Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä ja lapsi saatiin vuosia sitten sossusta maksusitoumus kahden yön risteilylle Viking linella

Vierailija
17.08.2025 |

En tiedä olisiko tuollaista saanut pelkän toimeentulotuen perusteella koska meillä oli toimeentulotuen lisäksi myös lastensuojelun asiakkuus. En ala tässä kertomaan syitä lastensuojelun asiakkuuteen, ei kuulu millään tavalla teille. Tuolloin toimeentulotuki tuli vielä sossusta.

Mun pointti se, että ei jotkut huvipuistoreissut ole ainoita mitä voi saada maksusitoumuksella. Näillä maksusitoumuksilla halutaan tukea perheitä ja tuoda edes jotakin iloa vaikeuksissa olevien elämään. En ymmärrä miten joku voi kadehtia sitä, että köyhät saa joskus jotakin. Siitä vain elämään toimeentulotuella niin näette, että onko se nyt niin kivaa. Voin sanoa, että ei ole kivaa. Kaukana siitä.

Onneksi tuosta on jo kauan aikaa. Olen ollut töissä jo monia vuosia eikä ole tarvinnut hakea toimeentulotukea. Lastensuojelun asiakkuuskin on päättynyt jo aikoja sitten ennen kuin lapsi oli edes täysi-ikäinen vielä. Nykyään maksan ihan itse lomamatkat ja lapsikin matkustaa omillaan. 

Omien vaikeuksien vuoksi en voi ymmärtää miten joku voi olla kateellinen köyhille. Kyllä piti elää todella pienillä rahoilla ja omasta ruoasta tingin, että lapselle oli aina ruokaa. Ei ollut mitään herkkua se elämä ja stressaavaa se oli jatkuvan rahan vähyyden vuoksi.

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ihmiset voivat olla kateellisia kaikesta, aivan kaikesta.Heilllä voi olla maallista mammonaa yllinkyllin ja silti he voivat kadehtia muita.

Jotkut ihmiset osaa/pystyy ja kykenee aidosti iloitsemaan toisten puolesta jos joku joskus saa extraa.

Pieni piristys arjen pyörityksen keskelle.

Iloitsen jos joku saa jotain!

Vierailija
2/50 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ihmiset voivat olla kateellisia kaikesta, aivan kaikesta.Heilllä voi olla maallista mammonaa yllinkyllin ja silti he voivat kadehtia muita.

Jotkut ihmiset osaa/pystyy ja kykenee aidosti iloitsemaan toisten puolesta jos joku joskus saa extraa.

Pieni piristys arjen pyörityksen keskelle.

Iloitsen jos joku saa jotain!

Mä en ole koskaan ymmärtänyt kateutta. Täällä palstallakin aletaan heti huutamaan kateudesta, jos esittää eriävän mielipiteen ja kritisoi jotakin. Ei kritiikki kateutta ole. Jos asiallisesti keskustelee asiasta, niin se on vain kritiikkiä. Jos keskustelu on kuitenkin täysin asiatonta ja haukkumista, niin kyllä silloin sillä kirjoittajalla on ongelmia.

Olen ollut todella pienituloinen enkä silti kadehtinut parempi tuloisia koska tiesin, että mun itse pitää tehdä asialle jotakin, että saan paremmat tulot ja pääsemme pois toimeentulotuelta. Nyt olen ihan tavallinen duunari n.2100 euron nettotuloilla ja tiedän edelleen, että jos haluan saada enemmän tuloja, niin mun itse pitää asialle tehdä jotakin. Ei siinä kateus auta millään tavalla.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko. 

Vierailija
4/50 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain harkinnanvaraisesta maksusitoumuksen autoni korjaamiseen. 

Vierailija
5/50 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko. 

No älä usko. Näin kuitenkin tapahtui. Ei siis pelkän toimeentulotuen perusteella vaan lastensuojelun asiakkuuden perusteella. 

Ap

Vierailija
6/50 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amnelin sai Kelalta toimeentulotukea noin 15 vuoden ajan. Särkänniemeen he pääsivät pääsivät kerran huvipuistoon 15 vuoden aikana.

Nyt te kuvittelette, että kyrpii tuo yksi Särkänniemen matka? 

Vierailija
7/50 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen kyllä että pelkkä toimeentulotuen asiakkuus ei oikeuta mihinkään extraetuihin. Jotain muuta pitää olla taustalla. Ikinä en ole muuta saanut kuin minimitoimeentulotuen ja kuitenkin useampi lapsi ja yli kymmenen  vuotta köyhän elämää takana.

Vierailija
8/50 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kateellinen vaan harmissaan siitä mihin verorahojani menee. Huvituksiin.

Vierailija
9/50 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi kiva juttu aloittajalle!

Tiedän perheen, joka -90 luvulla pääsi viikonlopuksi maatilamajoitukseen maksusitoumuksella/sossun rahoilla.

