Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuorten nykyopetuksesta ja tyttären kouluongelmista sekä kummiudesta

Vierailija
25.02.2014 |

Hei. Olen tällainen uskovainen 43 vuotias perheenäiti. Laitanpa tällaisen avauksen johon toivon mielipiteitänne. Perheessämme ja lähipiirissämme on viimeaikoina ollut vähän ongelmia.

Mulla olis sellanen probleema, että 8-vuotias tyttäreni haluaisi mennä virpomaan tulevana pääsiäisenä (koska kaikki kaveritkin kuulemma menevät ja asiasta on ollut puhetta kavereiden kanssa jo syksyllä). Ollaan tästä koko viime loppuvuosi ja nyt tämä alkuvuosi väännetty. Tässä on sellainen ongelma, että virpominen on tulkittavissa noituudeksi (liittyyhän siihen esim. pääsiäisnoidat). Mua närkästyttää myös suunnattomasti sellainen asia, että tyttären koulussa askarrellaan näitä pääsiäisnoitiin liittyviä asioita. Uskovaisena en voi hyväksyä virpomista tai tällaista askartelua. Kai ilmoitus koululle riittää, että tyttäreni ei tällaiseen osallistu?

Tyttären kouluasioihin liittyy myös muita probleemia joihin kaipaan mielipidettänne. Tiädettehän koulussa muutenkin opetetaan nykyään mm. naisen ja miehen roolit sekä maailmankatsomus väärin. Tyttären koulussa pojille opetetaan mm. kotitaloustöitä. Mun mielestä ne kuuluis tytöille ja naiselle. Mä olen sitä mieltä, että kyllä miehen tulee elättää nainen ja lapset. Mies on siis perheen pää. Mä olen tehnyt sen poikkeuksen, että olen sallinut itselleni sen, että teen joskus keikkatöitä siivousalalla. Mies kuitenkin tienaa minua paljon enemmän (ja niin sen kuuluu mennäkin). Ja nämä asiat olen myös tyttärelleni opettanut (muut lapseni ovat poikia ja samoin myös heille olen luonnonjärjestyksen opettanut).

Nykyään ollaan liian suvaitsevaisia joka asiassa. Telkkarista (esim. Salkkarit) tyrkytetään epänormaalia seksuaalisuutta esim. homous. Mä olen ihan oikeasti päättänyt, että mun lapset ei telkkaria katso ennen 18 ikävuotta.

Mua ahdistaa oikeesti, että tämäntyyppinen nuorten opetus lisääntyy tyttäreni kohdalla ja muutenkin kun tyttäreni menee esim. ylä-asteelle. Ja samaten pelkään samaa myös poikieni suhteen.

Mulla on lisäksi teini-ikäisen kummityttöni kanssa ongelmia. Tämä nuori nainen on nyt sitten tunnustanut julkisesti olevansa biseksuaali eli tykkäävänsä myös tytöistä ja nyt siis seurustelee jonkun tytön kanssa. Kun kuulin tästä laitoin välit kummityttäreen ja ko. perheeseen poikki välittömästi. En voi käsittää miten ko. perhe vielä sallii tuollaisen seurustelun. Mun mielestä teini-ikäinen tyttö ja poika voi kyllä seurustella (mutta ei siis saman sukupuolen kanssa), mutta seksi pitää odottaa avioliittoon.

Mitä olen tehnyt elämässä väärin? Olen vienyt tytärtäni, kummityttöäni ja poikiani seurakunnan leireille, Raamattuiltoihin, rukouspiireihin ja vielä itse opettanut heille uskontoon liittyviä asioita sekä lukenut lapsilleni Raamattua myös iltasaduksi. Miksi just mun elämään on tullut tällaisia pahoja ongelmia vaikka olen toiminut niin kuin pitääkin?

Ug olen puhunut. Odotan teiltä ns. "avarakatseisilta" jonkinlaista paskamyrskyä. Mutta kai te suvaitsette myös sen, että meidän perheessä (ja joissakin muissa suomalaisperheissä, vielä onneksi) on Raamatullinen kuri ja kasvatus. Kyllä jotkut säännöt ja elämänohjeet pitää olla.

Ps. Odotan asiallisia vastauksia. Kiitos.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 08:58"]

Sinun täytyy vain hyväksyä se että olet tehnyt - ainakin ajatuksissasi - jotain todella väärin Jumalaa kohtaan. Sinua rangaistaan ja koetellaan nyt. Olet kirottu.

[/quote]

Höpskukkuu!

Vierailija
2/11 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa. Aika väsynyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso karttaa ja kalenteria. Huomaat eläväsi 2000-luvun Suomessa, tai sitten et.

Vaikka olisit kuinka fanaattinen uskovainen, historiaa et voi muuttaa mieleiseksi, etkä hyvin paljon nykyhetkeä etkä tulevaisuutta. Siispä sinun on elettävä siinä ajassa, johon olet sattunut syntymään. Paikkaa voit vaihtaa, ja muuttaa vaikka Jemeniin. Siellä eletään miesten ja naisten sekä seksuaalisuuden suhteen pitkälti sinun katsomuksesi mukaisesti.

Virpomisen suhteen olet turhan tiukkapipoinen, vai toivotatko sinä onnea syntymäpäivänä, hääparille tai muutenkaan? Ei siinä sen kummallisemmasta ole  kyse.

Kenenkään seksuaaliseen suuntautumiseen sinä et voi vaikuttaa yhtään mitään, niin mielelläsi kuin sen tekisitkin.

Jos tämä ei ole provo, niin tarkista kantasi. Jotenkin seurakunnan toiminta ei sovi noin ahdasmieliselle uskovaiselle, eli siinä tuli pieni ristiriita muuten hyvässä aloituksessasi.

Vierailija
4/11 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että tämä on provo. Suomessa ksvanut uskovainen ymmärtää ja tietää, että virpominen on siunauksen toivottamista toiselle. Kannattaa perehtyä siihen ortodoksiseen itäiseen perinteeseen.

Tuo tapa on sitten Länsi-Suomessa sekoittunut trulleihin. Yhä kuitenkin virpomisella toivotetaan toiselle hyvää. Meidän perheessä ei itse asiaa noidiksi pukeuduta, vaan pukeudutaan parhaimpiin vaatteisiin ja erityisesti kummit ja muut läheiset virvotaan. Lisäksi käydään yksinäisten vanhusten luona niin naapurissa kuin vainhainkodissakin.

Mutta ilmoitus koululle tietenkin riittää, jos et halua että lapsesi osallistuvat koulussa hyvän ja siunaamisen toivotukseen muille.

Toinen asia joka tökkää: uskovainen ihminen ei hylkää kummilastaan missään tilanteessa, eiv arsinkaan silloin, jos lapsi on menossa omasta mielestä väärille poluille. Juuri silloinhan lapsi tarvitsee kummia. tarvitsee kummia rukoilemaan puolestaan, tarvitsee kummia lähelle. Kummin tehtävä ei ole saarnata, mutta kummin tehtävä on olla siellä missä syntiset ovat: syntisten parissa Jeesuskin oli ja eli. Ei hän mennyt ns. täydelliseten luo, vaan kohtasi pahaa tekevät. Kohtaamisesta monella syntyi halu toimia oikein, mutta jeesus ei vaatinut, että hänet saisi tavat ainoastaan, jos olisi noudattanut kaikkia lakeja.

Moni mies elättää perheensä ns. kotitaloustöillä: pitää siivousfirmaa ja palkkaa naisia, toimii kokkina, pitää hotellia. Jos ei olisi minkäänlaista näkemystä tai kokemusta niistä otitaloustöistä, niin moni hyvä yrittämisen mahdollisuus jäisi pois ja sitä myötä ei voisi sitä perhettään elättää.

Mutta entäpä, jos mies sairastuu? Muuttuu neliraajahalvauuspotilaaksi? Tai vaimo? Kuka silloin hoitaa kotityöt? Entä jos poika menee lähetystyöhön, kuka silloin hoitaa hänen kotityönsä? tai osoittautuu homoksi, mutta päättää elää selibaatissa, koska kokee sen oikeaksi ratkaisuksi?

Tai ei löydä vaimoa? Krisitillistä, kunnollista sellaista, joka omaa samat arvot ja saman uskon?

Entäpä tytöt sitten? Kuka heidät elättää, jos eivät löydä miestä, heillä ei ole veljiä ja isäkin on kuollut? Suomessa kristittyjä naisia on enemmän kuin kristittyjä miehiä, mikä on heidän elämisen polkunsa mielestäsi? Mitä syövät, missä asuvat, mistä saavat muun elannon?

meillä ei katsota salkkareita. Minusta ne ovat ( tai olivat 5 vuotta sitten, kun viimeksi vilkaisin) ainakin k12- 16 kamaa. telkkarista katsellaan paljon kaikenlaista: hyviä lastenohjelmia, luonto-ohjelmia, kristillisiä ohjelmia, jumalanpalvelus, silloin kun ei päästä kirkkoon jne.

Nenäpäiväkeräysohjelmasta lapset saivat kimmokkeen auttaa toisia: yksi halusi lahjoittaa kaikki rahansa, toinen tekee viikottain extrakotihommia, jotta saa pikkuisen rahaa ja voi pitää omaa kummilasta (tässä toki täytyy aikuisen olla vastuullinen. Jos lapsi ei jaksa enäähommia tehdä, niin se on sitten vanhemman sitoutuminen siihen kummilapseen.)

Hieman pahalta kuulostaa  myös muutama muu asia: Luulet, että krisitty välttyy pahoilta asioilta, jos käy kirkossa, osallistuu kristillisisiin tapahtumiin jne. tuo on menestyksen teologiaa, ei Jeesuksen teologiaa. Jeesus puhui siitä, että vaikeudet seuraavat niitä, jotka häntä seuraavat. toki on rauha sydämessä tietyiltä osin, mutta muuten elämä muuttuu hankalammaksi.

Raamatun lukeminen iltasaduksi on väärin. Sadut ovat satuja, mutta Raamattua ei kristitty saduksi sano.

Vierailija
5/11 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 07:14"]

Hohhoijaa. Aika väsynyttä.

[/quote] Samaa mietin, en jaksa vastata enempää.

Vierailija
6/11 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit elää itse tietyn kaavan mukaan, muttet voi pakottaa muita (et edes lapsiasi) siihen. Välisi kummityttöön ovat ikuisesti poikki, jos et häntä hyväksy sellaisena kun on. Lapset eivät mene pilalle virpomisesta, ja jos pelkäät sillä noituutta niin pue lapsesi vaikka pupuksi tai enkeliksi, itse virpomisella vain toivotetaan hyvää pääsiäistä sekä virvotaan 'pahat henget' pois.

Tv:n tarjonnasta sen verran, että jos et halua lapsiesi sitä katsovan niin älä katso sitä itsekään. Ole esimerkillinen.

Tärkeämpää olisi opastaa lapsillesi asiallinen tietokoneen käyttö, ja mm. Se kuinka siellä (somessa) käyttäydytään muita kohtaan.

Ja tyttäresi ei tule ikinä löytämään miestä itselleen jos hänet tuollaiseksi kasvatat (että miehen pitää olla elättäjä). Olet jäänyt niin 1800-luvulle.

T. Itsekin uskovainen

Vierailija
7/11 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te tajua että ap yrittää saada ihmiset uskomaan että on provoava ateisti? Ap on siis joku sekopää uskovainen ateistien vihaaja joka yrittää saada ateistit vaikuttamaan typeriltä luettelemalla niin jäätäviä stereotypioita uskovaisista.

Vierailija
8/11 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aloitus ole kristityn ihmisen kirjoittama, vaan ilkeämielisen pilkkaavan. Sen verran pihalla kristittyjen ajattelutavoista joka ikisessä kohdassa.

Vierailija
9/11 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 07:59"]Ei aloitus ole kristityn ihmisen kirjoittama, vaan ilkeämielisen pilkkaavan. Sen verran pihalla kristittyjen ajattelutavoista joka ikisessä kohdassa.

[/quote]

Ks. vastaus 7.

Vierailija
10/11 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun täytyy vain hyväksyä se että olet tehnyt - ainakin ajatuksissasi - jotain todella väärin Jumalaa kohtaan. Sinua rangaistaan ja koetellaan nyt. Olet kirottu.

Vierailija
11/11 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virpominen on kristillistä. Löytyy ns.virpomisrukouskin...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kuusi