Mahdoton homma löytää lapselle kummia
Tähän tää sitten on mennyt. Molemmat sisaruksista kieltäytyivät. En vaan voi ymmärtää. Ihan normaalit ja läheiset välit. Joskus ennen kummius oli kunniatehtävä ja olisin kyllä itse otettu jos minua pyydettäisiin siihen pestiin.
Kumpikaan sisaruksistani ei meinaa tehdä lapsia ja sama miehen puolelta, joten eipä ole serkkujakaan tiedossa. Minulla on serkkuja 6kpl ja lapsuuden kesien parasta antia oli kauempana asuvien serkkujen kanssa pelleily.
Harmittaa lapsen puolesta.
Kunhan nyt halusin höpötellä ajatukset ulos.
Kommentit (77)
Ei halua olla yhtään enempää tekemisissä sun kanssa. Se oli aikoinaan oman kieltäytymiseni todellinen syy. Kutsuja nimipäiväjuhliin yms soopaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sanoivat syyksi?
Sanoivat, ettei jaksa liittyä kirkkoon. Mutta tekosyyhän se on, kun siihen vaaditaan pari hassua klikkausta netissä. Olisivat sanoneet mieluummin suoraan että ei kiinnosta.
Ap
Ja sinäkö tarjouduit maksamaan ne verot heidän puolestaan?
Kylmää on touhu nykyaikana. Perheestä viis, ajan henki on se, että omissa poteroissa nyhjätään ja pyritään katkaisemaan välit omiin sukulaisiin ettei vaan mikään häiritse omaa hedonistista itsekästä elämää.
Onpa täällä ilkeitä ihmisiä. Se että olettaa kummin olevan kalliiden lahjojen lahja-automaatti ei kerro mistään muusta, kuin kyseisen kommentoijan omasta ajatusmaailmasta.
Mitäs meidän lapsen kummit ovat tehneet: yksi on vienyt kerran vuodessa leikkipuistoon tai metsäretkelle. Maksaa vaivaa, ei rahaa. Kerran vuodessa ei ole mahdotonta, eikä sekään pakollista. Toinen kummi kantaa meille uskonnollisia lehtisiä. En ole itse uskovainen, mutta kantakoot, jos se hänelle on tärkeää. Yksikään ei ole mikään lahja-automaatti. Synttäreille saa tulla vaikka itse piirretyn kortin kanssa ilman lahjaa, jos ehtii tulemaan. Jos joku kummeiksi pyytämistäni ihmisistä olisi kieltäytynyt sen vuoksi että on liian kallista ja vaikeeta, en haluaisikaan kyseisen ihmisen olevan lähellä. Sillä ilmiselvästi ajatusmaailma olisi jotenkin kieroutunut ahneuden ympärille, eikä kyseinen ihminen tunne tai halua tuntea meidän perheen arvomaailmaa.
Toki kieltäytyä saa, esim yksi kieltäytyi koska hänellä on jo pari kummilasta ja haluaa keskittyä heihin. Ihan ok, kun ei jauheta mitään "tulee kalliiksi kun pitää ostaa timantteja ", mikä ei pidä paikkaansa.
Jos ei kuulu kirkkoon, niin kirkolliset asiat voivat ahdistaa ja tuntua hyvinkin ikäviltä . Itse en pitänyt lapselleni nimiäisiä ja nimennyt kummeja, kun ei kastettukaan.
Kirkosta erotaan syystä ja kummius ei itsellänikään olisi syy liittyä takaisin. En pidä kirkon ja seurakuntien toimintatavoista.
Itse olen toiminut kummina, sekä hengellisesti että fyysisesti ollut läsnä kummilapseni elämässä. Ei ole varaa mihinkään hienoimpiin lahjoihin mutta parhaani mukaan olen muistanut ja auttanut aina tarvittaessa.
Arvostan myös omia kummejani, joten ymmärrän miksi tämä asia harmittaa ap:ta.
Suosittelen kysymään joltain läheiseltä ystävältä joka tuntuu olevan elämässäsi läsnä.
Minä olin kyllä otettu siitä, että pyydettiin kummiksi. Monesti lapsi turvautuu kummiin jos kummi on ollut läsnä. Kummilla on tärkeä tehtävä mielestäni.<3
Toivon että asia ratkeaa ap:n kannalta ja lapsesi saisi ihanan ja välittävän kummin!<3
Minusta on ryhdikästä kieltäyyä kummiudesta, jollei koe tai tunne, että on "valmis" kummiuteen, kuin korkeintaan risiäisten ajan.
Itse olen kummi, mutta olen myös kieltäytynyt kummiudesta. - Olisi ollut haastavaa olla kummina lapselle, jonka vanhempien odoukset ja toiveet siitä, mitä minun tulisi ja pitäisi olla kummina olisivat olleet hyvin paljon erilaiset kuin, mitä itse koen ja tunnen siitä, miten olla ja toimia kummina.
Minusta ei ole kummiksi joka alleviivaa raamattua kummilapselle, toivottaen samalla mm. homot ja lesbot helvetiin. En myökään ole valmis toimimaan lahja-automaattina, jolle kummilapsen vanhemmat syöttävät käskyn, siitä millainen lahja kulloinkin minun tulis hankkia.
Toiveita ja haaveita lahjojen osalta voin kuunnella ja kuuntelen, mutta tällöinkin enempi kummilapselta en niinkään heidän vanhemmiltaan. Toivoisin voivani olla kummilapsslleni vain yksi läheinen ja turvallien "aikuisystävä" , jonka kanssa voi jakaa ajauksia ja mielipiteiä jne. Myös mahd. silloin kun omat vanhemmat tuntuvat pöljiltä. (- Vaikka samanaikaisesti saattaisin ise yrittää olla ns. hyvissä väleissä myös kummilapsieni vanhempien kanssa).
