Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Helvetti mitkä työmarkkinat

Vierailija
21.02.2014 |

Olen lomautettu vakituisesta työpaikasta. Olen fiksusti koulutettu (yo, kandi) ja minulla on alastani noin kahdeksan vuotta työkokemusta.
Valmistumisen jälkeen työpaikka irtosi suhteellisen helposti mutta olen ollut lomautettuna nyt viisi kuukautta. Eniten ihmetyttää meno työmarkkinoilla.
En keskustele määräaikaisuuksista enkä vuokratyöstä. Työsuhteeni on oltava koulutusta vastaava, vakituinen ja täyspäiväinen. Kävelen haastattelusta ulos tai lopetan puhelun jos käy selväksi että paikkaan liittyy millään tavalla em. ilmiöt. Vaan suurimpaan osaan tuntuu liittyvän.
Ei vaan jaksa ymmärtää.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut erinomaisia arvosanoja ja minulla on (ollut) hyvä työpaikka mitä olen hoitanut kiitettävästi. Minkä hele-vetin takia pitäisi tinkiä työehdoista sen takia että on tullut pieni lomautus? Ja kun laitan tutkinnon kasaan niin se on sen jälkeen vähintään tonni lisää palkkaan.

Vierailija
2/28 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 00:36"]Olen lomautettu vakituisesta työpaikasta. Olen fiksusti koulutettu (yo, kandi) ja minulla on alastani noin kahdeksan vuotta työkokemusta. Valmistumisen jälkeen työpaikka irtosi suhteellisen helposti mutta olen ollut lomautettuna nyt viisi kuukautta. Eniten ihmetyttää meno työmarkkinoilla. En keskustele määräaikaisuuksista enkä vuokratyöstä. Työsuhteeni on oltava koulutusta vastaava, vakituinen ja täyspäiväinen. Kävelen haastattelusta ulos tai lopetan puhelun jos käy selväksi että paikkaan liittyy millään tavalla em. ilmiöt. Vaan suurimpaan osaan tuntuu liittyvän. Ei vaan jaksa ymmärtää.[/quote]

Oma syy. Erittäin suuri osa töistä on nykyään vuokratöitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 02:45"]Tutkinnon saatan pyyhkäistäkin kasaan, mutta minulla ei ole minkäänlaista aikomusta lähteä koulutusta ja kokemusta alempitasoisiin töihin.[/quote]

Ole sitten työtön. Oma ongelmasi

Vierailija
4/28 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 02:34"]Kandi koska sain lapsen ja vakituisen paikan noin 35 opintoviikkoa ennen valmistumista. Gradu on hyväksytty ja jos haluaisin maisterin tutkinnon niin en tarvitsisi muuta kun suorittaa nuo, mitä, 55 pistettä periaatteessa yhdentekeviä kursseja.[/quote]

No miksi ihmeessä et ole niitä tän lomautuksen aikana suorittanut? 15 vuotta olen ihmisiä rekrytoinut ja täytyy sanoa että näiden sun kommenttien perusteella sanoisin, että vika on ehkä sitten kuitenkin enemmän siellä läppärin siellä päässä kuin noissa työmarkkinoissa...

Vierailija
5/28 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 02:45"]Tutkinnon saatan pyyhkäistäkin kasaan, mutta minulla ei ole minkäänlaista aikomusta lähteä koulutusta ja kokemusta alempitasoisiin töihin.[/quote]

Mun äiti teki tuon saman päätöksen 90-luvun lamassa.. arvaapa saiko ikinä sitten enää töitä? Joo ei saanut.

Vierailija
6/28 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 09:26"]

Mun äiti teki tuon saman päätöksen 90-luvun lamassa.. arvaapa saiko ikinä sitten enää töitä? Joo ei saanut.

[/quote]

Ei niitä "alempiarvoisia töitä" edes saa tällä koulutuksella. T. työtön FM

Vierailija
7/28 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 02:09"]me ei olla taantumassa tai matalasuhdanteessa vaan kunnollisessa lamassa.[/quote]

No shit Sherlock. Koko läntinen maailma on ollut pahassa lamassa syksystä 2008 lähtien, eikä loppua näy.

Vierailija
8/28 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen töissä ja maisteri. Haen parempaa ja hiton paha tilanne on, en ole näin tiukkaa aikaa kokenut.

Jos on ollut työssä esim viimeiset 5v eikä ole hakenut paikkoja niin ei varmaan tajuakaan miten tiukkaa on..

Vierailija
9/28 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on vakituinen, kokopäiväinen työ. Älä ihmeessä luovu siitä jonkun lomautuksen takia. Jossain määräaikaisessa voisit toki saada palkkaakin eikä vain työsuhteen, mutta pidä pintasi.

Vierailija
10/28 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vika määräaikaisessa työssä on? Toistaiseksi voimassaolevassa työssä työn loppuminen tulee yleensä yllätyksenä kun taas määräaikaisen loppumiseen voi valmistautua kun se on tiedossa. Lisäksi määräaikaisuus on hyvä peruste tingata vähän parempi palkka.

Vierailija
11/28 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 04:27"]

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 02:42"]

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 02:36"]

Ei se maisterinpaperi niitä töitä tuo sen kummemmin, ellei kyseessä ole joku sellainen työtehtävä, kuten vaikka open työ, että viran saadakseen on oltava maisteri. Yksityisellä puolella ihan sama, mikä paperi on kourassa.

[/quote]

no yritäpä yhteiskuntatieteilijänä saada vakipaikkaa tai oman alan oikeita töitä ilman maisteria. Tai humanistina. It alalla voi toki tehdä hienon uran olemalla vain kirjoilla alalllaan jos vaan osaa työnsä. Kauppatieteistä en osaa sanoa. Luonnontieteilijöilläkin on aikas tiukkaa, nimim muutaman valmistuneen työttömän kemistin tunteva.

apn todella kannattaa nyt pykästä tutkinto kasaan kun on kerran aikaa. Siiitähän saa varmasti aktiivisuuspojoja taas sitä työtä etsiessä. Ei näytä hyvältä hengata kotona tekemättä mitään papereissa.

[/quote]

Minulla on humanistiystävä, joka on johtavassa asemassa oman alansa yrityksessä. Gradu tekemättä, eikä aio koskaan tehdäkään, koskei siitä ole ammatillisesti hyötyä. Huippuälykäs ihminen ja oli muuten opiskeluaikana supertunnollinen.

[/quote]

Huippuälykäs , supertunnollinen ja gradu tekemättä? Joku tässä yhtälössä mättää, sillä älykäs ihminen saa gradun kasaan kuukaudessa. 

Vierailija
12/28 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 09:50"]

Huippuälykäs , supertunnollinen ja gradu tekemättä? Joku tässä yhtälössä mättää, sillä älykäs ihminen saa gradun kasaan kuukaudessa. 

[/quote]

Huippuälykäs voi olla vaikkapa kova perfektionisti, joka vaatii itsensä suhteen ihan mahdottomia. Siksi gradukin voi jäädä tekemättä, koska rima on ihan tajuttoman korkealla ja mitä pidempään vetkuttelee, sitä korkeammalle se nousee. Tällaisia tapauksia on maa pullollaan, eli opinnot muuten valmiit hyvillä arvosanoilla, mutta gradu puuttuu. Suomessa on tuhansia gradua vaille maistereita ja oma perfektionismi on yksi hyvin yleinen syy siihen, että gradu jää. Sillä ei taas ole tekemistä sen kanssa, että on huippuälykäs ja halutessaan saisi gradun tehtyä nopeastikin. Jotkut edelleen kuvittelevat, että gradun on oltava jotain todella hienoa ja mullistavaa, että sen kanteen voi oman nimensä laittaa. Supertunnollinen viittaisi musertavaan perfektionismiin.

Vierailija
13/28 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:na kyhäisin kurssit loppuun nyt lomautuksen aikana, oiva tilaisuus päivittää koulutus kuntoon. Tuskin siitä haittaakaan on tässä tilanteessa, varsinkaan noilla työpaikalle asetetuilla spekseillä.

Vierailija
14/28 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 02:20"]

Vuokratyössä ei sitäpaitsi ole mitään vikaa; olen ollut pitkässä projektissa asiantuntijatehtävissä suuressa kansainvälisessä yrityksessä henkilöstöfirman kautta ja on parhaita "työpaikkoja", jossa olen ollut. Vuokratyön etu on se, että monet on vakinaistettu toimeksiantajayritykseen kun ovat osoittaneet olevansa hyviä työntekijöitä.

[/quote]

Vuokratyö pitäisi kieltää. Vuokratyötä on useissa eri yhteyksissä väitetty askeleeksi pysyviin työsuhteisiin ja siksi tarpeelliseksi. Tilastot kuitenkin osoittavat, että vain viisi prosenttia vuokratyöntekijöistä työllistyy vakituiseen työsuhteeseen.

Edellisen lisäksi vuokratyövoiman käyttäminen tarjoaa yrityksille myös muita taloudellisia etuja verrattuna vakinaiseen työvoimaan. Vuokratyöntekijöille maksetaan keskimääräistä pienempiä palkkoja, ja heillä on yleensä huonommat työsuhde-edut kuin vakituisilla työntekijöillä. Esimerkiksi kaikki talokohtaiset edut sekä työnarviointiin ja pisteytykseen perustuvat palkanosat karsitaan. Yleensä lyhyitä vuokratöitä tekevät jäävät myös ilman äitiys- ja perhevapaita ja usein lomapalkkaakin. Silti vuokratyöntekijöiltä odotetaan samanlaista sitoutumista työhönsä kuin vakituisiltakin työntekijöiltä.

Vuokratyöntekijän on maksettava vuokra ja laskut joka kuukausi sekä ostettava ruokaa joka viikko riippumatta siitä, tarjoaako vuokratyöfirma toimeentulon palkkatyössä. 

Vierailija
15/28 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tynnyrissä sinä olet ollut ne 8 vuotta, jotka sinulla on ollut vakituinen työpaikka? Ei maailma ole kovin ratkaisevasti muuttunut, mutta sinulla on ollut todella hyvä onni kun sait työpaikan niin helposti.

Vierailija
16/28 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sua niissä työmarkkinoissa ihmetyttää? Se, että töitä ei ole?

Vierailija
17/28 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan. Tiedän taloudellisen tilanteen mutta työmarkkinoista päätellen me ei olla taantumassa tai matalasuhdanteessa vaan kunnollisessa lamassa. Olin odottanut että kortistossa olisi enemmän teollisuuden työntekijöitä ja vähemmän korkeasti koulutettuja asiantuntijoita.

Vierailija
18/28 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet livenä yhtä aggressiivinen kuin tällä palstalla niin ei ihmetytä ollenkaan ettet saa töitä. Karma is a bitch.

Vierailija
19/28 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et tiedä niin ihan yleisessä tiedossa on, että työmarkkinat ovat kokeneet muutoksen; ei ole enää juurikaan työpaikkoja, joissa ollaan eläkeikään asti jos itseä huvittaa. On pätkätöitä, projekteja, osa-aikaisuuksia. Vuokratyössä ei sitäpaitsi ole mitään vikaa; olen ollut pitkässä projektissa asiantuntijatehtävissä suuressa kansainvälisessä yrityksessä henkilöstöfirman kautta ja on parhaita "työpaikkoja", jossa olen ollut. Vuokratyön etu on se, että monet on vakinaistettu toimeksiantajayritykseen kun ovat osoittaneet olevansa hyviä työntekijöitä.

Vierailija
20/28 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vain kandi? Kuuluuko se alempi kk-tutkinto tutkintoosi pelkästään, vai jäikö maisteri vain tekemättä? Jos jäi tekemättä niin en ihmettele ettet saa töitä. Mutta ehkäpä itsekin tietäist sen jos näin olisi.