Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vanhustenhoito pelkistetään keskustelussa usein vaippojen vaihtamiseen?

Vierailija
19.02.2014 |

Mun äiti on tehnyt suurimman osan työurastaan vanhusten parissa ja kouluttautunut jatkuvasti. Todella moni päteväkään hoitaja ei todellakaan ole sopiva alalle, mutta kuitenkin joka tuutista ehdotetaan koko ajan, että kuka tahansa voisi lähteä "vanhusten vaippoja vaihtamaan". 

Miksi vanhustenhoito tuntuu olevan työtä, jota ei arvosteta?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se on se asia, mitä ihmiset vanhuudessa kauhistelee eniten, alleen virtsaaminen. Ihmisarvon menettämistä kun ei voi itse kontrolloida. Pitää mitätöidä alaa, jotta saa syyn ettei itse hoida vanhempiaan. 

Kyllä alaa arvostetaan, moni ei vaan itse halua hoitaa vanhempiaan. Rakkaus lähimpiin mitataan juuri vaippojen vaihdossa, paskaisessa duunissa niin vauvojen kuin vanhempien kanssa.

Vierailija
2/7 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä yhteiskunnassa, jossa ihmiset käyvät pääsääntöisesti töissä, omien vanhempien hoitaminen itse on kyllä suurimmalle osalle aika mahdotonta. Ei kai työssäkäyminen ole tekosyy?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin heittää villin veikkauksen, että osasyy on se, että nykyisellä hoitajamitoituksella suurin osa ajasta menee nimenomaan siihen vaippojen vaihtoon. Vaikka hoitaja itse olisi kuinka pätevä, koulutettu ja lisäkoulutettu, jos aikaa ei yksinkertaisesti ole järjestää viriketoimintaa ja vastaavaa, niin sehän on käytännössä parin hoitajan ja useankymmenen asukkaan kombolla pesukierros-aamupala-jatketaan pesukierrosta-päivällinen-vaipantarkistuskierros-kirjaaminen-vuoronvaihto. Jos siis ajatellaan paikkaa jossa jokainen asukas tarvitsee joko vessa-apua tai on vuodepotilas...

Vierailija
4/7 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa sanotaan lähihoitajan työstä, pelkkää mummojen pyllyn pyyhintää.  Ei ole! Olen ollut lähihoitaja 19 vuotta, enkä ole yhdenkään mummon (enkä papankaan) pyllyä pyyhkinyt.

Vierailija
5/7 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 17:54"]

Voisin heittää villin veikkauksen, että osasyy on se, että nykyisellä hoitajamitoituksella suurin osa ajasta menee nimenomaan siihen vaippojen vaihtoon. Vaikka hoitaja itse olisi kuinka pätevä, koulutettu ja lisäkoulutettu, jos aikaa ei yksinkertaisesti ole järjestää viriketoimintaa ja vastaavaa, niin sehän on käytännössä parin hoitajan ja useankymmenen asukkaan kombolla pesukierros-aamupala-jatketaan pesukierrosta-päivällinen-vaipantarkistuskierros-kirjaaminen-vuoronvaihto. Jos siis ajatellaan paikkaa jossa jokainen asukas tarvitsee joko vessa-apua tai on vuodepotilas...

[/quote]

On se varmaan niinkin, mutta ainakin äitini mukaan kyse on myös paljolti siitä, mitä hoitajat haluavat tehdä ja pitävät tärkeänä. Hänen mielestään tuo normaali ns. perushoito on ihan avainasemassa siinä kuntouttavassa toiminnassa, mutta se ei toimi, jos hoitajalla ei ole kykyä kuunnella vanhusta ja hoitaa tätä ihmisarvoa kunnioitaaen. Monet hoitajat ovat hänen mukaansa liian nopeita ja tuottavat vanhuksille kipua ja henkistä pahoinvointia vääränlaisella perushoidolla.

AP

Vierailija
6/7 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mikään ihme, jos vanhuksia ei arvosteta, jos ei ole yhtään aikaa (vaiko halua?) keskustella heidän kanssaan. Jos vain vaihdetaan vaipat ja that's it.

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 17:57"]

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 17:54"]

[/quote]

On se varmaan niinkin, mutta ainakin äitini mukaan kyse on myös paljolti siitä, mitä hoitajat haluavat tehdä ja pitävät tärkeänä. Hänen mielestään tuo normaali ns. perushoito on ihan avainasemassa siinä kuntouttavassa toiminnassa, mutta se ei toimi, jos hoitajalla ei ole kykyä kuunnella vanhusta ja hoitaa tätä ihmisarvoa kunnioitaaen. Monet hoitajat ovat hänen mukaansa liian nopeita ja tuottavat vanhuksille kipua ja henkistä pahoinvointia vääränlaisella perushoidolla.

AP

[/quote]

Vierailija
7/7 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 17:57"]

AP

[/quote]

Toki, kaikki riippuu ihan hirveästi paikasta :) Oman kokemuksen mukaan tilanne vain on se melko monessa paikassa että tehdään minimimiehityksellä, jolloin ei yksinkertaisesti ehdi ihan hirveästi. En itse ainakaan halua harrastaa sitä riuhtomista ja repimistä että paita päälle nyt, vaan mennä sen mummun tai papan ehdoilla, jolloin yksi ihminen voi viedä aikaa tosi paljonkin. Ja kun niitä on useampi kymmenen, tuppaa se aika olemaan sitten muusta pois. Yritän nyt hirveän huonosti ilmentää sitä, että sen moni laskee kokonaisuudessaan "vaipanvaihtoon" se aamupesujen tekeminen, vaikka sen tekisi ihmisarvoa kunnioittamalla ja kuntouttaen... Äh, en nyt osaa ilmaista ajatustani tekstitse :D

4

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän