Omituiset naapurit
Oma naapuri ei moikkaa, välttelee, mulkoilee ja käyttäytyy passiivis-aggressiivisesti. Ja aikuinen ihminen kyseessä. Tuntuu, että jokaisessa kerrostalossa on yksi omituinen naapuri.
Mitä vastaavia kokemuksia teillä on naapureistanne?
Kommentit (64)
toiset sosiaalisesti toisia rajoittuneempia. ei kannata ottaa itseensä. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on niitä useampia. Osakkaat olen tuntenut jo vuosia tämän pienkerrostalon yhtiökokouksista ja talkoista, mutta nämä parin vuoden välein vaihtuvat vuokralaiset ovat outoja sanan kaikissa merkityksissä.
Olen yrittänyt ajatella, että syy tervehtimättömyyteen ja mulkoiluun on minussa: olen keski-ikäinen naishenkilö, potentiaalisesti siis kyylä ja kiusanhenki. Oikeasti olen ihan kiva ja asiallinen enkä halua olla naapurieni kanssa muissa kuin ystävällisissä tervehtimisväleissä, mutta eihän se päällepäin näy. Olen yrittänyt tervehtiä lyhyesti ja sitten selvästi jatkaa matkaani aikomatta jäädä lorvimaan, mutta tämä siedätys ei näytä tehoavan.
Yleistän omien kokemusteni perusteella. Yksin asuvat miehet vastaavat tervehdykseen sanoin tai kädenheilautuksella, vaikka tihentävät sitten askeliaan ja häipyvät hätäisesti näkymättömiin. Naiset vastaavat tervehdykseen yleensä muitta mutkitta, mutta kummallisimmat naapurit ovat olleet pari-kolmekymppisiä naisia: yhdenlainen perustyyppi kulkee kuin kuurona ja sokeana eikä tervehdi edes metrin päästä, toisenlainen tyyppi piipittää jotain äänettömästi, katsoo säikähtäneesti ja säntää vaikka takaisin siihen suuntaan, mistä oli tulossa. Yhdessä liikkuvat pariskunnat tervehtivät normaalisti, paitsi ne, joissa rouva osoittaa mieltään niin voimakkaasti, että mieskään ei uskalla nostaa kättään tai nyökätä.
En siis väitä, että vuokralaisuus olisi yksi yhteen outojen tapojen kanssa, mutta ainakin tässä taloyhtiössä osakkaat ovat hyvissä väleissä, vaikkeivät muuten seurustelekaan keskenään, ja vuokralaiset käyttäytyvät omituisesti ja/tai elävät kuin pellossa, röökaavat, sotkevat ja möykkäävät. Ja luikkivat sitten karkuun, kun yrittää sanoa "terve".
Sä ainakin vaikutat sellaisela ylimieliseltä nuuskija-kyttääjänaapurilta, joka jakaa ihmisiä eri luokkiin. En yhtään ihmettele, että kiertävät kaukaa. Tuollaisen ihmistyypin oppii kyllä nopeasti tunnistamaan.
Juuri tuota odotinkin. Oletko sinä tuollainen pakoon säntäävä kuurosokea vai ylimielinen mielensäosoittaja?
Jos minä osaan tervehtiä asiallisesti ja osoittaa, etten selvästi ole jäämässä juttelemaan, mikset sinä - ja nuo mainitsemani naapurityypit - osaa tehdä samoin? Miksi hiivistelet aidanvierustoilla, juokset karkuun ja nakkelet niskojasi? Mitä positiivista kuvittelet saavuttavasi sillä?
Kelle sä puhut? Luuletko yhden viestin perusteella tietäväsi, että joku "hiiviskelee aidanvierustoilla ja juoksee karkuun nakellen niskojaan". Tajuatko, kuinka harhaiselta kuulostat?
Sut kierretään kaukaa tuon takia, että vaikutat nuuskivalta ja negatiiviselta juoruajalta. Jakelet ihmisiä sanojesi mukaan epänormaaleihin ja normaaleihin, ja itse kuulut mielestäsi kivoihin normaaleihin ihmisiin. Jo tekstistäsi huomaa, että olet todella negatiivinen ja arvosteleva ihminen, joten en todellakaan ihmettele, että ihmiset huomaavat tuon myös kasvotusten.
