Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perheeseemme kuuluu kuusi kehitysvammaista

Vierailija
20.02.2014 |

Olen perhehoitaja. Meidän perheessämme on kolme lasta ja kuusi kehitysvammaista. Lapsistamme yksi opiskelee ja asuu jo muualla, mutta nuoremmat ovat alakoulussa. Lapset ovat omia. Kehitysvammaiset ovat aikuisia.

Haluatko kysyä jotain, vastaan mielelläni.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljo kello?

Vierailija
2/45 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppivatko lapsesi kehitysvammaisilta käytösmalleja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ketään kiinnosta? Myönnän pettyneeni.

Itse pidän työstäni valtavasti. On ihanaa olla kotona laittamassa lapsia kouluun ja ottamassa koulusta vastaan. Kurjaa on se että vain äärimmäisen harvoin pääsemme pikkuperheellä liikkeelle.

Vierailija
4/45 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kello on yli päivällisen.

Eivät lapset pidä edes taitavinta perheen kehitysvammaista idolina enää, sillä ovat menneet kehityksessä ohi. Aiemmin ehkä ihannoivatkin, mutta onhan sellainen kehitysvammainen joka ei voimakkaastikaan tuettuna kykene asumaan itsenäisesti aika heikoilla monessa asiassa. Lapset osaavat jo esim. vaatehuoltoa, ruualaittoa ja siivoamista enemmän kuin perheen kehitysvammaiset.

Vierailija
5/45 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa mielenkiintoiselta, mutta en oikein osaa kysyä mitään. Paitsi ehkä sitä, millainen koulutus työhösi tarvitaan? Onko huonoja puolia, millaisia ne ovat?

Vierailija
6/45 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutus ei ole välttämätön, valmennus nykyään on. Minulla on kuitenkin lähihoitajan tutkinto ja siitä on hyötyä, ehdottomasti.

Kurjaa on työn sitovuus. Olemme tässä kiinni 24/7. Lomaa kertyy vain 3 pv/kk. Käytännössä siis lasten kanssa liikkuu vain toinen vanhempi kun toinen on kotona. Meidän hoidettavista kavereistamme vain yksi osaa nauttia esim elokuvista tai muista aktiviteeteista. Hän toki sitten kanssamme paljon kulkeekin.

Vierailija
7/45 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko saat palkkaa työstäsi? Käyvätkö nuo "asiakkaat" vai "perheenjäsenet" (millä nimellä muuten kutsutte heitä ryhmänä? Jokaisella tietty oma nimikin...) töissä tai jossain päiväkeskuksessa tmv.?

Vierailija
8/45 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka suuressa asunnossa asutte? Isossa kaupungissa vai maalla? Kuulostaa varsin haastavalta työltä.

Vierailija
9/45 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluat tehdä tuota työtä?

Vierailija
10/45 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 17:31"]Olen perhehoitaja. Meidän perheessämme on kolme lasta ja kuusi kehitysvammaista. Lapsistamme yksi opiskelee ja asuu jo muualla, mutta nuoremmat ovat alakoulussa. Lapset ovat omia. Kehitysvammaiset ovat aikuisia.

Haluatko kysyä jotain, vastaan mielelläni.

[/quote]

Hyi vittu, ihankuin asuisi kodittomana jossain helvetin separilassa!

Vierailija
11/45 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalla asutaan. Talo on n. 300 m2. Palkkaa saan 5300 e/kk, mutta lisäkdi tulee kulukorvausta, jolla katetaan asuminen, ruoka, siivous, pyykkihuolto ja hygienia - niin ja huonekalut. Kulukorvausta tulee n. 2500 e/kk. M

un mies käy muualla työssä, mutta vapaallaan tekee tätä mun kanssa. Tai puuhailee lasten kans. Mulla ja miehellä ei ole mitään harrastuksia, sellaisia säännöllisiä. Lapsilla kyllä on.

Tykkään siitä että saan kantaa vastuun koko ihmisestä. Enkä tykkäisi olla vuorotyössä.

