Minkä muun alan tutkimuksiin opiskelijat paukkaa paikalle kuin gynelle
Tuntuu olevat yleistä tuo, että ryhmäopetusta on juurikin gynetutkimukset. Eipä muuten ole koskaan esim silmä- tai hammaslääkärissä ollut mukana opiskelijalaumaa, jotka on halunnut tutkia myös. Taikka korvalääkärissä joukko opiskelijoita halunnut vuorollaa tehdä punkteerauksen tms. Tai onko teidän miestenne eturauhastutkimusta ollut tutkimassa opiskelijoita? Kertokaahan omia kokemuksia.
Kommentit (56)
Mä oon potilaana "törmännyt" useampaan opiskelijaryhmään esim. päivystyksessä, leikkausalissa (ennen nukutusta) ja osastolla (kirurgi+opiskelijaryhmä kävi useampana aamuna tarkastamassa tilanteen). Yksittäisiä opiskelijoita/harjoittelijoita tulee vastaan vielä useammin.
Yliopistollisissa sairaaloissa ainakin on välillä opiskelijoita mukana tutkimuksissa, itse oon käynyt korvapolilla, jossa eka opiskelija tutki mut, ja vasta sen jälkeen myöhemmin lääkäri. Lääkärin tutkimusta oli sitten seuraamassa vielä 6 muutakin opiskelijaa.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 13:34"]
Nuorena lääkisläisenä miehenä voin kertoa, että kyllä se vaan on näin uran alkuvaiheessa ihan mukava katsella nuoren naisen alapäätä. En aio erikoistua naistentauteihin, joten nyt opiskeluaikana on melkeinpä ainoat tilaisuudet päästä nauttimaan maisemista. Aiheeseen erikoistuneet eivät muutenkaan enää näe asiassa mitään ihmeellistä, mutta kyllä värkit luonnollisesti aloittelijoilla kiinnostusta herättävät, vaikka kuinka ammattimaisen neutraalisti vastaanotolla käyttäydytään.
[/quote]
Tuolla asenteella ei mikään ihme, jos et ole päässyt muuten kyseisenlaiseen värkkiin tutustumaan tai ajattelet, että sulla on nyt opiskelijana siihen ainoat mahdollisuudet. :)
Mä makasin teholla kun joku lääkäri tuli selittämään opiskelijalaumalle (mulle mitenkään esittäytymättä) että mitä mulle on tapahtunut, mitä toimenpiteitä tehty ym. Eivät kylläkään tutkineet, eikä tuo ollut hoitava lääkärini. Tuli vähän sellainen olo kuin olisin joku täytetty eläin museossa ja joku pitää turistikierrosta siinä. Töllistelivät hetken ja jatkoivat matkaa.
Neuvolassa on joka kerta opiskelija, ja joka kerta se opiskelija on eri ihminen. Mutta ne ei oo lääkärikäyntejä vaan terveydenhoitaja, ja niitähän tässä ei kai kyselty.
Gynellä ei ole ollut koskaan harjoittelijaa, mutta kerran jouduin jonkun kesätyöopiskelijan ronkittavaksi. Se ei löytänyt kohdunsuuta ja kävi kysymässä "seniorikollegalta" tarviiko se saada näkyviin, tungettuaan muhun ensin vuoroperään joka ikisen käytettävissä olevan työkalun. Ei kiva. Joten gynekäynti saattaisi olla tilanne jossa kieltäydyn harjoittelijan läsnäolosta tai ainakin harjoittelijan kosketuksesta.
mulla oli hammaslääketieteellisessä opiskelijoita pällistelemässä, kun tutkija ihmetteli hampaideni eroosiota.
Me hammaslääkäriopiskelijat pidetään ihan omaa vastaanottoa. Potilaat tulevat ihan opetushammashoitolaan ja tietysti opettaja on tarvittaessa apuna. Aloitetaan tietysti ensin ihan perusjutuista ja loppuvaiheen opinnoissa on vaativivampia toimenpiteitä ja potilaita. Sitten on mukava aloittaa työura, kun ei osaa jo paljon.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 14:36"]Me hammaslääkäriopiskelijat pidetään ihan omaa vastaanottoa. Potilaat tulevat ihan opetushammashoitolaan ja tietysti opettaja on tarvittaessa apuna. Aloitetaan tietysti ensin ihan perusjutuista ja loppuvaiheen opinnoissa on vaativivampia toimenpiteitä ja potilaita. Sitten on mukava aloittaa työura, kun ei osaa jo paljon.
[/quote]
siis osaa :D
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 14:36"]Me hammaslääkäriopiskelijat pidetään ihan omaa vastaanottoa. Potilaat tulevat ihan opetushammashoitolaan ja tietysti opettaja on tarvittaessa apuna. Aloitetaan tietysti ensin ihan perusjutuista ja loppuvaiheen opinnoissa on vaativivampia toimenpiteitä ja potilaita. Sitten on mukava aloittaa työura, kun ei osaa jo paljon.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Olin ihotautilääkärillä aknen takia ja siellä valtava joukko opiskelijoita tölläsi kun lääkäri esitteli mun paiseita ja arpia.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 13:34"]
Ei ketään voi pakottaa olemaan opetuksen tai tutkimuksen välineenä, kyllä potilaan (tai esim. synnyttäjän) suostumus pitää ensin saada. Aikoinaan esim. synnyttäjien paskakokemuksista oli lehdissäkin juttua, sitten myöhemmin tuli potilaslaki 90-luvulla.
Itse sanoisin kylmästi että antaa vetää siitä ja vähän äkkiä.
[/quote]
Mä todellakin toivon, että mua hoitava lääkäri on opiskeluaikoinaan "paukannut" mahdollisimman moneen paikkaan. Ja että potilaat ei silloin ole sanoneet sille kylmästi, että antaa vetää ja äkkiä.
Kun olin synnyttämässä, synnytyksen hoiti kätilöopiskelija. Kätilö kävi vain välillä vilkaisemassa. Kyseessä oli ensisynnytys alakautta, ja vielä sellainen tilanne että sektioarpea piti tarkkailla synnytyksessä.. Lupaa minulta ei kysytty siihen että sako opiskelija hoitaa synnytyksen..
Oletteko te oikeasti sitä mieltä, että lääkäriopiskelijan ei pitäisi saada yhtään käytännön kokemusta opiskeluaikanaan ennenkuin itse joutuu kohtaamaan potilaita?
Outoja olette.
Mitä enemmän kokemusta, sitä parempia lääkäreitä heistä aikanaa tulee.
Naurattaa tuohtuneet av-mammat, joiden mielestä opiskelijat "paukkaa paikalle". Ilmeisesti ihan vaan huvikseen?
Entäs sitten kun terveyskeskuksessa "paukkaa paikalle" vastavalmistunut lääkäri, joka rupeaa käyttämään potilasta ensimmäisenä harjoituskappaleenaan, kun ei ole saanut opiskeluaikoina opetella jotain toimenpidettä eikä edes seurata vierestä kun sitä tehdään.