No niin, tuotakin minä odotin. Sinä teit minusta täysin perusteettomia oletuksia, mutta et siedä sitä, että sinusta tehdään samoin. Oletko normaalistikin noin aggressiivinen vai osuiko jokin tässä taloyhtiössä esiintyvistä perustyypeistä kivuliaasti juuri sinuun? Onko sinulle aiemmin huomautettu siitä, että et oikein osaa hahmottaa lukemaasi? Oletko näitä 160 merkkiin rajoittuneita nykynuoria, kenties?
Pahin on sellainen pitävä vonkuva ääni joka tunkeutuu kaikkien seinien läpi ja pitkälle. Meillä on tällainen vieras säännöllisesti n 2 kers kauempana ja kyllä se kuuluu KOKO talossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on niitä useampia. Osakkaat olen tuntenut jo vuosia tämän pienkerrostalon yhtiökokouksista ja talkoista, mutta nämä parin vuoden välein vaihtuvat vuokralaiset ovat outoja sanan kaikissa merkityksissä.
Olen yrittänyt ajatella, että syy tervehtimättömyyteen ja mulkoiluun on minussa: olen keski-ikäinen naishenkilö, potentiaalisesti siis kyylä ja kiusanhenki. Oikeasti olen ihan kiva ja asiallinen enkä halua olla naapurieni kanssa muissa kuin ystävällisissä tervehtimisväleissä, mutta eihän se päällepäin näy. Olen yrittänyt tervehtiä lyhyesti ja sitten selvästi jatkaa matkaani aikomatta jäädä lorvimaan, mutta tämä siedätys ei näytä tehoavan.
Yleistän omien kokemusteni perusteella. Yksin asuvat miehet vastaavat tervehdykseen sanoin tai kädenheilautuksella, vaikka tihentävät sitten askeliaan ja häipyvät hätäisesti näkymättömiin. Naiset vastaavat tervehdykseen yleensä muitta mutkitta, mutta kummallisimmat naapurit ovat olleet pari-kolmekymppisiä naisia: yhdenlainen perustyyppi kulkee kuin kuurona ja sokeana eikä tervehdi edes metrin päästä, toisenlainen tyyppi piipittää jotain äänettömästi, katsoo säikähtäneesti ja säntää vaikka takaisin siihen suuntaan, mistä oli tulossa. Yhdessä liikkuvat pariskunnat tervehtivät normaalisti, paitsi ne, joissa rouva osoittaa mieltään niin voimakkaasti, että mieskään ei uskalla nostaa kättään tai nyökätä.
En siis väitä, että vuokralaisuus olisi yksi yhteen outojen tapojen kanssa, mutta ainakin tässä taloyhtiössä osakkaat ovat hyvissä väleissä, vaikkeivät muuten seurustelekaan keskenään, ja vuokralaiset käyttäytyvät omituisesti ja/tai elävät kuin pellossa, röökaavat, sotkevat ja möykkäävät. Ja luikkivat sitten karkuun, kun yrittää sanoa "terve".
Sä ainakin vaikutat sellaisela ylimieliseltä nuuskija-kyttääjänaapurilta, joka jakaa ihmisiä eri luokkiin. En yhtään ihmettele, että kiertävät kaukaa. Tuollaisen ihmistyypin oppii kyllä nopeasti tunnistamaan.
Juuri tuota odotinkin. Oletko sinä tuollainen pakoon säntäävä kuurosokea vai ylimielinen mielensäosoittaja?
Jos minä osaan tervehtiä asiallisesti ja osoittaa, etten selvästi ole jäämässä juttelemaan, mikset sinä - ja nuo mainitsemani naapurityypit - osaa tehdä samoin? Miksi hiivistelet aidanvierustoilla, juokset karkuun ja nakkelet niskojasi? Mitä positiivista kuvittelet saavuttavasi sillä?
Kelle sä puhut? Luuletko yhden viestin perusteella tietäväsi, että joku "hiiviskelee aidanvierustoilla ja juoksee karkuun nakellen niskojaan". Tajuatko, kuinka harhaiselta kuulostat?
Sut kierretään kaukaa tuon takia, että vaikutat nuuskivalta ja negatiiviselta juoruajalta. Jakelet ihmisiä sanojesi mukaan epänormaaleihin ja normaaleihin, ja itse kuulut mielestäsi kivoihin normaaleihin ihmisiin. Jo tekstistäsi huomaa, että olet todella negatiivinen ja arvosteleva ihminen, joten en todellakaan ihmettele, että ihmiset huomaavat tuon myös kasvotusten.
No niin, tuotakin minä odotin. Sinä teit minusta täysin perusteettomia oletuksia, mutta et siedä sitä, että sinusta tehdään samoin. Oletko normaalistikin noin aggressiivinen vai osuiko jokin tässä taloyhtiössä esiintyvistä perustyypeistä kivuliaasti juuri sinuun? Onko sinulle aiemmin huomautettu siitä, että et oikein osaa hahmottaa lukemaasi? Oletko näitä 160 merkkiin rajoittuneita nykynuoria, kenties?
Puhut naapureistasi piipittäjinä, outoina, kummallisina jne. jne. ja sitten ihmettelet, että sinusta saa negatiivisen ja arvostelevan kuvan. Sut kierretään ihan syystä, vaikka et itse halua sitä myöntää ja etsit vikoja muista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhut naapureistasi piipittäjinä, outoina, kummallisina jne. jne. ja sitten ihmettelet, että sinusta saa negatiivisen ja arvostelevan kuvan. Sut kierretään ihan syystä, vaikka et itse halua sitä myöntää ja etsit vikoja muista.
Höpsistä, sinä pikku vainoharhakki. :)
Kun ystävystyy naapureiden kanssa, huomaa pian joutuneensa heidän kotiorjaksi.
"Voisiks sä kattoo näitä meidän lapsia, ni mä meen sisälle ottamaan päikkärit?"
"Lainaa jauhoja."
"Onks sulla porakone. No hyvä, tuu poraamaan pari reikää."
"Moi me tultiin kahville!"
"Voisko meidän Mirja-Petteri tulla teille leikkimään pariks tunniks?"
Vastavuoroisuutta turha odottaa. Kun sanot ei käy, suututaan, eikä enää edes tervehditä. Mielummin siis olen tutustumatta naapureihin. Turhaa draamaa.
Olen asunut tässä talonyhtiössä jo 10 vuotta enkä juurikaan tunne toisia asukkaita edes ulkonäöltä. En ole käynyt koskaan talonyhtiön kokouksissa, enkä talkoiden päättäjäisissä. Ihmiset eivät kiinnosta minua, enkä ole kiinnostunut mitä naapurit minusta ajattelevat. Olen kuitenkin kohtelias ja kiltti ihminen joten helpointa on olla edes tervehtimättä ettei tule vedetyksi johonkin jota en halua. En halua puhua säästä, kertoa kuulumisiani vieraille ihmisille tai juoruilla muista naapureista, ym.
Vierailija kirjoitti:
Kun ystävystyy naapureiden kanssa, huomaa pian joutuneensa heidän kotiorjaksi.
"Voisiks sä kattoo näitä meidän lapsia, ni mä meen sisälle ottamaan päikkärit?"
"Lainaa jauhoja."
"Onks sulla porakone. No hyvä, tuu poraamaan pari reikää."
"Moi me tultiin kahville!"
"Voisko meidän Mirja-Petteri tulla teille leikkimään pariks tunniks?"
Vastavuoroisuutta turha odottaa. Kun sanot ei käy, suututaan, eikä enää edes tervehditä. Mielummin siis olen tutustumatta naapureihin. Turhaa draamaa.
Tuskin kovinkaan yleistä kulttuurissamme, etenkään kerrostaloissa. Onko sinulla tuosta ihan henkilökohtaista kokemustakin? Itsellä ei.
-Ap
Mulla on naapureina tai samassa rapussa äiti ja lapsi (isästä en tiedä, kun en ole kuullut) lapsen bravuuri on kävellä kovaa rapussa portaita ees taas ja laulella siansaksaa, tyyliin "PUUU PAAA" tai "KUU KUU DAA" ja tosiaan astuu rapuissa kovaa, joten nekin kolisevat. Joskus taas äitikin yltyy tähän huhuillen, IRMELI MISSÄ OOT? TUU ALAS! tai liittyy itsekkin mukaan, tyyliin UIIJJUIIJUIIII OIOIOIUUUIIII. Kerran tätä showta kuunnellessa tempaisin oven auki ja huusin rappuun että hyvät naiset ja herrat, tässä meidän rapun uusi inhouse band, APINAMEINIKI!
(Meininki on jatkanut performanssejaan tämänkin jälkeen!)
Erittäin introvertti ihminen kirjoitti:
Olen asunut tässä talonyhtiössä jo 10 vuotta enkä juurikaan tunne toisia asukkaita edes ulkonäöltä. En ole käynyt koskaan talonyhtiön kokouksissa, enkä talkoiden päättäjäisissä. Ihmiset eivät kiinnosta minua, enkä ole kiinnostunut mitä naapurit minusta ajattelevat. Olen kuitenkin kohtelias ja kiltti ihminen joten helpointa on olla edes tervehtimättä ettei tule vedetyksi johonkin jota en halua. En halua puhua säästä, kertoa kuulumisiani vieraille ihmisille tai juoruilla muista naapureista, ym.
Mitä sinä teet, kun ulko-ovella tulee vastaan naapuri? Käveletkö ilmeettömänä eteenpäin niin kuin et olisi nähnytkään ketään vai painatko leukasi alas ja vältät katsekontaktia? Mitä aiot tehdä sitten, kun sinun lopulta on mentävä taloyhtiön kokoukseen osakkeesi vuoksi?
Asun omakotialueella. Muutaman vuoden asunut mieheni janssa ja on tässä lähinaapurit outoja. Naispuoleiset varsiniin. Muutaman vuoden yritin nostaa kättä ohi mennessä tai sitten heitä sanoa kohdatessa. Naiset kääntävät pään pois. Miehensä tervehtivät, jos naiset eivät ole mukana. Lähin naapuri rouva tervehtii ja jutteleekin välillä. Hänen puoliso taas kääntää pään pois ja yrittää olla tervehtimättä. Outoja! Miehelleni kyllä kaikki juttelee ja tervehtii.
Vierailija kirjoitti:
Asun omakotialueella. Muutaman vuoden asunut mieheni janssa ja on tässä lähinaapurit outoja. Naispuoleiset varsiniin. Muutaman vuoden yritin nostaa kättä ohi mennessä tai sitten heitä sanoa kohdatessa. Naiset kääntävät pään pois. Miehensä tervehtivät, jos naiset eivät ole mukana. Lähin naapuri rouva tervehtii ja jutteleekin välillä. Hänen puoliso taas kääntää pään pois ja yrittää olla tervehtimättä. Outoja! Miehelleni kyllä kaikki juttelee ja tervehtii.
Oletko nuori ja/tai kaunis? Voivat olla katkeria. Nainen on naiselle susi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä teet, kun ulko-ovella tulee vastaan naapuri? Käveletkö ilmeettömänä eteenpäin niin kuin et olisi nähnytkään ketään vai painatko leukasi alas ja vältät katsekontaktia? Mitä aiot tehdä sitten, kun sinun lopulta on mentävä taloyhtiön kokoukseen osakkeesi vuoksi?
Tuota, ei ole käytävää, suhteen toinen osapuoli hoitaa yhtiökokoukset ja kuten jo kerroin en tunne ulkonäöltä naapureitani joten en edes tiedä kuka on naapuri.
Vierailija kirjoitti:
Tuota, ei ole käytävää, suhteen toinen osapuoli hoitaa yhtiökokoukset ja kuten jo kerroin en tunne ulkonäöltä naapureitani joten en edes tiedä kuka on naapuri.
Mitä teet, kun pihalla/ovella/lähistöllä tulee vastaan ihminen, joka tervehtii sinua? Teeskenteletkö, ettet näe etkä kuule vai luikitko suoraa päätä karkuun?
Kaikissa paikoissa, joissa olen asunut, on aina ollut joku muista poikkeava naapuri. Se on sääntö. Tärkeintä on vältellä heitä kaikin mahdollisin tavoin, sillä usein siihen poikkeavuuteen on liittynyt myös aggressiivisuutta ja röyhkeää uteliaisuutta. Mitä vähemmän päästää heidät iholleen sen mukavampaa on oma elämä silloin.