Yksi, se parastasoisin, käy päivätoiminnassa. Muut eivät. Hiippaillan yhdessä kotihommien parissa (niitä muuten riittää...) ja pihamaalla. Kumman kivasti ne päivät hupenee.

Vierailija
12/45 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsutaan heitä ihan nimillä, mutta silloin kun tarvii käyttää jotain ryhmänimeä ihan pakosti, niin ovat asukkaita tti asiakkaita. Mutta kumpikin nimitys on aika huono, joten ei mielellään käytetä.

Vierailija
13/45 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 18:30"]

Kutsutaan heitä ihan nimillä, mutta silloin kun tarvii käyttää jotain ryhmänimeä ihan pakosti, niin ovat asukkaita tti asiakkaita. Mutta kumpikin nimitys on aika huono, joten ei mielellään käytetä.

[/quote]

Miten olisi "perhe"? Sitä me käytämme, joskin perheemme on joiltain osin erilainen rakenteeltaan kuin teidän.

Mutta toisaalta - onko ylipäätään kahta samanlaista perhettä olemassakaan? 

Vierailija
14/45 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhe-nimi toki kattaa meidät kiaikki. Joissain yhteyksissä korostetaan että ollaan koko perheellä ja harvemmin käytetään miniperhe-nimeä kun tarkoitetaan vain lapsia ja vanhempia. Miniperhe onkäytössä lähinnä silloin kun joku ulkopuolinen kysyy että teettekö te koskaan mitään omalla perheellä. Silloin tarkennetaan että ai miniperheellä :D Ja vastaushan oli, että eipä juurikaan. Sen sijaan perheellä me hommataan kaikenlaista, arjessa ja juhlassa. Esim. Lapsen ylioppilasjuhla järjestdttiin tietenkin kotona ja kaikki osallistuivat.

Vierailija
15/45 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä diagnooseja niillä on? Minkä ikäisiä? Sulla on tosi hyvä palkka! Joudutko vaihtaa vaippoja ja pukea?

Vierailija
16/45 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea älyllinen kehitysvamma, kohtalainen älyllinen kehitysvamma, lievä älyllinen kehitysvamma. Epilepsia, sydämen vajaatoiminta, kirkea verenpaine, sopeutumishäiriö...

Osa on vaipoissa, eivätkä vaihda itse. Kaksi pesee hampaansa itse ja osaavat käydä suihkussa, muut pestään. Ruoka annostellaan lautaselle, yksi osaa ottaa itse. Kaikki kävelevät ja syövät itse.

Jos ajatellaan että yleensä saan nukkua yöt, niin joka päivä teen noin 16 h töitä. Siitä tulee tuntipalkaksi reilu 11 e, jota siis saan myös viikonloppuisin ja iltaisin. Onhan se ihan kiva palkka, jossa minusta hauskinta on se että lopulta myös minun saamani palkka köytetään perheeseen, jolloin asukkaat hyötyvät myös siitä. Mitä enemmän saan palkkaa sitä enemmän voimme investoida kotiin, jossa  lähes kaiken aikamme vietämme.

Vierailija
17/45 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iät vaihtelee nuoresta aikuisesta ihan yli kuuteenkymmeneen viiteen.

Vierailija
18/45 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehditkö istuskella koskaan sohvalla ja katsella vaikka Putousta?

Vierailija
19/45 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä jaksaisi tollasta. Ootko varma, ettet vaan oo joku läheisriippuvainen suorittaja?

Vierailija
20/45 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä yritän seurata niitä ohjelmia joista tykkään. Putousta en oo niin seurannu, mutta olympialaisia oon seurannu. Mulla on innokas penkkiurheilija perheessä, joten saan kyllä tiedon koska ruudussa on katsottavaa :D

Istun nytkin sohvalla. Laiska ilta...

Tosin vielä ne hampaat ja pyllyt pesemättä, joten taidanpa vääntöytyä liikkeelle ♡

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi