Kuinka nopeasti oppii viron kielen?
Olisi hauska osata viroa/eestiä. Kuinkahan kauan menisi, että oppisi sellaisen "arkikielitaidon", eli juttelisi suht sujuvasti tavallisista asioista? En tarkoita kieliopillisesti virheetöntä kirjoitustaitoa tai erikoisalojen sanastoa. Jos menisi kesällä kuukauden kielikurssille jonnekin muualle kuin Tallinnaan niin oppisiko siinä mitään?
Kommentit (4)
Yksilöllistähän se on, mutta voisin kuvitella, että kuukauden intensiivikurssilla pääsisi jo hyvin alkuun.
Suomeksi se kieli on viro, ei eesti. Kielen oppii parhaiten asumalla Virossa. Itselläni meni puolisen vuotta, mut mä käytän töissä englantia. Viroa en juuri "tarvitse", eniten passiivisesti eli luen lehtiä ja kuulen sitä. Höpöttelyssä teen vieläkin virheitä, virolaiset hymyilee niille samalla tavalla kuin suomalaiset hassuille virolaisten sanoille.
Riippuu siitä, paljonko panostaa. Itse olin kesäyliopiston kahden viikon kurssilla, jossa oli opetusta joka päivä ja paljon kotitehtäviä niin, että käytännössä päivät menivät siihen. Tämän jälkeen osasin lukea lehtiä ja kirjoittaa auttavasti, uskalsin jopa tehdä haastatteluja viroksi, vaikka sanavarastoni oli siihen aivan liian pieni. Ymmärsin kuitenkin vastaukset. Joten kyllä kuukauden kurssilla jo jotain oppii.
Ei se puhuminen niin vaikeaa ole, mutta toki sanasto pitäisi olla kohtuullinen. Suurempi ongelma minulle oli kielioppi jota ei kyllä millään oikein oppinut.