Sinkkumies
Olen kummi ja onnellinen siitä. ❤️
Miksi et pyydä oman kotiseurakuntasi ihmisiä, joihin olet kirkon tapahtumissa tutustunut? Varmaan monen heistä kanssa tuttavuus on ehtinyt syventyä ystävyydeksi, kun olette ennen ja jälkeen jumalanpalveluksen vaihtaneet muutamman sanan? Istuneet vierekkäin kirkkokahveilla, tai osallistuneet kinkereihin tai lähetysmyyjäisiin?
En suostuisi ellei sitten mainittaisi että nimi paperiin vaan riittää ettei mitään vaatimuksia eikä velvollisuuksia. Sellaiseen kerran olen olen mennyt kun he sanoivat etteivät tunne muita kirkkoon kuuluvia ja halusivat kastaa lapsen. Kastajais juhliin vein lahjakortin vaikka sanottiin etteivät he tarvitse mitään, kiitollisia vain allekirjoituksesta ja se oli siinä.
Katse kannattaa kääntää vanhemman sukupolven sukulaisiin. Lapsen isovanhemmatkin voivat olla kummeja.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ryhdikästä kieltäyyä kummiudesta, jollei koe tai tunne, että on "valmis" kummiuteen, kuin korkeintaan risiäisten ajan.
Itse olen kummi, mutta olen myös kieltäytynyt kummiudesta. - Olisi ollut haastavaa olla kummina lapselle, jonka vanhempien odoukset ja toiveet siitä, mitä minun tulisi ja pitäisi olla kummina olisivat olleet hyvin paljon erilaiset kuin, mitä itse koen ja tunnen siitä, miten olla ja toimia kummina.
Minusta ei ole kummiksi joka alleviivaa raamattua kummilapselle, toivottaen samalla mm. homot ja lesbot helvetiin. En myökään ole valmis toimimaan lahja-automaattina, jolle kummilapsen vanhemmat syöttävät käskyn, siitä millainen lahja kulloinkin minun tulis hankkia.
Toiveita ja haaveita lahjojen osalta voin kuunnella ja kuuntelen, mutta tällöinkin enempi kummilapselta en niinkään heidän vanhemmiltaan. Toivoisin voivani olla kummilapsslleni vain yksi läheinen ja turvallien "aikuisystävä" , jonka kanssa voi jakaa ajauksia ja mielipiteiä jne. Myös mahd. silloin kun omat vanhemmat tuntuvat pöljiltä. (- Vaikka samanaikaisesti saattaisin ise yrittää olla ns. hyvissä väleissä myös kummilapsieni vanhempien kanssa).
Sinkkumies
Oikeastiko joku vaatii kummia tuomitsemaan homot ja lesbot helvettiin?! Toki niinkin voi joku ajatella, mutta tuskin tälläinen henkilö kastaa lasta.
Vierailija kirjoitti:
Kylmää on touhu nykyaikana. Perheestä viis, ajan henki on se, että omissa poteroissa nyhjätään ja pyritään katkaisemaan välit omiin sukulaisiin ettei vaan mikään häiritse omaa hedonistista itsekästä elämää.
Juuri näin.
On oikeasti tosi paljon vaadittu pyytää ihmisiä liittymään uskontokuntaan mihin eivät usko. Kyse ei ole lomakkeen täyttömisen jaksamisesta, vaan arvokysymys. Törkeää edes pyytää.
Niin, sä olisit sellainen kiva kummitäti varmasti, mutta koita ymmärtää että sun ja miehen sisarukset on erilaisia ihmisiä ja jos eivät halua lapsia, eivät varmasti halua olla kivoja kummitätiä ja setiäkään. Tottakai se saa harmittaa mutta tämä on vähän voivoi tilanne. Henk.koht. erosin kirkosta kauan sitten enkä ihan ymmärrä tuollaista perinteen vaalimista ja uskonnollista kasvatusta mutta sinulle ne on tärkeitä juttuja, sukulaisia et voi muuttaa joten hanki joku muu kummi tai unohda koko juttu.
Tarvittaessa seurakunta voi tarjota lapselle vapaaehtoisen kummin, niin että lapsi saadaan kastettua. Vaan eipä tämä yleensä kelpaa niille, jotka haluavat kummista ilmaista lapsenvahtia ja lahja-automaattia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinulla ei ole ystäviä joita pyytää? Huolestuttaa lapsen puolesta kun vanhemmalla ei ole sosiaalisia taitoja.
Sinullahan ne sitten ovatkin loistavasti hallussa...
Parempi kieltäytyä kuin alkaa vastahakoisesti kummiksi. Ja perin itsekästä ajatella että joku haluaa alkaa maksamaan siitä että joutuu lapsesi kummiksi eli kirkollisveroa.
Lisäksi jos ei usko itse eikä kaipaa lapselle uskonnollista opastajaa niin kummiksi aka nykymaailmassa turvalliseksi ja kivaksi aikuiseksi nyt voi alkaa ihan vain yhteisellä sopimuksella. Ei siihen kirkkoa ja kastetta tarvitse.
Ei kai nyt ketään voi vaatia liittymään kirkkoon vain siksi että voisi toimia kummina?? Ymmärrän täysin siskoja ja mielestäni pyyntösi on törkeä. Pyydä kummiksi joku henkilö, joka on uskovainen ja kuuluu kirkkoon.
Provohan se.