Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen (taas) lihonut tänä vuonna, vinkkejä painonhallintaan?

Vierailija
04.11.2020 |

Paino on ollut noususuunnassa jo kauan johtuen varmastikin ihan yksinkertaisesti siitä, että syön liikaa ja huonolla rytmillä. No, ei siinä sinänsä mitään, ryhdistäydyn aina välillä ja tarkkailen syömisiäni paremmin, jätän herkut välistä ja liikun enemmän kunnes tilanne on taas hallinnassa. Tämä koronavuosi on ollut kuitenkin paha: istumatyötä kotona, jotain snäkkiä koko ajan saatavilla, vähemmän hyötyliikuntaa kun ei voi entiseen tahtiin käydä hoitamassa asioita kaupungilla tms. Lohtusyöminenkin on lisääntynyt, kun on ahdistanut. En ole uskaltanut edes punnita itseäni, mutta olen huomannut että jotkut vaatteet ovat alkaneet istua huonommin. Asialle pitäisi tehdä jotain, mutta en jotenkin osaa. Olisiko jollain hyviä käytännön vinkkejä painonhallintaan koronan aikaan?

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätät ne snäkit ostamatta

Vierailija
2/58 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö vähemmän, liiku enemmän. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä olenkin jo vähän skarpannut! Mies niitä valitettavasti kuitenkin ostaa, ja tahdonvoimani ei ole ollut mitään parasta a-luokkaa. Mutta tämä on kyllä varmasti se, mistä olisi helpoin aloittaa.

Vierailija
4/58 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta vaaka ja punniste itsesi joka päivä. Painonhallinta ei ole sitten enää mysteeritiedettä, kun sinulle kertyy kokemustietoa, kuinka isoja annoksia syömällä paino nousee/pysyy samana/laskee. En olisi ikinä päässyt painonhallintaan kiinni, jos olisin punninnut itseni kerran viikossa.

Vierailija
5/58 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko ihan käytännön vinkkejä tämän toteuttamiseen? En ole idiootti ja tiedän kyllä, että tämähän se yksinkertaisuudessaan on ainoa tapa, mutta kuten sanoin, nyt ei tule liikuntaa normaaliin tapaan.

Vierailija
6/58 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraa ruokien ravintotiheyttä, lihassa ja juustossa on paljon kaloreita pienessä määrässä. Herkuttelun jälkeen kasvisruokapäivä ilman kermoja ja juustoja niin tasoittuu.

Vierailija
7/58 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedosta, ettei herkuttelu paranna mitään ongelmia tai edes oloasi pidemmällä tähtäimellä. Jos suklaalla olisi kyky poistaa ahdistuksesi, se olisi jo tehnyt niin.

Mene iltaisin lenkille, pese illalla hampaat aikaisin, juo vettä, tavallista vissyä, yrttiteetä. Syö vähemmän höttöhiilareita, niin ei tule nälkä tai mielitekoja kovin usein. Syö enemmän kasviksia, että kuidut saavat kylläisyyshormonit reagoimaan nopeammin.

Vierailija
8/58 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta vaaka ja punniste itsesi joka päivä. Painonhallinta ei ole sitten enää mysteeritiedettä, kun sinulle kertyy kokemustietoa, kuinka isoja annoksia syömällä paino nousee/pysyy samana/laskee. En olisi ikinä päässyt painonhallintaan kiinni, jos olisin punninnut itseni kerran viikossa.

Vaaka kyllä löytyy jo valmiiksi, en ole vain sen päälle uskaltautunut. Mutta hyvä vinkki, kai tuo olisi hyvä tapa katsoa todellisuutta silmiin ja ehkä siihen punnitsemiseen tottuisi noin rutiinina eikä se tuntuisi enää niin pelottavalta. Vähän jännittää millaisen reaktion tuo saisi itsessäni aikaan, kun minulla on taustaa itseni rankaisemisesta ja vaa'alla säännöllisesti käyminen oli osa tätä kuviota.

Vierailija
9/58 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen nyt koronavuonna onnistunut ja laihtunut vihdoin sen 10 kg, jonka kanssa aiemmin taistelin. Näin onnistuin:

1. Saan vihdoinkin nukkua tarpeeksi. Normaalisti heräsin kuudelta ja aloin valmistautumisen töihin, ja kotona taas joskus kuuden aikaan illalla. Ja helposti nukkumaanmeno venyi, iltavirkku kun olen. Korona takia olen ollut maaliskuusta asti poikkeuksetta kotitoimistolla ja nukun joka yö 9 tuntia. Olen jo pelkästään tämän takia kuin uusi ihminen ja ensimmäiset kilot putosivat mitään muuta muuttamatta.

