Voiko 50+ vuotias adoptoida?
Lapsellamme oli 1. ja 2. luokalla luokkatoveri, Vietnamista tai Thaimaasta adoptoitu. Lapsen synttäreillä luulimme aivan aidosti ensin että isovanhemmat toivottavat tervetulleiksi. Oli vaikea hahmottaa että kyseessä olivatkin lapsen asoptiovanhemmat. Olen aina luullut että kansainvälisessä adoptiossa on jokin ikäraja.....?
Kommentit (22)
Varmaan hyvin jaksavat 40 luvulla syntyneet alle 10 vuotiaan perässä.....
Voi, kunhan ikäeroa ei ole yli 45 vuotta. Siitä joustetaan jonkin verran esimerkiksi sisarusten ikäeron takia.
Joissakin adoptioissa on ollut (ainakin Suomessa) sellainen ikäraja, että aikuisen ja lapsen ikäero ei saa olla yli 45 vuotta. Eli esim. 50-vuotias voi adoptoida 5 vuotiaan jne. Näin adoptiovanhempi on sen ikäinen, että voisi biologisestikin olla lapsen vanhempi.
En tiedä, mikä on nykykäytäntö.
Voi, jos lapsi tulee tuolta kaukoidästä. Tuttavaperheen äiti on sieltä itse lähtöisin, mutta asunut täällä jo yli 15v. Tässä taannoin adoptoivat sieltä.
Lapsen ja vanhemman ikäero saa olla enintään 45 vuotta.
On se edelleen käytössä. Miehelläni siinä joustettiin vuodella eli hänellä ja kuopuksella on ikäeroa 46 vuotta. Toisella kierroksella oleva ystävänme sai just biolapsen 52-vuotiaana...
Jos on 45-vuotiaana adoptoinut 1-vuotiaan, on tämän 8-vuotissynttäreillä jo 52-vuotias. Ihmiset näyttää joskus jopa 10 vuotta todellista vanhemmilta, voi olla täysin harmaa jo tuossa iässä.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 08:54"]
On se edelleen käytössä. Miehelläni siinä joustettiin vuodella eli hänellä ja kuopuksella on ikäeroa 46 vuotta. Toisella kierroksella oleva ystävänme sai just biolapsen 52-vuotiaana...
[/quote]
Ja me yritämme saada omaa, lasta minä 47 ja mies 36
Minulla edellisestä liitosta 17v tytär-
Miehellä ei lapsia, myös adoptiota harkittiin hetki, mutta päädyttiin
yrittämään omaa, koska mulla ei ole vielä vaihdevuodet alkaneet.
Kiitos vastauksista! Ikäero koskee siis vain äidin ja lapsen isäsuhdetta?
Lapsen isä (selvisi aivan muusta yhteydestä meille myöhemmin) on nimittäin syntynyt v. 1947. Lapsi on nyt 9.
Äh, ei ISÄsuhdetta vaan IKÄ-.
nro 9 siis ap.
Kyllä miehillekin on yläikäraja.
http://www.vaestoliitto.fi/vanhemmuus/tietoa_vanhemmille/perheiden_monimuotoisuus/adoptioperheet/
Mutta voihan adoptoinut äiti vaikkapa erota ja ottaa vanhemman puolison tms.
Kyllä se koskee isääkin. Ovatko he asuneet ulkomailla adoptoidessaan? Vielä muutama vuosi sitten onnistui niin, että muutti vähäksi aikaa ulkomaille ja adoptoi sikäläisten lakien mukaan, jolloin ikärajaongelma poistui.
Oletko nro 8 käynyt gynellä? Voisi palauttaa maanpinnalle vauvatoiveen suhteen. Mahdollisuudet ovat tosi pienet.
Koskee vanhempaa vanhempaa. Siis ei riitä, että toinen täyttää ehdon. Onko isä tullut myöhemmin kuvioihin?
[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 10:25"]
Koskee vanhempaa vanhempaa. Siis ei riitä, että toinen täyttää ehdon. Onko isä tullut myöhemmin kuvioihin?
[/quote]
Ei Ole tullut myöhemmin kuvioon. Olemmekin ihmetelleet. Tuon täytyy olla yksityinen adoptio?
ap
No on siinä teillä nyt ihmettelemistä! Ihan menee oma elämä jo pilalle!
Adoptioprosessi päättyy silloin, kun täyttää 50 vuotta. Käsittääkseni, mikäli perheeseen on ehditty nimetä lapsi, voidaan poikkeusluvalla hoitaa adoptio loppuun. Eli tuo 50 vuotta koskee lapsiesityksen saamista..
Yli 50 vuotias voi siis adoptoida vain, jos on jo saanut lapsiesityksen
Yli 50 v voi adotoida vaikka lapsipuolensa tai sukulaisen ja vielä aikuisenkin.
Yksityiseltä adoptioltahan tuo kuulostaa. Ei ole mennyt Suomessa enää läpi ilmeisesti joten muu keino otettu käyttöön.