Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvan niska murtui synnytyksessä - kuoli

Vierailija
25.02.2014 |

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18433679.ab

noniin mammat, pakkoruotsi hyötykäyttöön. 

herranjestas mikä tarina :-(

Kommentit (91)

Vierailija
81/91 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle erikoistunut gynekologi sanoi 12 vuotta synnytyksen jälkeen (+ kaikkien näiden vaivojen), että: "Eikö kukaan kertonut sinulle että lapsi ei välttämättä mahdu syntymään alakautta." Ei kertonut ei ja nyt meillä on tämmöinen "hidas" lapsi.

Vierailija
82/91 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavaa sanoa, mutta näin siinä käy kun ei osata vaatia oikeaa hoitoa. Mitä sitä turhaan panostamaan äidille ja lapselle turvallisiin synnytyksiin, kun naiset hiljaisuudellaan myöntyvät nykytilanteeseen, jossa sektio on turhaa hienostelua ja oman alapään repeäminen + ulosteen pidätyskyvyn katoaminen tai heikkeneminen on ihan normaalia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/91 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 18:38"]

Valitettavaa sanoa, mutta näin siinä käy kun ei osata vaatia oikeaa hoitoa. Mitä sitä turhaan panostamaan äidille ja lapselle turvallisiin synnytyksiin, kun naiset hiljaisuudellaan myöntyvät nykytilanteeseen, jossa sektio on turhaa hienostelua ja oman alapään repeäminen + ulosteen pidätyskyvyn katoaminen tai heikkeneminen on ihan normaalia.

[/quote]

Niin, jäi vielä uupumaan:

Ymmärrän kyllä erittäin hyvin, että synnytyksen keskellä tuskainen ja uupunut äiti ei välttämättä edes kunnolla tajua, miten asiat ovat ja luottaa täysillä siihen, että kyllä ne ammattilaiset osaavat.

Mutta jos paikalla on isä, niin mikseivät puutu tilanteeseen, joka selkeästi alkaa saamaan jo kidutuksen piirteitä?

Mietin vaan omaa miestäni missä tahansa toimenpiteessä, joka aiheuttaisi kohtuutonta kipua ja mies huutaisi tuskissaan, niin kyllä puuttuisin tilanteeseen pyytämällä toisen lääkärin paikalle arvioimaan tilannetta.

Eli isille olisi kyllä hyvä pitää ennen synnytystä pieni neuvottelu, jossa mietitään yhdessä etukäteen tilannetta, miten toimitaan jos homma alkaa riistäytyä käsistä.

Vierailija
84/91 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 16:43"]

Kätilöillä on kokemusta synnytyksistä ja jos kokenut kätilö on sitä mieltä että leikataan sitä ei pitäisi kyseenalaistaa.

[/quote]

Itselläni myös on sellainen käsitys, että Suomessa kätilöillä olisi enemmän sanavaltaa näissä asioissa kuin useissa muissa maissa. Korjatkaa, jos olen väärässä. 

Vierailija
85/91 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuossa pyydetty jotain toista lääkäriä mutta kun se oli joku kokematon, se kokenut lekuri jyräs. Tms, en jaksa lukea uudestaan niitä artikkeleja läpi.

Vierailija
86/91 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 13:33"]

Tyhmät! Yleensä niskan murtumaan kuolee :D

[/quote]

Painu sinä vaikka v*******n siitä nauramasta.

Vierailija
87/91 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme mulkku kyllä ukoksi tuo lekuri... mutta kyllä olisi pitänyt kätilöiden, potilaan ja isän vetää stoppi jossain välissä. Mä ainakin käskisin ukkoni soittaa vaikka poliisit, jos tulisi fiilis että minua tai syntyvää vauvaa pahoinpidellään eikä kukaan auta.

Useimmat synnytyksethän sujuvat hyvin eikä lääkäriä edes tarvitse. Omassa ensimmäisessä synnytyksessäni tarvittiin tosin imukuppia kahden vedon verran, mutta ne tehtiin työntöjen tahdissa, eli vetäminen ei tuntunut eikä aiheuttanut repeämiä tms. Kätilö teki päätöksen imukupilla avittamisesta ponnistusvaiheen pitkittymisen ja väsymiseni vuoksi. Vauvalta tosin murtui solisluu, mutta se on melko harmitonta ja paranee nopeasti ilman toimenpiteitä. Oli vain leveäharteinen poika, ja tuli millityönä ulos.

Seuraava lapsi olikin tyttönen, joka putkahti maailmaan pikapikaa ja synnytyskin kesti niin lyhyen aikaa, etten edes ehtinyt tajuta. Nopeuden takia tulikin sitten muutama repeämä. Eli ei se alakerta aina kärsi siksi, että synnytys on hidas tai vaikea, vaan näemmä nopeuskin on yksi oleellinen tekijä. Omat repeämäni tosin eivät ompelun jälkeen ole muistutelleet itsestään millään tavalla, joten siinä suhteessa olen ollut onnekas.

Vierailija
88/91 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole äiti, olen 21-vuotias (hyvin hyvin kapealanteinen nainen) mutta pelottaa jo tulevaisuudessa noi alakauttasynnytysfasismit ja imetyspakko ja blaa blaa blaa kun pakko on hoitaa vaikka kivun ja pakon uhallakin mahd.luonnollisesti, koska luonto ei KOSKAAN tee virheitä (aijaa? miks mun naama sit on tällänen ;D).

[/quote]

Niinpä olen minäkin kapealanteinen ollut ainakin ennen lapsia ( 86 cm ) ja neljä lasta putkauttanut suht helposti. Yksi näistä yli 4 kg. Ei lantionympärys kaikkea kerro.

Daily Mailin sivuilla oli vähän aikaa sitten samankaltainen tapaus. Siinä synnytyslääkäri vaurioitti vauvan selkärankaa vetämällä pihdeillä. Vanhemmat kuulivat vain rusauksen. Aivan kamala tapaus...

Vierailija
89/91 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutussa ei tainut käydä ilmi saiko muu henkilökunta syytteitä? Kun ovat selkeästi tienneet, että toimitaan väärin (pyytäneet sektiota, sulkeneet osaston, itkeneet...) mutta silti antaneet tilanteen jatkua.

Vierailija
90/91 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 18:49"]

[/quote]

Ymmärrän kyllä erittäin hyvin, että synnytyksen keskellä tuskainen ja uupunut äiti ei välttämättä edes kunnolla tajua, miten asiat ovat ja luottaa täysillä siihen, että kyllä ne ammattilaiset osaavat.

Mutta jos paikalla on isä, niin mikseivät puutu tilanteeseen, joka selkeästi alkaa saamaan jo kidutuksen piirteitä?

Mietin vaan omaa miestäni missä tahansa toimenpiteessä, joka aiheuttaisi kohtuutonta kipua ja mies huutaisi tuskissaan, niin kyllä puuttuisin tilanteeseen pyytämällä toisen lääkärin paikalle arvioimaan tilannetta.

Eli isille olisi kyllä hyvä pitää ennen synnytystä pieni neuvottelu, jossa mietitään yhdessä etukäteen tilannetta, miten toimitaan jos homma alkaa riistäytyä käsistä.

[/quote]

Mutta miespä ei siinä huudanutkaan tuskissaan.

Uskon, että miehet ovat auktoriteettiuskovaisia eivätkä kyseenalaista asiaa, sillä a) "se on lääkäri, haloooja" b) "synnytystuskat kuuluvat synnyttämiseen, joten mitä vinkut?". Tms. Näin ilkeästi sanottuna.

Olen varma, ettei miehistä ole mitään virkaa siinä synnyttämisessä. Meni vieläpä todella kauan aikaa miehiltä, että sinne synnytyssaliin uskalsivat tulla... Olen varma, että miehistä synnyttämisen näkeminen on pelottavampaa kuin sotilaana sotatantereella oleminen.

Vierailija
91/91 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 19:28"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 18:49"]

[/quote]

[/quote]

Mutta miespä ei siinä huudanutkaan tuskissaan.

Uskon, että miehet ovat auktoriteettiuskovaisia eivätkä kyseenalaista asiaa, sillä a) "se on lääkäri, haloooja" b) "synnytystuskat kuuluvat synnyttämiseen, joten mitä vinkut?". Tms. Näin ilkeästi sanottuna.

Olen varma, ettei miehistä ole mitään virkaa siinä synnyttämisessä. Meni vieläpä todella kauan aikaa miehiltä, että sinne synnytyssaliin uskalsivat tulla... Olen varma, että miehistä synnyttämisen näkeminen on pelottavampaa kuin sotilaana sotatantereella oleminen.

[/quote]

No senpä takia olisi hyvä käydä asioita läpi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kaksi