiltu; ei eroa kivussa. 

Ap

[/quote]

Noin se mullakin oli, mutta väärin silti. Tsemppiä kovasti! Koita tosiaan ensin saada nännit parantumaan ja tarjoa sitten rintaa uudelleen.

Vierailija
13/20 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuota kesti kaksi kuukautta, tuli vedet silmiin aina, kun vauva nappasi tissistä kiinni. Auttoi hieman, kun laitoin nännin ja rintakumin väliin rasvaa (taisin itse käyttää Bepanthenia, Lansinoh ilmeisesti parempi vielä). Pikkuhiljaa sitten tissit tottuivat, vauvan suu kasvoi ja nännin päät venyttyivät ja ongelma poistui. Melkoista taistelua oli se eka 2kk, mutta jälkikäteen ajateltuna sen arvoista.

Vierailija
14/20 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus se vaan sattuu, ja menee n. 1kk ohi. Sulla on herkät rinnat, ja sille ei välttämättä voi mitään.

Vierailija
15/20 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu kudoksen venymisestä. Helpottaa parissa viikossa, ihan viimeistään kuukaudessa. Itselläni oli sama ongelma, se oli kamalaa. Toisen lapsen kanssa ongelmaa ei enää käytännössä ollut. Tsemppiä :)

Vierailija
16/20 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alussa se valitettavasti on tuota, kun iho ei ole tottunut.

Rasvaile bepanthenilla, laita maitoasi iholle ja anna ilmakylpyjä.

Vierailija
17/20 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä. Mulla syyksi paljastui sammas, voisiko olla syynä sullakin?

Vierailija
18/20 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota parasetamolia ja ibuprofeenia samaan aikaan (jos sinulla ei ole estettä käyttää ibuprofeenia)

Vierailija
19/20 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 18:28"]

Imuote on sairaalassa tarkistettu ja kädestä pitäen neuvottu, myös eri imetysasennot ja vauvan pään kulmat kokeiltu; ei eroa kivussa. 

Ap

[/quote]

Mulla oli sama juttu, sairaalassa tarkistettiin imuote kun kävin anomassa apua hirveään kipuun ja verisiin nänneihin. Mulla tilanne kesti toista kuukautta, toisesta nännistä katosi puolet ja imetys oli kauheaa tuskaa, lansinohia kului. Lopulta tajusin että eihän se imuote ollut oikea, tai ehkä olikin, mutta vauva oli liian kaukana ja pää oli vinossa nänniin suhteen. Ap, kokeile sitä että tuot vauvan ihan omaan kroppaan kiinni ja vaakasuorassa, voihan olla että sulla on jotain samantapaista. Pointti on se että vauvan suu uppoaa tissiin eikä vedä nänniä yhtään. Mulla alkoi nännien paraneminen siitä hetkestä kun tuon tajusin. En mä käsitä miten siellä synnärilläkin vaan nyökkäiltiin että imuote kunnossa, vaikka vauva retkotti ties miten kaukana tyynyllä.

Vierailija
20/20 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 4 jatkaa, mullakin sattui juurikin sinne nännin sisälle. Kyllä se helpottaa, usko pois!