Koiranpentu hyökkäilee ilman syytä
Mikä avuksi, kun koiranpentu 10 viikkoa hyökkäilee kohti ja yrittää näykkästä naamasta? Tiedän, että pennut leikkii mutta tällä oikesti vihainen ilme silloin. Saatan vaikka aloittaa leikin "hae pallo", muutaman kerran hakee ja sitten jos ei hae, saatan ihan iloisesti kehottaa "hae." Mutta tämä hyökkääkin naamaa päin. :( tai sitten joskus pentu on matolla ja puree luuta, saatan kehua "hieno koira", niin murahtaa ja hyppää naamaan päin, vaikken ole ollut koskemassa luuhun.
Kommentit (76)
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 16:47"]
Meilläkin pentu 12vk samoilla oireilla...olen kääntänyt selälleen tai kyljelleen pitänyt siinä niin pitkään että rauhoittuu.Ja tiukka ei.Onhan tuo Ärsyttävää mutta odotan kärsivällisesti että menee ohi....
[/quote]Täällä toinen koirakennelin kasvattaja suosittaa kyllä ennemmin sitä aiemman kasvattajan mainitsemaa poistumista/leikin lopettamista.Vanhanaikaiset alistamis-ja selälleen/kyljelleenkääntämiset ei ole suositeltavia keinoja pentukoirille tai minusta koirille yleensäkään.Neuvoisin ottamaan ohjeet sieltä 20v koiria kasvattaneelta ihmiseltä :)
Meillä pentu teki ihan samaa ja tiukka kuri auttoi...pelkkä tiukka kielto ei useinkaan auttanut joten pentu lähti jäähylle ja kun pari kertaa hyökkäili meidän lapsen naamaan niin pentu selätettiin. Pikku hiljaa tuo väheni ja väheni nyt vuoden iässä ei tee sellaista enää....ja joo tiedän eräiden olevan sitä mieltä että tämä on normaalia eikä pentuja saa eristää tai selättää mutta meillä tehtiin periaatepäätös että tuollainen käytös karsitaan heti pois koska emme halunneet lastemme joutuvan koiran pentuajan puruleluiksi. Tuo voi olla normaalia pennulle mutta se ei tarkoita sitä että se saisi sitä tehdä.
Koira jäähylle??! jo on aikoihin eletty... tsiisus..
miten niin koira ei muka ymmärrä jäähyjä? Totta kai tajuaa ettekö olleet koskaan kuulleet ehdollistumisesta (Pavlovin koirat)? Koia on laumaeläin eikä pidä eristämisestä. Se oppii kyllä huomaamaan että ei toivotun käytökseen kun joutuu eristykseen niin ei toivottua käytöstä ei kannata harjoittaa. Mua häiritsee suunnattomasti että te eräät ns koiraihmiset yritätte kovasti tehdä koirasta ihmisen kaltaista lässytyksellä "ei saa eristää ei saa selättää päläpälä) ilmankos koirien häiriökäytös sen kun lisääntyy....minä en ainakaan sallisi tuollaista ollenkaan etenkään jos perheessä lapsia jotka ovat vaarassa saada koiran hampaista naamaansa!
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 18:11"]
Koira jäähylle??! jo on aikoihin eletty... tsiisus..
[/quote]
ööh miksi ei? Oletko tyhmä jos et tiedä että koirakin oppii syy ja seuraus-suhteita?
Totta kai koira oppii eristämisestä! Jos kerran oppii kieltosanoja niin miksi ei oppisi ehdollistamalla? Aika yksinkertaista sakkia täällä :D
Ei tosiaan ole ihme että häirikkökoirien määrä on hälyttävästi lisääntynyt kun luen jotain kommentteja siitä miten koiraa ei saisi rangaista huonosta käytöksestä ja pitäisi vaan ihmisen mennä pakoon kun pentu käy nilkkaan kiinni´tai hyökkii naamaan. Koiranpentu ei opi ymmärtämään mitä saa ja mitä ei saa tehdä jos ihminen vaan pakenee paikalta kun koira iskee hampaita nilkkaan...siinähän sitten selitätte sukulaisille miten hurtta on normaali hurtta kun puree sukulaislasta "leikillään".
Lapsiportit toimivat siihen eristämiseen oikein hyvin. Voit nostaa siis pennun portin taakse kun se riehuu. Niin meillä oppi kultaisennoutajan nulikka aikoinaan. Vaikea uskoa nyt kun katsoo tuota vanhaa laiskamatoa, että se oli pentuna ihan kauhea riiviö, ja että minulla oli polvitaipeet ja pohkeet mustelmilla, kun pentu näykki. Se helvetillisin vaihe oli kuitenkin siinä 7kk iässä, kun koiralla alkoi olla jo kokoa ja voimaa.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 18:14"]
miten niin koira ei muka ymmärrä jäähyjä? Totta kai tajuaa ettekö olleet koskaan kuulleet ehdollistumisesta (Pavlovin koirat)? Koia on laumaeläin eikä pidä eristämisestä. Se oppii kyllä huomaamaan että ei toivotun käytökseen kun joutuu eristykseen niin ei toivottua käytöstä ei kannata harjoittaa. Mua häiritsee suunnattomasti että te eräät ns koiraihmiset yritätte kovasti tehdä koirasta ihmisen kaltaista lässytyksellä "ei saa eristää ei saa selättää päläpälä) ilmankos koirien häiriökäytös sen kun lisääntyy....minä en ainakaan sallisi tuollaista ollenkaan etenkään jos perheessä lapsia jotka ovat vaarassa saada koiran hampaista naamaansa!
[/quote]Ei kai se koiranpentu mikään hirviön sikiöaste ole? Jumalauta että raivostutta,kun osalla porukkaa aina vetää överiksi nämä jutut.
Meillä on myöskin pennusta asti koira joutunut jäähylle aidan taakse kun alkoi riehua ja jos sekään ei auttanut ja hyökki esim lasten naamaan niin pentu selätettiin heti ja pidettiin siinä niin kauan että lopetti. Sitkeyttä se vaati mutta me päätettiin kans jo heti alussa että koiran on opittava kunnioittamaan meitä, myös lapsia, ja että naamaan ei hyökitä eikä nilkkoja näykitä ollenkaan. Emme siis halunneet valita linjaa missä itse vaan pakenemme paikalta ja odotamme että näykkiminen loppuu joskus ja suosittelen tätä muillekin. Auttaisi varmasti siihen ettei tuolla ulkona liikkuisi niin paljon aggressiivisesti käyttäytyviä koiria.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 18:20"]
Ei tosiaan ole ihme että häirikkökoirien määrä on hälyttävästi lisääntynyt kun luen jotain kommentteja siitä miten koiraa ei saisi rangaista huonosta käytöksestä ja pitäisi vaan ihmisen mennä pakoon kun pentu käy nilkkaan kiinni´tai hyökkii naamaan. Koiranpentu ei opi ymmärtämään mitä saa ja mitä ei saa tehdä jos ihminen vaan pakenee paikalta kun koira iskee hampaita nilkkaan...siinähän sitten selitätte sukulaisille miten hurtta on normaali hurtta kun puree sukulaislasta "leikillään".
[/quote]Kyse ei ole paikalta pakenemisesta,vaan pennusta mukavan asian(leikin ) lopettamisesta,kun sen käytös ei ole hyväksyttävää.Lukemisen ymmärämisestä myös kyse tässä tapauksessa!
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 18:17"]
Totta kai koira oppii eristämisestä! Jos kerran oppii kieltosanoja niin miksi ei oppisi ehdollistamalla? Aika yksinkertaista sakkia täällä :D
[/quote]
Niin, kyllä ainakin yhdessä koirankoulutusohjelmassa se Victoria Stilwell käytti tätä menetelmää koiraan, joka ei hyväksynyt omistajiensa vieraita.
Koiralle laitettiin hihna ja ihminen tuli huoneeseen, aina kun yrittikään murahtaa tai vastaavaa, se vietiin välittömästi toiseen huoneeseen ja laitettiin ovi kiinni.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 18:24"]
[/quote]Ei kai se koiranpentu mikään hirviön sikiöaste ole? Jumalauta että raivostutta,kun osalla porukkaa aina vetää överiksi nämä jutut.
[/quote]
Minusta ei ole ollenkaan överiä suojella esim lapsia koiranpennun hyökkäyksiltä ja opettaa pennulle alusta alkaen tiukasti mikä on sallittua ja mikä ei. Suorastaan naurettavaa on se että itse paetaan koiraa ja annetaan sen vaan hyökkiä kunnes kyllästyy...joskus sitä tulee mieleen että jokaisen koiranomistajan tulis käydä jonkinlainen auktoriteettikurssi ennen koiran hankkimista niin nykyajan ongelmakoirien määrä olisi huomattavasti alhaisempi!
Vai pitäis hyökkivää eläintä alkaa vaan houkutella muihin puuhiin kun hyökkii naamaan...kerro se sitten sille sukulaislapselle joka saa koiran hampaista naamaansa kun erehtyy menemään liian lähelle eikä osaakaan vaan houkutella koiraa muuhun hommaan...ON ERITTÄIN HUOLESTUTTAVAA ETTÄ NÄÄ NYKYAJAN KOIRANKASVATTAJAT INHIMILLISTÄVÄT KOIRAA EIKÄ TAJUTA ETTÄ SE ON ELÄIN JOTA TULEE KASVATTAA SEN MUKAISESTI.
Koiraa ei lyödä eikä pahoinpidellä mutta sille opetetaan tiukan kurin kautta HETI mitä saa tehdä ja mitä ei. Tuollainen hyökkiminen naamaan on EHDOTON EI.
APUA! Oletteko te eräät tosiaan sitä mieltä että kun pentu hyökkii naamaan (esim lapsen) niin silloin pitää vaan keksiä pennulle muuta kivempaa puuhaa????? WHAT?
Vesisuihkaus koiran naamalle esimerkiksi puhtaasta shampoopullosta ja samalla kieltosana kuulkuvalla äänellä. Pentu ei saisi nähdä pulloa, ettei pullosta tule koiralle auktoriteettia. Tätä konstia voi käyttää ei toivotun käytöksen kitkemiseen.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 18:28"]
[/quote]
Minusta ei ole ollenkaan överiä suojella esim lapsia koiranpennun hyökkäyksiltä ja opettaa pennulle alusta alkaen tiukasti mikä on sallittua ja mikä ei. Suorastaan naurettavaa on se että itse paetaan koiraa ja annetaan sen vaan hyökkiä kunnes kyllästyy...joskus sitä tulee mieleen että jokaisen koiranomistajan tulis käydä jonkinlainen auktoriteettikurssi ennen koiran hankkimista niin nykyajan ongelmakoirien määrä olisi huomattavasti alhaisempi!
[/quote] Joo.Ongelmakoiria ja kaikkien kimppuun käyviä sekopäitä tulee koirista,jos ei kurita ja kääntele niitä selälleen tämän tästä.Lapset saa kiusata minkä ehtii koiraa,mutta koira saa selkäänsä,jos puolustautuu :(
Meillä ei tosiaankaan tehonnyt mikään kielto eikä se että houkuteltiin toiseen hommaan koska muutaman sekunnin päästä se oli taas hyökkimässä. Huomasin että mun lapset pelkäsivät omassa kodissaan joten otettiin tiukka kuri ja onneksi otettiin koska tuo käytös loppui parissa viikossa sen jälkeen.
Tuollaista ei pidä sallia eikä katsoa läpi sormien koska koira on ELÄIN. Naapurissa kävi tämän ongelman takia koirapsykologi ja juttelin hänen kanssaan. Sanoi selvin sanoin että höirikkökoirat ovat huomattavasti lisääntyneet juuri näiden "lempeiden koirakoulutusmuotojen" takia kun ei ole koiralle heti näytetty mitä saa tehdä ja mikä on ehdottomasti kiellettyä.
On suuri virhe olla esim huomioimatta jos koira hyökkii ja puree. On suuri virhe opettaa koiralle että sillä saa positiivista huomiota(uutta kivaa leikkiä kun emäntä miettii kuumeisesti minkä pallon heittää kun puren sitä nilkkaan). Ettekö te todella tajua tätä?
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 18:35"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2014 klo 18:28"]
[/quote]
[/quote] Joo.Ongelmakoiria ja kaikkien kimppuun käyviä sekopäitä tulee koirista,jos ei kurita ja kääntele niitä selälleen tämän tästä.Lapset saa kiusata minkä ehtii koiraa,mutta koira saa selkäänsä,jos puolustautuu :(
[/quote]
Meillä pentu kyllä hyökki ohi kulkevan lapsen kimppuun että se siitä sun teroastasi! Koira on eläin jota voi rangaista. Sitä ei satu selätys vaan sillä se oppii paikkansa kuten kuuluu. Sen voi eristää se ei mene siitä rikki. KOIRA EI SAA HYÖKKIÄ OHI KULKEVAN LAPSEN PÄÄLLE SE ON FAKTA
Meilläkin pentu 12vk samoilla oireilla...olen kääntänyt selälleen tai kyljelleen pitänyt siinä niin pitkään että rauhoittuu.Ja tiukka ei.Onhan tuo Ärsyttävää mutta odotan kärsivällisesti että menee ohi....