onko kerrostaloasuminen köyhiä varten?
Yleinen mielipide tuntuu olevan se, että kaikki tähtäävät omakotitaloasumiseen. Onko tämä kuitenkaan totta? Entä onko se vain varallisuuskysymys, asuuko omakotitalossa vai kerrostalossa? Omakotitaloasuja: säälitkö kerrostaloasujaa? Ajatteletko, että hänen elämänsä on säälittävää, kun omaa taloa ei ole? Entä toisinpäin, haaveiletko kerrostaloasuja omakotitalosta vai nauratko partoihisi omakotitaloasujaa, joka herää aamyöstä tekemään lumitöitä, korjaa kaiken omakustanteisesti yms?
Kommentit (72)
No meillä olisi kyllä rahaa muuttaa ok-taloon mutta ei haluta. Kerrostalossa asuminen on niin paljon helpompaa, ei ole pihatöitä tms. Haluamme myös asua tällä alueella (meren rannalla) ja tällä suunnalla ok-taloja on myynnissä todella harvoin.
Meillä siis omistusasunto kerrostalossa.
Riippuu tosi paljon sijainnista. Jossain mamulähiössä kerrostalo kaksiossa asuva ei saa kovin korkeita pisteitä. Jos taas asuu Helsingin keskustassa 100 m2 kämpässä, niin todennäköisesti rahaa on tai ainakin on ollut.
Omakotitalojakin on erilaisia. Toiset ovat aivan ladon näköisiä pienine ikkunoineen ja 100 neliöön ahdettu mahdollisimman paljon huoneita ja kaikki tehty niin halvalla, että se näkyy. Sellaisten talojen omistajat lähinnä säälittävät.
Sitten on taas niitä isoja ja uusia kivitaloja tai oikeasti vanhoja, hienoja puutaloja. Nekin ovat jo maksaneet jotain ja varsinkin, jos sisustukseen on viitsitty panostaa, niin silloin pisteet nousee.
Toisaalta en mäkään ajattele noin mustavalkoisesti, näkeehän sen ihmisestä onko hän onnellinen vain onko tyytynyt vain johonkin minkä juuri ja juuri saa.
Ne ihmiset, jotka kuvittelevat omakotitalon olevan merkki vauraudesta ja ostavat jonkun älvärin ja sisustavat sen sukulaisten vanhoilla huonekaluilla ja kuvittelevat sen jälkeen olevan jotenkin parempia ihmisiä, ovat niitä kaikista säälittävimpiä.
Ei tulisi mieleenkään vaihtaa kerrostaloasumista ok-taloon, sillä yhden talon eli vapaa-ajan mökin ylläpito, huolto ja pihatyöt riittävät oikein hyvin.
Ei ainakaan uusissa kerrostaloissa köyhät asu. Täälläpäin saa uudenkarheita omakotitaloja halvemmalla kuin uusia kerrostalo-osakkeita. Jos osakkeen hinta on lähes viisisataatuhatta euroa (muualla kuin pääkaupunkiseudulla) niin ei ihan pienituloinen sellaista osta.
Elämäntilannekysymyshän tämä on monin tavoin, itselleni ainakin.
Nuorena asuin kaupungissa, kaikki lähellä, helppoa ja edullista kun olin vuorallakin.
Rivarissa asuin jonkin aikaa, vuokralla ja myös helppoa, ihanasti muita pikkulapsiperheitä lähellä jotta päivisin oli seuraa nuorena äitinä.
Nykyään maalla, omakotitalo haja-asutusalueella jossa ei naapureita liian lähellä, enemmän töitä mutta enemmän myös lupaa totetuttaa itseäni, nuorisolla kotiin tullessa hengähdyspaikka kaupungin kiihkeydestä.
Sitten joskus kun keho ei enää jaksa hoitaa tähän asumiseen liittyviä juttuja niin aika näyttää mennäänkö mitä reittiä siinä kohtaa.. rivarin kautta kerrostaloon ja sieltä jonnekin hoitokotiin?
