Onko kriittinen suhtautuminen raskauteen tosiaan täysin kielletty asia nykyään?
Olen törmännyt tilanteisiin, joissa olen asiallisesti kertonut, miten ajattelen raskaudesta ja siitä on joka kerta seurannut jäätävä paskamyrsky. Tästä olen tehnyt sen päätelmän, että aihe on täysin "kielletty".
En rehellisesti sanottuna ymmärrä, miksi näin on. Suhtaudun siis asiaan kriittisesti, mutta myös ymmärrän raskauden joissakin tapauksissa. Enkä tosiaankaan ole mennyt ketään synnyttänyttä ripittämään, vaan ihan normi keskusteluissa tästä on puhuttu.
Kertoisitteko, mikä seuraavassa mielipiteessäni on niin hirveää, että sen sanomisesta seuraa vihareaktio?
Minusta naisen elämä on aina arvokas asia, jonka pitäisi mennä aivan etusijalle kun mietitään, jatketaanko raskautta. Esimerkki: jos on huono elämäntilanne, niin pitäisi laittaa nainen menee edelle ja muut asiat järjestetään sitten hänen ehdoillaan. Eikä niin, että vauvan annetaan syntyä muiden asioiden takia. Tajuan kuitenkin, että äärimmäisessä hädässä voi olla vauvalle parempi, että hän syntyy. Esim. yliempatia, kyvyttömyys tehdä järkeviä päätöksiä, vaikea ajatteluongelma, elämänhallinta täysin hukassa. Lisäksi (tätä en ole sanonut juuri kenellekään ääneen) en hyväksy down-lasten synnyttämistä sen enempää kuin terveiden.
Kommentit (7)
Abortti on joka naisen moraalinen velvollisuus.
Jokainen itse päättää synnyttääkö lapsen vai ei, jos elämäntilanne on huono silloin äitiä ja lasta tuetaan, lapsi voidaan ottaa huostaan jos tarvitsee, joten lapsen etu kuitenkin meillä melko hyvin toteutuu.. Vaikka elämä olisi juuri nyt hyvää ja tasaista voi se muuttua, yhtälailla pohjaltakin voi nousta, kenelle tahansa voi käydä näin.
Joistakin mielipiteistä saa paskaa niskaan, ei kai siinä sen kummempaa.
Kiellettyä siitä tulee sitten, jos siitä saa oikeuden tuomion.
Vierailija kirjoitti:
Ehkäisyn käyttö on hyvin yleistä. Ei siitä ole mitään ihmeellistä tai kiellettyä. Suosittelen lämpimästi sinullekin.
Miksi luulet, että vastustan ehkäisyä? En tietenkään vastusta. Vastustan raskaana pysyttelemistä tilanteissa, joissa abortti olisi järkevämpi ratkaisu. Sikiöllä ei ole oikeutta pilata naisen elämää. Naisellakin on ihmisoikeudet!
Mielestäni tietynlainen kriittisyys on ihan ok, mutta ehkä olet hieman ehdoton näkemyksissäsi? Faktahan on että harvoin löytyy "täydellistä" ajankohtaa lapsen hankkimiseen, eikä niitä myöskään tule tilauksesta, joten mikäli sikiöt abortoitaisiin aina kun "ei ihan sovi" ei lapsia juurikaan syntyisi.
Sen sijaan olen samaa mieltä siitä että äidin terveys ja elämä pitäisi mennä syntymättömän lapsen edelle: eli jos raskaus on paha terveysriski tai äiti ei halua tai lainkaan sovi äidiksi, ei abortin pitäisi olla hankalasti saatavilla.
Ehkäisyn käyttö on hyvin yleistä. Ei siitä ole mitään ihmeellistä tai kiellettyä. Suosittelen lämpimästi sinullekin.