Miksi Suomessa annetaan niin monta etunimeä?
Aina ei näköjään riitä kaksikaan vaan pitää olla kolme, tai sitten kauheita kaksoisetunimiä tyyliin Adalmiina-Helmiina?
Mitä järkeä kahdessa tai kolmessa etunimessä on?
Ulkomamma ihmettelee.
Kommentit (46)
Minua häiritsee enemmän se kun suomalaiset lätkivät jkouluttamattoman kuuloisia strippari- ja lähiönimiä lapsilleen :( Ihan kuin kerjäisivät niille lapsille kiusaajia koulussa sillä tavoin.
Mitä haittaa sitten useammasta nimestä on? Itselläni on 3 nimeä, joista 2 varsin pitkiä (etunimi 9 kirjainta, toinen 7 kirjainta), ja olen aina tykännyt nimestäni.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 16:04"]
Minua häiritsee enemmän se kun suomalaiset lätkivät jkouluttamattoman kuuloisia strippari- ja lähiönimiä lapsilleen :( Ihan kuin kerjäisivät niille lapsille kiusaajia koulussa sillä tavoin.
[/quote]
Yessica Canna-Susanah Pietikäinen
Koska kuninkaallisillakin on monta etunimeä, vrt. Ruotsi! Samasta syystä etunimet ovat nykyään usein hirveitä eivätkä sovi suomalaiseen kielikulttuuriin lainkaan, eikä edes suomalaiseen sukunimeen.
Ulkomailla ei taideta paljon antaa omasta kielestä poikkeavia nimiä.
Tuossa Eveliina-nimiketjussakin joku älypää keksi listata yhdysnimihirvityksiä, jotka mukamas sopivat Eveliina-nimeen (joka sinänsä on omasta mielestäni kaunis nimi).
Mutta karmeimpia ovat tosiaan ulkomaiset nimet, joita kaikki eivät osaa edes lausua oikein, ja ne sitten yhdistetään perinteiseen suomalaiseen sukunimeen ja mielellään kolmin kappalein sen eteen?
Taitaa olla vanhempien pätemistarvetta. Onhan se sitten hienoa laittaa koko rimpsu HS:n kastetut-osioon. Hohhoijaa!
no ihan samalla tavoin annetaan nimiä muuallakin Euroopassa. Venäläisillä ja muslimeilla tosin yleensä vain yksi etunimi. Itse aion antaa lapselleni kolme etunimeä; yhden konservatiivisen, yhden taiteellisen ja yhden "ylimääräisen" - lapsi voi sitten tarvittaessa vaihtaa kutsumanimeään, tai esiintyä joissakin yhteyksissä valitsemallaan toisella nimellä. Eiköhän ainakin kolmesta nimestä yksi ole mieleinen :).
Meillä suvussa kulkevia nimiä lapsilla toisena ja kolmantena nimenä. Eli ne ovat tapa kunnioittaa sukulaisia ja tavallaan liittää lapsi sukupolvien ketjuun. Ensimmäiset nimet (kutsumanimet) ovat sitten ihan omat.
Ahaa. Ulkomaalaisillako on sitten aina vain yksi etunimi? Vai miksi halusit korostaa, että asut ulkomailla?
Minä olen useissa maissa matkustellessani käynyt monesti hautausmailla ihan vain sen takia, että hautakivet ovat niin koristeellisia ja ihan erinäköisiä kuin Suomessa (ja joskus kuuluisuuksien hautojenkin takia), ja kyllä niissä kivissä ihmisillä on moniosaisia nimiä.
Suomessa moninimisyys johtuu siitä, että ennen 1920-lukua tavallisilla ihmisillä ei ollut sukunimiä. Oli vain Ulriika Pekantytär tai Anna Margareta Juhontytär jne. Sitten tuli sukunimilaki, ja siihen perään läiskäistiin lakisääteinen sukunimi, kuka nyt minkäkin nimen halusi laittaa.
Lisäksi ihmiset haluavat sointuvia nimikokonaisuuksia, jotka sopivat hyvin yhteen. Toinen nimi voi olla suvussa esiintyvä perinnäisnimi tai jos ei ole osannut päättää, annetaanko lapsen nimeksi Minna vai Anna, niin on annettu molemmat.
Toinen nimi on myös monilla sen takia, että Suomessa on aika monta Pekka Virtasta. Vähemmän on sitten vaikka Pekka Gabriel Virtasia, Pekka Johannes Virtasia, Pekka Ville Armas Virtasia jne.
Kyllä Suomessa on paljon sellaisiakin ihmisiä, joilla on vain yksi etunimi.
Minä olen ylpeä siitä, että minulla on toisena nimenä äitini nimi ja kolmantena isoisoäitini nimi. Kaikki ovat yksinkertaisia, suomalaisia nimiä, ja haluan jatkaa perinnettä omien lasteni kanssa. Samalla suvun historia tulee läheisemmäksi, kun voin kertoa, mistä nimet tulevat ja millaiset ihmiset niitä aikanaan kantoivat.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 16:33"]
no ihan samalla tavoin annetaan nimiä muuallakin Euroopassa. Venäläisillä ja muslimeilla tosin yleensä vain yksi etunimi. Itse aion antaa lapselleni kolme etunimeä; yhden konservatiivisen, yhden taiteellisen ja yhden "ylimääräisen" - lapsi voi sitten tarvittaessa vaihtaa kutsumanimeään, tai esiintyä joissakin yhteyksissä valitsemallaan toisella nimellä. Eiköhän ainakin kolmesta nimestä yksi ole mieleinen :).
[/quote]
Ei muuten anneta samalla tavoin nimiä kuin Suomessa. Siksi minä tätä kysyinkin.
ap.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 16:11"]
Koska kuninkaallisillakin on monta etunimeä, vrt. Ruotsi! Samasta syystä etunimet ovat nykyään usein hirveitä eivätkä sovi suomalaiseen kielikulttuuriin lainkaan, eikä edes suomalaiseen sukunimeen.
Ulkomailla ei taideta paljon antaa omasta kielestä poikkeavia nimiä.
[/quote]
Mutta siitähän sen just erottaa, kuka on tavallinen ja kuka kuninkaallinen, vain kuninkaallisilla on neljä etunimeä, taviksilla max 3
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 16:04"]
[/quote]
No, ainakin me nyt tiedämme, ketkä niitä kiusaajia kasvattavat...
Ainakin Saksassa voi antaa jopa 5 nimeä. Kaverini oli Martina Elisabet Sonja Magdalena Helga. Myös sisaruksillaan oli 5 nimeä - mutta kaverillaan vain 1.
Muillekin nimille on käyttöä, kun luokassa on 3 Neeaa, 3 Emmaa jne. Ja jos vielä sattuu olemaan kaksi Neea Mariaa, on kolmannellekin nimelle käyttöä.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 16:37"]
ap.
[/quote]
Nopea googlaus:
Saksa: Georg Moritz Hagen Listing
Ranska: Édith Giovanna Gassion (tait. Edith Piaf)
USA: Norma Jeane Baker (Marilyn Monroe)
Englanti: Eric Patrick Clapton
Espanja: José Antonio Domínguez Bandera (Antonio Bandera)
[/quote]
ap.
[/quote]
Kyllä annetaan. Ainakin Englannissa ja Belgiassa.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 16:54"]
[/quote]
ap.
[/quote]
Kyllä annetaan. Ainakin Englannissa ja Belgiassa.
[/quote]
Joo ja Saksassa, Ruotsissa, Ranskassa...
Muttakun ap:n asuinmaassa ei anneta ja se on ainoa oikea ulkomaa
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 16:52"]
ap.
[/quote]
Nopea googlaus:
Saksa: Georg Moritz Hagen Listing
Ranska: Édith Giovanna Gassion (tait. Edith Piaf)
USA: Norma Jeane Baker (Marilyn Monroe)
Englanti: Eric Patrick Clapton
Espanja: José Antonio Domínguez Bandera (Antonio Bandera)
[/quote] USA: Mary Frances - katolinen perhe
Sue Ellen - etelavaltiosta
Billie Bob - etelavaltiosta
John Wayne - sarjamurhaaja
Lapsellani on vain yksi nimi, en ole koskaan ymmärtänyt miksi tarvitaan useita. Itse olen aina inhonnut toista nimeäni.