Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ovatko suomalaiset maailman "hajusteallergisin" kansa?

Vierailija
24.02.2014 |

Taustoista sen verran että olen asunut aika pitkiä ajanjaksoja Pariisissa, Cannesissa, Lontoossa, Frankfurtissa, Kööpenhaminassa, Amsterdamissa, Los Angelesissa ja New Yorkissa muunmuassa, ja tuntenut parfyymien tuoksuja kuin cocktaileja sieltä sun täältä sama missä mennyt ja ollut, kuten moni paikallinen ulkomainen tuttunikin koska tuoksut ovat suosittuja noissa paikoissa, mutta kukaan ei ole koskaan valittanut näissä em. paikoissa ainakaan että miten jonkun tuoksu ahdistaa heitä, miten jonkun tuoksu erottuu liikaa tai muuta vastaavaa. Etenkin Pariisin ja Ranskan Rivieran naiset käyttävät todella vahvoja tuoksuja, ja minua huvitti kun Suomesta siellä luonani Rivieralla käymään tulleet tutut pystyivät kevyesti olla samoissa junavaunuissa, busseissa, takseissa, baareissa ja liikkeissä suorastaan huumavien tuoksupommien eli tuntemattomien ja paikallisten tuttavieni kanssa eivätkä sanoneet sanaakaan, mutta heti kun tapaamme Suomessa niin alkaa kamala valitus siitä että miten joku "työkaveri tuoksahti hajuvedelle aamulla kun käveli ohi kun tuli töihin".

-Mikä ihme tässä on?

On oikeita allergikkoja (eli tämä juttu ei nyt periaatteessa koske teitä joilla allergiatestit tehty ja olemassaolevat lääkitykset allergioihin tai astmaan) mutta onko osa tästä yleisestä "allergisuudesta" vain jotain selkeää tyypillistä suomalaista pelkän valittamisen ilosta valittamista kuten näillä minun Ranskassa käyneillä tuttavillani? Vai onko tuo jokin muotia oleva suomalainen passiivis-agressiivinen kiusaamistapa eli joku saattaa laittaa liikaa tuoksua kiusatakseen yhtä, mutta toinen väittää että toisella on liikaa tuoksua (vaikka ei olisi) eli kiusaa sillä jotain toista?

Mitä havaintoja teillä asiasta?

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään valita. Mä droppaan itseäni niin paljon kuin pystyn ja olen hajusteiden joukossa niin kauan kuin pystyn. Lähden sitten vähin äänin kotiin parantelemaan itseäni. Ja mullakin on kausia jolloin siedän tuoksuja paremmin ja toisista tuoksuista en saa mitään ja toisista mulla turpoaa naama ja silmät niin etten kehtaa liikkua missään.

Vierailija
2/63 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuisko siitä että suomalaisten käyttämät tuoksut on yleensä halvoista keinotekoisista aineista tehtyjä markettihajuja, kun ulkomailla naiset panostavat laatuun ja pienten tuoksutalojen uniikkeihin kalliisiin tuoksuihin jotka tehty aidoista raaka-aineista? Suomalaisen alle 15 euron tuoksu vastaan newyorkilaisen tai pariisilaisen 150-200 euron tuoksu??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on todella hajuton maa, siis kirjaimellisesti. Ehkä kaikki siitä poikkeava kiinnittää huomiota ja herättää ärtymystä?

Vierailija
4/63 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on myös atooppista ihotyyppiä enemmän kuin monessa muussa maassa. Hajusteyliherkkyys kulkee monesti käsi kädessä atooppisen ihon (ja siis allergia- ja astmariskin) kanssa.

Vierailija
5/63 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten oma lukunsa on tietysti ne katkerat akat jotka tulevat kehumaan hyvää tuoksua että mikä se on, mistä saa ja paljonko maksaa, ja sitten kun kerrot että se on matkalta ostettua, suoraan Ranskan Grassesta pienen tuoksuyrityksen käsin pullotettua parfyymiöljyä joka maksaa parisataa euroa per viisitoista milliä (mutta jonka pieni määrä kestää ikuisuuden huom), niin yhtäkkiä se tuoksu (hinta!) alkaakin ahdistaa näiden henkeä ;-)))

Vierailija
6/63 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 14:27"]

Suomessa on myös atooppista ihotyyppiä enemmän kuin monessa muussa maassa. Hajusteyliherkkyys kulkee monesti käsi kädessä atooppisen ihon (ja siis allergia- ja astmariskin) kanssa.

[/quote]

johtuuko tämä sitten siitä että meidän ilmasto on paljon muita ympäröiviä maita kuivempi? verrattuna esim ruotsiin jota golfvirta kosteuttaa?

Vierailija
7/63 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos työpaikoilla ei enää keksi muuta terrorisointitapaa, niin on helppo alkaa vääntämään kärpäsestä härkästä käyttämällä jonkun henkilön tuoksua tekosyynä, vaikka se tuoksu olisi todella mieto ja kevyt......

Vierailija
8/63 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tuoksukeisari radiossa kertoi, että on tuoksuja, jotka eivät allergisoi, mutta ne maksavat ja että nämä halvat tuoksut nimenomaan allergisoivat helpoimmin, joten kolmonen taitaa olla oikeassa.

Mullakin joku tuoksu on joskus melkein saanut jalat alta ja oksennuksen lentämään saman tien ja vain ja ainoastaan sen takia, kun eräs nainen käveli mun ohi kaupassa. Sitä en tiedä minkähintaista hajuvettä käytti, mutta mulla on omat veikkaukset.

Vierailija
9/63 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 14:31"]

jos työpaikoilla ei enää keksi muuta terrorisointitapaa, niin on helppo alkaa vääntämään kärpäsestä härkästä käyttämällä jonkun henkilön tuoksua tekosyynä, vaikka se tuoksu olisi todella mieto ja kevyt......

[/quote]

No tuonhan voi kääntää myös toisinpäin. Kun ei enää muuta keksi, voi alkaa käyttää todella "mietoja ja kevyitä" tuoksuja kiusatakseen jotain työkaveria, kun hajusteisiin on jokaisella oikeus. Lähimmäisen huomioonottaminen on niiin epämuodikasta. Individualismi kunniaan.

Vierailija
10/63 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen asunut pitkiä aikoja mm. Dublinissa, Lontoossa ja Berliinissä.

Pariisissa olen lomaillut usein, samoin Amsterdamissa, Kööpenhaminassa ja monessa muussa kaupungissa.

Missään en kuitenkaan ole törmännyt voimakkaisiin tuoksuihin sen enempää kuin Suomessa.

Ainoa poikkeus on Saksa, jossa todella usein olen törmännyt voimakkaasti hieltä haiseviin ihmisiin.

Vierailija
11/63 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä minusta tuntuu siltä että vain Suomessa on ookoo haista hielle. Ällöttävintä on äijät jotka istuu terassilla kaljottelemassa ja hikoilemassa suorassa auringon paisteessa. Sitten istutaan, juodaan, hikoillaan lisää kunnes naamat punottaa ja alkavat lopulta riisumaan siinä vielä paitojaan jolloin hiki haisee vielä enemmän, yök!

Vierailija
12/63 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta monelle tuoksut ovat samanlainen ympäristön kontrolloinnin väline kuin vaikkapa sääntöjen noudattaminen. Valvotaan esim. taloyhtiössä sekunttikellon ja senttimetrimitan kanssa muiden elämistä ja toimintaa, tai sitten tosiaan nuuhkutellaan tarkkaan muiden hajuvesiä, shampoita, dödöjä, pesuaineita...

Eli halutaan valittaa ja kontrolloida ympäristön ihmisiä, ja valitetaan tuoksuyliherkkyyttä. Osalla on, osalla ei - ja jälkimmäisistä osa ei edes tiedosta keksineensä nuo hajustereaktiot alitajuisesti ihan itse. Esimerkiksi itselläni on ystävä, joka aina valittaa muiden hajuvesistä, mutta kummasti esim. siivoaa kotiaan erittäin voimakkaasti hajustetuilla pesuaineilla. Valikoivaa...

Toki on sitten niitä hajusteyliherkkiä, jotka saavat monenlaisia, todettavissa olevia oireita ihoreaktioista migreeniin. Jos jollain tiedän olevan sellaista, en mene kylään hajuvesillä tai dödöillä kyllästettynä. Tietenkään.

Vierailija
13/63 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua aina huvittavat nämä avaukset, joiden mukaan joku ongelma on ihan vain suomalaista keksintöä ja hysteriaa. Erilaiset kemikaaliherkkyydet, joihin myös hajusteyliherkkyys kuuluu, ovat yleinen ongelma todella monissa osissa maailmaa ja niistä on myös vankkaa tutkimustietoa. Muualla maailmassa niistä kärsivät otetaan myöskin paremmin huomioon kuin Suomessa.

Vierailija
14/63 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta 12. Ja tuoksuherkän nenään se hikikin haisee aika paljon kammottavammalle, kun ei ole tottunut hajuihin.

Suomalaiset eivät ole valmiita panostamaan itseensä samallalailla kuin jossain muualla. Ollaan vaatimatonta ja juroa kanssaa. Ostetaan cittarista hajuvedet ja kasvorasvat ja käydään kerran vuodessa kanarialla.

Tuskin missään muualla maailmassa kenelläkään on niin paljon esim. vedenkestäviä vaatteita kuin meillä.

Toiset kaatavat kallista ainetta kylpyveteen ja liottavat itseään kylvyssä tunnin viinilasin kera. Suomessa naiset vihtovat itseään saunassa, laittavat apteekin rasvat reisiin ja villasukat jalkaan.

Vierailija
15/63 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi puhdas ihminen käyttää hajuvettä? Ehkä ei olekaan ihan niin puhdas.

Maahanmuuttajat on täälläkin jo aika iso ongelma varsinkin ilatariennoissa kun ne haisee hajuaineille niin voimakkaasti, varsinkin miehet. Vetääkö ne paskan päälle aineita vai mitä helvettiä se on

Vierailija
16/63 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Jos se "mieto ja kevyt" tuoksu vie työkaverin päivystykseen, niin tuskin hän sitä kiusallaan tekee. Ainakin minulla talvella hajusteet iskevät keuhkoihin pahemmin kuin kesällä, ilmeisesti kuiva pakkasilma rasittaa keuhkoputkia niin, että reaktio on vaikeampi.

Yleensä se on hajusteyliherkkyys, ei allergia. Minulle keuhkosairauksien erikoislääkäri sanoi, että monesti homeen takia sairastuneet saavat lisäksi yliherkkyden hajusteille. Ja homerakennuksiahan tässä maassa riittää.

Vierailija
17/63 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 14:34"]

[/quote]

No tuonhan voi kääntää myös toisinpäin. Kun ei enää muuta keksi, voi alkaa käyttää todella "mietoja ja kevyitä" tuoksuja kiusatakseen jotain työkaveria, kun hajusteisiin on jokaisella oikeus. Lähimmäisen huomioonottaminen on niiin epämuodikasta. Individualismi kunniaan.

[/quote]

niin mutta kuka määrittelee sen missä menee raja? mieto tuoksu nyt yleensä on aika huomaamaton etenkin tupakoivan kollegan nenään, ja verrattuna johonkin "itätyyliseen" eli väkevään ja mausteiseen. joku saattaa alkaa kiusata toista pelkän hänen käyttämänsä neutraaline suihkugeelin käytöstä. kaveri kertoi että hänen työpaikalla yritettiin kiusata henkilöä tuoksun käytön takia, eivät kiusaajat vaan tajunneet että kyseisellä henkilöllä astma eikä käyttänyt mitään joten saivat työpaikkakiusaussyytteet.

Vierailija
18/63 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset nyt ovat hysteerisiä siitä jos joku erottuu edukseen, ja pitää alkaa kiukuttelemaan ja valittamaan saadakseen huomio itseensä. Oli se ärsytyksen aiheuttaja sitten jonkun merkkilaukku, jonkun tuoksu tai jonkun omaa lasta lahjakkaampi lapsi.

Vierailija
19/63 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen huomannut että Suomessa jotkut mamut (siis he jotka selvästikin ovat tänne tulleet joko pakosta tai elintasopakolaisina) käyttävät ihan järkyttäviä päänsärkytuoksuja. Etenkin miehillä tämä. Jotain halvinta axen tuoksua suihkutettu litratolkulla. Bussissa tämä on kaikista kauheinta.

Myös tupakan ja imelän hajusteen hajuiset 'pissikset' ovat myös ihan kauheinta päänsärkyä.

Vierailija
20/63 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on migreeniä ja allergiaa, mutta en vaivaa sillä pääkoppaani enkä mieti toisten tuoksuja. Jos joku tuoksu tuntuu siltä että saattaisi hetken päästä ärsyttää niin vetäydyn muualle hengittämään happea. Toiselle on todella epäkorrektia mennä valittamaan tuoksusta sillä se on osa pukeutumista ja on sama asia kuin menisi sanomaan että henkilö pukeutuu väärin tai tavalla joka ei miellytä valittajaa.