Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysy mitä vaan Kaliforniassa asuvalta

Vierailija
25.02.2014 |

Näitähän riittää, mutta vähän tekemistä näille yön pikku tunneille.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

6.
Tällä hetkellä sellaset iha mukavat kelit suomalaisen näkökulmasta, eli ei mitenkään kovin kuumaa vaikka välillä on ollutkin järkyttävät helteet talvesta huolimatta.
Tottakai niihin herkkuhin sortuu, mutta olen monta pätkää täällä viettänyt, niin ei ne amerikkalaiset herkut ole enää niin ihmeellisiä, että niitä usein ostaisi.
Itse en ole kovinkaan makeanperso, joten makeisiin juttuihin en ole hirveästi tutustunut. Frozen jugurtit ovat parhaita! Mun lempipaikka on pinkberry ja monet liputtavat yogurtlandia, mutta itelle pinkberry kolahtaa enemmän. Sit tietenki perinteiset juustokakut, kurpitsapiirakka.. Karkit ei omasta mielestä oo kummosia ja hyvää suklaata ei meinaa löytää.
Mun mielestä jenkkien ''keittiö'' ei oo kummonen. Kaikki on vaan tosi rasvasta ja sokerista, siis jos puhutaan niistä niitten perinneherkuista. Sellainen kun Pandaexpress on huippu! On siis periaatteessa kiinalaista ruokaa ehkä hieman amerikkalaisilla viboilla, eli mun lemppari tollasista pikapaikoista. Sit Californian pizza kitchen on sellanen perus ihan jees kohtuu hintainen. IHop on nyt pakollinen kaikille amerikan kävijöille, eli pannukakkuja ja kaikkea muutakin mitä keksiä saattaa. Cheesecake factory on nimestään huolimatta siis ravintola, mistä saa myöskin kaikkea mitä vaan keksii ja sen lisäksi myös niitä juustokakkuja. En ole hirveästi suosinut ketjuja, niin tuossa päälimmäiseksi mieleen tulleet. En käy hampurilaispaikoissa oikeastaan ollenkaan, koska en voi sietää hampurilaisia niin niistä multa ei saa apua :D In 'nd Out burgerin proteiiniburgeria lukuunottamatta!

7.
No siis olen ollut eka ns. vaihdossa täällä lukiossa, jolloin tutustuin erääseen poikaan ja sen jälkeen tulin opiskelemaan lukuvuodeksi kun Suomessa ei yliopistonovet auennut ja sen jälkeen opiskelijaviisumin umpeuduttua tein Suomessa töitä niskalimassa ja sen jälkeen olen viettänyt täällä nyt turistiviisumilla 3 kk pätkiä vuoden verran. Käyn siis aina 3 kuukauden välein joko Suomessa tai jossain muualla muutaman viikon. Kesällä olin suomessa reilun kuukauden poikaystävän kanssa. Eli ei ole työpaikkaa, elän säästöillä ja asuminen on itselle ilmasta. Syksyllä aloitan taas opiskelut täällä. Naimisin ei vielä aiota, eikä haluta, vaikka se oisi kaikista helpointa, koska ollaan nuoria.

Vierailija
22/39 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, tein kyllä kappalejaot, mutta näköjään heivasi kaiken putkeen.. Eli ei ollut tarkoitus kirjottaa noin pötkössä! Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnetko/oletko tavannut muita siellä asuvia suomalaisia?

Vierailija
24/39 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaako verotus kyrsiä? Oli pakko muuttaa teksasiin paremman elämän toivossa.

Vierailija
25/39 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

8.

En pelkää maanjärjistyksiä. Ei niitä tule edes ajatelleeksi ja monesti niitä ei edes tunne juuri sillä alueella missä on itse. Omalle kohdalle ei ole sattunut edes kovin montaa oikeasti tuntuva järinää. Eikä noita palojakaan ole tultu sen kummemin ajateltua, vaikka kuivuus ja kuumuus niitä aiheuttaakin suhteellisen usein. Nykyään niihin on osattu jo varautua niin hyvin, että en ole ottanut niistä itselleni stressiä.
Kuivuus näkyy ehkä siinä, että yllättävän monilla on pihallaan tekonurmikko, koska ei ole rahaa/ei jakseta panostaa kastelujärjestelmiin tai sitten ihmisillä on kunnon kastelujärjestelmät omilla pihoillaan. Tai veikkaan tämän johtuvan juurikin kuivuudesta.. En ole hirveästi ajatellut asiaa. Sitten jos ei ole kumpaakaan noista, niin nurmikot (tai siis mitkä nurmikot?) ovat ihan keltaisia ja kuivuneita, näitä näkeekin juuri huonommilla alueilla.

Autoa tarvii oikeasti jokapäivä ja sillä liikutaan joka paikkaan. Mun mielestä voitaisiin ihan hyvin kävellä esimerkiksi kilometri jos toinenkin johonkin paikkaan, mutta poikaystävän mielestä se on hulluajatus.

Asun Los Angelesin suuralueella, mutta rantaan on kyllä matkaa. Käydään sillon tällöin, mutta olen huomannut että mielikuvat Kaliforniassa asumisesta ja siellä oikeasti asumisesta ei ihan kohtaa. Joskus saattaa olla kuukausikin helposti väliä että ei käydä rannalla missään muodossa. Talvella tuuli on tympeän kylmä, jolloin siellä ei kyllä tee mieli olla ollenkaan. Poikaystävän surffaa niin lähen monesti mukaan jos vain on hyvä sää, mutta talvikuukausina skippaan kyllä monesti. Uimassa ei tule käytyä kyllä paljoo ollenkaan. Jos käydään uimassa, niin lähdetään autolla vähän kauemmas paremmilla apajille.

Vierailija
26/39 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

12.
Olen tavannut muutaman, mutta en ole heidän kanssaan hirveästi tekemisissä. Yhden kanssa tavataan aina sillon tällöin kun ollaan samassa kaupungissa, mutta muiden kanssa en ole hirveästi tekemisissä. Enemmänkin olen paikallisten kanssa ja muutama muu euroopasta muuttanut kaveri löytyy.

13.
En voi oikein vastata, koska en tee täällä töitä. Eli ei se ainakaan vielä kyrsi.

Ap.

Vierailija
27/39 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lähdet opiskelemaan? 

Vierailija
28/39 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vittua?

Vierailija
29/39 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia eläimiä/hyönteisiä siellä olet kohdannut?

Tunnetko olosi siellä turvalliseksi, voitko esim. yksin olla kadulla yömyöhällä?

Onko asunto minkäkuntoinen? Onko parempi vai huonompi vrt. samanhintainen Suomessa?

Vierailija
30/39 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
31/39 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen Kaliforniassa asuva myös täällä! Tosin en asu Los Angelesin seudulla, vaan Bay Arealla. Enkä ole nainen. :) Jos siis joku jotain haluaa kysyä, niin mielelläni vastaan myös.

Vierailija
32/39 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko yksi syistäsi muuttaa Kaliforniaan, että voisit avata suomalaiselle keskustelupalstalle "kysykää kalifornialaiselta" -ketjun?

Vierailija
33/39 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 04:00"]

Oliko yksi syistäsi muuttaa Kaliforniaan, että voisit avata suomalaiselle keskustelupalstalle "kysykää kalifornialaiselta" -ketjun?

[/quote]

Haha, aika hyvä. :) En siis ap, vaan tuo viestiä aiempi myös-täällä-asuva.

Vierailija
34/39 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satoiko teilläkin viime yönä?

Vierailija
35/39 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 04:26"]

Satoiko teilläkin viime yönä?

[/quote]

Ainakin Los Gatos - Saratoga -akselilla satoi yöllä. San Franciscosta ajelin eilen illalla, ja oli kyllä melkonen ripottelu. Tänään olikin sitten hyvä keli. :)

Vierailija
36/39 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Under the VWP, time spent in Canada, Mexico, and adjacent islands counts towards the maximum of 90 days stay allowed under the program", eli on siis pakko vierailla jossain kauempana niin voi palata taas ja aloittaa uuden 90p:n jakson?

Vierailija
37/39 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 07:11"]

"Under the VWP, time spent in Canada, Mexico, and adjacent islands counts towards the maximum of 90 days stay allowed under the program", eli on siis pakko vierailla jossain kauempana niin voi palata taas ja aloittaa uuden 90p:n jakson?

[/quote] Voi tai ei voi. Riippuu ihan maahantuloviranomaisesta, jos alkaa epailla vilunkipelia niin sitten lahdetaan seuraavalla koneella kotimaahan. ja tuosta paatoksesta ei voi valittaa mihinkaan. Yleensa tulee myos karenssi.

Vierailija
38/39 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten amerikkalaiset ja suomalaiset eroavat toisistaan? Miten elämä siellä ja Suomessa eroaa toisistaan? Onko losissa kaikki niin hienoa kuin tv antaa ymmärtää vai onko siellä paljon tummaihoisia, slummialueita tms?Miten porukka siellä viettää vapaa aikaansa?

Vierailija
39/39 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 07:50"]

Miten amerikkalaiset ja suomalaiset eroavat toisistaan? Miten elämä siellä ja Suomessa eroaa toisistaan? Onko losissa kaikki niin hienoa kuin tv antaa ymmärtää vai onko siellä paljon tummaihoisia, slummialueita tms?Miten porukka siellä viettää vapaa aikaansa?

[/quote]

Täällä taas tämä jälkimmäinen kalifornialainen - ei siis ap.

Ainakin täällä piilaakson alueella on yllättävän suuret erot pikkukauounkien välillä. Yhtä suurta massaahan nämä ovat, eli ei mitään metsikköä kaupunkien välissä, mutta niin se muuttuu asujaimisto jo mailin pätkällä. Veikkaisin, että suurin vaikuttava tekijä on koulut. Ns. parempien kaupunkien koulut ovat myös parempia --> asunnot ovat kalliimpia - tummaihoisilla ei yleensä ole niihin varaa. Näin siis kärjistäen täällä. Todella paljon aasialaisia, eli kiinalaisia ja intialaisia. Ne ovat suhteellisen edullista työvoimaa, ja heitä on lähtömaissaan paljon. Ei mitenkään rasistinen kommentti, vaan faktojen toteamus. Esimerkiksi Saratoga - Los Gatos - Campbell -kolmiossa on todella vähän mustia ihmisiä, mutta rikkaita kiinalaisia ja intialaisia kylläkin. Silti länsimaalaiset ovat täällä enemmistöä.

Eroavaisuuksista, mjoo, kyllähän ne eroavat. Amerikkalainen - ainakin täällä - on ulkoisesti iloinen, avoin, ja positiivinen. Suomalaisen tunnistaa siitä että ei tervehdi. Näin kärjistäen. :) Työkaveri kertoi kyllä että se positiivisuus on niin pinnallista, ja halutaan antaa hyvä vaikutelma. Mutta silti otan sen tekohymyn ja tervehdyksen täällä paljon mielummin kuin sen ynseän murahduksen Suomessa. Ei minun tarvitse välittää onko se oikeasti hapan ihminen, kunhan omaa käytöstavat.

Losista en itse tiedä, niin vähän tullut siellä pyörittyä. Ei se niin hienolta ja upealta vaikuttanut niinä muutamina kertoina kun siellä olen pyörinyt. Valtava kaupunki vailla todellista ydinkeskustaa, ja todella paljon tuloeroja.

Elämä eroaa monellakin tapaa. Kierrätys on erilaista, autoilukulttuuri, käytöstavat, toimistokäyttäytyminen, paikoissa asiointi, jne. Periaatteessa samaa länsimaalaista touhua, mutta silti niin erilaista. Kaupassa - ainakin täällä piilaaksossa - kassat pakkaavat ostokset, joten jonossa kestää. Pankkitoiminta on shekkejä ja hiilipaperia, ja nettipankit vasta tekevät tuloaan. Aina pitää olla käteistä matkassa että kaikkia voi tipata (tämä oli itselleni vaikeaa kun en ollut Suomessakaan käyttänyt käteistä kymmeneen vuoteen). Tavaroiden takuuasiat hoidetaan suoraan valmistajan kanssa, eikä myyjäliikettä kiinnosta. Kaikella tavaralla lähestulkoon on palautusoikeus jos et tykkääkkään siitä. Liikenteessä ollaan paljon suvaitsevaisempia, eikä ole sellaista MINÄ MINÄ -mentaliteettia.

Älkää väärin ymmärtäkö, ei tämä mikään ruusuinen maa ole. :) On hyviä ja huonoja puolia, kuten kaikissa muissakin maissa. Rikkaalla täällä on hyvät oltavat. Itseäni pelottaa se, että jos sairastuisin tai loukkaantuisin vakavasti, niin vakuutuksien jälkeenkin maksettavaa jää helposti kymppitonni muutaman päivän sairaalakeikasta. Verot ovat pieniä, autot ja bensa halpaa, mutta ruoka, netti, tv-kanavat, vuokrat ja kaikki lisämaksut kalliita. Lopullista hintaa ei näe hotellia varatessa tai karkkipussia ostaessa, koska verot lisätään vasta aivan viimeiseksi. Eli jos on vitonen kädessä, niin sitä vitosen tuotetta et kaupasta sillä saa, koska siihen lähes aina lisätään verot vasta kassalla.

Mjoo, tällaista vuodatusta tässä. Saa kommentoida jos olen väärässä. Omia tuntemuksiani, ja miten itse koen tämän paikan. :)