Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi on väkivaltainen koulussa

Vierailija
05.11.2020 |

Apuja?

9-vuotias lapsi on jostain syystä hyvin vaikea koulussa. Ei kuuntele, ei keskity, ei pysty olla hiljaa tunnilla ja monesti tilanteet opettajan tai toisen oppilaan kanssa kärjistyy niin pahasti että lapsi lyö tai potkii.

Olemme käyneet perheneuvolan kautta psykologin, psykiatrin jne arvioissa pari vuotta sitten, ja sieltä ei löydetty mitään poikkeavaa lapsesta.

Olen ollut yhteydessä jatkuvasti lastensuojeluun, lasten psykiatriakeskukseen (en muista oikeaa paikkaa), kouluun, sekä muihin auttaviin tahoihin. Lasta on käyty "tarkkailemassa" koulussa, mutta tämä ulkopuolinen psykologi ei nähnyt mitään poikkeavaa käytöksessä. Koulu haluaisi lapsen psykoterapiaan ja erityisluokalle (ovat jo luokitelleet hänet erityisoppilaaksi), mutta ammatti-ihmiset taas eivät koe että psykoterapia on 9-vuotiaalle oikea paikka ja mitään ns. syytä ei löydy myöskään, että voitaisiin laittaa eritysluokalle..

Lapsi on kotona hyvin puhelias, kohtelias, ystävällinen ja auttavainen. Huomioi pikkusisartaan, huolehtii hänestä, eivätkä tappele kotona. Koirasta pitää huolta, on erittäin hellä ja huolehtivainen. Jos joku on surullinne, osoittaa heti empatiaa ja haluaa auttaa. Lapsella on paljon kavereita, on hyvin sosiaalinen ja reipas. Ei ole oikeastaan ikinä surullinen tai negatiivinen kotona.

Olemme eronneet isänsä kanssa yli 7 vuotta sitten, mutta silti monet syyttää että meidän ero teki lapsesta tälläisen. Itse en nyt koe, että ero rikkoi lapsen. Meillä on kuitenkin toinen lapsi, joka taas menestyy koulussa, eikä ole mitään ongelmia..

Elämme normaalia arkea, ei alkoa, ei tupakkaa, meillä on säännölliset rytmit ja rutiinit.

En enää tiedä mitä tehdä? Tällä viikolla lapsesta on tullut 3 ilmoitusta (lyönyt muita oppilaita, ja opettajaa). Mutta kotona on täysin normaali.

Mitä te tekisitte? Meillä on konsultaatio psykiatrin luona marraskuun lopussa ja olemme pohtineet koulun vaihtoa.

Kommentit (187)

Vierailija
1/187 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä olet ainakin hakenut apua monesta paikasta. Hienoa ♥️. Toivottavasti asia selviää ja lapsen ei toivottu käytös loppuu.

Vierailija
2/187 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konsultaatio marraskuun lopussa, harkitaan koulun vaihtoa...

Ja samaan aikaan opettajaa ja toisia oppilaita lyödään ja potkitaan toistuvasti. Kaikki sympatiani heille, ap:tä en valitettavasti osaa auttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/187 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, mitä lapsi itse sanoo tähän? 9-vuotias osaa kyllä jo kertoa syyn lyömiselleen...

Ratkaisut: Keskustelu ja välittäminen kotona, tuki sosiaalisissa suhteissa (onko kavereita kuitenkin?), harrastus mihin purkaa energiaa, koulun vaihto (jos es. kiusaamista), ammattiapu (jos es. adhd tms.)... 

Meillä on kohta poika 8-vee ja erityisesti väsyneenä tuppaa tulemaan noita aggressioita. Olemme itse todenneet, että vähemmän ruutuaikaa ja ajoissa nukkumaan... se on vähän ainakin auttanut.

Tsemppiä!

Vierailija
4/187 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Konsultaatio marraskuun lopussa, harkitaan koulun vaihtoa...

Ja samaan aikaan opettajaa ja toisia oppilaita lyödään ja potkitaan toistuvasti. Kaikki sympatiani heille, ap:tä en valitettavasti osaa auttaa.

