Erkka jätetty retkeltä pois
Onko maailmanloppu jos erityisentuen lapsi jätetään pois retkeltä ja muut lähtevät?
http://secretlifeanytime.blogspot.com/2020/08/erityislapseni-ei-paassyt…
Kommentit (118)
Surullinen tapaus ja ketju. Minulla on erityisen tuen lapsi ja teen työtä kaikenlaisten lasten kanssa. Jos lapselle on osoitettu paikka tavallisesta päiväkotiryhmästä tai koululuokasta, niin kyllä, silloin päiväkodin/koulun pitää vaikka järjestää se avustaja lapselle jos homma ei muuten toimi. Ketään ei saa syrjiä ja lapsella on LAIN mukaan oikeus saada viipymättä sitä tukea jonka hän tarvitsee.
Vanhemmille ja hoitajille/opeillekkin tämä on toki äärimmäisen raskasta kun tuesta pitää aina tapella. Siis aina. Jo se auttaisia jos yleinen ilmapiiri tukisi meitä erityislasten vanhempia ja hoitajia, ja sen sijaan että syytellään meitä niin kysyttäisiin päättäjiltä miksi näissä asioissa säästetään? Monesta erityislapsestakin kasvaa kuitenkin ihan tavallinen veronmaksaja, ei kaikki ole syvästi monivammaisia. Mutta jos tukea ei saa lapsena niin edessä on monella kelkasta putoaminen ja kallis lasku yhteiskunnalle- henkisistä kärsimyksestä lapselle ja perheelle sitten puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikani päiväkoti aikoihin yhden tytön äiti lähti mukaan retkille.
Tämä. Ihmettelen, miksei Erkan äiti ehdottanut päiväkodille tätä vaihtoehtoa. Tämä olisi ollut luontevin ja järkevin ratkaisu kaikkien kannalta.
Olisiko sinun mahdollista lähteä aina lapsesi retkille mukaan koko lapsen päiväkoti/ koulu-uran tarvittaessa? Ai ei? Kuule, kyllä moni erityislapsen vanhempi käy ihan normaalisti työelämässä. Eikä tuollainen järjestely muutenkaan ole nykypäivää, kyllä se on päivähoidon tai koulun asia järjestää riittävästi henkilökuntaa lapsien hoitopäivän/koulupäivän ajaksi.
Meillä erityispedagogiikan opinnoissa käytetään "erkka" sanaa erityisopettajasta. :)
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin ideaalitilanteessa kaikki pääsevät aina mukaan kaikkialle, mutta on sekin raskasta ryhmän/luokan muille lapsille, jos yhden tai kahden esimerkiksi arvaamattomasti käyttäytyvän lapsen vuoksi ryhmän muutkaan lapset eivät pääse koskaan minnekään.
Rinnakkainen ryhmä tai luokka käy retkillä, mutta tämä ryhmä ei pääse mihinkään, koska ”Matti” voi purra, lyödä, potkia, hajottaa paikkoja tai karata koska vaan. Ryhmän lapset voivat jo muutenkin kovasti kärsiä ”Matin” arvaamattomasta käytöksestä ja sitten heiltä viedään vielä retketkin, koska ”Mattia” ei voitaisi turvallisuussyistä ottaa mukaan.
"Matille" lainaksi kaksosrattaat pienten ryhmästä ja irtonaisilla lastenvaljailla kiinni siihen penkkiin. Siinä istuessa ei pääse karkaamaan eikä hajottamaan paikkoja, ja lyöminen ja potkiminenkin on melko vaaratonta, kunhan kukaan ei tule lähelle.
Toki tässä ratkaisussa on se riski, että seuraavaksi "Matin" äiti valittaa pk:n johtajalle siitä, miten hänen lapsensa ei saanut kokea retkipaikassa kaikkea sitä mitä muut kokivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Ihmettelen, miksei Erkan äiti ehdottanut päiväkodille tätä vaihtoehtoa. Tämä olisi ollut luontevin ja järkevin ratkaisu kaikkien kannalta.
Olisiko sinun mahdollista lähteä aina lapsesi retkille mukaan koko lapsen päiväkoti/ koulu-uran tarvittaessa? Ai ei? Kuule, kyllä moni erityislapsen vanhempi käy ihan normaalisti työelämässä. Eikä tuollainen järjestely muutenkaan ole nykypäivää, kyllä se on päivähoidon tai koulun asia järjestää riittävästi henkilökuntaa lapsien hoitopäivän/koulupäivän ajaksi.
no ei noita retkiä niin kovin usein päiväkodissa järjestetä. Ja kyllä, olen ottanut palkattomia vapaita muutaman kerran, jos on ollut jokin lapseen liittyvä meno. (Oma lapseni ei ole erityislapsi.) Tiedän, että henkilöstön määrän riittävyyden varmistaminen KUULUISI päivähoidon järjestäjälle, mutta nykyään kuntien taloudelliset realiteetit ovat mitä ovat ja sille ei voi yksittäinen päiväkoti mitään. Väkeä ei vaan ole riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no ei noita retkiä niin kovin usein päiväkodissa järjestetä. Ja kyllä, olen ottanut palkattomia vapaita muutaman kerran, jos on ollut jokin lapseen liittyvä meno. (Oma lapseni ei ole erityislapsi.) Tiedän, että henkilöstön määrän riittävyyden varmistaminen KUULUISI päivähoidon järjestäjälle, mutta nykyään kuntien taloudelliset realiteetit ovat mitä ovat ja sille ei voi yksittäinen päiväkoti mitään. Väkeä ei vaan ole riittävästi.
Se riippuu ihan päiväkodista, että kuinka usein järjestetään. Eräissä paikoissa käydään harva se päivä esim. kilometrin säteellä päiväkodilta leikkipuistoissa, metsissä, kirjastossa yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se riippuu ihan päiväkodista, että kuinka usein järjestetään. Eräissä paikoissa käydään harva se päivä esim. kilometrin säteellä päiväkodilta leikkipuistoissa, metsissä, kirjastossa yms.
jaa jaa.
Erkan äitikin on uniikki lumihiutale.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kyllä.
"Jos ei minun lapseni pääse tai pysty niin tasapuolisuuden vuoksi muidenkin pitää olla ilman"
Ja sit ihmetellään et miks muut lapset laskee 1+1 ja se erityislapsi on kaikkien sylkykuppi ja yleinen koulukiusattu koska siitä johtuen mitään kivaa ei koskaan tehdä ja se muutenkin tehokkaasti tuhoaa kaikkien koulupäivät. Ei se tietysti suoranaisesti sen lapsen vika ole, mutta saa aikuiset lähinnä katsoa peiliin, kun lapsille ainoa ongelmanratkaisukeino on jättää se ongelmatapaus kokonaan ulkopuolelle ja mahdollisesti koettaa päästä siitä kokonaan eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä erityislapsi pääsi yleensä vähänkään pidemmille retkille mukaan vain jos mukaan pääsi ylimääräinen hoitaja/avustaja.
Kerran olivat olleet jollain minimaalisella porukalla + yksi hoitaja, ja lapsi ei suostunut enää kävellä. En ihmettele jos ja kun tuollaisessa tilanteessa iskee rautaisimmallekin ammattilaiselle epätoivo!
Ja hänellä oli haasteena lähinnä arvaamattomuus, ei mikään epilepsia tms. fyysinen sairaus.
Oliko tämä vanhemmille sopiva vaihtoehto?
Joo, olen tämän lapsen vanhempi, en hoitaja. Valitettavasti ainakin pk-seudulla on erittäin rajalliset mahdollisuudet saada lapsi erityisryhmään.
Meidän lapsella oli jo kaikki mahdolliset tukitoimet vähän pienemmässä "tavallisessa" ryhmässä, joten ymmärrän ettei kaikkeen riitä resurssit. Toki asioista voi lähteä tappelemaan kunnan kanssa, ja varmasti niin olisin tehnyt jos olisi suuremmista ongelmista kyse.
Lapsi ei kuitenkaan itse reagoinut siihen, ettei aina päässyt mukaan, joten eipä se minuakaan haitannut.
Vierailija kirjoitti:
Kerro lisää!
minulla on astma enkä kokenut lapsena tulleeni väärinkohdelluksi, kun minut jätettiin keväisin pois kaikilta ulkoretkiltä. Sain päiväkodissa aamulla käteeni kasan aku ankkoja ja päiväkodin keittäjä kävi välillä kysymässä minulta onko kaikki ok, tahdotko seuraa. Ei haitannut minua, koska vanhempani olivat olleet fiksuja ja kertoneet minulle rehellisestimistä on kyse ja miksi minun olemistani joskus joudutaan rajoittamaan. Lapsikin ymmärtää, jos vanhempansa ovat rehellisiä.
Vierailija kirjoitti:
minulla on astma enkä kokenut lapsena tulleeni väärinkohdelluksi, kun minut jätettiin keväisin pois kaikilta ulkoretkiltä. Sain päiväkodissa aamulla käteeni kasan aku ankkoja ja päiväkodin keittäjä kävi välillä kysymässä minulta onko kaikki ok, tahdotko seuraa. Ei haitannut minua, koska vanhempani olivat olleet fiksuja ja kertoneet minulle rehellisestimistä on kyse ja miksi minun olemistani joskus joudutaan rajoittamaan. Lapsikin ymmärtää, jos vanhempansa ovat rehellisiä.
Taas, ei ole nykypäivää. Ei me voida jättää lapsia yksinään luokkaan istumaan aku ankkojen pariin ja keittäjiä ei kouluissa ole nykyään olemassakaan.
Ja oikeasti, ihan hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas, ei ole nykypäivää. Ei me voida jättää lapsia yksinään luokkaan istumaan aku ankkojen pariin ja keittäjiä ei kouluissa ole nykyään olemassakaan.
meillä ei kyllä päiväkodissa ollut luokkia enkä ollut yksin, kun minua vahti keittäjä. joskus oli joku lastenhoitaja siellä läsnä, sillä kertaa ei ollut, kun keittäjä oli vahdissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
meillä ei kyllä päiväkodissa ollut luokkia enkä ollut yksin, kun minua vahti keittäjä. joskus oli joku lastenhoitaja siellä läsnä, sillä kertaa ei ollut, kun keittäjä oli vahdissa.
Miltä vuosikymmeneltä oot?
Vierailija kirjoitti:
Olisiko faktatietoa tälle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko faktatietoa tälle?
Oho 😳
Totta että perusmiehitykellä ei lähdetä erkan kanssa ja toisaalta taas ei voida estää muita pääsemästä. Mutta mielestäni näitä tilanteita varten kouluissa ja hoitopaikkoissa pitää olla budjettia palkata se ekstra-apu mukaan, eli tuttu koulunkäyntiavustaja tai apuhoitaja mukaan vahtimaan sitä yhtä. Ei ole ok jättää porukasta pois yhtä lailla kuin ei voi antaa yhden sanella muiden retkiä.