Vauvan niska murtui synnytyksessä - kuoli
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18433679.ab
noniin mammat, pakkoruotsi hyötykäyttöön.
herranjestas mikä tarina :-(
Kommentit (91)
Oon käsittänyt että pihdit on paljon pahemmat aiheuttamaan ongelmia kuin imukuppi?
Itsellä kävi sektioon lähtö lähellä.35 tuntia kesti synnytys ja yli 2h ponnistusvaihe. Olin jo niin väsynyt että jo sillä oli leikkaukseen lähtö lähellä. Lopulta saatiin imukupin avulla ulos, episitomia tehtiin ja parani 2 viikossa. Luotan kyllä Suomessa lääkäreihin, mut eihän siinä tarvita kun yks tommonen sadisti
Kaikkien synnytyspelkoisten kannattais vain jättää lukematta koko homma. Ei tällaisilla tarvitsisi mässäillä mediassa :( Tuo on selkeä hoitovirhe, ja hoitovirhe saattaa sattua missä tahansa operaatiossa. Nyt on vain tärkeää, että lekuri saa ansionsa mukaan, varsinkin jos hän on haalinut enemmäkin valituksia toiminnastaan.
Joojoo, synnyttäminen voi olla hankalaa ja joskus vaarallistakin, mutta sairaalan henkilökunta varmasti hoitaa tilanteen parhaimmin päin.
Olen ex-synnytyspelkoinen yhden lapsen äiti, joka kuitenkin sai oman lapsensa imukuppiavusteisesti ilman mitään draamaa. Olin vain väsynyt ja tarvitsimme apua. Loppu hyvin kaikki hyvin, eikä kenellekään jäänyt henkisiä/fyysisiä traumoja. Ei se synnytys useinkaan mene sen kaikkein pahimman skenaarion mukaisesti... Ihan oikeasti. Ja siitä toipuu ja usein jopa ihan ennalleen, kuten minä :)
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 19:28"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 18:49"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 18:38"]
Valitettavaa sanoa, mutta näin siinä käy kun ei osata vaatia oikeaa hoitoa. Mitä sitä turhaan panostamaan äidille ja lapselle turvallisiin synnytyksiin, kun naiset hiljaisuudellaan myöntyvät nykytilanteeseen, jossa sektio on turhaa hienostelua ja oman alapään repeäminen + ulosteen pidätyskyvyn katoaminen tai heikkeneminen on ihan normaalia.
[/quote]
Niin, jäi vielä uupumaan:
Ymmärrän kyllä erittäin hyvin, että synnytyksen keskellä tuskainen ja uupunut äiti ei välttämättä edes kunnolla tajua, miten asiat ovat ja luottaa täysillä siihen, että kyllä ne ammattilaiset osaavat.
Mutta jos paikalla on isä, niin mikseivät puutu tilanteeseen, joka selkeästi alkaa saamaan jo kidutuksen piirteitä?
Mietin vaan omaa miestäni missä tahansa toimenpiteessä, joka aiheuttaisi kohtuutonta kipua ja mies huutaisi tuskissaan, niin kyllä puuttuisin tilanteeseen pyytämällä toisen lääkärin paikalle arvioimaan tilannetta.
Eli isille olisi kyllä hyvä pitää ennen synnytystä pieni neuvottelu, jossa mietitään yhdessä etukäteen tilannetta, miten toimitaan jos homma alkaa riistäytyä käsistä.
[/quote]
Mutta miespä ei siinä huudanutkaan tuskissaan.
Uskon, että miehet ovat auktoriteettiuskovaisia eivätkä kyseenalaista asiaa, sillä a) "se on lääkäri, haloooja" b) "synnytystuskat kuuluvat synnyttämiseen, joten mitä vinkut?". Tms. Näin ilkeästi sanottuna.
Olen varma, ettei miehistä ole mitään virkaa siinä synnyttämisessä. Meni vieläpä todella kauan aikaa miehiltä, että sinne synnytyssaliin uskalsivat tulla... Olen varma, että miehistä synnyttämisen näkeminen on pelottavampaa kuin sotilaana sotatantereella oleminen.
