Meneekö nyt omakotitalo (yli 500t) kaupaksi?
PK-seudulla sijaitseva, n. 5. v. vanha omakotitalo (ei kuitenkaan missään ranta-Espoossa :).
Liikkuukohan omakotitalot nyt ylipäänsä, hinta olisi varmaankin jotain 500-600t väliltä.
Mietin jos oikeasti alkaisi yksinkertaistamaan omaa elämää, jotta ei olisi taloudellisesti niin sidottu...
Kommentit (30)
Asun itse Etelä-Espoossa alueella, jossa on ihan miljoonakämppiäkin myynnissä, omakotitaloista pyydetään 450 000-800 000. Kyllähän talot vaihtaa ostajiaan, mutta on varmasti rahat tiukemmassa. Olen itse esimerkiksi seurannut erästä 90-luvun lopulla rakennettua taloa, joka on ollut nyt jo myynnissä vuoden, pyynti 470 000, mikä omalla tontilla ja talon kuntoon nähden on ihan OK, mutta ei ole vieläkään mennyt.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 12:53"]
Tuskin saatte omianne pois. Ostitte talonne ilmeisesti buumiaikaan kun raha oli vielä löysää.
[/quote]
Niin, tiedä sitten.
tosin kun katson tilastoja, on tässä kunnassa tämän tyyppisten asuntojen toteutuneet hinnat olleet edelleen vielä 10% korkeammalla, kuin tuo keskiarvo siltä kuukaudelta jolloin me tämä ostettiin.
Itse asiassa olemme ostaneet tämän kun tilastojen mukaan käyrä näyttää "kuoppaa". Eli sen hetken hintatasoon saimme varmaan ihan ok hinnalla.
Tuosta kiint.välittäjien hinnoitelusta kanssa voi olla montaa mieltä, tätäkin oli siis myyty aiemmin jo paljon korkeammalla (siis selkeästi yli 500t jo silloin, piha kesken), mutta ei mennyt kaupaksi, ja itse sitten ostimme tämän sitten suoraan myyjältä.
Mutta joo, niinhän se on että pitkäaikaiseksi kodiksi nämä ostetaan, ei myyntiin... eli niin mekin taidetaan tosiaan tehdä.
ap
Ai niin sellainen mielenkiintoinen seikka pisti silmään silloin kun tätä ostimme - kiersimme siis TODELLA paljon asuntoja ja taloja katsomassa (yli 50 ainakin), lähinnä Espoossa, koska silloin olimme tosi vannoutuneita Espoolaisia :).
Järjestään Espoolaiset talot oli jotenkin tosi kulahtaneita / kuppaisia, olisi tarvinnut heti kauhean pintaremontin, vaikka talolla olisi ikääkin ollut vain joku 6-7 v. Saati sitten vanhemmat talot/asunnot.
Vantaalla ne mitä käytiin katsomassa, oli vähän edullisempia kuin Espoossa (tai max samaa tasoa), mutta kuitenkin freesimpiä ja raikkaampia, nykyaikaisia tyyliltään. Olin jotenkin ihan yllättynyt, että miten Espoossa on niin "juntteja" asuntoja. (Ja todellakin katsoimme siis vain 450-500t asuntoja, joka tuohon aikaan oli Espoossakin aika paljon rahaa...)
ap
No kun näköjään olet varma että saat siitä 500-600 ja ostajat kilpailevat kuka sen saa ostaa, niin mitä täällä kyselet? Puurakenteinen 165 neliöinen talo Vantaalla pienellä tontilla ei vaan ole noin arvokas.
Noita toteutuneita hintoja kun luet niin muista että myyt nyt ladaa ja omalotitalojen myyntihinnoissa ladat ja mersut on samassa tilastossa.
On täysin yhdentekevää miten monta kymmentä tuhatta olette taloonne sijoittaneet lisää. Se ei todellakaan tarkoita että talonne arvo on ostohinta + yleinen kiinteistöjen hintojen nousu + remonttirahat + muutama prosentti päälle.
