Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asia, mitä ihmettelen: mihin ihmeeseen käytätte vedenkeitintä?

Vierailija
21.02.2014 |

Minä, sen harvan kerran, jos teetä haluan, keitän veden kattilassa.

Kommentit (123)

Vierailija
41/123 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

33, harva teenjuoja juo keltaista Liptonia muuten kuin pakosta.

Ei se ole hifistelyä, että esim. vihreä tee tehdään 70-asteiseen veteen: jos vesi on kiehuvaa, tee muuttuu perkeleen kitkeräksi. Miksi asioiden väärin tekeminen on jotenkin hienompaa?

Vierailija
42/123 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikrossa on hankala kuumentaa suurtaa määrää teevettä esim. vieraille. Jos pistää sen veden isoon kulhoon, niin miten sitä siitä kaataa kuppeihin kun se kulho on ihan kuuma, vedenkeitin ei kuumu päältä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/123 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 23:04"]

minä ihmettelen mihin ihmiset tarvitsevat kahvinkeitintä. Meillä on vuonna -94 saatu kahvinkeitin, jolla on koko aikana keitetty ehkä 50 kertaa jos sitäkään ja hyvin pelittää. Voi olla että en viitsi edes uutta ostaa, jos nykyinen hajoaa. Tarjoan sitten teetä tai kaakaota. Tulee halvemmaksikin, koska meillä kahvit vanhenevat kaappiin. 

[/quote]Vähän samanlaisia ajatuksia. Meillä oli vuonna 1990 hankittu kahvinkeitin, mutta viimevuonna siitä hajosi pannu erään pienen keittiötapaturman vuoksi, eikä saanut uutta pannua, joten jouduttiin hankkimaan uusi kahvinkeitin. Tuolla 23 vuotiaalla pannulla ei takuulla ole keitetty enempää kuin 50 pannullista kahvia. Se on olut käytössä lähinnä sellaisten junttivieraiden varalla, jotka eivät ymmärrä murukahvien päälle, vaan pitää olla supisuomalaista suodatinkahvia.

Vierailija
44/123 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkään en ymmärrä vedenkeitinten käyttöä yhtään... Jos teetä haluaa, niin eikö sitä vettä voi keittää vaikka kattilassa tai mikrossa mukissa? Vedenkeitin on yksi turhimmista vekottimista mitä voi olla, pelkkää rahastusta. Ja tee on muutenkin pahan makusta, siis eihän teet maistu edes miltään vai miten hitossa saatte niihin makua?? Laitatte kauheena sokeria?? No sitten se ei enään ole edes terveellistä.. Hyi hemmetti!

Vierailija
45/123 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 23:08"]

33, harva teenjuoja juo keltaista Liptonia muuten kuin pakosta.

Ei se ole hifistelyä, että esim. vihreä tee tehdään 70-asteiseen veteen: jos vesi on kiehuvaa, tee muuttuu perkeleen kitkeräksi. Miksi asioiden väärin tekeminen on jotenkin hienompaa?

[/quote]Ihan sama juttu kahvin kanssa. Siksi huoltoasemien kahvit ovat kitkeriä, koska ne on tehty liian kuumaan veteen.

Vierailija
46/123 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitän siinä kuukuppini. Ja vieraille teeveden.

Vierailija
47/123 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikin että se on pingviini. Kun se pörisee, niin kuvittelen että se juttelee minulle ja juttelen sille takaisin. Se on minun rakas ystäväni. <3

48/123 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 23:02"]

Teenjuojat ovat muutenkin ihan helvetin ärsyttävää porukkaa. 

[/quote]

Enemmistö maailman ihmisistä siis ärsyttää sinua. Päivittäin Maapallolla juodaan noin 2.2 miljardia kupillista kahvia ja 5.9 miljardia kupillista teetä.

http://ajw.asahi.com/article/globe/feature/tea/AJ201302100024

Vierailija
49/123 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 23:10"]

Mäkään en ymmärrä vedenkeitinten käyttöä yhtään... Jos teetä haluaa, niin eikö sitä vettä voi keittää vaikka kattilassa tai mikrossa mukissa? Vedenkeitin on yksi turhimmista vekottimista mitä voi olla, pelkkää rahastusta. Ja tee on muutenkin pahan makusta, siis eihän teet maistu edes miltään vai miten hitossa saatte niihin makua?? Laitatte kauheena sokeria?? No sitten se ei enään ole edes terveellistä.. Hyi hemmetti!

[/quote]En ymmärrä misksi pitäisi kiehauttaa vettä kattilassa, kun se onnistuu helpommin ja energiatehokkaammin vedenkeittimellä?!?

Vierailija
50/123 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 23:01"]

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 22:47"]

Mikrossa keitetystä vedestä tulee todella pahaa teetä. Mä keitän lähes kaikki ruuanlaittovedet vedenkeittimellä, koska se on energiatehokkaampaa. Eiköhän siinä ole syytä kyllikseen.

[/quote]Mikroaallot keittavat vetta erimakuiseksi kuin sahkolevy? Tama oli uutta tietoa minulle! 

[/quote]

Kannatti sunkin käydä oppimassa tämä asia av:llä. Testaa ja kokeile, mikrossa vesi on ihan erilaista kuin kattilassa tai vedenkeittimessä kuumennettuna.

Vierailija
51/123 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

teekauppa.fi sivuilta: Veden keittämiseen on myös monia muita kansanomaisempia ratkaisuja, esimerkiksi kattilassa tai mikroaaltouunissa keittäminen. Haluaisin kuitenkin tässä artikkelissä vielä osoittaa hienovaraisen epäilykseni mikrolämmitettyyn veteen.

Ensinnäkin mikrossa lämmitetty vesi ei aina kiehu, vaan se voi "superlämmetä" yli kiehumispisteen. Tällainen vesi voi jopa spontaanisti räjähtää, eikä sovi useimpien teelaatujen hauduttamiseen. Lisäksi veden lämpötilaa on hyvin vaikea arvioida mikron oven takaa, ja veteen voi helpostikin tarttua epätoivottuja aromeita.

Maun kannalta haitaillisin ominaisuus mikrovedessä on sen potentiaalinen alhainen happipitoisuus. Mikro lämmittää nestettä tasaisesti, ei vain veden pohjalta, ja näin happea vapaantuu enemmän kuin esimerkiksi vedenkeittimestä. Varsinkin superlämmin vesi vapauttaa happea huomattavan nopeasti, jolloin tuloksena voi olla tylsä, mitäänsanomaton vesi, joka hauduttaa vielä tylsempää, harmaata teetä.

Eli jos ei halua juoda sitä helevetin pahaa liptonin keltaista niin vettä ei myöskään kannata keittää mikrossa. Maku oikeasti on erilainen. Kokeilkaa vaikka Itse muutaman kerran. Pahimmillaanhan kahvinjuojat tuo tarjolle kuumaa hanavettä ajatellen että kyllä sen teen siinäkin liottaa... Mieluummin sitten lasillinen ihan vaan kylmää vettä. Kiitos.

Vierailija
52/123 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 23:10"]

[/quote]

Vaikka tee on sinun mielestä pahan makuista niin suurin osa ihmisistä ei ole samaa mieltä. Minusta tee on hyvää ja ihan ilman sokeria tai mitään makeutusta.

Vierailija
53/123 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 23:05"]

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 23:02"]

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 22:43"]

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 22:38"]

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 22:35"]

Tänään käytin kaksi krt: keitin teeveden ja lapselle nuudeliveden. Keitin on sellainen, että voimme itse valita veden kiehumisasteen. Hifistelyä nääs.

[/quote]

Onko teillä paineistettu vedenkeitin vai uhmaako se muuten vaan fysiikan lakeja?

[/quote] Eiko teilla ole mikroja? Minulla tulee kattilallinen vetta kiehuvaksi muutamassa minuutissa kaasulla, ei tarvite erillisia keittimia.

[/quote]Vedenkeitin on kyllä paljon kätevämpi ja tehokkaampi veden keittämiseen kuin mikro. Oletko kasvanut tynnytrissä, kun et tiedä tällaisia asioita?

[/quote]

Vesi kiehuu mikrossa minuutissa ja allekin eli saman ajan mitä vedenkeittimessä. Voiko joku oikeasti pokalla väittää, että vesi maistuu erilaiselta mikrossa keitettynä, kuin vedenkeittimellä? :D Saa olla aika hienostuneet makuhermot, kun sinne veteen sen teenkin vielä liottaa, että sen jälkeen maistaa veden vivahde-erot!

[/quote]Makuun ei vaikuta, mutta mikro on paaaaljon hitaampi ja hyötysuhteeltaan huonompi kuin vedenkeitin. Älä jatka aiheesta jos et halua osoittaa olevasi tyhmä.

Vierailija
54/123 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 22:34"]Veden keittämiseen.

[/quote

Veit sanat keittimestäni, vettä minäkin keittimelläni olen keitellyt. Mitähän ap keittimellä tekisi, jos olisi varaa ostaa?

Vierailija
55/123 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote

Veit sanat keittimestäni, vettä minäkin keittimelläni olen keitellyt. Mitähän ap keittimellä tekisi, jos olisi varaa ostaa?

Vierailija
56/123 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote

Vierailija
57/123 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 22:43"][quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 22:38"]

Tänään käytin kaksi krt: keitin teeveden ja lapselle nuudeliveden. Keitin on sellainen, että voimme itse valita veden kiehumisasteen. Hifistelyä nääs.

[/quote]

Onko teillä paineistettu vedenkeitin vai uhmaako se muuten vaan fysiikan lakeja?

[/quote] Eiko teilla ole mikroja? Minulla tulee kattilallinen vetta kiehuvaksi muutamassa minuutissa kaasulla, ei tarvite erillisia keittimia.

[/quote]

Keittimellä menee minuutti!

Vierailija
58/123 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 22:43"][quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 22:38"]

[/quote]

[/quote]

Vierailija
59/123 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Vierailija
60/123 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikroveteen jää ilmakuplia - liittynee ilmeisesti mikron säteilylämpöön. Lisäksi vesi saattaa räjähtää mukista kun alat sekoittaa sitä. Tee ei edes liukene mikroveteen kunnolla tai sitten vettä on pitänyt mikrottaa paljon pidempään kuin mitä vedenkeittimellä kuluu aikaa, että se olisi kunnolla kiehunutta.