Miten erotan, mikä muunsukupuolinen on kyseessä?
Tuli mieleen tuosta Iris Suomelan tapauksesta.
Miten siis voin erottaa muunsukupuoliset, sukupuolettomat, x-, y-, z- yms. sukupuoliset tavallisista, normaaleista ihmisistä?
Monet heistä toki näyttävät ihan muulta kuin normaalilta, mutta miten pystyn päättelemään, mikä sukupuolinen kukin yksilö on päättänyt olla?
Jotta ei tulisi kutsuttua ketään väärin.
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jotta ei tulisi kutsuttua ketään väärin."
Milloin tarvitsee kutsua ihmistä sukupuolelta?
Joissain tilanteissa on tyypillisesti käytetty sukupuolen määritettä joko pelkästään tai sukunimen lisäksi.
Nykyään tätä ei ilmeisesti voi tehdä.
Vai mitä kertovat vaikkapa seuraavat: "tuo punapaitainen yksisarvinen tuolla", tai "tuo käpy ylimmän rivin päässä".
Joskus normaalissa maailmassa voitiin sanoa "punapaitainen nainen tuolla" tai "tuo mies ylimmän rivin päässä".
Normaalit ihmiset kykenevät sanomaan "tuo punapaitainen tuolla" ja ymmärtävät, että tällä viitataan toiseen ihmiseen.
Sukupuolipakkomielteiset on sitten näköjään erikseen. Millainen aivoverenkierto sulla on, jos et ilman nainen/mies määrettä erota ihmistä kävystä?
Kyllä sen helposti tajuaa. Ainoa poikkeus on väkijoukko, jossa on useita punapaitaisia tai rikoksesta epäilty henkilö. Viimeisessä tapauksessa sukupuolella on paljon väliä.
Vierailija kirjoitti:
Kun nyt joku pohti, että milloin edes tarvitsee tietää toisen sukupuoli niin vastaanpa nyt sitten että esim siinä uimahallin kassalla kun antaa sen pukuhuoneen avaimen on oleellista tietää kummalle puolelle. Ja lisään vielä että en halua yhtäkään karvaista "naista" jolla on munat sinne naisten puolelle.
Valitettavasti tää ei taida enää kohta olla enemmistön haluamisesta saati sitten terveestä maalaisjärjestä kiinni. Vaan ne karvaiset, munalliset "naiset" on pakko päästää naisten puolelle, kun heillä just sillon on sellainen fiilis että ovat naisia.
Aijai mitä tapahtuukaan kun muualta tunkeutuneet keksii ottaa tänkin vielä käyttöön.
Hän. Sanotaan lemmikeillekin puhuessa, etenkin koiralle, niin ei tarvitse edes ihmiseksi itseään tuntea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa tympeä keskustelu, joko tuomitaan tai ollaan muka hauskoja. Nykyään harvoin herroitellaan tai rouvitellaan, joten ihan katastrofi ei ole, jos ei tiedä mitä sukupuolta joku edustaa. Ihmisestä voi käyttää nimeä (siitä voi usein myös päätellä miten henkilö identifioi itsensä) tai viitata vaikka yleisesti henkilöön ("punapukuinen henkilö ylärivissä").
Juuri näin. Kertoo aika paljon kirjoittajista, että heti vedetään mukaan hattivatit ja muukalaiset, ikään kuin ihminen lakkaisi olemasta ihminen, jos ei ole mies/nainen. Provo mikä provo.
Toivottavasti sulla kastui sloggit nyt ihan kunnolla kun pääsit huutelemaan provoa. Onhan se meinaan tosi komea saavutus.
Ihmisellä on kaksi biologista sukupuolta, joten on ihan paikallaan ihmetellä, että mikä se sitten on jos päättää, ettei ole kumpaakaan noista? (Lukuunottamatta geneettisiä mutaatioita).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan voisit muuhun keskittyä kuin muiden sukupuolten selville saamiseen. Mutta anna kun arvaan, sun elämäsi on täynnä muiden vainoamista ja sitä jatkuvaa moralisoimista?
Nyt ymmärsit aivan väärin! Ap:n kysymyshän oli, miten voi päätellä miten ketäkin puhutellaan, ettei tule tehneeksi virhettä, eli ap haluaa nimenomaan olla kohtelias ja huomioida kaiken sukupuoliset ihmiset.
Henkilö?
Itse normaalina naisena en yhtään tykkäisi, jos minua kutsuttaisiin nimityksellä "henkilö" vain joidenkin harvojen mt-ongelmaisten takia. Minä olen nainen ja minua tulee kutsua naiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmillisesti Suomen kielessä on sortavat persoonapronominit, pakko vaihtaa kieli aina englanniksi, että voi tuoda sen spesiaali-identiteettinsä esiin.
Mitä nämä englanninkieliset termit ovat?
Alkuun: xe/xem/xyr/xyrs/xemself and per/pers/perself.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmillisesti Suomen kielessä on sortavat persoonapronominit, pakko vaihtaa kieli aina englanniksi, että voi tuoda sen spesiaali-identiteettinsä esiin.
Mitä nämä englanninkieliset termit ovat?
Alkuun: xe/xem/xyr/xyrs/xemself and per/pers/perself.
Onko tämä joku parodia vai oikeasti totta?
Et mitenkään ennen kuin niistä on julkaistu luettelo määritelmineen.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 10 sukupuoli.
Sinä (vai pitäiskö ton enkku-jutun perusteella sanoa "xinä"?) voit ihan hyvin olla mitä tahansa puolta sinä/xinä haluat.
Tarvitsetko muuten omat vessat kaikkiin julkisiin tiloihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sinun asiasi arvioida kenenkään sukupuolta, pitäisi tuo jo ymmärtää. Ei voi myöskään olettaa sukupuolta aikaisemman tiedon perusteella koska sukupuolensa voi milloin tahansa muuttaa nykyisen tuntemuksen mukaiseksi.
Kuulostaa ihan sivu-/monipersoonahäiriöltä.
Just sitä nämä muu-kaikenlainen-mitä-tulee-mieleen-sukupuoliset ovat.
Sitä ei vain saa sanoa ääneen, ja pitää hyssytellä ja hoitaa veronmaksajien rahoilla.
Sen erottaa kasvoista. Ei ole miehen eikä naisen kasvot.
Muusulla on muusutussu, eikä vagina kuten muilla naisilla.
Miksi naismuusuja on niin paljon enemmän kuin miesmuusuja?
Vierailija kirjoitti:
Muusulla on muusutussu, eikä vagina kuten muilla naisilla.
Tarkoitat varmaan "normaaleilla" naisilla.
Tää ei tietty ole kovin hyvä erotteluperuste, kun ei kaikkien haaroväliä voi alkaa koitella.
Mutta noi muusu-naiset oikeasti erottaa ihan ulkonäötä jo tosi hyvin, vaikka itse luulevat muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan voisit muuhun keskittyä kuin muiden sukupuolten selville saamiseen. Mutta anna kun arvaan, sun elämäsi on täynnä muiden vainoamista ja sitä jatkuvaa moralisoimista?
Nyt ymmärsit aivan väärin! Ap:n kysymyshän oli, miten voi päätellä miten ketäkin puhutellaan, ettei tule tehneeksi virhettä, eli ap haluaa nimenomaan olla kohtelias ja huomioida kaiken sukupuoliset ihmiset.
Joopa joo. Ap hattivatti-yksisarvis-käpy-juttuineen suorastaan hehkuu halua huomioida muut ihmiset. Ap haluaa tasan provota ja haukkua omaa haurasta cis-identiteettiään uhkaavia ihmisiä fanikerhon kannustaessa.
Ei ole olemassa cis. On miehiä ja naisia ja sitten on niitä joiden nimi on transnainen tai transmies, mutta hekin ovat sukupuoleltaan joko tai, he vain haluavat näyttää vastakkaiselta sukupuolelta. Ja se heille suotakoon kunhan ne jolla on kulkuset tallella ei tule naiserityisiin tiloihin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku haluaisi vaihtaa juridista sukupuolitietoaan ilman transitiota?
Setatrasekin mukaan vaikka kuinka moni. Vasemmustoliitista kansanedustaja on tehty jopa kirjallinen kysymys aiheesta että koska se translaki uusitaan ilmoitusasiaksi. Kesäkuussa, kirona jyllää mutta transasiat pitää saada kuntoin, nyt, oli viesti.
Hakekaa teanslain uudistus eduskunta kirjallinen kysymys niin löydätte.
Että silleen, kohta pääsee menemästä armeijaan, sen kun ilmoittaa että on nainen!
Vierailija kirjoitti:
Onpa tympeä keskustelu, joko tuomitaan tai ollaan muka hauskoja. Nykyään harvoin herroitellaan tai rouvitellaan, joten ihan katastrofi ei ole, jos ei tiedä mitä sukupuolta joku edustaa. Ihmisestä voi käyttää nimeä (siitä voi usein myös päätellä miten henkilö identifioi itsensä) tai viitata vaikka yleisesti henkilöön ("punapukuinen henkilö ylärivissä").
Minusta taas hemmetin hauska ja huumorintäyteinen keskustelu. Minustakaan ongelma ei ole se jos ei tiedä jonkun sukupuolta, mutta ongelma on se jos ei voi enää puhua sukupuolista, miehistä ja naisista. Pienenpieni ihmisjoukkio sanelee uudelleen koko sukupuolen käsitteen. Se on sairasta. t.sinipaitanen sapiens sohvalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilö?
Itse normaalina naisena en yhtään tykkäisi, jos minua kutsuttaisiin nimityksellä "henkilö" vain joidenkin harvojen mt-ongelmaisten takia. Minä olen nainen ja minua tulee kutsua naiseksi.
Mua taas ei mitenkään haittaa, jos joku viittaa muhun sanalla henkilö. Ei siinä ole mitään väärää tai pahaa, eikä ole mitenkään tarpeellista jokaisessa viittauksessa käyttää termiä nainen, valkoinen, hetero jne... jos se ei jotenkin ole asiayhteyden kannalta relevanttia.
Mutta kun nykyään ihmisen näköinen hmm.. "olemus" voi halutessaan määrittää itsensä yksisarvikseksi, sypressiksi tai kävyksi sen mukaan, miltä aamulla tuntuu.
Tämä tässä ketjussa se koko ongelma onkin, eli miksikä näitä muusukupuolisia uskaltaa kutsua?
-Eri