Täysin naurettavaa. Ja toi hintahaarukka 500 - 600 tuhatta on ihan naurettava. Jos on rahaa laittaa 600€ asuntoon, niin sillä on ihan oikeasti vaihtoehtoja, eikä ostajia muutenkaan ole jonoksi asti.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 12:41"]
Siis me on maksettu tästä itsekin jo joitain vuosia sitten karvan verran alle 500t tinkimisen jälkeen, ja silloin oli vielä keskeneräistä mm. piha täysin, eli ollaan laitettu tähän vielä muutaman kymmenen tuhannen euron arvosta rahaa kun laitettu pihaa ja sisältä.
(Kokonaispinta-ala tässäkin siis pitkästi yli 200 m2, ja autokatos löytyy siis myös.)
Tilastojen valossa kuitenkin asuntojen hinnat on vielä korkeammalla kuin silloin kun me tämän ostimme.
(Ja esim. se asunto jonka myimme ennen kun ostimme tämän, saimme siitä n. 450t - nyt on samassa yhtiössä myyty muutama asunto meidän jälkeen hintaan 550t, jopa huonommin varusteltuja. Eli todellakin asuntojen hinnat ei ole vielä tulleet kovin alas - eri asia sitten tosiaan on liikkuuko ne.)
Mutta - tämä vahvistaa käsitystäni. Vaikka menossa jonkni asteen kriisiä parillakin saralla elämässä ja kaikki neuvoo aina täälläkin ekana, että tinkikää elintasosta, muuttakaa, myykää asunto, niin olisi mahdollista ottaa tarvittaessa avioero tai vaihtaa pienempipalkkaiseen työhön tai opiskella tai tai tai...
Niin koska ei ole tällä hetkellä mitenkään pakko, ei tätä alle omien lähdetä "huvin vuoksi" myymään (etenkin kun todella viihdymme tässä kodissa).
Eli on se vaan keksittävä sitten joku muu vastaus noihin elämän kriiseihin, kuin että hakisi väljyyttä sieltä oman kodin myymisestä mahd. vapautuvalla pääomalla. (Koska ei se tällä hetkellä selvästikään vapautuisi.)
Nykytilanteessa siis pystymme onneksi hyvin maksamaan jäljellä olevat lainat. Mutta eipä tässä kuitenkaan sitten paljon haaveilla jostain "heittäydyn yrittäjäksi tai opiskelijaksi" tms., pakko vaan kestää nykytöissä.
ap
[/quote]
Jos olette ostaneet asunnon 5 vuotta sitten, alkuvuodesta 2009, olette ostaneet juuri kuopan pohjalta eli todella hyvään aikaan. Siitä hinnat ovat vain nousseet.
Meillä on puurakenteinen erillistalo Espoosta ja maksoimme siitä 500000. Samaa hintaa en maksaisi okt:sta Vantaalta, koska Vantaa on Vantaa. Mutta moni toki ostaa ja minusta 500000 on vielä kohtuuhinta uudehkosta omakotitalosta pk-seudulta.
jos se on sen väärti, kyllä siitä se saa. mutta jos pääkaupunkiseutu tarkoittaa vantaata, voi tehdä tiukkaa.
Olemme etsimässä asuntoa pk-seudulla, budjetti voisi olla juuri 490-520 k:n pintaan (tietysti jos halvemmalla saa, niin hyvä), ja sanotaanko nyt suoraan, että tuo teidän talonne on liian iso ja liian kaukana Helsingin keskustasta ollakseen meille houkutteleva. Olemme toki vain yksi perhe, mutta tunnemme useita, joilla on ollut/voi olla varaa pistää 490-520 k taloon. Kaikissa kuitenkin vanhemmat tekevät sen verran töitä, että työmatka halutaan pitää mahdollisimman järkevänä. Stadiin pitäisi päästä julkisillakin n. 30 minuutissa, ja tämän takia ollaan valmiita tinkimään myös neliöistä, kun perheetkään eivät suuria ole.
Asun itse Etelä-Espoossa alueella, jossa on ihan miljoonakämppiäkin myynnissä, omakotitaloista pyydetään 450 000-800 000. Kyllähän talot vaihtaa ostajiaan, mutta on varmasti rahat tiukemmassa. Olen itse esimerkiksi seurannut erästä 90-luvun lopulla rakennettua taloa, joka on ollut nyt jo myynnissä vuoden, pyynti 470 000, mikä omalla tontilla ja talon kuntoon nähden on ihan OK, mutta ei ole vieläkään mennyt.