Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten tervehtiminen aamuisin

Vierailija
06.11.2020 |

Teen töitä alakouluikäisten lasten kanssa. Tulemme hyvin juttuun ja asiat sujuvat. Yksi asia kuitenkin ärsyttää ja ihmetyttää: Lapset eivät vastaa tervehdyksiini aamuisin. Kun aamulla kohtaan heidät käytävillä tai pihalla, tapaan aina tervehtiä heitä. Osa lapsista tervehtiikin takaisin (tai jopa ennen kuin ehdin tervehtiä heitä), mutta hyvin moni vain tuijottaa eikä sano mitään. Siis näin:

minä: "Huomenta, Matti."
Matti: *tyhjä tuijotus*

minä: "Huomenta, Maija."
Maija: *äreä vilkaisu*

Kohta kaksi vuotta olen joka arkiaamu tervehtinyt näitä lapsia eikä osa silti tervehdi takaisin, vaikka olemme asiasta keskustelleetkin. Ärsyttävää.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatka samaa rataa kuitenkin. Ja jos eivät opi sivistyneitä käytöstapoja, sinä olet tehnyt parhaasi.

Terkuin yläkoulun ope, joka saa nykyään jo aina vastauksen, mutta aina ensin itse tervehdittyään.

Vierailija
2/15 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetan kovatasoisessa lukiossa ja ehkä 5-10% nuorista vastaa tervehdykseen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen samaa tässä meidän talon pihalla, vaikka talon lapsille sanoo päivästä toiseen moi, niin eivät sano mitään, tuijottavat vain tai painavat menemään.

Vierailija
4/15 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on silti huomattavasti parempi kuin ylimielisesti nokka pystyssä ohi kulkeminen, antaa rennomman kuvan sinusta :)

Vierailija
5/15 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatka samaa rataa kuitenkin. Ja jos eivät opi sivistyneitä käytöstapoja, sinä olet tehnyt parhaasi.

Terkuin yläkoulun ope, joka saa nykyään jo aina vastauksen, mutta aina ensin itse tervehdittyään.

Oho, aikamoinen saavutus. Ansaitsisit jonkinlaisen palkinnon.

Vierailija
6/15 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sitä kun joidenkin vanhempien mielestä ei lapsilta tarvitse vaatia mitään, kun "lapset on lapsia". Joo niin ovat, mutta ihan perus käytöstavat olisi hyvä vaatia etteivät tollota kuin lehmä uutta porttia, kun joku tervehtii.

Meidän lapsillamme on ollut monta vanhaa sukulaista, joiden luona on vierailtu ja jotka ovat vierailleet meillä. He ovat lempeästi totuttaneet käytöstapoihin, joita on kotonakin opetettu. Olen heille todella kiitollinen.

Vierailija
7/15 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin opetan yläkoulussa. Jokainen oppitunti aloitetaan suorassa seisten ja tervehtien. Minä ensin, luokka vastaa. Jos tulee vain jotain mutinaa, sanon, että ei kelpaa. Jokaisen on katsottava minua ja seistävä kunnolla ja avattava suunsa, sitten vasta luokka pääsee istumaan ja tunti alkamaan.

Jos menen sijaiseksi vieraaseen ryhmään, kyllä aina ihmetyttää se meno. Oppilaat ovat ties miten päin, osa selin minuun, juttelevat kavereilleen, keikkuvat tuolilla jne. eikä ole puhettakaan, että olisi tervehtimisen aika. No, siinäpä seisomme sitten niin kauan, että se viimeinenkin huomaa, että istumaan ei pääse ilman kunnon tervehtimistä.

Minusta tervehtimisen taito on hyvin tärkeä jo oppilaiden tulevaisuuttakin ajatellen. Pitää osata katsoa silmiin ja reippaasti tervehtiä, kun menee pyytämään tet-paikkaa, jatko-opintopaikan ryhmätestiin ja työhaastatteluun.

Vierailija
8/15 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen koululaitosta on kiittäminen, jos opettajat jaksavat opettaa tenaville käytöstapoja, joita kotona ei jakseta opettaa. Liian paljon kasvatustehtäviä sälytetään nykyään kouluille. Minusta kotien pitäisi ottaa enemmän vastuuta.

Vierailija
9/15 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa perheissä ei varmaan tervehditä. Esim ex ei ikinä sanonut hyvää huomenta, kun mentiin vaikka mun vanhempieni mökille, ei ikinä moikannut heitä, kun hän tuli kotiin, ei ikinä sanonut hei. Voin vaan päätellä, että hänen vanhempansa ovat käyttäytyneet samoin.

Vierailija
10/15 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poikia ollaan opetettu viimeiset kymmenen vuotta tervehtimään. Ei ole helppoa. Kaipa se katsekontakti ja äänenkäyttö pelottaa.

Jatkakaa hyvät opettajat ja muut aikuiset tervehtimistä vaikka väkisin.

Vierailija
11/15 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa ei hoksaa itse vaan nille on kerrottava että pitää tervehtiä takaisin

Vierailija
12/15 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään käytöstapoja. Ei tule myöskään kiitos tai ole hyvä. Tai saisinko.

Millaisia nuoriakin tuollaisista tulee? Ja aikuisia?

Vierailija
13/15 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin opetan yläkoulussa. Jokainen oppitunti aloitetaan suorassa seisten ja tervehtien. Minä ensin, luokka vastaa. Jos tulee vain jotain mutinaa, sanon, että ei kelpaa. Jokaisen on katsottava minua ja seistävä kunnolla ja avattava suunsa, sitten vasta luokka pääsee istumaan ja tunti alkamaan.

Jos menen sijaiseksi vieraaseen ryhmään, kyllä aina ihmetyttää se meno. Oppilaat ovat ties miten päin, osa selin minuun, juttelevat kavereilleen, keikkuvat tuolilla jne. eikä ole puhettakaan, että olisi tervehtimisen aika. No, siinäpä seisomme sitten niin kauan, että se viimeinenkin huomaa, että istumaan ei pääse ilman kunnon tervehtimistä.

Minusta tervehtimisen taito on hyvin tärkeä jo oppilaiden tulevaisuuttakin ajatellen. Pitää osata katsoa silmiin ja reippaasti tervehtiä, kun menee pyytämään tet-paikkaa, jatko-opintopaikan ryhmätestiin ja työhaastatteluun.

Kuulostaa samalta kuin minun lapsuusaikoinani 80-luvulla. En tiennyt, että tuollaisia opettajia vielä on. Hyvä, että on.

Vierailija
14/15 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman huomaa kerrostaloissa. Jotkut osaavat tervehtiä itse, toiset vastaavat tervehdykseen ja jotkut eivät pysty tervehtimään.

Vierailija
15/15 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos.

Tämä ketju loi uskoa opettajiin ja mahtavaa kuulla, että muitakin ihmetyttää tapojen muuttuminen. AP ansaitsisi hyvän kakun, harva jaksaa vuosia tervehtiä tuppisuita. Etenkin kun tulee välillä olo, että tekeekö sillä hyvää vai pahaa? Joku voi olla niin herkkä, että loukkaantuu tai kokee sen jotenkin omalla tavallaan. Ehkä häveten kykenemättömyyttään vastata ja ahdistuu siitä, että joku sitä odottaa. Vaikeaa jokatapauksessa ja vaatii tosiaan paksua nahkaa jatkaa vuosia.

Kotoahan se tervehtiminen kait opitaan, jos opitaan. Tavallaan tervehtiminen on katoamassa muutenkin, koska koneet korvaavat asiakaspalvelijat, puhelimessa ei tarvitse asioida puhuen ja lapsia ei opeteta luottamaan ihmisiin. Hyvästä syystä.

Muutama sukupolvi lisää digiä ja emme varmaan juuri näe toisiamme. No en kyllä nytkään näe, mutta se on vaan surullista ja toinen juttu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä