Minkä muun alan tutkimuksiin opiskelijat paukkaa paikalle kuin gynelle
Tuntuu olevat yleistä tuo, että ryhmäopetusta on juurikin gynetutkimukset. Eipä muuten ole koskaan esim silmä- tai hammaslääkärissä ollut mukana opiskelijalaumaa, jotka on halunnut tutkia myös. Taikka korvalääkärissä joukko opiskelijoita halunnut vuorollaa tehdä punkteerauksen tms. Tai onko teidän miestenne eturauhastutkimusta ollut tutkimassa opiskelijoita? Kertokaahan omia kokemuksia.
Kommentit (56)
Minulla on ollut muutama kerta opiskelijoita paikalla, myös nuori miesopiskelija Kättärillä seuraamassa. Ei häiritse itseäni. Se kuuluu niiden opintoihin eikä mun persoona siellä niitä kiinnosta todellakaan.
Paksusuolen tähystyksessä oli opiskelija seuraamassa toimenpidettä. Lääkäri kysyi minulta ennen aloittamista, saako hän olla paikalla, mikä sopi minulle ihan hyvin. Opiskelija tosiaan vain katsoi vierestä, eikä osallistunut.
Niin miten te kuvittelette että lääkäriksi tullaan? Siis jos ei saa opiskeluaikana harjoitella potilaan tutkimista ja hoitamista opettajalääkärin kanssa? Mua huolestuttaa oikeasti, että millaisia lääkäreitä meillä tulevaisuudessa on, jos kaikki vaan pitää kynsin hampain kiinni omista oikeuksistaan, että minä minä ja MINUA ei saa opiskelijat edes nähdä ja lähtekää vetämään siitä.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 14:46"]
Oletteko te oikeasti sitä mieltä, että lääkäriopiskelijan ei pitäisi saada yhtään käytännön kokemusta opiskeluaikanaan ennenkuin itse joutuu kohtaamaan potilaita?
Outoja olette.
Mitä enemmän kokemusta, sitä parempia lääkäreitä heistä aikanaa tulee.
[/quote]
Mä olen aina sallinut opiskelijan läsnäolon (silloin kun multa on siis asiasta kysytty, teholla mua vaan alettiin esitellä kysymättä mitään, tosin silloin se oli pienin murheeni). Olen sallinut opiskelijan läsnäolon aina juuri siksi että mites muuten sitä kokemusta saisi kun harjoittelemalla. Mutta mun mielestä oleellista on se MITEN se tapahtuu. Että kysytään onko ok, voinko kertoa potilaskansiosi sisällön tässä muiden potilaiden kuullen näille opiskelijoille tai voiko opiskelija olla paikalla tutkittaessa tai voiko opiskelija tutkia...
Ja gynellä on aika kivuliasta jos joku ihan tumpelo sorkkii tietämättä yhtään mitä tekee, ja kun mulla tosiaan potilaana on se oikeus kieltäytyä niin kyllä, saattaisin sanoa ei.
t. 16
Syöpä poliklinikalla mulla oli kerran yksi opiskelija. Lääkäri kysyi saako hän olla mukana ja suostuin. Hän ensin tunnusteli kaulan alueen ( mulla on yksi jäännöstuumori niin pinnalla kaulalla, että se on helppo löytää) annoin hänen itse löytää sen, jotta niitä onnistumisen kokemuksia tulisi.
Toinen oli radiologian puolella. Syöpäkontrollissa ylävartalon ultran suoritti ensin opiskelija ( ei multa kysytty mitään, mutta oli ihan ok, että oli mukana), sitten lääkäri. Mä säikähdin kovasti koska opiskelija kilju katsoessaan näyttöä, että "mikä tuo tuossa on?!". Mua alko pelottaa, että jotain epänormaalia näkyi. Oli kuitenkin pelkkä lihas. Syöpäkontrollit on jo muutenkin pelottavia, niin sitä säikyttelyä ei enää kaipaa siihen lisäksi.
Mulla on ollu kahdessa synnytyksessä kätilöopiskelija ja ku toinen pyyteli anteeksi, ku sisätutkimus kesti vähän, ni totesin, että ei haittaa, mä en oo kovin kipuherkkä enkä kipeä, ni voit rauhassa tutkia.. :) se opiskelija oli kirjoittanut sitten synnytyskertomukseenkin, että kaunis synnytys..
Ei mua haittaa siis opiskelijat ja toisaalta, ku en oo kipeä oll synnytyksissä ja normaaleja synnytyksiä ilman kivunlievityksiä, ni saa opiskelijakin ihan rauhassa tutkia ja opetella..
Kyllä kaikilla aloilla opiskelijoita on ja joskus siitä on hyötyä potilaallekin että useampi henkilö tutkii. Välillä opiskelija on löytänyt jotain semmoista mikä on jäänyt lääkäriltä huomaamatta.
Kolonoskopiaani oli seuraamassa nuori miesopiskelija. Vieläkin hävettää, muutenkin nöyryyttävä tilanne.
Ettekö te opiskelijoiden arvostelijat kukaan ole ikinä itse opiskelleet mitään alaa tai ammattia ettekä olleet missään harjoittelemassa sitä? Jos olette, miltä tuntuisi, kun teille olisi sanottu että olette täällä vain "pällistelemässä" tai "tölläämässä" ja katsottu pitkin nenänvartta ja käsketty häipyä vähän äkkiä. Vain siksi että olette opiskelemassa jotain asiaa tulevaa työtänne varten.
Ei niitä yleensä laumoittain ole, mutta synnytyssalissa ja gynellä on ollut tapana ottaa kunnon ryhmä kerralla töllistelemään jo vuosikymmenet.
Neuvolassa on onneksi vain yksi th-harjoittelija kerrallaan, riittää hyvin että yksi tollo pääsee kiduttamaan lapsia, kun th katselee vierestä.
mulla on jokaisessa synnytyksessä ollut kätilöharjoittelija hommissa. Viimeisimmässä olin hänen ensimmäinen synnytyksensä. Koitin olla erityisen reipas, että hänelle jäisi hyvä maku. Vähän ärsytti kyllä, kun ensin tutkii kätilö, ja sitten vielä uudelleen harjoittelija. Auts. Se kun ei oo mitään herkkua muutenkaan.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 13:34"]
Nuorena lääkisläisenä miehenä voin kertoa, että kyllä se vaan on näin uran alkuvaiheessa ihan mukava katsella nuoren naisen alapäätä. En aio erikoistua naistentauteihin, joten nyt opiskeluaikana on melkeinpä ainoat tilaisuudet päästä nauttimaan maisemista. Aiheeseen erikoistuneet eivät muutenkaan enää näe asiassa mitään ihmeellistä, mutta kyllä värkit luonnollisesti aloittelijoilla kiinnostusta herättävät, vaikka kuinka ammattimaisen neutraalisti vastaanotolla käyttäydytään.
[/quote]
"Ainoat tilaisuudet päästä nauttimaan maisemista" :D Eikö lohkea, vai?
Kävin pari kuukautta sitten poistattamassa leikkaushaavan tikit. Kysyttiin, saako opiskelija tehdä sen. Sanoin että tietysti. Poistaminen kesti aika kauan, mutta kokenut hoitaja kannusti siinä vieressä. Lopulta onnistui ja pyyhittiin vähän hikeä molemmat, opiskelija ja minä. Vanhempi hoitaja saattoi ulos ja kiitti erikseen, että annoin opiskelijalle tilaisuuden harjoitella. Minua ennen oli ollut monta, jotka eivät antaneet.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 15:23"]Ei niitä yleensä laumoittain ole, mutta synnytyssalissa ja gynellä on ollut tapana ottaa kunnon ryhmä kerralla töllistelemään jo vuosikymmenet.
Neuvolassa on onneksi vain yksi th-harjoittelija kerrallaan, riittää hyvin että yksi tollo pääsee kiduttamaan lapsia, kun th katselee vierestä.
[/quote]
Nimenomaan toisinpäin. Gynellä opiskelijoita on tapana ottaa kerrallaan 1-2, kun taas sisätaudeilla (tai ihotaudeilla tai kirurgialla) ryhmässä saattaa olla jopa 12 opiskelijaa (yleensä noin 6).
Hammaslääkärissä oli kerran lääkärin lisäksi avustaja (siis se, joka ojentaa välineitä) sekä opiskelija, joka katseli vain vierestä. Muistaakseni heti kun tulin huoneeseen niin lääkäri kysyi, saako opiskelija olla paikalla ja samalla sanoi, ettei opiskelija tee muuta kuin katsoo.
Kun avasin suuni, niin lääkäri huudahti opiskelijalle _todella_ ilahtuneena: "Katsopas, miten loistava esimerkki vaahteranlehtikielestä! Tästähän oli eilen juuri puhetta...." Siinä suu auki ollessani olin tyytyväinen kun sain näyttää opiskelijalle jotain tärkeää. Heh. (Muuten suussani ei ole mitään mielenkiintoista opiskelijalle, sillä vaikka ikää on yli 40v niin ei ole reikiä eikä paikkoja.)
Hammaslääkärissä oli 4 opiskelijaa... synnytyksessäni oli yksi opiskelija, hän teki myös tarkastukset. Parhsimmillaan alapäätäni katsoi 3 miestä
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 14:50"][quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 14:30"]
Nuorena lääkisläisenä miehenä voin kertoa, että kyllä se vaan on näin uran alkuvaiheessa ihan mukava katsella nuoren naisen alapäätä. En aio erikoistua naistentauteihin, joten nyt opiskeluaikana on melkeinpä ainoat tilaisuudet päästä nauttimaan maisemista. Aiheeseen erikoistuneet eivät muutenkaan enää näe asiassa mitään ihmeellistä, mutta kyllä värkit luonnollisesti aloittelijoilla kiinnostusta herättävät, vaikka kuinka ammattimaisen neutraalisti vastaanotolla käyttäydytään.
[/quote]
Tuolla asenteella ei mikään ihme, jos et ole päässyt muuten kyseisenlaiseen värkkiin tutustumaan tai ajattelet, että sulla on nyt opiskelijana siihen ainoat mahdollisuudet. :)
[/quote]
Mikä "asenne" tuossa muka oli? Eiköhän muusikostakin ole jännää astua isoille areenoille ensimmäisiä kertoja tai hokittajalle ensimmäinen NHL-matsi ole ikimuistoinen. Jopa omassa tylsässä perusduunissani on ollut jännittäviä uusia juttuja, jotka ovat jääneet mieleen. Miksei nuorelle lääkisläiselle pimppien katselu olisi alkuun yhtä lailla päräyttävä kokemus?
[/quote]
Potilaista ei ikinä puhuta noin, kusipää. On täällä muitakin lääkisläisiä.
Synnytyssalissa kysyttiin, saako mahdollisia opiskelijoita tulla katsomaan. Annoin luvan, mutta ketään ei tullut.
Kun oli tarkoitus kotiutua synnytyssairaalasta niin lääkäri tarkisti vauvan ennen luvan antamista. Siellä oli kolme ulkomaalaista opiskelijaa. Vauvan sydämestä löytyi sivuääni, jota opiskelijat pääsivät sitten kuuntelemaan. Lääkäri kysyi kyllä luvan, että sopiiko vauvaa koskettaa. :)
Neuvolassa oli muutaman kerran opiskelija. Ei haitannut. :)
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 14:30"]
[/quote]
Tuolla asenteella ei mikään ihme, jos et ole päässyt muuten kyseisenlaiseen värkkiin tutustumaan tai ajattelet, että sulla on nyt opiskelijana siihen ainoat mahdollisuudet. :)
[/quote]
Mikä "asenne" tuossa muka oli? Eiköhän muusikostakin ole jännää astua isoille areenoille ensimmäisiä kertoja tai hokittajalle ensimmäinen NHL-matsi ole ikimuistoinen. Jopa omassa tylsässä perusduunissani on ollut jännittäviä uusia juttuja, jotka ovat jääneet mieleen. Miksei nuorelle lääkisläiselle pimppien katselu olisi alkuun yhtä lailla päräyttävä kokemus?