Steriloimisesta?
Heippa! Täytin viime vuoden lopussa 30vuotta. Elän vakituisessa parisuhteessa, lapsia meillä ei ole, emmekä halua.
Nyt olen torstaina menossa gynelle, pilleriresepti on loppu. Olen jo viimeiset kuusi vuotta odottanut että täyttäisin kolmekymmentä ja voisin ottaa lääkärin kanssa steriloinnin puheeksi ja ajattelin että torstaina voisi olla sen aika.
Pillereitä olen syönyt yli puolet elämästäni ja jotenkin niihin on tullut "tyssäys", muistamisen kanssa on ongelmia, mutta myös koska mahani on todella usein sekaisin, pelolla aina odotan että alkaako kuukautiset, jos pillerit eivät ole ehtineetkään sulautua kunnolla.
Mitä luulette, mahtaako pyyntöni mennä läpi? Mulle on ihan pikku tytöstä asti ollut selvää etten lapsia halua ja mieleni tuskin tulee koskaan muuttumaan. On ihmisiä joiden ei kuulu olla äitejä ja minä kuulun niihin, olen itse ainenkin hyvilläni että tiedostan asian, enkä tee taas yhtä epähaluttua lasta "pakosta".
Kommentit (32)
Menee läpi sillä gyne ei voi olla laittamatta lähetettä jos olet 30. Ota varmuuden vuoksi vaikka lakipätkä mukaan. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1970/19700283
"
1 § (31.1.1985/125)
Steriloimiseen voidaan tämän lain säännöksiä noudattaen asianomaisen henkilön pyynnöstä ryhtyä:
1) kun hän on synnyttänyt kolme lasta tahi hänellä on yksin tai aviopuolisonsa kanssa yhteensä kolme alaikäistä lasta;
2) kun hän on täyttänyt kolmekymmentä vuotta;
3) kun raskaus vaarantaisi hänen henkensä tai terveytensä;
4) kun hänen mahdollisuutensa muulla tavoin ehkäistä raskaus ovat epätavallisen huonot;
5) kun on syytä otaksua, että hänen jälkeläisillään olisi tai heille kehittyisi vaikea sairaus tai ruumiinvika; (28.6.2002/564)"
Eli pelkkä ikä riittää syyksi.
Kiitti :) Näin mäkin olin ajatellut, mutta vähän aloin epäröimään kun tänään tuli asia töissä puheeksi otettua ja siellä ihmiset ovat täysin pöllämystyneitä koko ajatuksesta, vaikka jok'ikinen tietää etten itselleni lapsia halua. Niin siellä tosiaan tuli paljon kommenttia ettei minulle muka ko. operaatiota tehtäisi,vaikka itsekkin rouville näitä lakipykäliä näytin.
ap.
Saat sterilisaatiolähetteen, jos haluat, koska sinulla on iän perusteella siihen oikeus. Mutta _pliis_ et sitten tule vinkumaan kolmevitosena, että tapasitkin elämäsi miehen, joka haluaa lapsia ja haluat nyt ehdottomasti sterilisaation purun. Anteeksi nyt, mutta näitä on nähty niin paljon.
Mä en saanut ihan heti lähetettä vaikka olin jo 34, mulla oli 5 lastakin. Johtui varmaan siitä että pillahdin itkuun gynekologin vastaanotolla kun oli jotenkin tunteet niin pinnassa (raskauden pelon kanssa). Terveyskeskuslääkäri tätä ihmetteli kyllä, koska kriteerit täyttyivät oikein hyvin. Seuraavalla käynnillä kun olin "miettinyt" pari kuukautta, sain lähetteen kyllä. Varmasti vaatimalla olisin sen saanut mutta en ole vaativa tyyppi. Uskoisin että ap saat lähetteen kun olet asiastasi varma. Kannattaa silti varautua keskustelemaan asiasta koska lääkärit eivät halua turhia steriloinnin purkuja.
Mielellään lääkärit muuta ehdottelevat, kierukkaa esimerkiksi. Steriloinnin yksi "ehto" on sopivan ehkäisyn löytäminen, mutta jos olet kokeillut vain pillereitä, ei siinä ole paljoa kokeiluja ollut. Itse olen 39 vuotias, kolmen koululaisen äiti ja olen kokeillut suurinpiirtein koko repertuaaria ehkäisyssä. Silti sain puhua lääkärille kuin Runeberg, että sain lähetteen sterilisointiin. Lähetteen kirjoittamisesta meni sitten puoli vuotta ennen toimenpidettä edeltävää lääkäriä ja tutkimusta. Viime viikolla sterilisointi sitten tehtiin essure -menetelmällä. Varaudu siis selittelemään ja selittelemään, tai muuten tulet lääkäriltä ulos kierukka -reseptin kanssa. :)
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 17:56"]Saat sterilisaatiolähetteen, jos haluat, koska sinulla on iän perusteella siihen oikeus. Mutta _pliis_ et sitten tule vinkumaan kolmevitosena, että tapasitkin elämäsi miehen, joka haluaa lapsia ja haluat nyt ehdottomasti sterilisaation purun. Anteeksi nyt, mutta näitä on nähty niin paljon.
[/quote]
Lupaan etten ala :) Elämän mies on pysynyt mukana jo seitsemättä vuotta ja hänen mielipide on sama kuin omani. Samalla lailla kun jotkut tytöt on pienestä pitäen tiennyt että haluavat äidiksi, olen minä tiennyt etten halua.
Ap.
Oletko 100-prosenttisen varma? Miehesi voi kuolla tai löytää uuden naisen. Sitten seuraava kumppani saattaa halutakin lapsen. Elämä yllättää aina. Sterilisaatiota ei voi yleensä purkaa, vaan on ryhdyttävä kalliisiin ja kivuliaisiinkin lapsettomuushoitoihin munasolupunktioineen ja koeputkihedelmöityksineen.
Mulla ei ole ollut kierukkaa ikinä eikä pillereitäkään moneen vuoteen, silti sain sterilisaation helposti. Sanoin vaan, etten halua hormoneja. Kroppa toimii muuten kellon tarkkuudella nykyään, kierrot tulee päivälleen silloin kun pitää.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 18:05"]Oletko 100-prosenttisen varma? Miehesi voi kuolla tai löytää uuden naisen. Sitten seuraava kumppani saattaa halutakin lapsen. Elämä yllättää aina. Sterilisaatiota ei voi yleensä purkaa, vaan on ryhdyttävä kalliisiin ja kivuliaisiinkin lapsettomuushoitoihin munasolupunktioineen ja koeputkihedelmöityksineen.
[/quote]
Kyllä olen varma. Vaikka mies joskus vaikka muiden matkaan lähtisi ja uusi lasta haluaisi, en ikinä miehen tai kenenkään muunkaan takia lasta tekisi, ennemmin olisin varmasti yksin. Olen aina ollut siinä mielessä itsekäs, että itselleni olen minä tärkein, siinä on myös aika iso syy, miksi en lapsia tee, omaa itsekkyyttäni ei varmasti minusta riippuvainen lapsi muuttaisi..
Kyllä sinä saat sterilisaation. Toimenpide on kuitenkin miehelle turvallisempi, kun tehdään vain puudutuksessa, joten teinä miettisin myös sitä vaihtoehtoa. Meillä mies on nyt menossa vasektomiaan kunhan tämä meidän ainoaksi jäävä lapsemme on syntynyt.
Minä en oikein ymmärrä intoa mennä sterilisaatioon, jos eri ehkäisymenetelmät on testaamatta. Sterilisaatio on kuitenkin kirurginen operaatio, ja nykyaikaiset ehkäisymenetelmät antavat yhtä hyvän ehkäisytehon kuin sterilisaatiokin.
Aina on myös mahdollista, että elämäsi on viiden vuoden päästä ihan erilaista kuin nyt. Mietipä, kuinka se eräskin vela, joka kirjoitti aiheesta kirjankin, hankki nelikymppisenä lapsen. Vaikka siihen asti oli televisiohaastatteluita myöten julistanut, ettei koskaan hanki lapsia.
Miten lääkäri voisi evätä sinulta sterilisaation? Sinun päätöshän se on.
Itse sain lähetteen ehkäisykeskustelun yhteydessä, ikään kuin varalle, jotta voisin niin päättäessäni mennä steriloitavaksi. Päädyin sitten muuhun ehkäisyyn, mutta kyllä sen sterilisaatiolähetteen saa ihan pyytämällä normaalisti ilman sen kummempia selittelyjä.