Tätä ollaan puitu siis ammatti-ihmisten ja koulun kanssa yhteisissä palavereissa. Pitäisi vain keksi että minne ja onko joku eritysluokka vaihtoehto. Syytä vain erityisluokalle ei löydy. Myös sairaalakoulun (?) on tullut puheeksi jne. Emme keksi enää mitään, koulu on kädetön ja ammattilaiset myös. Lapsen käytös on hyvin erilaista kotona ja koulussa. En tiedä enää kenen arvioon luottaa. Itse en huomaa samoja ongelmia kuin koulu, siksi olen pyytänyt ulkopuolisen tekemääna arvion lapsesta tarkkailemalla häntä kouluympäristössä. 

Ammattilaiset ehdottivat tätä koulunvaihtoa viimeksi. Lapsi on tällä hetkellä kaksikielisessä opetuksessa ja voisi olla vähemmän kuormittavaa jos menisi yksikieliseen. Mutta tämä on pohdinnassa. 

AP

Vierailija
5/187 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin jokin ei nyt täsmäisi.

Vierailija
6/187 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän lapsi tarvitsee tukea kun on väkivaltainen. Se ei ole normaalia. Muilla oppilailla on myös oikeus turvallisuuteen.

Vierailija
7/187 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikien äiti kirjoitti:

Noh, mitä lapsi itse sanoo tähän? 9-vuotias osaa kyllä jo kertoa syyn lyömiselleen...

Ratkaisut: Keskustelu ja välittäminen kotona, tuki sosiaalisissa suhteissa (onko kavereita kuitenkin?), harrastus mihin purkaa energiaa, koulun vaihto (jos es. kiusaamista), ammattiapu (jos es. adhd tms.)... 

Meillä on kohta poika 8-vee ja erityisesti väsyneenä tuppaa tulemaan noita aggressioita. Olemme itse todenneet, että vähemmän ruutuaikaa ja ajoissa nukkumaan... se on vähän ainakin auttanut.

Tsemppiä!

Ei osaa sanoa oikein mitään. Tunteista puhuminen on ollut vaikeaa aina ja tämän takia mm. ryhdyttiin käymään perheneuvolassa. Ja yleensä nämä väkivaltaisuudet opettajaa kohtaa tapahtuvat, kun opettajat pakottavat pyytämään anteeksi, selittämään käytöstä ja lapsi ei tätä kestä. Kotona hiljenee, kun yrittää puhua tapahtuneesta. Muuten puhuu puhuu ja puhuu.. 

Lapsi menee ajoissa nukkumaan. 19 aloitetaan iltatoimet, 19.30 sänkyyn. Lukee hetken akkaria siellä ja nukahtaa. Telkkaria saa katsella jos on käytös ollut hyvää iltaisin, mutta sitä olen vähentänyt. Pelata ei enää saa laisinkaan kotona puhelimella tai pleikkarilla. Vain poikkeuksellisesti viikonloppuisin jos kaikki on koulussa mennyt hyvin. Isänsä säännöistä en tiedä ,enkä niihin oikein voi vaikuttaa.. 

AP

Vierailija
8/187 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän lapsi tarvitsee tukea kun on väkivaltainen. Se ei ole normaalia. Muilla oppilailla on myös oikeus turvallisuuteen.

Samaa mieltä olen. Siksi olen tehnyt lastensuojeluilmoituksia myös lapsesta, kun alkoi lisääntymään tämä käytös. Heidän kauttaan nyt ei kauheasti saanut apuja, mutta juttelua ja jotain vinkkejä. 

Lastenneuvolan kautta saatu apu on loppunut. Kaikki käynnit on käytetty.. Olen heidän kanssaan kuitenkin paljon ollut myös yhteydessä. Jännä miten vaikea on saada apua :(

AP

Vierailija
9/187 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vasta luin, että lapsi on lyönyt opettajaa. Kyllähän tuo on vakava käytöshäiriö. Eikö ap usko, mitä koulussa tapahtuu? Ongelma on kyllä vanhemmassakin siinä tapauksessa.

Vierailija
10/187 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä olen. Siksi olen tehnyt lastensuojeluilmoituksia myös lapsesta, kun alkoi lisääntymään tämä käytös. Heidän kauttaan nyt ei kauheasti saanut apuja, mutta juttelua ja jotain vinkkejä. 

Lastenneuvolan kautta saatu apu on loppunut. Kaikki käynnit on käytetty.. Olen heidän kanssaan kuitenkin paljon ollut myös yhteydessä. Jännä miten vaikea on saada apua :(

AP

Anteeksi. Perheneuvola* 

AP

Vierailija
11/187 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos psykiatrilla on käyty arvioitavana jo pari vuotta sitten, ja pahoinpitelyä tapahtuu jopa useita kertoja viikossa, olisi korkea aika siirtyä pohdinnoista tekoihin.

Itse varmaan ottaisin lapsen väliaikaisesti kotiopetukseen. Ryhmä on joutunut jo riittävästi kärsimään.

Vierailija
12/187 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Miksi et suostu sitten erityiskouluun? Sehän on sitä apua.

Vierailija
13/187 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt vasta luin, että lapsi on lyönyt opettajaa. Kyllähän tuo on vakava käytöshäiriö. Eikö ap usko, mitä koulussa tapahtuu? Ongelma on kyllä vanhemmassakin siinä tapauksessa.

Sitä olen sanonut, että miten käytös on niin erilaista koulussa ja kotona! Heti kun lapsi oli lyönyt opettajaa, soitin lastensuojeluun. Pyysin myös perheneuvolasta uudestaan apua. Saimme kouluun käymään psykologin joka tarkkaili lasta muutaman päivän. Ja lapsi ei ole joka päivä tälläinen. Ei joka päivä väkivaltainen, mutta ei keskity tunneilla tai kuuntele. Kavereita lapsella on kuitenkin paljon. Eli muut ei kuitenkaan pelkää häntä, ihme kyllä. Lapsi on kotona hyvin positiivinen ja empaattinen. 

AP

Vierailija
14/187 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekstistä päätellen koulussa mättää.

Onko luokan henki hyvä?

Kiusataanko hienovaraisesti, ettei kiusaaminen käy ilmi?

Oppimisvaikeuksia?

Epämiellyttävät tyypit koulussa?

Vierailija
15/187 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että yksi lapsi on koulussa hyvin, ei tarkoita yhtään mitään sisaruksen kannalta. Se ei todista mitään.

Kotiolosuhteet voivat olla eri lapsille samassa perheessä hyvin erilaisia. Sisarukset kohtaavat samat tapahtumat eri ikäisinä. Vanhemmat eivät suhtaudu kaikkiin lapsiin samoin. Tai yhden lapsen piilevä erityisyys muuttaa tilanteen hänen osaltaan.

Vierailija
16/187 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä poika on sanonut?

Vierailija
17/187 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä poika on sanonut?

Kenellä on poika? Sinullako?

Vierailija
18/187 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Miksi et suostu sitten erityiskouluun? Sehän on sitä apua.

Missä lukee etten ole suostunut?

Lapsella ei ole oppimishäiriöitä, ei ADHD, ei autismia.. Ei mitään todettua syytä millekään eritysluokalle. Kai tiedät ettei nykyään ole pienluokkia. Laittaisin mielelläni, mutta oikeaa luokkaa ei löydy ja siksi se koulun vaihdos on pohdinnassa. Ammattilaisilla. 

AP

Vierailija
19/187 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistä lapsi samaan luokkaan parin pahemman luokan kiusaajan kanssa, jotka näyttävät lapsellesi kaapin paikan.

Lapsesi joko nousee kukkulan kuninkaaksi tai sitten oppii nöyryyttä. Win win tilanne.

Vierailija
20/187 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä olen sanonut, että miten käytös on niin erilaista koulussa ja kotona! Heti kun lapsi oli lyönyt opettajaa, soitin lastensuojeluun. Pyysin myös perheneuvolasta uudestaan apua. Saimme kouluun käymään psykologin joka tarkkaili lasta muutaman päivän. Ja lapsi ei ole joka päivä tälläinen. Ei joka päivä väkivaltainen, mutta ei keskity tunneilla tai kuuntele. Kavereita lapsella on kuitenkin paljon. Eli muut ei kuitenkaan pelkää häntä, ihme kyllä. Lapsi on kotona hyvin positiivinen ja empaattinen. 

AP

Ai että oppilaat, joita lapsi lyö, ei muka pelkää? Älä yritä huijata itseäsi, tajuathan että tuo ei ole totta.

Se, että lapsi on kotona kiltisti ei tarkoita, ettei hän ole ongelmainen. Sinun pitää ottaa vastaan koulun tarjoama tuki eli erityisluokka. Tilanne on vakava. Älä vähättele hokemalla, ettei lapsi hakkaa muita joka päivä. Se, että lyö toistuvasti on valtava ongelma. Ajattele edes hetki niitä, joita se lapsi pahoinpitelee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan neljä