2. Aloin treenata painoilla + HIITiä. Otin netistä ilmaisen ohjelman, jossa vastus kasvaa koko ajan vähäsen, eli kehitystä tapahtuu. Lihasmassa kasvaa hiljalleen ajan kuluessa kunhan treeni ei junnaa paikoillaan. Itseäni motivoi tuon ohjelman seuraaminen, kun voi rastia taas yhden päivän liikunnat tehdyksi (olen visuaalinen, listoista pitävä). Samoin tuo uni maistuu paremmin ja mieliala pysyy hyvänä. Olen koukussa liikuntaan!

3. Ruokailut ovat parantuneet kuin itsestään, kun ei ole enää ravintolailtoja ruoan, juoman ja kavereiden kanssa. Ostan vain yhden pullon viiniä kotiin viikossa, muuten alkoholi jäänyt. Teen ruokaa itse päivittäin, kun aiemmin tuli syötyä ulkona liian usein. Seuraan makroista vain proteiinin määrää, koska luonnostani en pidä proteiinipitoisista ruoista. Paljon kasviksia. Snacksit jätän kaikki kauppaan. Kaloreita pitää syödä riittävästi, jos treenaa! Syön noin 1600-2000 kcal päivässä, mutta laihdun hienosti ja ennen kaikkea kropan koostumus muuttuu koko ajan. Vyötärö on voinut kaveta monta senttiä vaikka paino näyttäisi koko kuukauden samaa. Kova treeni + tarpeeksi ruokaa saa tuloksia aikaan!

4. Olen pyrkinyt olemaan mahdollisimman onnellinen ja stressitön. Opetellut uusia taitoja/harrastuksia kotona. Katsonut ja kuunnellut juttuja joista tulee hyvä mieli. Hemmotellut itseäni kalliimmalla kosmetiikalla, ostanut hierontatyynyn niskalle, tilasin uusia ihania kauniita kotivaatteita. Peseydyn ja laitan itseni siistiksi joka päivä vaikka olen vain kotona työpäivän, mutta fiilis on satakertaisesti parempi kuin laahustaa nuhjuisena reikäisessä pyjamassa. Kynttilöitä, pehmeitä vilttejä, villasukkia näin syksyllä.

Siinäpä ne tärkeimmät. Matkani jatkuu edelleen, en ole enää BMI:n mukaan ylipainoinen mutta haluan että vyötärö kapenee edelleen :). Tsemppiä!

Vierailija
10/58 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedosta, ettei herkuttelu paranna mitään ongelmia tai edes oloasi pidemmällä tähtäimellä. Jos suklaalla olisi kyky poistaa ahdistuksesi, se olisi jo tehnyt niin.

Mene iltaisin lenkille, pese illalla hampaat aikaisin, juo vettä, tavallista vissyä, yrttiteetä. Syö vähemmän höttöhiilareita, niin ei tule nälkä tai mielitekoja kovin usein. Syö enemmän kasviksia, että kuidut saavat kylläisyyshormonit reagoimaan nopeammin.

Hyviä vinkkejä, kiitos näistä! Muistankin että joskus illan herkkujen korvaaminen teellä, jossa teelusikallinen hunajaa, auttoi painonpudotuksessa ja sokerikoukusta pääsemisestä. Samanlainen ahdistusta poistava vaikutus kuin suklaalla, mutta paljon vähemmillä kaloreilla.

Vierailija
11/58 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai snäkkäile kirsikkatomaateilla!

Vierailija
12/58 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen nyt koronavuonna onnistunut ja laihtunut vihdoin sen 10 kg, jonka kanssa aiemmin taistelin. Näin onnistuin:

1. Saan vihdoinkin nukkua tarpeeksi. Normaalisti heräsin kuudelta ja aloin valmistautumisen töihin, ja kotona taas joskus kuuden aikaan illalla. Ja helposti nukkumaanmeno venyi, iltavirkku kun olen. Korona takia olen ollut maaliskuusta asti poikkeuksetta kotitoimistolla ja nukun joka yö 9 tuntia. Olen jo pelkästään tämän takia kuin uusi ihminen ja ensimmäiset kilot putosivat mitään muuta muuttamatta.

