Ruostin kieli
Ajjai, rakastan ruotsin kieltä. Sen puhuminen, kuuntelminen.... ahh, eargasm! Olenkin katkera kun en voi sitä koskaan kuitenkaan puhua/ymmärtää kuin natiivi. Kieli on tuhat kertaa romanttisempaa kuin ranska <3
Onko täällä muita ruotsi-intoilijoita? :)
Kommentit (24)
Mä tykkään kanssa ruotsin kielestä ja Ruotsista itsessään todella paljon :) Sen takia aloitin 20-vuotiaana viime syksynä ruotsinkielisessä amk:ssa. Että ammatin lisäksi saisin vahvan ruotsinkielen taidon. Mua ei itseäni huoleta se, ettenkö muka voisi oppia ymmärtämään ja puhumaan lähes natiivin tasolla. Tällä hetkellä jo hyvä puhetaito ruotsiksi (kirjoittaminen vähän kehnompaa) ja kyllä se tässä koko ajan kehittyy. Aion sitten lapsillekkin puhua ruotsia, kun niitä saan :)
Ja siis se mihin tähtään, niin haluan tulla ruotsin sanastolta rikkaaksi - skandinaavisella tasolla. Eli ei vaan semmosta suomiruotsi "kiva svenska" tasoa, vaan niin että ruotsalaiset/norjalaiset etc. ymmärtää. Mutta aksenttia en kyllä hio mihinkään riikinruotsin suuntaan. Olen ylpeä, että esim. ruotsalaiset tunnistaa aksentistani, missä on juureni :)
-K-M
Hehe! :) hienoa huomata, että täällä on muitakin (ei sillä että olisin epäillyt mutta...) Yleensä kommentointi kieltä kohtaan on vähintäänkin negatiivista....
Juu 13, samaa mieltä olen tuosta! Haluan että aksentista kuuluu suomalaisuus, turha alkaa väkisin vääntämään riikinruotsalaista aksenttia (varsinkin kun se kuulostaisi omassa suussa niin teennäiseltä) :D Mutta ei käy kuitenkaan kieltäminen, etteikö "laulava-intonaatio" kuulostaisi UPEALTA!
Riikinruotsi kyllä kuulostaa tosi upeelta :))
-K-M
Täälläkin yksi ruotsin rakastaja.