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 16:06"]
No riippuu siitä missä asuu. Me asumme Eirassa jugend kerrostalossa, emme ole köyhiä ja täältä posi en muuttaisi edes palatsiin. :)
[/quote]
Nimenomaan, kerrostaloja on hyvin monenlaisia, korkeatasoisista halpoihin vuokrakasarmeihin, ei se mikään huonompi asumismuoto ole vaan riippuu täysin siitä, missä ja minkälaisessa kerrostalossa asut.
AP haluaa vaihtaa omakotitalon kerrostaloasuntoon, sillä just lumi- ja pihatyöt ottaa päähän joka päivä. Lämmitys ja tonttivuokra samoin. Haluaisin niin kerrostaloon
Ongelma on, etten ole koskaan asunut sellaisessa. Mistä tietää, kuinka sekoja naaapureita siellä on tai miten muista asunnoista kuuluu kaikki äänet.
Entä mitä ovat mamulähiot? Helsinkiin haluan muuttaa mutta missä siellä on kohtuuhintaisia kerrostaloasintoja ei missään mamulähiössä?
AP jatkaa: eikö kerrostalo asunnoissa saa sitten levähtää kaupungin hälinästä? meillä ei ole mökkiä, joten meneekö se sitten ihan mökkihöperömeinongiksi jos ei ole omaa pihaa?
En ole koskaan halunnut asua omakotitalossa...rivarissa olen asunut mutta sieltäkin halusin kerrostaloon. Ei ole kaduttanut. Tykkään siitä ettei tarvitse tehdä lumitöitä tai pihatöitä yleensäkään. Oon lapsuuteni ja nuoruuteni asunut maalla mutta tykkään kaupunkilaismenosta enemmän. Kerrostalo jossa asun on rauhallinen ja naapurit mukavia. Sijainti on hyvä, ei keskustassa mutta ei liian kaukanakaan mutta kuitenkin esim. metsää vieressä.
Asun lähellä isohkon kaupungin keskustaa kerrostaloasunnossa. Neliöitä 96, parveke ja kaikille kolmelle asukkaalle oma vaatehuone. Rauhallinen talo ja iso sisäpiha...kaikkialle lyhyt matka. Tällä alueella ei edes ole omakotitaloja, mutta useimmissa asuinnoissa asuu omistaja. Rantakin on lähellä=)
Mieluummin asun itse vuokralla kun elämäntyylini on melko liikkuva ja jääpä rahaa muuhun enemmän. Jos omistaisin kämpän jostakin , ei muutttaminen olisi näin helppoa tai asuinaluen valinta näin vapaata.
MInulla on sekä omakotitalo että kerrostaloasunto. Omakotitalo on omasta mielestäni hieno, noin puolen miljoonan arvoinen isohko talo 4 kilometrin päässä Tampereen keskustasta. Kerrostaloasunto on lähes saman hintainen asunto jugend-talossa siellä keskustassa, vähän penempi tietysti. Muutamme jäkimmäiseeen kokonaan kunhan lapset lakkaavat tarvitsemasta pihaa ja pihavarastoa harrastusvälineiden säilömiseen. Kerrostaloon ei vaan mahdu sitä määrää lautoja, rullia, boardeja, moottoripyöriä ja työkaluja, mitä meillä nyt on. TOinen tärkeä ero näillä on sijainti. Omakotitalo on sen 4 km keskustasta, kerrostalomme on siellä keskustassa. Vaikka kerrostaloja löytyy kauempaakin, omakotitaloja ei löydy keskustasta.
