Helvetti mitkä työmarkkinat
Olen lomautettu vakituisesta työpaikasta. Olen fiksusti koulutettu (yo, kandi) ja minulla on alastani noin kahdeksan vuotta työkokemusta.
Valmistumisen jälkeen työpaikka irtosi suhteellisen helposti mutta olen ollut lomautettuna nyt viisi kuukautta. Eniten ihmetyttää meno työmarkkinoilla.
En keskustele määräaikaisuuksista enkä vuokratyöstä. Työsuhteeni on oltava koulutusta vastaava, vakituinen ja täyspäiväinen. Kävelen haastattelusta ulos tai lopetan puhelun jos käy selväksi että paikkaan liittyy millään tavalla em. ilmiöt. Vaan suurimpaan osaan tuntuu liittyvän.
Ei vaan jaksa ymmärtää.
Kommentit (28)
Etkö lue sanomalehtiä? Puoli vuotta on toitotettu, että nyt Suomesta katoaa keskiluokan asiantuntijatyötehtävät. Keskiluokka kutistuu. Jäljelle jää kourallinen huippujohtajia sekä pätkätöissä puurtava joukko siivoojia ja varastomiehiä yms. alemman suorittavan koulutuksen työtehtäviä. Keskiluokka ja perusduunarit on tuomittu ikuiseen työttömyyteen.
Näin ainakin, kun Hesaria lukee. Siitä lehdestä ainakin saa tosi kurjan kuvan Suomen tulevaisuudesta.
Ei se maisterinpaperi niitä töitä tuo sen kummemmin, ellei kyseessä ole joku sellainen työtehtävä, kuten vaikka open työ, että viran saadakseen on oltava maisteri. Yksityisellä puolella ihan sama, mikä paperi on kourassa.
Eipä se maisterikaan töitä takaa. Moni paperinpyörityshomma hoituisi pelkällä kandiilakin, vaan maan tapa on tehdä kaikista putkimaistereita tai muuten heti oletetaan, että "opinnot jäivät kesken".
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 02:36"]
Ei se maisterinpaperi niitä töitä tuo sen kummemmin, ellei kyseessä ole joku sellainen työtehtävä, kuten vaikka open työ, että viran saadakseen on oltava maisteri. Yksityisellä puolella ihan sama, mikä paperi on kourassa.
[/quote]
no yritäpä yhteiskuntatieteilijänä saada vakipaikkaa tai oman alan oikeita töitä ilman maisteria. Tai humanistina. It alalla voi toki tehdä hienon uran olemalla vain kirjoilla alalllaan jos vaan osaa työnsä. Kauppatieteistä en osaa sanoa. Luonnontieteilijöilläkin on aikas tiukkaa, nimim muutaman valmistuneen työttömän kemistin tunteva.
apn todella kannattaa nyt pykästä tutkinto kasaan kun on kerran aikaa. Siiitähän saa varmasti aktiivisuuspojoja taas sitä työtä etsiessä. Ei näytä hyvältä hengata kotona tekemättä mitään papereissa.
Tutkinnon saatan pyyhkäistäkin kasaan, mutta minulla ei ole minkäänlaista aikomusta lähteä koulutusta ja kokemusta alempitasoisiin töihin.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 02:42"]
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 02:36"]
[/quote]
no yritäpä yhteiskuntatieteilijänä saada vakipaikkaa tai oman alan oikeita töitä ilman maisteria. Tai humanistina. It alalla voi toki tehdä hienon uran olemalla vain kirjoilla alalllaan jos vaan osaa työnsä. Kauppatieteistä en osaa sanoa. Luonnontieteilijöilläkin on aikas tiukkaa, nimim muutaman valmistuneen työttömän kemistin tunteva.
apn todella kannattaa nyt pykästä tutkinto kasaan kun on kerran aikaa. Siiitähän saa varmasti aktiivisuuspojoja taas sitä työtä etsiessä. Ei näytä hyvältä hengata kotona tekemättä mitään papereissa.
[/quote]
Minulla on humanistiystävä, joka on johtavassa asemassa oman alansa yrityksessä. Gradu tekemättä, eikä aio koskaan tehdäkään, koskei siitä ole ammatillisesti hyötyä. Huippuälykäs ihminen ja oli muuten opiskeluaikana supertunnollinen.
No sun humanistiystävä on varmaan päässyt työelämään kiinni oikealla hetkellä. Tilanne on iiiiiiihan piiiiiikkasen eri nykyisin.
Kandi koska sain lapsen ja vakituisen paikan noin 35 opintoviikkoa ennen valmistumista. Gradu on hyväksytty ja jos haluaisin maisterin tutkinnon niin en tarvitsisi muuta kun suorittaa nuo, mitä, 55 pistettä periaatteessa yhdentekeviä kursseja.