Vierailija kirjoitti:
Tunnistan sinusta paljon itseäni. Niinpä muutin pois pienestä rivariyhtiöstä, koska en halunnut pilata omaa elämääni naapureiden takia. Päätin muuttua itse ja antaa itselleni niin kuin naapureillekin uuden raikkaan alun kerrostalossa. Niinpä meitä on osakkaita ja vuokralaisia.Esittäydyin ihan kaikille, jotka tulivat rapussa vastaan ja tyydytin naapureiden uteliaisuutta tihkuvat toljotukset kertomalla itsestäni sopivaisuuden rajoissa. Loppujen lopuksi herttaisin vastaanotto oli nimenomaan vuokralaisilla, jotka ilahtuivat miten suhtaudun heihin vuokralaisina ystävällisesti. Huomasin jonkun ajan kuluttua, että taloyhtiössä vallitsee naurettava hierarkia myös osakkaiden kesken. Tein tietoisen päätöksen,miten en lähde siihen pelleilyyn mukaan ja sanon asiani silloin kun on asiaa. Jos joku jättää tervehtimättä on se hänen valintansa ja elämänsä. Tuskin tervehtii ketään muitakaan. Juttelen sellaisten kanssa, jotka tykkäävät jutella. Jostakin syystä mukavinta seuraa ovat nimenomaan mainitsemasi kolmikymppiset vuokralaiset, enkä väitä tätä sinua vastaan vaan koen että kyseisillä vuokralaisilla keskustelun taso pysyy mielenkiintoisena. Ikäiseni pariskunnat ja naapurit ovat jo niin tapoihinsa pinttyneitä, ettei puheenaiheetkaan ole kuin huokailua ja tuhinaa säätilasta tai miten jotakin omistetaan. NIinpä vuokralaiset ovat huomioineet minut ja rauhani niin kotibileissään kuin röökaamisessa. Olen kiittänyt ja kehunut heitä siitä ja taas pätee äitini hyvä elämänneuvo, miten kiitoksilla saa enemmän kuin vaatimuksilla. Samaa en voi sanoa muista osakkeenomistajista, joista yhden kanssa piti kiertää jo juristin kautta pitääkseni hänen kiusaamiset kaukana minusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä teet, kun pihalla/ovella/lähistöllä tulee vastaan ihminen, joka tervehtii sinua? Teeskenteletkö, ettet näe etkä kuule vai luikitko suoraa päätä karkuun?
No, tuota eivät he minua tervehdi. Ovat kai huomanneet tämän n. 10 vuoden aikana että en ole tervehtijä. Ja kyllä useimmiten en edes kiinnitä huomiota ihmisiin, joten jos joku haluaisi sitä ikävästi kuvailla niin luikin pakoon, joskin vain kävelen ohi täysin tyynesti ottamatta katsekontaktia tai muutakaan kontaktia ihmisiin.
Täällä on asunut yksi outo vanhempi mies joka kauan sitten pari kertaa moikkasi mutta ei voi tietää tervehtiikö ollenkaan . Suihkauttelee nopeasti ohi kulman taakse ja kerran kiirehdin painamaan hissin nappia kun ovi alkoi mennä kiinni mihin se just meni ja myöhemmin vasta tajusin että painoiko se tahallaan sitä sulku nappia kun kerkesin oven raosta nähdä sen. Luulin että se oli virhe eikä se olis niin lapsellinen.En tiedä mitä pahaa olen sille tehnyt muuta kuin nähnyt rappukäytävässä....
Ulkomaalaisia niin paljon . Yhdet tzekeistä . Yhdet virosta yhdet valkovenäjältä yhdet Venäjältä yhdet turkista yhdet Iranista jne Suomen kielisiä tapaa harvemmin on myös thai kiinaa koreaa Romaniaa somaliaa arabiaa , et jos tuntuu oudolta jotkut huumetappelut veri roiskuu tai varastetut autot koirat niin ei edes kannata puhua mitään paitsi rikollisia niin ei osaa suomea .
Eikö tuo ole jo lähempänä kotirauhan rikkomista?