Lähihoitajan palkkaus ja työtehtävät
Olen nyt jonkun aikaa seurannut siellä täällä keskustelua lähihoitajien työstä ja palkkauksesta. Hehkutetaan kuinka töitä riittää ja itketään pientä palkkaa.
Ei hyvät ihmiset matalasti koulutetusta työstä makseta kuin säälittävää palkkaa! Ihan sama kuinka paljon on töitä tarjolla jos brutto jää alle 3ke. Jotenkin tuntuu, että lähihoitaja nimikkeessä "hoitaja" antaa jonkin ihmeellisen kuvan että työ olisi vaativaa hoitotyötä. Sitähän se ei ole, eikä se siksi muutu. Kyseessähän on ihan puhtaasti matalasti koulutettu matalapalkattu tehtävä johon ei mitään ihmeellistä vaadita. Jos osaa p****n pyyhkiä käy lähihoitajaksi.
Kommentit (22)
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 11:18"]
Tervetuoa tutustumaan hoitotyöhön ja siihen mitä kaikkea se pitää sisällään hoivakodeissa ikäihmisten parissa. Koska käsityksesi siitä, on aika kaukana todellisuudesta.
[/quote]
Itse asiassa, käsitykseni kumpuaa juurikin lähihoitajan työn läheltä seuraamiseen. Se, että omaa-arvoa nostetaan puhumalla korulauseita hoivatyöstä ja sen vaativuudesta ei muuta työtä ja sen vaatimuksia yhtään miksikään. Työ sinällään on arvostettavaa, mutta se että palkasta naristaan ja työtehtävien aliarvostuksesta itketään johtuu juuri siitä, että työn vaativuus ei mahdollista korkeampaa palkkaa ja työhön käy lähes ihan kuka tahansa.
Monia töitä voi tehdä kuka tahansa, se tekeekö työn hyvin, onkin eri asia. Olen VTM ja sairaanhoitaja ja työskennellyt useissa paikoissa lähihoitajien kanssa. Monet paikat ovat hyvin vaativia ja tutkintonimike ei kerro kaikkea työn sisällöstä. Tietämättömälle työskentely vanhusten parissa on tuota p*****n pyyhkimistä, vaikka sisältää kaikkea muuta osaamista hyvin paljon. Jo ihmisten kanssa läheisessä kanssakäymisessä oleminen, niin, että potilas on kokonaisvaltaisesti huomioitu, ei kaikilta todellakaan onnistu. Useissa paikoissa palkka vastuuseen nähden on pahasti alakanttiin. Halusin tuoda tämän esille, vaikka kaltaistesi ihmisten kanssa on turha keskustella järkevin argumentein.
En viitsi edes sen kummemmin kommentoida, niin pöyristyttävän typerä aloitus. Huomaa kuinka vähän sinäkin ap. ikääntyneitä arvostat :(
Työ on hoitotyötä. En tiedä miksi pyllynpesua pidetään huonona työnä. Sitä tekevät kaikki hoitajat joissakin paikoissa. Ei missään ainoana työnä. Ambulanssissa ja hammashoitolassa harvemmin pyyhitään pyllyjä. Eikä kai kovin usein luukun takana asiakaspalvelutyössäkään pestä pyllyjä. Olisikin aika helppoa, jos voisi töissä vain pestä pyllyjä.
Olen lähihoitaja. Työpaikallani maksetaan kaikille ohjaajille sama palkka, ei ole mitään väliä onko sosionomi (amk) vai lähihoitaja.
Pyllyjä ei pyyhitä ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 11:22"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 11:18"]
Tervetuoa tutustumaan hoitotyöhön ja siihen mitä kaikkea se pitää sisällään hoivakodeissa ikäihmisten parissa. Koska käsityksesi siitä, on aika kaukana todellisuudesta.
[/quote]
Itse asiassa, käsitykseni kumpuaa juurikin lähihoitajan työn läheltä seuraamiseen. Se, että omaa-arvoa nostetaan puhumalla korulauseita hoivatyöstä ja sen vaativuudesta ei muuta työtä ja sen vaatimuksia yhtään miksikään. Työ sinällään on arvostettavaa, mutta se että palkasta naristaan ja työtehtävien aliarvostuksesta itketään johtuu juuri siitä, että työn vaativuus ei mahdollista korkeampaa palkkaa ja työhön käy lähes ihan kuka tahansa.
[/quote]
Tuo läheltä seuraaminen ei kerro kyllä mitään ja lisäksi sanot että se on vain paskan pyyhintää niin sillä taidolla ei kyllä pitkälle pötki. :) Hupsista keikkaa, paskaa ei ole tullut viikkoon.. Noh pääseepä helpommalla ;)
Koen työni yhdeksi arvokkaimmista ja henkisesti raskaimmista. Työskentelen lähihoitajana saattohoidossa ja kyllä siihen kuuluu myös ulosteiden peseminen, mutta se on vain pienenpieni osa siitä, mitä kaikkea saattohoidossa olevan kokonaisvaltaiseen hoitoon kuuluu. Työhöni kuuluu myös omaisten jaksamisesta huolehtiminen/tukeminen.
Tuntuu että kohta lähihoitaja on arvostetumpi kun Sairaanhoitaja, lähihoitajaksi peruskoulu pohjalta ja Sairaanhoitajaksi YO
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 16:59"]
Tuntuu että kohta lähihoitaja on arvostetumpi kun Sairaanhoitaja, lähihoitajaksi peruskoulu pohjalta ja Sairaanhoitajaksi YO
[/quote]
Jaa no itse olen lähihoitajakolutuksen ensin käynyt ensihoitaja. Lähihoitajakoulutus antaa tietynlaisen laajemman käsityksen hoitotyöstä, koska ei perustu pelkästään sairaanhoidolliseen osaamiseen.
[/quote]
Sairaanhoitajakoulutukseen voi nykyisin hakeutua myös ammatillisen koulutuksen omaava, eikä vain yo.
[/quote]
Itse (yo ja opistotason aiempi koulutus) opiskelen aikuiskoulutuksessa lähihoitajaksi, ja ryhmässäni on mm. entinen sairaanhoitaja. Että näin.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 17:12"]
[/quote]
Itse (yo ja opistotason aiempi koulutus) opiskelen aikuiskoulutuksessa lähihoitajaksi, ja ryhmässäni on mm. entinen sairaanhoitaja. Että näin.
[/quote]
Miksi sh kouluttautuu lähäriksi kun voi tehdä sitä duunia jo? o0
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 17:24"]
[/quote]
[/quote]
Miksi sh kouluttautuu lähäriksi kun voi tehdä sitä duunia jo? o0
[/quote]
hmm aika hassua, koska voisi toimia lähihoitajanakin. Tosin jos suuntautumisvaihtoehto on esim. lapset ja nuoret, niin sitten ymmärrän. Saa mitä ilmeisemmin kuitenkin aika paljon hyväksilukuja.
Sairaanhoitaja ei voi kuitenkaan toimia lähihoitajan nimikkeellä.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 19:14"]
[/quote]
Aijjaa :D Mulla on ollut työsopimuksissa lähihoitaja, oliko se laitonta? :D
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 20:57"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 19:14"]
[/quote]
Aijjaa :D Mulla on ollut työsopimuksissa lähihoitaja, oliko se laitonta? :D
[/quote]
Onhan se
[/quote]
[/quote]
Sama täällä (yo+opistotason koulutus), opiskelen aikuiskoulutuksessa lähihoitajaksi. Vaihdoin suht hyväpalkkaisen työni vapaaehtoisesti lähihoitajakoulutukseen. Työ on arvokasta ja suurimmaksi osaksi muuta kuin kakkavaippoja.... Tietty osa ihmisistä nyt vain haluaa ajatella että se on vain sitä. Koen työn todella arvokkaaksi.
[/quote]
[/quote]
Sama täällä (yo+opistotason koulutus), opiskelen aikuiskoulutuksessa lähihoitajaksi. Vaihdoin suht hyväpalkkaisen työni vapaaehtoisesti lähihoitajakoulutukseen. Työ on arvokasta ja suurimmaksi osaksi muuta kuin kakkavaippoja.... Tietty osa ihmisistä nyt vain haluaa ajatella että se on vain vaipparumbaa. Koen työn todella arvokkaaksi.
Onneksi sinä et päätä sitä mikä on säälittävää. Ihmisarvoa ei mitata rahassa ja itsekunnioituksen voi menettää vain luopumalla siitä itse.