Lumi- ja pihatyöt eivät minua häiritse, puuhastelen mielelläni ulkona ja saan siitä mielestäni hauskempaa ja mielekkäämpää liikuntaa kuin esim salilla. Tänä talvena ei tosin ole tarvinnut paljon puuhastella. Lämmitys pitää maksaa sekä kerrostalossa että omakotitalossa; omakotitalossa voit enemmän vaikuttaa siihen, paljonko kulut ovat, mutta kerrostalossa vastike määräytyy kun koko talon yhteenlaskettu kulutus jaetaan osakemäärällä tai neliömäärällä. Suhteellinen hinta on sama. sekoihin naapureihin en ole törmännyt. Taino, meidän rappukäytävässä asuu kyllä nelikymppinen nainen, jolla on selvästi joku mielenterveysongelma, paniikkihäiriö tms, mutta asia ei kuulu minulle eikä aiheuta häiriötä. Muiden ääniä en hgäiriöksi asti kuullut, mutta joskus toki harmittaa itse hissutella.
Ja tuohon viimeiseen kysymykseen sanoisin, että kohtuullinen hintahan on suhteessa siihen, mitä rahalla saat. Jos sulla on sadan neliön ylimmän kerroksen asunto keskustassa merinäköalalla tai arvotalosta, tai 30 neliön yksiö 1970-luvun kauimmaisesta teollisuuslähiöstä, niiden kohttuullinen hinta on aika eri. Näin ollen kohtuuhintaisia asuntoja on kaikkialla. Siihen taas, mitä sun tuloihin ja varallisuuteen nähden on kohtuullista maksaa, me emme pysty vastaamaan..
Mulla on loft-tyylinen kerrostaloasunto kahdessa kerroksessa (5. ja 6. krs) ja iso parveke ja kellarikerroksessa parkkihalli, jossa on autopaikka. Ei ole säälittävää asumista. En lähtisi minnekään omakotitaloon tästä.
Mua ei sais omakotitaloon kirveelläkään. 19 vuotta elämästäni sellaisessa asuin ja se riitti. Mulla ei ole mitään mielenkiintoa laittaa pihaa, tehdä lumitöitä ja huoltaa itse taloa. Kerrostaloasuminen (lasitetulla parvekkeella) on mulle sen sijaan täydellistä. Joku muu hoitaa valtaosan huoltotöistä. Ehkä jotain pientä pintaremppaa saatan joutua itse tekemään.
Rivitaloakaan en halua, sillä siinäkin olisi se pihanhoito.
Riippuu ihan kerrostalosta ja sen sijainnista, huonokuntoinen vuokrakasarmi lähiön perukoilla on köyhille, Eira ja vastaavat alueet eivät ole köyhille. Samassa talossakin voi olla erilaisia ja eri hintaisia asuntoja, ylin kerros vaikka kokonaan samaa asuntoa ja alin kerros pikku-yksiöitä, todennäköisesti se ylimmän kerroksen asukas on rikkaampi kuin alakerran asukas.
Moni omakotitalossa asuva haaveilee eläkepäivistä kerrostalossa, ei ole niitä pihatöitä ja huoltotöitä ja voi huolettomammin lähteä parin kuukauden matkalle vaikka Floridan loma-asunnolleen.
On olemassa kerrostalohuoneistoja jotka on kaksikerroksisia, uima-altaisia, takallisia ja hirvittävillä parvekepatiokattoterasseilla. Vain se peruselementtihelvetti on köyhäilyä.
Asun miljoonan euron arvoisessa kerrostaloasunnossa, en todellakaan haaveile omakotitalossa asumisesta. Kaupunkilaisena arvostan toisenlaisia asioita.
Pienkerrostalo Lauttasaaressa meren rannassa, neliöitä yli sata. Tämän hinnalla saisimme varmaan kolme omakotitaloa Kouvolasta tms.
jaa, kaikki asuvat jossain miljoonalukaaleissa jugendtaloissa. eikö kukaan asu jossain Malmilla 70-neliön asunnossa?
No riippuu siitä missä asuu. Me asumme Eirassa jugend kerrostalossa, emme ole köyhiä ja täältä posi en muuttaisi edes palatsiin. :)