Matalapalkkatyössäkin voi rikastua, jos on ahkera
Sukuilaiseni on siivooja, tekee 55-60 tuntista työviikkoa ja saa käteen pari tonnia kuussa. Palkka on matala, mutta ylitöillä saa sievoisen summan rahaa, kelpaa matkustella jne. Palkkojen pienuudesta valittavat ottakaa lisätunteja!
Kommentit (58)
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 11:18"]No enpä nyt sanoisi noinkaan. Mutta jos on pienet tulot ja pitää myös menot pieninä, voi silti elää mukavaa elämää!
[/quote]
ja missä välissä tämä ihminen ehtii tuhlata näitä rshojaan?
En nyt jaksanut lukea tästa ketjusta kuin ap:n aloituksen. Se ei ole suoranaisesti rikastumista jos on rahaa esimerkiksi matkustaa vaikka tokihan parin tonninkin palkalla voi rikastua jos ei puhuta mistään miljoonaomaisuuksista. Silti siivoojana ainakin pääkaupunkiseudulla vaikea elellä ok jos ei ole esim. velaton asunto. Kaikkea aikaa ei voi myöskään olla töissä jos on vaikka lapsia tai tosiaan haluaa vaikka matkustaa...
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 11:16"]
Sukuilaiseni on siivooja, tekee 55-60 tuntista työviikkoa ja saa käteen pari tonnia kuussa. Palkka on matala, mutta ylitöillä saa sievoisen summan rahaa, kelpaa matkustella jne. Palkkojen pienuudesta valittavat ottakaa lisätunteja!
[/quote]
Taidat olla kokoomuslainen?
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 14:05"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 12:23"][quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 11:47"][quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 11:42"][quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 11:24"][quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 11:19"]Tuskin pitää paikkansa. Edes ylitöillä. Meinaan toi edellyttää jo kolmen tonnin bruttoliksaa.
[/quote]
Ei edellytä. Meillä pienipalkkaisilla kun on myös pienet verot, mun bruttopalkka on 1800€/kk ja käteen jää 1500€/kk. Miehen brutto on 3200€/kk ja käteen jää 2100€/kk. Mä maksan siis veroja 300€/kk ja mies 1100€/kk. Ero on huikea ja mies tekee oikeasti työtä, mihin o tarvinnut koulutukset, työ on vaativaa ja vastuullista.
Mä saan suht helposti ylitöitä ja viikonloppuja tehdessäni n. 2000€/kk käteen, mutta en enempää, koska verotus muuttuu, kun tienaa n. 2300€/kk bruttona.
[/quote]
Hehheh, sulla on liian pieni vero% ja miehellä liian suuri tai sitten "unohdat" kertoa jotain.
[/quote]
Näin ollaan menty yli viisi vuotta eli pitkään on verottaja sitten virhettä jatkanut...
Kummankaan palkka ei ole erikoisesti noussut mun lakisääteisiä kymppejäni lukuunottamatta.
Ei ole vähennyksiä, kun ei ole edes asuntolainaa. Ja edes työmatkat ei mene vähennyksiin, kun Helsingissä asutaan ja Helsingissä ollaan molemmat töissä eli en unohtanut kertoakaan mitään.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa. Veroprosenttisi ei ole noin matala vaikka laskisi sen pelkän 1800€/kk mukaan jolloin lomakorvaukset ja ylityöt menevät lisäprosentilla.
Väität kuitenkin että voi saada ylitöillä käteen 2000€?!?
Jotain vähennyksiä saat mutta et ilmeisesti halua niistä kertoa? Miehellesi taas pitäisi jää paljon enemmän käteen, ehkä unohdat mainita jotain mm. palkasta vähennettäviä työpaikkaruokailun kuluja tms.
Jos joku ärsyttää niin tällainen valheisiin perustuva provosoiminen!
[/quote]
Ja mua taas ärsyttää ihmiset, jotka pätee asioilla joita eivät selkeästikään tiedä.
Ei ole vähennyksiä tai muutakaan. Mun veroprosentti on muistaakseni tällä hetkellä 14%. Miehen veroprosenttia en tiedä, mutta tilille tulevan summan tiedän. Ja sen tiedän ettei miehellä ole mitää ruokajuttujakaan tms. vähennyksiä tilistäkään.
[/quote]
Heheh, siitä palkasta menee muitakin kuluja kuin verot. Et ole siis töissä ollenkaan, ehkä koskaan ollutkaan.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 11:23"]
Tuon tietää esimerkiksi moni yrittäjä. Jos tulee puhe tuntipalkoista, niin yrittäjä saattaa sanoa, että hänen laskennallinen tuntipalkkansa on vaikkapa 5 euroa. Sehän saa seurueen vain nauramaan, että joopa joo, yrittäjä siinä vedättää. Ei 5 euron tuntipalkalla vaihdeta autoa. Tuossa on tietysti jo sekin, että autohan ei saata olla henkilökohtaisessa omistuksessa vaan yrityksen työauto. Sitä ei vaan muut tiedä. Todellisuudessa huonopalkkaisella yrittäjällä ei siis ole autoa lainkaan. Mutta siis palkasta jos puhutaan, niin kyllä siitä 5 euron tuntipalkastakin kertyy, jos vuoden 365 päivästä kaksi päivää on ollut vapaapäiviä ja muut töissä. Ja kun ei vapaata ole, niin ei ehdi tuhlailemaan matkustamiseen, vaatteisiin, sisustamiseen, ravintolailtoihin, jne.
[/quote]
Väittämä, että yrittäjällä ei ole autoa jne.on aivan perätön. Vaikka se auto on yrityksen nimissä, niin on se siitä huolimatta sen yrittäjän omaisuutta.
Sama asia kun maajussit viljelee sitä harhaansa, ettei mitään jää käteen ja mitää ei omista. On isot tilat, traktorit ym. laitteet, on ne kuitenkin niiden yrittäjien.
Kukaan, siis kukaan ei yritä vuosia jos käteen jäävä on 5 € tunti tai vähemmän, se ei vaan ole mahdollista.
Pitäisikö ne kaikki laitteet olla omissa nimissä, ennen kuin voisi sanoa omistavansa ne? Olkoot firman nimissä vaan, niin siitä huolimatta sillä yrittäjällä on se auto ja vieläpä vähennysetuineen.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 11:27"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 11:19"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 11:18"]
No enpä nyt sanoisi noinkaan. Mutta jos on pienet tulot ja pitää myös menot pieninä, voi silti elää mukavaa elämää!
[/quote]
Ongelma on siinä, että menoja on pikkuisen vaikea pitää pieninä, kun tavallinen tallaaja ei pääse määrittelemään ruua, bensan ja sähkön ja vuokrien hintaa. Jos voi elää ilman autoa tosi edullisessa asunnossa niin ok, mut se ei aina ole mahdollista.
[/quote]
Olet totaalisen väärässä! Juuri tuota tarkoitin, että voi järjestellä elämänsä niin, ettei asu ylisuuressa asunnossa, johon ei ole varaa. Ostaa vain laadukkaita vaatteita, jotka kestävät, eikä jotain halpaa rättiä joka viikko. Ruoan suhteen voi säästää todella paljon, kun laittaa itse ruoan hyvistä raaka-aineista, eikä käytä eineksiä. On niin harhaa tuo, että itse en voi mitään, kaikki maksaa niin paljon. Terveisin pienituloinen onnellinen kolmonen.
[/quote]
Kyllä tuokin onnistui minulta, kun olin vielä lapseton. Tosin silloin ruokakin oli aivan oleellisesti edullisempaa. Mut lasten kanssa ei voi asua yksiössä, eikä mielellään millään huonolla alueella, päivähoito maksaa, lapset tarvitsevat hedelmiä ja vihanneksia (jotka ovat kalliita) ja ennen kaikkea lapset tarvitsevat sellaiset vaatteet, että niillä pärjää. Vaikka itse pärjäisi kuinka vähällä, on kuitenkin tärkeää että lasten tarpeista ei jousteta.
Tuolla alalla saa rehkiä jo sen eteen että saa tonnin kuussa käteen. Lisäksi monessa firmassa ylityöt ovat kiellettyjä - mikä ei siis tarkoita ettei ylitöitä ole vaan sitä ettei niistä makseta!
Eikös pari tonnia käteen kuussa ole sellainen normi palkka eikä mitään rikastumista? Eihän tuossa ole edes minkäänlaista muuta elämää, jos siivoaa 60h/vko. Siivoaminen on vieläpä pirun yksinäistä työtä. Ei työkavereita, ei asiakkaita, ei mitään. Hrrrr. Ja kyllä, olen ollut siivoaja, ja toivon etten joudu koskaan enää samoihin hommiin.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 11:16"]
[/quote]
Jaa-a, meillä kyllä esimiehet on ohjeistettu lähettämään työntekijät kotiin/antamaan ylimääräistä vapaata, kun ylityökertymä alkaa lähestyä työlainsäädännön mukaista enimmäismäärää, eli 40 tuntia kuussa. Tulee nimittäin sen verran kalliiksi ylittää tunnit tuossa vaiheessa, että työnantajalle ei ole siitä enää hyötyä. Omalle pomolleni kävi kerran sellainen moka, että hän unohti antaa minulle lisäviikkovapaan arkipyhäviikolla. Tein siis yhden ylimääräisen työpäivän kolmen kuukauden jaksossa. Se yksi päivä maksoi työnantajalle suurin piirtein yhtä paljon kuin neljä normaalia työpäivääni.
En tunne siivousalan työehtosopimusta, mutta vankka aavistukseni on, ettei ihan kaikkia noita sukulaisesi tunteja merkitä asianmukaisesti työlistoihin, ja että osa sukulaisen palkasta saattaisi tulla hänelle pimeästi.
Tollasilla tunneilla mun lapset sais olla aaaiiika pitkää päivää päiväkodissa. T: siivooja
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 11:30"][quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 11:23"]
Tuon tietää esimerkiksi moni yrittäjä. Jos tulee puhe tuntipalkoista, niin yrittäjä saattaa sanoa, että hänen laskennallinen tuntipalkkansa on vaikkapa 5 euroa. Sehän saa seurueen vain nauramaan, että joopa joo, yrittäjä siinä vedättää. Ei 5 euron tuntipalkalla vaihdeta autoa. Tuossa on tietysti jo sekin, että autohan ei saata olla henkilökohtaisessa omistuksessa vaan yrityksen työauto. Sitä ei vaan muut tiedä. Todellisuudessa huonopalkkaisella yrittäjällä ei siis ole autoa lainkaan. Mutta siis palkasta jos puhutaan, niin kyllä siitä 5 euron tuntipalkastakin kertyy, jos vuoden 365 päivästä kaksi päivää on ollut vapaapäiviä ja muut töissä. Ja kun ei vapaata ole, niin ei ehdi tuhlailemaan matkustamiseen, vaatteisiin, sisustamiseen, ravintolailtoihin, jne.
[/quote]
Väittämä, että yrittäjällä ei ole autoa jne.on aivan perätön. Vaikka se auto on yrityksen nimissä, niin on se siitä huolimatta sen yrittäjän omaisuutta.
Sama asia kun maajussit viljelee sitä harhaansa, ettei mitään jää käteen ja mitää ei omista. On isot tilat, traktorit ym. laitteet, on ne kuitenkin niiden yrittäjien.
Kukaan, siis kukaan ei yritä vuosia jos käteen jäävä on 5 € tunti tai vähemmän, se ei vaan ole mahdollista.
Pitäisikö ne kaikki laitteet olla omissa nimissä, ennen kuin voisi sanoa omistavansa ne? Olkoot firman nimissä vaan, niin siitä huolimatta sillä yrittäjällä on se auto ja vieläpä vähennysetuineen.
[/quote]
Ja mitenkäs se maajussi sitten tekisi töitään, jos ei olisi navettaa ja sitä traktoria? Tai yrittäjä hakisi tukusta tavaraa bussilla?
Ihmiset vois joskus kokeilla sitä yrittäjän ja maajussin hommaa ennen kuin tukehtuvat tohon kateuteensa. Mitä sä luulet, että se maajussi tekee sillä traktorilla paitsi töitä? Usein vielä oman tilansa lisäksi naapurissa, koska ne laskutkin pitää maksaa eikä se oma tila riitä elättämään.
Mä olen seurannut läheltä sekä maajusseja että yrittäjiä ja en ikinä lähtisi siihen hommaan, mä haluan pitää terveyteni, niin psyykkisen kuin fyysisen ja siihen päälle haluan varman toimeentulon enkä sitä, että aina roikkuu löyhässä hirressä.
Joo, aina joskus joku perustaa jonkun Rovion tai Nokian, mutta prosentuaalisesti moiset menestystarinat on harvinaisia, useammin sitä eletään lähes kädestä suuhun, lomia ei ole ja työpäivät on pitkiä kuln nälkävuosi.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 11:24"][quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 11:19"]Tuskin pitää paikkansa. Edes ylitöillä. Meinaan toi edellyttää jo kolmen tonnin bruttoliksaa.
[/quote]
Ei edellytä. Meillä pienipalkkaisilla kun on myös pienet verot, mun bruttopalkka on 1800€/kk ja käteen jää 1500€/kk. Miehen brutto on 3200€/kk ja käteen jää 2100€/kk. Mä maksan siis veroja 300€/kk ja mies 1100€/kk. Ero on huikea ja mies tekee oikeasti työtä, mihin o tarvinnut koulutukset, työ on vaativaa ja vastuullista.
Mä saan suht helposti ylitöitä ja viikonloppuja tehdessäni n. 2000€/kk käteen, mutta en enempää, koska verotus muuttuu, kun tienaa n. 2300€/kk bruttona.
[/quote]
Hehheh, sulla on liian pieni vero% ja miehellä liian suuri tai sitten "unohdat" kertoa jotain.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 11:30"]
[/quote]
Mitähän sinä nyt höpötät. Jos auto on yrityksen nimissä, niin se on sen yrtyksen omaisuutta. Ei yrittäjän henkilökohtaista omaisuutta. Ja yrittäjähän nimenomaan pitää oman omaisuutensa ja yrityksen omaisuuden erillään esimerkiksi siitä syystä, että haluaa suojella perheensä kotia, jos yritys menisi konkurssiin. Ettei mene koti samalla.
Täällä yksi Issilla töissä ollut, joka tehnyt paljonkin ylitöitä. Ylitöitä ei mielellään kalleuden takia teetetä, mutta jos on tilanne ettei johonkin kohteeseen ole ollenkaan tekijää niin pakkohan sinne on joku laittaa...
Ehkäpä joillakin on kovin suurelliset käistykset siitä mitä tarkoittaa rikastuminen. Olen aloittajan kanssa samaa mieltä, että matalapalkkaaloiltakin voi saada rahaa jemmaan jos vaan osaa.
Onhan tuo pari tonnia kuussa ihan hyvä, jos ei itse tarvitse maksaa asuntoa eikä elämistä muutenkaan, vaan saa pitää paritonnisensa taskurahana.
Mutta onhan se tietysti niinkin, että vertailukohteesta riippuu mikä on hyvä palkka ja mikä ei.
Jos vertaa 2000 € nettotuloja 1000 € nettotuloihin, niin onhan tuo 2000 € ihan tosi hyvä :)
Itse saan nettona juuri tuon 2000 €, ja olen miettinyt että talous olisi kyllä tiukilla jos miehellä olisi yhtä huono palkka kuin minulla :/
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 11:42"][quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 11:24"][quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 11:19"]Tuskin pitää paikkansa. Edes ylitöillä. Meinaan toi edellyttää jo kolmen tonnin bruttoliksaa.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Näin ollaan menty yli viisi vuotta eli pitkään on verottaja sitten virhettä jatkanut...
Kummankaan palkka ei ole erikoisesti noussut mun lakisääteisiä kymppejäni lukuunottamatta.
Ei ole vähennyksiä, kun ei ole edes asuntolainaa. Ja edes työmatkat ei mene vähennyksiin, kun Helsingissä asutaan ja Helsingissä ollaan molemmat töissä eli en unohtanut kertoakaan mitään.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 11:25"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 11:21"]
Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot! Ei siihen ylitiöpäisiä ylitöitä tarvita, vain elämänhallintaa, oikeaa rahankäyttöä ja motivaatiota!
[/quote]
Aivan! Kun ei syö mitään, osta mitään, liiku missään, tee lapsia tai pidä lemmikkejä, niin pääsee tosi halvalla! Jos ei vielä asukaan missään, niin vähänkö on millä mällätä! Se on sellaista elämänlaatua, mihin useampien pitäisi yrittää päästä!
[/quote]
Niinpä! Elämä on täynnä valintoja!
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 16:22"]
Jos se matalapalkkainen alkaa painaa ylitöitä ja bruttopalkka nousee niin samalla nousee myös hänen veroprosentti väkisin. Eli on pian samassa tilanteessa kuin miehesi jonka tienattava se 3000 euroa bruttona saadakseen yli 2000 nettona. Verottajaa ei kiinnosta onko rahat hankittu matalapalkka-alalta vai muualta vaan pelkästään tulot.
[/quote]
Tämä on aivan totta.
Mutta esim. ennen lomaa on kätevää ottaa ylitöinä muutama viikonloppuvuoro, tili tulee sopivasti loman jälkeen, mutta ei vaikuta vielä vuosiansioihin ja siihen veroprosenttiin :-)
Osa menee tietty sillä kovalla lisäveroprosentilla, mutta nekin saa käytännössä kaikki takaisin taas veronpalautuksina.