Mahdoton homma löytää lapselle kummia
Tähän tää sitten on mennyt. Molemmat sisaruksista kieltäytyivät. En vaan voi ymmärtää. Ihan normaalit ja läheiset välit. Joskus ennen kummius oli kunniatehtävä ja olisin kyllä itse otettu jos minua pyydettäisiin siihen pestiin.
Kumpikaan sisaruksistani ei meinaa tehdä lapsia ja sama miehen puolelta, joten eipä ole serkkujakaan tiedossa. Minulla on serkkuja 6kpl ja lapsuuden kesien parasta antia oli kauempana asuvien serkkujen kanssa pelleily.
Harmittaa lapsen puolesta.
Kunhan nyt halusin höpötellä ajatukset ulos.
Kommentit (77)
Olisit jättänyt itsekin tekemättä, niin ei harmittaisi tuokaan
Kummini on äidin kaveri, sellainen mukava nainen ja luotettavan oloinen, enemmän kuin sukulaiset.
Aionpa itsekin kieltäytyä jos ikinä pyydetään. En kaipaa yhtäkään ylimääräistä kuormittavaa tekijää ja velvollisuuksia.
Mistä lapsi jää paitsi, jos ei ole kummeja? Eli mitä odotuksia sulla oli kummeille?
Jääkö lapsesi uskonnollinen kasvatus nyt vajaaksi?
Kummit? Muinaisjäänne jostain aikojen takaa. Ei tarvita 2000-luvulla.
Lapsikaste on pakkoliittämistä uskonnolliseen yhdyskuntaan, ja kummina olo lahja-automaattina toimimista. Skippaa koko juttu suosiolla.
Vierailija kirjoitti:
Mistä lapsi jää paitsi, jos ei ole kummeja? Eli mitä odotuksia sulla oli kummeille?
Jos olisin itse kummi niin haluaisin olla läsnä lapsen elämässä, auttaa ja antaa neuvoja elämään sekä auttaa vanhempia vaikka ottamalla lapsen joskus yökylään. Olisin se kiva ja turvallinen kummitäti jonka luona olisi mukava käydä.
Toki tajuan sen että kaikkea tuota voi olla myös ilman virallista kummin titteliä. Olen perinteitä vaaliva tyyppi joten kai tässä on mukana sitäkin että minusta lapsella ”kuuluu” olla kummi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jääkö lapsesi uskonnollinen kasvatus nyt vajaaksi?
Näinhän siinä käy, jos kummit puuttuu, ellei sitten itse paikkaa tätä vajetta. Toisaalta, jos ap ei kummiuden uskonnollisesta puolesta välitä ollenkaan, niin miksi edes kastaa lasta 🤔
Miksi sinulla ei ole ystäviä joita pyytää? Huolestuttaa lapsen puolesta kun vanhemmalla ei ole sosiaalisia taitoja.
Vierailija kirjoitti:
Kummina olo nykypäivänä tietää paljon rahanmenoa.
Miten niin? Ihmeellisiä oletuksia.
Mun oma siskoni on yhden lapsen kummi, ja häneltä lapsi saa lahjoja, jotka ovat tyyliin pikkunalle 5e Tokmannilta kerran vuodessa. Onpa kallista.
Muut kummit ostavat lapsille joskus tarpeettomankin kalliita lahjoja. Ei silti ole käynyt pienessä mielessäkään vaatia mitään sellaista kaikilta, ennemmin kompensoin itse ostamalla tarvittavia asioita sille, joka on saanut vähemmän.
Eikä lapselle hinta ole välttämättä mikään itseisarvo. Esimerkiksi mun lapselle yksi todella tärkeä esine on tämän sisareni (hänen kumminsa) laivalta tuoma avaimenperä. Ei varmaan maksanut montaa euroa, mutta lapselle se ajatus siitä että kummi oli ajatellut häntä, on tärkeä. Kai joillekin sitten se lapsen ajatteleminen on niin kallista, että ei voi ajatella kuin itseään.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin itse kummi niin haluaisin olla läsnä lapsen elämässä, auttaa ja antaa neuvoja elämään sekä auttaa vanhempia vaikka ottamalla lapsen joskus yökylään. Olisin se kiva ja turvallinen kummitäti jonka luona olisi mukava käydä.
Toki tajuan sen että kaikkea tuota voi olla myös ilman virallista kummin titteliä. Olen perinteitä vaaliva tyyppi joten kai tässä on mukana sitäkin että minusta lapsella ”kuuluu” olla kummi.
Ap
Ei tuo ole perinne, tuo on sitä että kerjäät lastenhoitoapua.
Uskonnollinen ohjaus on kummin perinteinen tehtävä, ei se mitä satut keksimään.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sanoivat syyksi?
Sanoivat, ettei jaksa liittyä kirkkoon. Mutta tekosyyhän se on, kun siihen vaaditaan pari hassua klikkausta netissä. Olisivat sanoneet mieluummin suoraan että ei kiinnosta.
Ap
Kummi on pelkkä lahja- ja raha-automaatti. Yhteyttä ei pidetä muuten kuin, että ilmoitetaan milloin voi tulla synttäreille tai valmistujaisiin käymään. Tai tuoda joululahjat. Tiedän, koska olin itsekin tällainen kiittämätön pentu. En pitänyt kummeihin juurikaan yhteyttä.
Ihan riippumatta siitä mihin vanhemmat uskoo tai mihin pyydetty kummi uskoo, niin onhan kieltäytyminen aika ikävä teko. Näen asian niin, että pariskunta kertoo innoissaan uudesta suunnasta elämässään ja pyytävät läheisiltään henkistä tukea siihen, mutta läheiset kieltäytyvät koska heitä ei kiinnosta olla tukena ja turvana. Tylyä!
Siitä olen kyllä samaa mieltä, että kummius on lahja-automaatio nykypäivänä ja että järkevä kummiehdokas tekee vanhemmille selväksi, että aikoo antaa aikaa ja henkistä tukea mutta ei seteleitä kirjekuoressa eikä tilattuja paketteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sanoivat syyksi?
Sanoivat, ettei jaksa liittyä kirkkoon. Mutta tekosyyhän se on, kun siihen vaaditaan pari hassua klikkausta netissä. Olisivat sanoneet mieluummin suoraan että ei kiinnosta.
Ap
Joo, ja sen, että joutuu maksamaan ylimääräistä veroa tuloistaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan riippumatta siitä mihin vanhemmat uskoo tai mihin pyydetty kummi uskoo, niin onhan kieltäytyminen aika ikävä teko. Näen asian niin, että pariskunta kertoo innoissaan uudesta suunnasta elämässään ja pyytävät läheisiltään henkistä tukea siihen, mutta läheiset kieltäytyvät koska heitä ei kiinnosta olla tukena ja turvana. Tylyä!
Siitä olen kyllä samaa mieltä, että kummius on lahja-automaatio nykypäivänä ja että järkevä kummiehdokas tekee vanhemmille selväksi, että aikoo antaa aikaa ja henkistä tukea mutta ei seteleitä kirjekuoressa eikä tilattuja paketteja.
Eka kappale puki ajatukseni sanoiksi, kiitos siitä!
Nimenomaan se, että tämä meille ainutlaatuinen ja iso asia on omalle siskolle ja veljelleni yhdentekevää tuntuu pahalta. Varsinkin kun itse en empisi hetkeäkään vaan suostuisin ilomielin loukkaa. Kun ei olekaan ajatukset heillä samat.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No onhan tuo nykyaikana aika paljon vaadittu/odotettu kummilta.
Kummina olo nykypäivänä tietää paljon rahanmenoa.