Kiva viikonloppu heille.

Vierailija
10/50 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyse ole kateudesta, vaan siitä, että tälläisille ylimääräisille tuille pitäisi olla selkeät kriteerit koska sellaiseen on oikeutettu. Nykysysteemi on kuin villilänsi ja näitä jaetaan naamakertoimen perusteella.

Vierailija
11/50 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko muistanut kiittää meitä jotka maksoimme sen?

Vierailija
12/50 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen kyllä että pelkkä toimeentulotuen asiakkuus ei oikeuta mihinkään extraetuihin. Jotain muuta pitää olla taustalla. Ikinä en ole muuta saanut kuin minimitoimeentulotuen ja kuitenkin useampi lapsi ja yli kymmenen  vuotta köyhän elämää takana.

Niin mähän kirjoitin jo aloitukseen, että olimme lastensuojelun asiakkaita.

Ap

Vierailija
13/50 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko muistanut kiittää meitä jotka maksoimme sen?

Olet idiootti.

Vierailija
14/50 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ihan oikein.  Keskimääräistä parempi tuloisena veronmaksajana voin todeta, että olitte varmasti tuon risteilyn ansainneet.

Olet jo tuon risteilyn ehtinyt maksaa moneen kertaan veroina takaisin.  Kaikkea hyvää!

Vierailija
15/50 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätini oli 2 lapsen yh. Hän sai tyttärelle balettituntimaksut syyskaudelle ja pojalle kitaratunnit - tästä on aikaa jo varmaan yli 15 v. Ilmeisesti ennaltaehkäisevänä tukena, lapset eivät joutuneet aivan ilman harrastuksia olemaan. Myöhemmin jatkoivat näitä ilm. tädin talouden kohennuttua.

Vierailija
16/50 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amnelin sai Kelalta toimeentulotukea noin 15 vuoden ajan. Särkänniemeen he pääsivät pääsivät kerran huvipuistoon 15 vuoden aikana.

Nyt te kuvittelette, että kyrpii tuo yksi Särkänniemen matka? 

Amnelin on itsekin lähtöisin vähävaraisesta perheestä. Hieman ennen 2000-lukua hän joutui huumeiden käyttöpiireihin. Muutaman vuoden jälkeen Amnelin sairastui pitkäaikaiseen masennukseen, jonka jälkeen hän jäi työkyvyttömyyseläkkeelle ja toimeentulotuen asiakkaaksi.

On oikeastaan hassua, että lapsen hankkiminen tuntuu olevan kenelle tahansa oikeus. Ravintolassa työskentelyynkin tarvitaan hygieniapassi, mutta vanhemmaksi pääsee, jos osaa paneskella, vaikka sen tekisi viiden promillen humalassa. Ja vaikka olet työkyvyttömyyseläkkeellä voit paneskella niitä lapsia vaikka et pysty vastaaman edes itsestäsi ja nyt yhteiskunta eli me muut ihmiset ollaan kateellisia kusipäitä, kun tämä on ihan perseestä? 

Vierailija
17/50 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän risteilyt maksa edes montaa kymppiä. On suomalaiset ihmeen kateellista porukkaa monilla on talot, mökit, monta autoa ja ties mitä vempelettä. Sitten kitistään kun rahat ei riitä kun eletään liian leveää elämää ja vedetään herne nokkaan kun joku toimeentulotuella oleva saattaa saada jopa 100e arvoisen reissun.

Vierailija
18/50 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätini oli 2 lapsen yh. Hän sai tyttärelle balettituntimaksut syyskaudelle ja pojalle kitaratunnit - tästä on aikaa jo varmaan yli 15 v. Ilmeisesti ennaltaehkäisevänä tukena, lapset eivät joutuneet aivan ilman harrastuksia olemaan. Myöhemmin jatkoivat näitä ilm. tädin talouden kohennuttua.

Juuri näin, koska ennaltaehkäisevä tuki on paljon halvempaa kuin sosiaalivirainomaistrnninterventiot.

Jokaiselle lapsella ja nuorella pitää olla oikeus yhteen harrastukseen.  Se on parasta syrjäytymisen ennalta ehkäisevää toimintaa

Vierailija
19/50 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuet pitäisi olla lainaperusteisia.

Vierailija
20/50 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastensuojelun asiakkaana ainakin muutama vuosi sitten sai muutaman satasen lapsen harrastuksiin vuodessa. olin sossuna ja muistan että pidin itse jotain viittä sataa vuodessa lapsen harrastuksiin tosi isona summana. omat lapseni eivät harrastaneet mitään kallista, eikä siihen olisi ollut varaakaan.

Maksan veroa pari tonnia kuussa, ja kyllä harmittaa, jos kuulen että Suomi jakaa verovaroja liian helposti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi