Olen Business Controller, haluatteko kysyä jotain?
Kommentit (32)
Miten business controller voi päästä talous- tai toimitusjohtajaksi?
Vierailija kirjoitti:
Miksi et käytä suomenkielistä ammattinimikettä?
Koska vastaavaa suomenkielistä nimitystä ei ole olemassa. Liiketoimintakontrolloija?
Mitä kaikkea teet? Olen johtamisen KTM ja alallani surkea työtilanne. Olen miettinyt controllerinhommia mutta laskentatoimi ei ollut pääaineeni (vaan ”leikki ja laulu” eli johtaminen).
Miten luulet, onnistuisiko siirto? Mitä lisäkoulutusta tarvisi?
Mikä on palkkasi? Minun 5800 e per kk
Onko se nyt hienoa pyöritellä numeroita ja tuottaa ad-hoc raportteja ja analyyseja. Sitten yrittää rautalangasta taivuttaa liiketoimintajohdolle niiden merkitystä, kun eivät ymmärrä puoliakaan niistä.
Minäkin olen BC ja laskentatoimi ei ole alani vaan markkinointi ja matematiikka
Vierailija kirjoitti:
Miten ”aloit” controlleriksi? Miten sait työn?
T. Se hallinto-KTM joka haluaa vaihtaa BC:ksi
Vierailija kirjoitti:
Mitä kaikkea teet? Olen johtamisen KTM ja alallani surkea työtilanne. Olen miettinyt controllerinhommia mutta laskentatoimi ei ollut pääaineeni (vaan ”leikki ja laulu” eli johtaminen).
Oma mielipiteeni on, että vaatisi jonkin verran lisäkoulutusta ja taloushallinnon työkokemusta, jotta pystyisi suoraan hakemaan controllereiden paikkoja. Toki varmaan sinulla on KTM:nä jonkinlaista laskentatoimen kosketusta yleisten opintojen myötä, mutta jonkinlaista perustyökokemusta vaatisi. Voisithan käydä esimerkiksi avoimessa jotain lisäkursseja? Hakea trainee-paikkoja laskentatoimen osa-alueelta sen jälkeen?
Käytännössä teen analyyseja, eri tyyppisiä laskelmia johdon tueksi, tuotan raportteja ym. osallistun ennustamiseen ja budjetointeihin.
Pelaatko Star Controlia? Star Control 1&2 olivat 90-luvun parhaita avaruustaistelupelejä, jossa taisteltiin erilaisilla aluksilla kaksintaisteluita. Peli oli hyvä, ennenkuin helvetillinen 3D-saaste levisi tietokonepeleihin.
Vierailija kirjoitti:
Onko se nyt hienoa pyöritellä numeroita ja tuottaa ad-hoc raportteja ja analyyseja. Sitten yrittää rautalangasta taivuttaa liiketoimintajohdolle niiden merkitystä, kun eivät ymmärrä puoliakaan niistä.
Tämä on juuri sitä! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ”aloit” controlleriksi? Miten sait työn?
T. Se hallinto-KTM joka haluaa vaihtaa BC:ksi
Sain sen talon sisäisesti. Olin markkinoinnissa töissä ja osasin laskea paremmin kuin silloinen controller joka joutui lähtemään
Mitä eroa on Controllerilla ja Business Controllerilla?
Vierailija kirjoitti:
Ei sulla tule pää kestämään noita töitä. Olet väärää persoonallisuustyyppiä. Täytyy jaksaa katsoa lukuja kahdeksan tuntia päivässä.
Onks toi joku tosi paska duuni johon pitää keksiä siisti nimi, koska muuten kukaan ei sitä tekisi? Vähän kuin it alan Scrum Master.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sulla tule pää kestämään noita töitä. Olet väärää persoonallisuustyyppiä. Täytyy jaksaa katsoa lukuja kahdeksan tuntia päivässä.
Mieluummin lukuja kuin ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä eroa on Controllerilla ja Business Controllerilla?
BC on kiinni koko liiketoiminnassa. Joissakin firmoissa voi olla esimerkiksi Risk Controllereita tai Sales Controllereita tms. spesifejä rooleja.
Miksi et käytä suomenkielistä ammattinimikettä?