Miksi vaihtoehtoinen vegaani/jooga/ituhippi-elämäntapa vaatii usein rastat?
Pesupähkinät, kestovaipat, kasvissyönti (tai jopa vegaanius), vihreät aatteet. Miksi niihin liittyy hyvin tai ainakin melko usein rastat?
Kommentit (32)
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 17:57"][quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 15:18"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 21:57"]Pesupähkinät, kestovaipat, kasvissyönti (tai jopa vegaanius), vihreät aatteet. Miksi niihin liittyy hyvin tai ainakin melko usein rastat?
[/quote]
Tää on hyvä kysymys laajemminkin: miksi kokoomusta äänestävällä on pitää usein olla Barbourin takki ja golf-harrastus? Miksi yleensäkin on tällaisia ihme-elämäntapa/arvopaketteja, jotka on pakko ottaa tai jättää? Miksei pakkaa sovi sekoittaa vaan jo "vaatteet on mun aatteet"?
[/quote]
Onko Neisserin havaintokehä tuttu? Sulla on skeema, jonka mukaan kokkarit näyttää huolitelluilta ja rikkailta, ja vegaaneilla on rastat. Siksi kiinnität huomiota ja muistat paremmin skeemaa tukevat esimerkit. Toisaalta et esimerkiksi ajattelisi allekirjoittaneesta, että olen kasvissyöjä, tai pitkätukkaisesta sivarijätkästä että äänestää kokoomusta.
Siinä määrin kun korrelaatiota puolestaan löytyy - en toki kiistä että jonkinlainen korrelaatio on olemassa - se johtuu yksinkertaisista sosiaalipsykologisista mekanismeista. Se sama stereotypia on niiden muidenkin ihmisten päässä, ja heimoeläimenä ihminen kokee (usein tiedostamatonta) tarvetta ilmentää olemuksellaan kuuluvansa johonkin ryhmään. Siksi kokoomusnuori ostaa kirpputorilta sen jakkupuvun, johon ei uutena olisi varaa, kun taas hippityttö penkoo tunikoita.
[/quote]
Enpä tiedä. Itse lähdin aikoinani ulkomaille opiskelemaan osin "pakoon" näitä ahtaita malleja, koska en sopinut niihin. Olen asunut kuudessa maassa sen jälkeen ja Suomessa ja Saksassa olivat mielestäni nämä "arkkityypit" ja niihin liittyvä odotukset vahvimmat, monessa muussa maassa oli/on enemmän variaation mahdollisuutta.
Hippeyteen kuuluu mahdollisimman kamalalta ja kauhtuneelta näyttäminen. Muijilla jotkut keltaiset/oranssit/ruskeat järkyt hameet ja kuteet päällä, ja tukka rastoilla ja naamaa tuskin on pesty viikkoon. Kamalan (ja likaisen!) näköisiä.
Joogaan, käytän kestovaippoja ja suosin kasvisruokaa, mutta en näytä yhtään hipiltä. Mielestäni rastat ovat yleensä melko rumannäköisiä vaaleaihoisilla ja inhoan sammaleenvihreää, oranssia ja muita tunkkaisia värejä pukeutumisessa.
Pidän joogasta lenkkeilyn lisäksi, koska molempia voi harrastaa milloin vaan missä vaan, eikä niihin kulu paljoa rahaa. Käytän kestovaippoja, koska kertavaipoissa ei mielestäni ole mitään järkeä ja siinä säästää myös huomattavasti rahaa. Ja samoin syön paljon kasvisruokaa, koska se tuo vaihtelua ruokiin, eikä ihmisen tarvitse syödä joka päivä lihaa ja kasvisruokakin tulee halvemmaksi ;) Joten olenko enemmän pihi vai hippi, kas siinä vasta pulma...
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 18:06"]
Hippeyteen kuuluu mahdollisimman kamalalta ja kauhtuneelta näyttäminen. Muijilla jotkut keltaiset/oranssit/ruskeat järkyt hameet ja kuteet päällä, ja tukka rastoilla ja naamaa tuskin on pesty viikkoon. Kamalan (ja likaisen!) näköisiä.
[/quote]
Sekoitat varmaan hipit ja pulikukot.Hipit eivät pyri näyttämään kamalalta.Sen sijaan hipit kannattavat ekologisia arvoja,luonnonmukaisuutta jne.mikä ilmenee myös ulkoisessa olemuksessa.Omat vaatteeno ovat suurimmaksi osaksi käytettyjä enkä käytä turhaa kosmetiikkaa.Naaman kyllä pesen joka päivä :)
T:Hippi jota nyppii idioottimaiset harhaluulot
Mistä muuten tiedät ap, että rastapäät ovat viherhippejä ja vegaaneja? Käytkö kysymässä jokaiselta erikseen? Vai onko oletuksesi kehäpäätelmä?
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 19:33"]
[/quote]
Sekoitat varmaan hipit ja pulikukot.Hipit eivät pyri näyttämään kamalalta.Sen sijaan hipit kannattavat ekologisia arvoja,luonnonmukaisuutta jne.mikä ilmenee myös ulkoisessa olemuksessa.Omat vaatteeno ovat suurimmaksi osaksi käytettyjä enkä käytä turhaa kosmetiikkaa.Naaman kyllä pesen joka päivä :)
[/quote]
Minä ainakin uskon, että varmaan pitävät hygieniastaan huolta. Kuitenkin se ensivaikutelma ja olemus on sellainen homssuinen ja välinpitämätön --> likainen.
olen itse 20 vuotta ituhippinä olleena ja useita ituhippejä tunteneena sanoa, että olen tuntenut vain tasan kaksi kasvissyöjää, joilla on rastat. Suurin osa rastapäistä joita olen tavannut, eivät olet ituhippejä/kasvissyöjiä/vegaaneja. Ehkä sä vain olet heidän olevan?
Liittyiskö joillain yksilöillä siihen, et rastat on kätevämmät kun ei tarvi laittaa mitenkään, suoristaa tms. tai varsinkaan käyttää lakkaa ja muita turhia kemikaaleja?
- ituhippi, joka ei käytä aikaa (eikä shampoota ;) hiusten laittamiseen, rastat harkinnan alla
Mulla oli ennen rastat. Nyt kun mä oon vegaani, mulla on suorat pitkät hiukset, jotka silloin tällöin väännän kiharalle, meikkaan joka päivä, käytän sovinnaisia vaatteita. Että ei mulla muuta.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 19:54"]
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 19:33"]
[/quote]
[/quote]
Minä ainakin uskon, että varmaan pitävät hygieniastaan huolta. Kuitenkin se ensivaikutelma ja olemus on sellainen homssuinen ja välinpitämätön --> likainen.
[/quote]
No kyllä mussakin rastat herättää tiettyjä mielikuvia,vaikka muuten ennakkoluuloton olenkin.Poikaystävä on kovasti sellaisia hankkimassa,jos oikeasti ottaa rastat niin ajan kyllä sen pään kaljuksi kun nukkuu. Kai rastojakin voi pestä,mutta epähygieeniseltä ne silti vaikuttavat.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 15:18"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 21:57"]Pesupähkinät, kestovaipat, kasvissyönti (tai jopa vegaanius), vihreät aatteet. Miksi niihin liittyy hyvin tai ainakin melko usein rastat?
[/quote]
Tää on hyvä kysymys laajemminkin: miksi kokoomusta äänestävällä on pitää usein olla Barbourin takki ja golf-harrastus? Miksi yleensäkin on tällaisia ihme-elämäntapa/arvopaketteja, jotka on pakko ottaa tai jättää? Miksei pakkaa sovi sekoittaa vaan jo "vaatteet on mun aatteet"?
[/quote]
Onko Neisserin havaintokehä tuttu? Sulla on skeema, jonka mukaan kokkarit näyttää huolitelluilta ja rikkailta, ja vegaaneilla on rastat. Siksi kiinnität huomiota ja muistat paremmin skeemaa tukevat esimerkit. Toisaalta et esimerkiksi ajattelisi allekirjoittaneesta, että olen kasvissyöjä, tai pitkätukkaisesta sivarijätkästä että äänestää kokoomusta.
Siinä määrin kun korrelaatiota puolestaan löytyy - en toki kiistä että jonkinlainen korrelaatio on olemassa - se johtuu yksinkertaisista sosiaalipsykologisista mekanismeista. Se sama stereotypia on niiden muidenkin ihmisten päässä, ja heimoeläimenä ihminen kokee (usein tiedostamatonta) tarvetta ilmentää olemuksellaan kuuluvansa johonkin ryhmään. Siksi kokoomusnuori ostaa kirpputorilta sen jakkupuvun, johon ei uutena olisi varaa, kun taas hippityttö penkoo tunikoita.