Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä vahvuuksilla laseja yleensä tarvitaan koko ajan?

Vierailija
04.11.2020 |

Mietin vain kun minulla on melkein -4 lasit, enkä käytä niitä kuin silloin, kun pitää nähdä tarkasti kauas. Kotona olen miltei aina ilman, ellen katso telkkaria. Käyttävätkö ihmiset yleensä näillä voimakkuuksilla laseja jatkuvasti, vai silloin tällöin?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

+ 5 (Onneksi plussaa!!! Muuten olisin sokea)

En käytä laseja, kuin lukiessa/ TV:tä katsellessa.

En näe pakon mitään, mutta olen tottunut. Tutut reitit ja kaupat. En tunnista ketään tuttua: pitävät mua varmaan todella epäkohteliaana. En tykkää käyttää laseja ulkosalla, kun olen aika turhamainen!

Vierailija
22/45 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkis kirjoitti:

Jos on -5, niin en oikein usko, että näet kovin skarpisti...

Mäkään en usko. Itsellä n. -4.5, ja en todellakaan voisi olla ilman laseja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on -8-9 ja nykyään tottakai käytän kokoajan, mutta muistelisin lopettaneeni kaiken tekemisen rillittömänä noin 21-vuotiaana jolloin näkö oli ehkä noin -5. Siihen asti pystyi vielä käymään satunnaisesti esim lenkillä ilman rillejä.

Ja 10 jatkaa vielä. Kerran kokeilin huvikseni käydä ulkona kävelyllä ilman laseja. Oli aika mielenkiintoinen seikkailu. Tiellä pysyin, mutta muuten edes omia kenkiäni nähnyt kunnolla.

En minäkään enää kunnolla nähnyt esim kuoppia tiessä edes valoisaan aikaan tuolla -5:lla, siksi lopetinkin rillittömät lenkit siihen. Meni turhan vaaralliseksi touhu... -4:llä pystyi vielä joten kuten.

Niinpä. Itse suoritin tuon oman lenkkini pimeällä, joka toi vielä oman haasteensa. Kyllä siinä pari kertaa piti ihan hapuilla käsillä, kun en ollut varma onko puiden oksia tulossa päin näköä vaiko ei :D Kerta riitti kyllä

t.10

Vierailija
24/45 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän vaikuttaa, onko lähi- vai kaukonäkö. Uskoakseni 3

Vierailija
25/45 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkis kirjoitti:

Jos on -5, niin en oikein usko, että näet kovin skarpisti...

En minäkään. Jos yrittäisin käydä kaupassa olla ilman laseja, en erottaisi edes, mitä tuotteita on milläkin hyllyllä, hintalapuista puhumattakaan. Samat vahvuudet täälläkin

Vierailija
26/45 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla -9 ja -5 ja hajataittoisuus. En pärjää ilman laseja , nuorena hommasin piilarit,  tais olla 1974 (varmaan ensimmäisiä). Nyt on normilasit kaikilla mausteilla (sis.lukulasit). Hankalaa kun on eri vahvuudet silmissä.

Vierailija
27/45 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on kaukonäkö ja yli +5. Pystyn jotenkin toiminaan ilman laseja (ja valkoista keppiä!) Kaikki on kyllä ilman laseja todella sumuista, eikä tekstiä tms. pysty lukemaan ilman laseja.

Vierailija
28/45 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leila Koo kirjoitti:

Käytän koko ajan laseja. Saisin ajaa jopa autoa ilman laseja, koska toisella silmällä näen hyvin kauas ja toisella näen hyvin lähelle.

Silmien iso ero saa jomman kumman silmän rasittumaan riippuen siitä, mitä olen tekemässä. Mukavampaa laseilla.

Mulla on aina ollut noin, että toinen silmä on liki- ja toinen kaukonäköinen. Mutta ei ole koskaan rasittunut silmät tuosta mitenkään, kun ei mulla se esim. kaukonäköinen silmä yritäkään tarkentaa ollenkaan jos vaikka luen vaan katson pelkästään lähelle hyvin näkevällä. En ole laseja koskaan edes omistanut. Jotkuthan jopa ikänäön tullen laserleikkauksessa tarkoituksella teettää noin että van toinen silmä leikataan lähelle paremmin näkeväksi. Tosin täytyy ennen päätöstä testata piilolaseilla, miten ko. henkiilö sopeutuu tällaiseen, toiset sopeutuu hyvin ja toiset ei ollenkaan.

Vierailija
29/45 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajataittoisuus ja +3,5 ja + 6.

Hyvin sumeaa olisi kaikki ilman silmälaseja. En pystyisi lukemaan mitään.

Vierailija
30/45 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sillä periaatteessa enää eroa, onko näkö -5 vai -10? Ilman laseja siis. Kaikkihan on epätarkkaa sumua joka tapauksessa. Vai näkeekö merkittävästi huonommin, jos on vaikka yli -10?

Vierailija
31/45 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

-2,0 ja - 2,25 + hajataitto molemmissa, laseja käytän käytännössä koko ajan.

Vierailija
32/45 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

-1,7 ja lasit aina nenällä. Olen tarkkailija.

Vierailija
33/45 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe lähelle enkä kauas ilman laseja joten pidän niitä kokoajan, paitsi nukkuessa. Muuten kaikki on pelkkää sumeaa paitsi etten lasienkaan kanssa näe kaikkea mitä pitäisi. Pitäisi hommata uudet lasit mutta on niin törkeän kalliit ettei ole varaa. Silmät on vielä niin eriparia ettei markettilaseillakaan oikein näe kunnolla niin olisi pakko ostaa kunnon lasit liikkeestä. Ennen olin kova lukemaan kirjoja ja lehtiä mutta enää en näe niitäkään lukea. Vähän sääli toisaalta mutta minkäs teet. Onneksi tietokoneessa saa fontit isommalle.

Vierailija
34/45 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän ihmisiä, jotka käyttävät laseja koko ajan jo noin -1 vahvuuksilla. Tuohon vaikuttaa myös se, miten oirehtii ilman laseja. Jos päätä särkee paljon, yleensä ilman laseja ei halua olla. Pelkkä vahvuus ei siis kerro kaikkea.

Vierailija
35/45 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No karkeasti sanottuna, kun miinusta on yli 2, niin silloin suurin osa varmaankin pitää jatkuvasti. Myös hajataitto on pienemmilläkin vahvuuksilla syy käyttää laseja, samoin jos on karsastusta. Prismaa tarvitsevat usein käyttävät koko ajan, koska ilman laseja silmät eivät tee yhteistyötä, pahassa tapauksessa näkee kahtena.

Vierailija
36/45 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla -10, toinen linssi -8, lisäksi hajataittoa. Ilman laseja se olisi valkoinen keppi kouraan. Onneksi silmälasit on keksitty!

Olen joskus miettinyt, millaista elämäni olisi ollut joskus 1700-luvulla. Varmaan aika vaikeaa.

Vierailija
37/45 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on -2 tienoilla molemmat silmät ja pidän koko ajan laseja. Joku vuosi sitten pystyin vielä tekemään läppärillä hommia ilman laseja mutta nykyään ei toivoakaan vaikka näkö ei ole muuttunut juurikaan tässä vuosien varrella. Jossain määrin on jopa ahdistavaa jos ei ole laseja.

Vierailija
38/45 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on nyt -4,25 ja ei tule elämästä mitään ilman rillejä. Käytän aina kotonakin. Yöllä jos herään vessaan, en laita niitä mutta osaankin reitin ulkoa.

Kun minulla oli näkö -1,5, pärjäsin hyvin ilman laseja, laitoin ne päähäni ainoastaan oppitunneilla. Elämä olisi kyllä ollut mukavampaa jos olisin silloin taipunut enkä sitkeästi sinnitellyt :).

Joskus -2 kohdalla taisin siirtyä piilareihin ja ihastuin ”täydelliseen” näköön. Käyn joka vuosi testaamassa näön koska se fiilis kun näet IHAN KAIKEN on ihan mahtava, varsinkin vuosien siristelyn jälkeen :). Suosittelen, ei mitään järkeä kituuttaa sumeassa maailmassa!

Vierailija
39/45 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisessa -2.75 ja toisessa -2.5, molemmissa myös hajataittoa. Kotona en laseja käytä mutta kodin ulkopuolella kyllä joka paikassa.

Vierailija
40/45 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla - 2. Teen päätetyötä ja töissä en koskaan käytä laseja. Laitan lasit päähän heti työpisteeltä poistuessani. Ärsyttää se kun en erota ihmisten kasvoja kunnolla. Ja oudommissa paikossa mm. kylttejä ja kaupoissa opasteita.

Kotona käytän laseja vain televisiota katsoessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi