Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi etävanhempi ei ota lasta mukaan matkalle?

Vierailija
24.02.2014 |

Meillä on kirjaimellisesti etävanhempi lapsella, siis isä joka asuu toisella puolella Suomea uuden vaimonsa kanssa. He matkustelevat tosi paljon, lähinnä kaikki lomansa ja olen jo muutaman vuoden ajan sanonut kun nähdään että mä maksan meidän lapsen sinne matkalle mukaan jos ottaisivat, olisi kiva kun lapsi saisi matkustella edes etäisän kanssa kun ei muuten näe. Seitsemän vuoden ajan lasta ei ole otettu mukaan yhdellekään matkalle, siis ei edes suomalaisiin kylpylöihin. Mä ymmärrän että aikuiset haluavat kahdenkeskiselle lomalle joskus, mutta ei yhdellekään matkalla oteta lasta joka on kuitenkin jo teini-iässä ja on tosi helppo lapsi ollut aina.

Me matkustetaan oman aviomieheni kanssa aina perheenä, siis lapsi on mukana eikä meillä ole tarvetta lähteä kahdeksi viikoksi Thaimaahan ilman lasta, yhteisiä viikonloppuja on vietetty ja kaksi kertaa ollaan oltu muualla Euroopassa kahdestaan. Mutta pidemmät etelän lomat aina perheen kanssa, lapsi on niin hyvää matkaseuraakin ja löytää aina kohteesta kavereita. Mutta ex ei ota koskaan lasta mukaan, enkä tosiaan ymmärrä että miten itsekäs vanhempi voi olla?

Lapsi saa joskus kortin isänsä ulkomaan reissulta, eikä ilahdu siitä koskaan. Ei puhu mitään, mutta laittaa kortin aina roskiin. Kysyy joskus että miksi hän ei pääse isän kanssa reissuun, ja mä sanon että ilmeisesti he haluavat matkustaa kahdestaan. Mitä muuta voisin sanoa, kuin totuuden?

Ymmärtääkö tällaiset vanhemmat jotka eivät koskaan ota lasta mukaan reissuun, että se on ihan suora osoitus lapselle että vanhemmat ovat ansainneet lomareissun mutta lapsi ei? Lapsen täytyy ahertaa koulussa ja sitten lomaviikon olla kotona, ilman mitään erityistä?

Ja mä siis olen tarjoutunut maksamaan lapsen matkan kokonaisuudessaan jos menee heidän kanssaan, matkustavat aina lomien aikaan ja jouluna, mutta koskaan eivät huoli lasta mukaan.

Mua säälittää ihan hirveästi meidän lapsen puolesta, miten helvetin itsekkäitä voi jotkut vanhemmat olla. Mullehan tässä asiassa ei ole mitään ongelmaa sinällään, en mä siitä saa mitään itselleni jos lapsi pääsee matkalle, se on vain ja ainoastaan lapselta pois ja osoitus isän (ja vaimon) suunnattomasta itsekkyydestä.

Koskaan en ole tästä asiasta heille avautunut, sillä uskoisin että se vaikeneminen on heidän tapansa osoittaa että lapsi ei ole tervetullut heidän matkalleen. Mutta millainen helvetin tollo lähettää sitten KORTIN jostain Phuketista jossa lukee: Heippa xxxx, iskä ja xxxx on täällä lomalla köllöttelemässä, kuuma on! Nyt altaalle pulikoimaan moikka!

Ja tuliaisia ei tietenkään tuoda, ikinä. Paitsi yhden kerran lapsi sai patalaput. Ei edes yrittänyt esittää, että tykkäsi. Lapsi ei nauti kun saa kortin, se tuntuu hänestä pahalta, ja tuliaisten puute (ne on lapselle tärkeitä, varsinkin jos ei pääse koskaan mukaan niin tuliainen osoittaa että lapsi on matkalla edes ollut mielessä). Kerran oli lapsi kysynyt isältään että eikö voisi tuoda ulkomailta jotain lelua, niin isänsä oli sanonut että hän maksaa äidillesi elatusmaksua ja äiti ostaa lelut. Jep jep. :)

ps. Meillä ei ole riitaisia välejä exän kanssa, ja tapaamiset sujuvat asiallisesti mutta kieltämättä tämä exän käytös isänä noudattaa hänen toimintatapaansa myös miehenä. Itsekkäistä ihmisistä harvoin tulee hyviä vanhempia. Heille ei tule yhteisiä lapsia, koska miehen uusi vaimo ei pidä kuulema lapsista (oli sanonut näin meidän lapselle joskus). Silti, syytän tästä asiasta lapsen isää enkä sitä vaimoa, miehen vastuulla olisi huolehtia siitä että meidän lapsi saa rakkautta ja erityistä huomiota myös isältään. :(

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainauksesta jäi pois se kohta, jossa kirjoittaja totesi kaikkien ihmisten aikeiden takana olevan AINA hyvä tarkoitus. 29

Vierailija
22/36 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sinä kysyt otsikossasi: Miksi etävanhempi ei ota lasta mukaan matkalle.

Minä vastasin siihen miksi-kysymykseen parhaan taitoni mukaan. Olen pahoillani, että se ei sisältänyt sitä sinun mielestäsi ilmeisesti ainoaa oikeaa syytä, eli sitä, että mies on itsekäs ja kelvoton isä (kuten tuolla jo kiirehdit kertomaan).

En minä ole väittänyt, että sinä olisit huono vanhempi. En ole myöskään väittänyt, että tiedän, mitä exäsi ajattelee (vaikka sinä väitätkin tietäväsi mitä lapsesi ajattelee). Minä väitän vain tietäväni, millaisista uskomuksista ja ajattelusta exäsi käytös voi johtua. Yritän vain selittää, minkä takia itse pyhimystenkään exät eivät aina toimi niin kuin pyhimykset haluavat.

Etkös sinä juuri sitä halunnut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 10:24"]

Kaikenlaisia miehen kuvatuksia... :( En kyllä ymmärrä miksi et ole nostanut kissaa pöydälle kunnolla? Katkeruuttahan tuo lapselle aiheuttaa.

[/quote]

Aika harvoin ne exät sanelee kenet exä ottaa mukaansa matkalle... Harmi, mutta niin se vain on.

Vierailija
24/36 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus olisi kyllä luullut seitsemän vuoden aikana yhden lapsenkin mahtuneen matkalle mukaan, varsinkin kun rahasta ei ole kyse, koska olisit maksanut matkan. Ymmärrän, että halutaan tehdä matkoja ilman lapsia, mutta joskus voisi mennä matkalle perheenäkin.

Vierailija
25/36 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 13:15"]

Joskus olisi kyllä luullut seitsemän vuoden aikana yhden lapsenkin mahtuneen matkalle mukaan, varsinkin kun rahasta ei ole kyse, koska olisit maksanut matkan. Ymmärrän, että halutaan tehdä matkoja ilman lapsia, mutta joskus voisi mennä matkalle perheenäkin.

[/quote]

Mutta kuin se ei ole sinun päätettävissäsi, koeta nyt uskoa tämä yksinkertainen tosiasia. Päästä jo irti exästästi ja tästä ajatuksestasi. Anna myös lapsesi päästää siitä irti.

Lapsellesi olisi hyötyä siitä, jos opettaisit hänelle tunteiden ja etenkin pettymysten hallintaa ja mieluiten omalla esimerkillä. Ensin sinun olisi kuitenkin opittava sitä itse. Suosittelen mitä tahansa henkistä harjoittelua, johon liittyy meditaatiota, esimerkiksi mindfulnessia tai tietoisen läsnäolon joogaa. Tämän jälkeen voit opettaa myös lapsesi ensin tunnistamaan tunteensa ja sen jälkeen päästämään siitä irti.

Vierailija
26/36 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on etävanhempi, ja emme ota hänen lastaan/lapsiaan mukaan, sillä äiti ei päästä. As simple as that. Ja teineistä kyse. Minun lapset taas on mukana, koska heidän isänsä mielestä on kiva, että lapset pääsee matkustamaan.

Vierailija
27/36 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 11:02"]

Miten te lapsensa hylänneiden miesten vaimot perustelette itsellenne sen että kykenette elämään miehen kanssa joka ei rakasta omaa lastaan? Ei minusta olisi sellaiseen että kuhertelisin miehen kanssa kun tietäisin että miehen oma lapsi itkee isän ikävää.

sen miehenhän on helppo sanoa sille uudelle naiselleen ettei lapsen äiti anna isän tavata lapsiaan. mitä siihen sitten kauheesti voi uusi nainen vaikuttaa.

[/quote]

Vierailija
28/36 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on vieraantunut lapsesta eikä kaipaa tätä. MIksi erositte aikoinaan? Saiko mies tavata lastaan silooin niin paljon kuin tahtoi, vai omitko hänet?

Vierailija
29/36 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen isä ottaa joka vuosi lapsen matkalleen. En tykkää että ihan joka vuosi koska se suuntautuu ulkomaille. Sinne menee tietenkin koko perhe.

Vierailija
30/36 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 09:11"]

Mies on vieraantunut lapsesta eikä kaipaa tätä. MIksi erositte aikoinaan? Saiko mies tavata lastaan silooin niin paljon kuin tahtoi, vai omitko hänet?

[/quote]

Mies oli tosi tiiviisti lapsen kanssa kun oltiin yhdessä, mutta jätin hänet koska joi paljon ja oli agressiivinen kännissä. Mies myös petti muutamaan otteeseen joten siltäkin osin mun rakkaus kuoli. Oli siis huono mies, mutta mahtava isä. Kaikki sujui välillämme hyvin eron jälkeen, kunnes tapasin tän nykyisen aviomieheni, silloin ex muuttui etäiseksi ja oli kaksi vuotta kun ei ottanut yhtään kontaktia lapseen. Olen ollut aktiivinen koko ajan että lapsi näkisi isäänsä, ja isänsä pakotti mut hakemaan yksinhuoltajuutta mm. kieltäytymällä allekirjoittamasta lasta koskevia papereita, hankaloitti tahallaan käytännön asioita ja sanoi että jos en ota yksinhuoltajuutta, niin hän aikoo jatkaa.

En olisi halunnut yksinhuoltajuutta mutta se oli pakko hakea koska mies oli haluton tekemään yhteistyötä. Mä olen jo muutaman vuoden ajoittanut omat reissumme siten että lapsi pääsee isälleen jos haluavat, ja käytännössä exän ja sen vaimon aikataulun mukaan me matkustetaan. Yleensä kuitenkin me mennään mieheni kanssa siten että lapsi on mukana.

Kaikki lomat lapsi on siellä jos ottavat, mutta yleensä ovat matkalla. Kyllä mua ottaa päähän se, että ex hallitsee edelleen mun elämää tälla tavoin ja vaikuttaa lapsen itsetunnon kehitykseen negatiivisesti, mutta en mä enää tiedä mikä on lapsen edunmukaista ja ei.

On ollut aikoja kun tekisi mieli muuttaa mun miehen työn perässä Amerikkaan (jossa sillä olisi paikka) ja antaa lapsen unohtaa isänsä, mutta kun isänsä on tosi hyvä isä silloin kun se näkee lasta. Lapsi myös ikävöisi isäänsä, joten en siksikään sitä tekisi. Lapselle olisi tosi tärkeää että saisi matkustaa isänsä kanssa, enkä alkuunkaan ymmärrä miksi lasta ei huolita mukaan. Yhteiset lomamatkat lähentävät lasta ja vanhempaa, sen olen huomannut meidänkin perheen kohdalla. Se on perheen erityistä aikaa. Ja olisihan se lapsen kannalta ihanaa, että hän kasvaisi siihen että vaikka isää ei juurikaan näe, niin iskän kanssa pääsee matkalle.

Vierailija
31/36 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotkut ei vaan halua olla perhe ja vanhempi. sille ei voi mitään :( ikävä niille lapsille jotka on kuitenkin saatu tähän maailmaan..

Vierailija
32/36 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaisia miehen kuvatuksia... :( En kyllä ymmärrä miksi et ole nostanut kissaa pöydälle kunnolla? Katkeruuttahan tuo lapselle aiheuttaa.

Vierailija
33/36 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalts. Tavallaan toki olisi kiva kun lapsi pääsisi mukaan kivalle matkalle. Toisaalta , kävisikö näin jos tämä etävanhempi ottaisi lapsen mukaansa? Sanoit jättäneesi hänet koska hän joi paljon ja oli humalassa agressiivinen. Eikö ole todennäköistä, että juuri lomalla hän juo edelleen? Olisiko se sitten lapselle kiva loma? Ehkä juuri siksi he eivät ota lasta mukaan, että tietävät, lomien olevan kosteita ja kiukkuisia?

Vierailija
34/36 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä muilla on hoidettu tuo matkustaminen jos uusioperhe? Mietin että itsekin voisi hyvällä omallatunnolla tehdä miehen kanssa kuherteluloman jos samaan aikaan olisi lapsi isänsä kanssa reissussa. :) Nyt mä mietin niin, että lapsi on jo kohta niin iso että se ei edes halua välttämättä reissuun niin en halua jättää häntä pois matkalta, koska on ihanan rentoutunut olo matkan jälkeen koko porukalla. Eikä lapsesta tosiaan ole mitään haittaakaan, varsinkaan kun ei juoda alkoholia lomilla. Voipihan se olla että ex ja vaimonsa tykkäävät ottaa kuppia matkoillaan ja siksi eivät ota lasta, en tiedä, mutta luulisi että edes jollekin lomalle ottaisivat, edes kylpylään tms. :)

Vierailija
35/36 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun ex on pistänyt yhtä hyväksi ellei paremmaksi. Sillä on sen kokoinen auto että sen nykyinen perhe mahtuu siihen juuri ja juuri mutta tämä tarkoittaa sitä että meidän poika ei pääse mukaan edes mökkireissuille tai sukuloimaan kun ei mahdu kyytiin. Taas vaihtoi autoa tossa muutama kuukausi sitten ja mä jo pidin peukkuja että olis tila-auto mutta pas..n marjat. ei ollut ei. Ulkomaillekkaan ei ole poikaamme (10v) vienyt kertaakaan.. 

Vierailija
36/36 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te lapsensa hylänneiden miesten vaimot perustelette itsellenne sen että kykenette elämään miehen kanssa joka ei rakasta omaa lastaan? Ei minusta olisi sellaiseen että kuhertelisin miehen kanssa kun tietäisin että miehen oma lapsi itkee isän ikävää.