[/quote]
Jos ei sinun miehestäsi ollut apua, niin älä yleistä, ettei miehistä olisi. Saattaisin olla esikoiseni kanssa kuollut, jos mieheni ei olisi puuttunut siihen kidutukseen. Yli vrk synnytyksen käynnistämisen jälkeen en ollut auennut senttiäkään. Huusin suoraa huutoa tuskissani tuntikausia ja mieheni joutui vaatimalla vaatimaan ensin lääkäriä edes paikalla ja sitten lääkäriä tekemään mitään. Leikkauspöydällä huomasivat, että minulla on korkea kuume ja tulehdusarvot olivat järkyttävät. Vauva joutui teholle ja minä olin kuolemankielissä. Sairaalasta päästiin vasta 2vk kuluttua. Onneksi mieheni pysyi tiukkana ja huolehti minusta. Seuraava syntyi pelkosektiolla, onneksi, koska leikkauspöydällä lääkäri huomasi, että huonosti olisi saattanut käydä alatieyrityksessä.
Sektion saantia pitäisi hieman helpottaa. Olen sitä mieltä toki, että kaikki jotka suinkin uskaltavat, olisi hyvä lähteä edes koittamaan alatiesynnytystä, mutta synnytyksen aikanakin naista tulisi kuunnella! Minä tiesin, että jotain on vialla ja pyysin sektiota useaan kertaan. Joka kerran vain vähäteltiin ja sanottiin, että ei tässä vielä mitään sellaista. Meinasin kuolla ja menettää lapseni.
Olin varma, että saisin sektion toisella kerralla lähes automaattisesti, mutta ei, useampi lääkäri oli sitä mieltä että käynnistetään! Olin ihan varma, että siinä ei hyvin kävisi. Onneksi pysyin päätöksessäni ja lääkärikin totesi sen hyväksi kesken sektion. Ei se kamalan turvalliselta tunnu Suomessakaan.
Eniten ihmettelen sitä, miksei kätilö ole uskaltanut kutsua päivystäjää paikalle, kun on nähnyt, ettei mene sääntöjen mukaan, eli heti kun imukuppia on kokeiltu se 20min.
Eniten ihmettelen sitä, miksei kätilö ole uskaltanut kutsua päivystäjää paikalle, kun on nähnyt, ettei mene sääntöjen mukaan, eli heti kun imukuppia on kokeiltu se 20min.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 14:21"]Subilta tulleessa Pieniä ihmeitä -sarjassa toissa viikolla vauvalta murrettiin käsi että se saatiin ulos. Ensin toki revittiin pihdeillä pää näkyviin...
Oikeesti, kai Suomessa tutkitaan vähän paremmin, missä vika, jos lapsi ei ala normaalisti tulemaan? Imukupilla meidänkin poikaa avustettiin ja nyttemmin olen miettinyt, miten jumissa poika olisi voinutkaan olla... Nyt hän syntyi loppujen lopuksi erittäin helposti eikä repeämätään olleet mahdottomat.
[/quote]
Ei sitä kättä murreta vaan solisluu! Suomessa kyllä tehdään synnytystapa-arvio ja sf-mittaa mitataan juuri sen takia, että voidaan arvioida kuinka iso lapsi on ja mahtuuko syntymään synnytyskanavasta.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 20:17"]Oon käsittänyt että pihdit on paljon pahemmat aiheuttamaan ongelmia kuin imukuppi?
Itsellä kävi sektioon lähtö lähellä.35 tuntia kesti synnytys ja yli 2h ponnistusvaihe. Olin jo niin väsynyt että jo sillä oli leikkaukseen lähtö lähellä. Lopulta saatiin imukupin avulla ulos, episitomia tehtiin ja parani 2 viikossa. Luotan kyllä Suomessa lääkäreihin, mut eihän siinä tarvita kun yks tommonen sadisti
[/quote]
Suomessa ei enää nykyisin käytetä pihtejä, onneksi!
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 20:17"]Oon käsittänyt että pihdit on paljon pahemmat aiheuttamaan ongelmia kuin imukuppi?
[/quote]
Suomessa ei enää nykyisin käytetä pihtejä, onneksi!
Näin vain off topic kaikille synnytyspelkoisille tiedoksi, että huomioikaa vauvan koko - se vaikuttaa synnytykseen myös. Siispä ei kannata mässäillä herkkuja raskausaikana normaalia enempää, sillä sokerilla se vauva kasvaa. Jos haluaa normipainoisen vauvan ja helpon synnytyksen, niin kannattaa ne jätskit, pullat ja irtokarkit jättää suosiolla. Raskaus ei ole lihavuustila, vaan se maha katoaa synnytyksessä pois.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 16:32"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 14:59"]
Kenenkään ei ole pakko synnyttää. Voi vaatia sektion perustuen pelkotiloihin.
[/quote]
Paitsi Porissa.
[/quote]
Paitsi Naikkarilla.Minä en saanut pelkosektiota. Esikoisen synnytyksessä puudutus ei vaikuttaniut lainkaan ja synnytys päättyi oli imukuppiulosauttoon kun kivultani en kyennyt ponnistamaan lainkaan. Silloin lääkäri saninut että suraavat sitten edottomasti sektiolla. Naikkarilla sektiota ei myönnetty. Väittivät puudutteen toimimattomuuden johtuneen virheellisesstä laitosta ja joska se enimmäinen lapsi oli loppujen lopuksi ulos mahtunut niin mahtuu sitten toinenkin. ja synnyts käynnitettiin minun itkiessä--. Puudute ei puuduttanut taaskaan lainkaan-- vaikka yrittävät kahdesti, " Ei kuulema aina toimi " . Minulta lähti taju kivusta kun lapsi painoin väliliaa. Loppujen lopuksi kakkonenkin juutttui synnytys kanavaan ja erbinpareesi. Juuttui synnytyskanavaan. Potilasvahinkoa ei katsottu tapahtuneen-- lapsi ja äiti kun säilyivät hengissä.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 16:32"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 14:59"]
Kenenkään ei ole pakko synnyttää. Voi vaatia sektion perustuen pelkotiloihin.
[/quote]
Paitsi Porissa.
[/quote]
Paitsi Naikkarilla.Minä en saanut pelkosektiota. Esikoisen synnytyksessä puudutus ei vaikuttaniut lainkaan ja synnytys päättyi oli imukuppiulosauttoon kun kivultani en kyennyt ponnistamaan lainkaan. Silloin lääkäri saninut että suraavat sitten edottomasti sektiolla. Naikkarilla sektiota ei myönnetty. Väittivät puudutteen toimimattomuuden johtuneen virheellisesstä laitosta ja joska se enimmäinen lapsi oli loppujen lopuksi ulos mahtunut niin mahtuu sitten toinenkin. ja synnyts käynnitettiin minun itkiessä--. Puudute ei puuduttanut taaskaan lainkaan-- vaikka yrittävät kahdesti, " Ei kuulema aina toimi " . Minulta lähti taju kivusta kun lapsi painoin väliliaa. Loppujen lopuksi kakkonenkin juutttui synnytys kanavaan ja erbinpareesi. Juuttui synnytyskanavaan. Potilasvahinkoa ei katsottu tapahtuneen-- lapsi ja äiti kun säilyivät hengissä.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 20:56"]
Näin vain off topic kaikille synnytyspelkoisille tiedoksi, että huomioikaa vauvan koko - se vaikuttaa synnytykseen myös. Siispä ei kannata mässäillä herkkuja raskausaikana normaalia enempää, sillä sokerilla se vauva kasvaa. Jos haluaa normipainoisen vauvan ja helpon synnytyksen, niin kannattaa ne jätskit, pullat ja irtokarkit jättää suosiolla. Raskaus ei ole lihavuustila, vaan se maha katoaa synnytyksessä pois.
[/quote]
Jännä juttu sekin, että minä synnytin kaksi 5kg vauvaa (eri aikaan tosin), ja bmi:ni on 19. Enkä todellakaan mässäillyt raskausaikana vaan olin omissa mitoissani kuukauden päästä synnytyksestä (sektio). Tai silloin kävin ensimmäistä kertaa vaa'alla.
Että ihan kiva tietysti valistaa, jos joku ei ollut tiennyt, mutta ivan ja yleistyksen olisit voinut jättää välistä. Minä halusin normikokoiset vauvat ja helpon synnytyksen, osaatko siis valistaa tai edes ivata, missä tein väärin? Sitä paitsi se maha ei katoa synnytyksessä, vaan nestettä on myös kudoksissa, joillakin kestää viikkoja saada se pois.
t. Nro 57
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 21:18"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 20:56"]
[/quote]
Jännä juttu sekin, että minä synnytin kaksi 5kg vauvaa (eri aikaan tosin), ja bmi:ni on 19. Enkä todellakaan mässäillyt raskausaikana vaan olin omissa mitoissani kuukauden päästä synnytyksestä (sektio). Tai silloin kävin ensimmäistä kertaa vaa'alla.
Että ihan kiva tietysti valistaa, jos joku ei ollut tiennyt, mutta ivan ja yleistyksen olisit voinut jättää välistä. Minä halusin normikokoiset vauvat ja helpon synnytyksen, osaatko siis valistaa tai edes ivata, missä tein väärin? Sitä paitsi se maha ei katoa synnytyksessä, vaan nestettä on myös kudoksissa, joillakin kestää viikkoja saada se pois.
t. Nro 57
[/quote]
Sen verran vielä lisään, ettei ollut diabetestä eivätkä vauvat olleet sokerivauvoja.
Herregud... Nimimerkillä: tein kätilötyön työharjoittelujani Ruotsissa.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 20:30"]
Kaikkien synnytyspelkoisten kannattais vain jättää lukematta koko homma. Ei tällaisilla tarvitsisi mässäillä mediassa :( Tuo on selkeä hoitovirhe, ja hoitovirhe saattaa sattua missä tahansa operaatiossa. Nyt on vain tärkeää, että lekuri saa ansionsa mukaan, varsinkin jos hän on haalinut enemmäkin valituksia toiminnastaan.
Joojoo, synnyttäminen voi olla hankalaa ja joskus vaarallistakin, mutta sairaalan henkilökunta varmasti hoitaa tilanteen parhaimmin päin.
Olen ex-synnytyspelkoinen yhden lapsen äiti, joka kuitenkin sai oman lapsensa imukuppiavusteisesti ilman mitään draamaa. Olin vain väsynyt ja tarvitsimme apua. Loppu hyvin kaikki hyvin, eikä kenellekään jäänyt henkisiä/fyysisiä traumoja. Ei se synnytys useinkaan mene sen kaikkein pahimman skenaarion mukaisesti... Ihan oikeasti. Ja siitä toipuu ja usein jopa ihan ennalleen, kuten minä :)
[/quote]
Niin siis että hys hys vaan, ei niissä synnytyksissä koskaan mitään satu ja kipu on luonnollistn jne?
Kuten sanoin jo aiemmin, kyllä tällaisia sattuu niin kauan kuin niitä annetaan sattua. Jos pysytään visusti hiljaa, niin luuletko niihin tulevan mitään muutosta?
Ja se yksikin tapaus on liikaa. Mitäs, jos tuo olisi käynyt sinulle? Haluaisitko, että siitä oltaisiin hiljaa ja media kieltäytyisi kirjoittamasta, koska joku synnytyspelkoinen saattaisi pelästyi ja jopa vaatia itselleen sektion? Tai harkita oman sijasta adoptiota?
Kyllä näistä pitää puhua ja tiedoittaa.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 20:30"]
[/quote]
Toi on paljon enemmän kuin hoitovirhe. Se on tappo (vauvan) ja äidin vammauutaminen tahallisesti. Toivottavasti sai pitkän tuomion.
Luin miehelleni jutun. Hän oli tyrmistynyt ja vihainen. Sanoi lopulta, että ei halua puhua asiasta, koska se saa raivon niin pintaan.
Nyt kyllä pääs ihan kyyneleet valumaan :( Kamalaa....