Pelottavinta mitä sinulle on tapahtunut kirjastossa?
Pitää kai tämäkin kysyä.
Kommentit (39)
Töhöilen minkä kerkeän ja melkein aina tavalla tai toisella nolaan itseni. Siksi yritän käydä mahdollisimman harvoin.
Hyllyllä pienessä esittelytelineessä ollut kirja rämähti lattialle telineineen.
Opiskelija-aikoina olin käymässä kirjaston vessassa ja sinä aikana kirjasto suljettiin ja jäin lukkojen taa. Vartija näki minut videokamerasta ja tuli päästämään ulos. Selvisin tilanteesta varoituksella ja traumoilla, mutta pariin vuoteen en uskaltanut kirjastoon mennä ja kyllä se mitä kirjastossa oli tapahtunut hävetti paljon jälkeen päin.
Tämä ei ole yhtään pelottavaa, lähinnä noloa ja ärsyttävää. Juttelin kirjastossa tutun kanssa ja vaikka yritettiin olla hiljaa niin kyllähän se meidän nauru sitten kuului, ja joku matki naurua tosi ilkeästi ja pilkallisesti. Paikallinen kylähulluhan se, viettää päivänsä ympäriinsä pyöräillen. Näen hänet pyöränsä päällä vähintään 50% kerroista kun käyn kylällä.
Mahtavaahan se on, että kirjoja saa lainata ilmaiseksi! Jos vähän myöhästyy lainat, maksat muutaman euron. Kirjastoissa istuu nykyään syrjäytyneitä ja ehkä joitakin hieman vinksahtaneita asiakastietokoneilla hoitamassa asioitaan. Joskun heitä voi pelätä, koska puhuvat kovaäänisesti tai sekavasti. Mutta kovin suurta vaaraa heistä ei ole.
Eihän kukaan saa lainauskieltoa, jos noudattaa sääntöjä. Jos pidät kirjoja yli ajan, ovat ne pois muitten niitä tarvitsevien käytöstä. Eli olet itsekäs! Siksi sinua sakotetaan.
Kirjastonhoitajana oli yli 60-vuotias nainen. Olin lapsena lainaamassa kirjaa, ja mummo sanoi että tähän vielä kuittaus.
Kirjoitin nimmarin mukisematta ja huomasin että printti ei liittynytkään kirjaan, vaan siinä luki "Allekirjoittamalla tämän siirrät sielusi haltijuuden Sirpa Viitasen omistukseen".
Sirpa virnuili pelottavasti enkä ole kokenut yksilönvapautta tapahtuman jälkeen
Vierailija kirjoitti:
Eihän kukaan saa lainauskieltoa, jos noudattaa sääntöjä. Jos pidät kirjoja yli ajan, ovat ne pois muitten niitä tarvitsevien käytöstä. Eli olet itsekäs! Siksi sinua sakotetaan.
Helmet-kirjastoissa taitaa olla raja lainauskiellolle 20€ myöhästymismaksuja. Lainausoikeuden palauttaminen ei vaadi koko summan poismaksamista vaan riittää, että maksut ovat alle 20€.
Hälytykset alkoi piippaa, kun olin astumassa ulos kirjastosta. En tiennyt, että elokuvat pitää näyttää asiakaspalvelijan kautta. Itsepalvelua käytin silloin.
Olin 70-luvun puolivälissä kymmenvuotias hyvin ahkera kirjastonkäyttäjä. Kunnankirjastossa oli hämärä, oveton takahuone, johon vain aikuisilla oli lupa mennä. Alaikäisiltä huone oli kielletty sen vuoksi, että henkilökunta ei halunnut vahtia piiloon pyrkiviä teiniryhmiä.
Tuossa huoneessa säilytettiin isokokoisia tietokirjoja ja sidottuja karttakokoelmia, joita minä rakastin. Hiippailin jokaisella käynnilläni takahuoneeseen tunniksi tai pariksikin tuijottamaan kirjoja ja kääntelemään varovasti niiden sivuja. Kerran kirjastonhoitaja kurkisti huoneeseen ja kysyi kovalla äänellä, että mitäs täällä tapahtuu. Melkein laskin alleni. Kesti pitkään, ennen kuin uskaltauduin takaisin kirjastoon. Jälkeenpäin olen ajatellut, että virkailijan kysymys oli varmaan humoristinen, mutta minä tunsin itseni suurrikolliseksi. Hävetti. Hirveä kokemus minunlaiselleni ylikuuliaiselle lapselle. Mutta ajat olivat toiset: aikuisille ei sanottu vastaan ja kirjastoissa oltiin siististi ja hiljaa.
Kirjaston kummitus Kaapo alkoi räyhäämään kun olin kirjastonhoitajan kanssa ainoat kirjastossa. Olin saada siitä sydärit että mitä tapahtuu ja sitten kirjastonhoitaja kertoi tästä kummituksesta joka on asunut kyseisessä kirjastossa jo vuosikymmeniä ja säikytellyt asiakkaita.
Jouduin sinne töihin.