2. Aloin treenata painoilla + HIITiä. Otin netistä ilmaisen ohjelman, jossa vastus kasvaa koko ajan vähäsen, eli kehitystä tapahtuu. Lihasmassa kasvaa hiljalleen ajan kuluessa kunhan treeni ei junnaa paikoillaan. Itseäni motivoi tuon ohjelman seuraaminen, kun voi rastia taas yhden päivän liikunnat tehdyksi (olen visuaalinen, listoista pitävä). Samoin tuo uni maistuu paremmin ja mieliala pysyy hyvänä. Olen koukussa liikuntaan!

3. Ruokailut ovat parantuneet kuin itsestään, kun ei ole enää ravintolailtoja ruoan, juoman ja kavereiden kanssa. Ostan vain yhden pullon viiniä kotiin viikossa, muuten alkoholi jäänyt. Teen ruokaa itse päivittäin, kun aiemmin tuli syötyä ulkona liian usein. Seuraan makroista vain proteiinin määrää, koska luonnostani en pidä proteiinipitoisista ruoista. Paljon kasviksia. Snacksit jätän kaikki kauppaan. Kaloreita pitää syödä riittävästi, jos treenaa! Syön noin 1600-2000 kcal päivässä, mutta laihdun hienosti ja ennen kaikkea kropan koostumus muuttuu koko ajan. Vyötärö on voinut kaveta monta senttiä vaikka paino näyttäisi koko kuukauden samaa. Kova treeni + tarpeeksi ruokaa saa tuloksia aikaan!

4. Olen pyrkinyt olemaan mahdollisimman onnellinen ja stressitön. Opetellut uusia taitoja/harrastuksia kotona. Katsonut ja kuunnellut juttuja joista tulee hyvä mieli. Hemmotellut itseäni kalliimmalla kosmetiikalla, ostanut hierontatyynyn niskalle, tilasin uusia ihania kauniita kotivaatteita. Peseydyn ja laitan itseni siistiksi joka päivä vaikka olen vain kotona työpäivän, mutta fiilis on satakertaisesti parempi kuin laahustaa nuhjuisena reikäisessä pyjamassa. Kynttilöitä, pehmeitä vilttejä, villasukkia näin syksyllä.

Siinäpä ne tärkeimmät. Matkani jatkuu edelleen, en ole enää BMI:n mukaan ylipainoinen mutta haluan että vyötärö kapenee edelleen :). Tsemppiä!

Hyvä sinä, onnea hienosta suorituksesta! Itselleni tosiaan tällä eristysajalla on ollut ihan päinvastainen vaikutus, mutta voisin vähän tutkia erilaisia kotitreenejä, jospa niistä olisi apua.

Vierailija
13/58 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä olenkin jo vähän skarpannut! Mies niitä valitettavasti kuitenkin ostaa, ja tahdonvoimani ei ole ollut mitään parasta a-luokkaa. Mutta tämä on kyllä varmasti se, mistä olisi helpoin aloittaa.

Jos et luota tahdonvoimaasi yhtään, niin pyydä miestä laittamaan herkut lukolliseen kaappiin. Etpähän pääse närppimään!

Symppaan sua kyllä siinä, että itsekin laihdutan ja puolisoni syö ihan tajuttomasti (urheilullinen, fyysistä työtä tekevä mies). Hänen kanssaan eläminen on ollut melkoista siedätyshoitoa, mutta nykyään osaan jättää jo hänen snäkkinsä rauhaan. -27 kg.

Vierailija
14/58 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama. Aamurutiineihin on jo 50 vuotta kuulunut puntarilla käynti. Olen normaalipainoinen, mutta en takuulla olisi, jos en punnitsisi itseäni aamuisin. Syön sen verran, että paino pysyy vakiona.

Vierailija
15/58 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä sinä, onnea hienosta suorituksesta! Itselleni tosiaan tällä eristysajalla on ollut ihan päinvastainen vaikutus, mutta voisin vähän tutkia erilaisia kotitreenejä, jospa niistä olisi apua.

Kiitos, olen todella onnellinen ja ylpeä että vihdoinkin onnistuin! Paino tuli syksyllä 2016 ja monta kertaa yritin laihduttaa sitä pois. Mutta vasta nyt, kun on pelkkää aikaa keskittyä omaan hyvinvointiin, ei fokus ollutkaan laihtumisessa ja se tulos tuli ikään kuin siinä samalla. En asu Suomessa ja täällä koronarajoitteet ovat parhaillaankin ankarat. 

Mieti mikä sinua motivoi treenaamisessa? Mulla tosiaan se on visuaalinen palaute, mun pitää NÄHDÄ että tein jotain. Niinpä kädessä on askelmittari kävelylenkeille ja tuossa treeniohjelmassa se lista, josta saa raksia suorituksia yli. Joku toinen taas saattaa ahdistua askelmittarista, mutta vaikkapa kello sinänsä voi motivoida - kävelen tänään 30 minuuttia. Huomenna 35. Jne. Tai uudet treenivaatteet :D - nämä on oikeasti iso juttu! Ostin ihania legginssejä ja kerrankin hyvät urheilurintsikat. Kengät myös tärkeät ja ulkoilutakki. Ihanaa mennä pirteissä väreissä lenkille :).

Vierailija
16/58 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lihosin yks vuosi ihan "yhtäkkiä" 100 kilosesta 150kiloseksi. 

Nyt painonhallinta sujuu kuin tanssi, olen pysynyt samassa 150kg painossa jo liki kymmenen vuotta :) 

Eipähän ainakaan ole tullut lisäpainoa.

(Noh, jos jätetään leikki sikseen, niin kyllä, olen yrittänyt pudottaa painoa jo vuosikausia.. onneksi painoa ei kuitenkaan ole tullut lisää, vaikkei sitä ole lähtenytkään... Välillä on yritetty aktiivista dieettiä ja liikuntaa, välillä täydellisempää elämäntaparemonttia)

Vierailija
17/58 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai snäkkäile kirsikkatomaateilla!

Älä opettele korvaaville tavoille vaan opettele niistä pois. Napostelulle aterioiden välillä ei ole mitään tarvetta.

Vierailija
18/58 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikkuakin toki pitää mutta  painon alentaminen liikkumalla on kivinen tie, syöminen on se avainasia: Jos syö tarpeeksi vähän, laihtuu vaikka ei liikkuisi yhtään.  Mutta syömällä tarpeeksi paljon lihoo vaikka miten liikkuisi.

Vierailija
19/58 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla laskee jotain 500g kk. Ei oo paljon ei, mutta niin kauan kuin se laskee niin vauhti ei sinänsä kiinnosta. Eli elokuussa olin jotain 67.5, syyskuussa 67, lokakuussa 66.5 ja nyt olen 66.

Tällä hetkellä painoni on päivästä riippuen 65.4 tai 66.5 - en hätäänny isommasta numerosta koska se ei ole pysyvä. Paino aaltoilee kilon parin sisällä syömisistä tai kuukaudenajasta tai liikunnasta riippuen.

Kunhan suunta on kk tasolla oikea niin jatkan näin. Enpä koe että mitään ihmeitä olen tehnyt. Valitsen porkkanan iltapäiväkeksin sijaan, juon teeni ilman maitoa ja en ota sitä lautasellista joka vetäisi täyteen/ähkyyn. Liikun vähän melkein joka päivä, kerran viikossa todella rivakasti.

Ihan syön pizzaakin ja jäätelöä, viikoittain. 95 ruokavaliosta on kuitenkin luokkaa kasvissienikeitto, uunilohi, broilerisalaatti, uunijuurekset ja broileri ym ym. En juo mehuja tai muutakaan makeita. En syö muroja tms. pullia. 

Vierailija
20/58 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moi Ap, tsemppiä prosessiin! Tuosta erityisajan vaikutuksesta eri ihmisiin nousee esille useampi mielenkiintoinen seikka - emme ole jotain automaatiolla käyviä koneita, johon omalla tahdollamme ei ole merkitystä. Tämä erityisaika ja ihan mikä vain muukin aika menee ihan juuri niinkuin päätämme. Siis ympäristöömme emme toki voi vaikuttaa mutta reaktiomme ei ole meistä riippumaton asia. Suosittelen asennemaailman muuttamista jossittelumaisesta "ehkä siitä olisi apua" tyylisestä päättäväisempään mielenmaisemaan.  Kaikella ystävällisyydellä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan neljä