Arvon uskovaiset, lopettakaa FB-ryhmien...
...spämmääminen uskonnollisella tuuballa ja ylipäätään ryhmien käyttäminen omiin, itsekkäisiin tarkoitusperiinne!!
Olen ylläpitäjä eräässä vertaistukiryhmässä, jonka jäsenillä on rankkoja kokemuksia takanaan. Lähes jatkuvasti joku uskovainen pyrkii liittymään suljettuun ryhmäämme ja aloittaa siellä sitten kamalan julistamisen ja siunaamisen. Muut ahdistuvat tästä tietenkin, ja kyseinen henkilö poistetaan häiriköimästä, mutta en voi ymmärtää mikä tekee ihmisestä niin ylimielisen että voi kuvitella tuollaisen olevan sopivaa käytöstä?? Syynään profiilit todella tarkkaan ennen hyväksymistä, mutta aina sekään ei auta. Eniten pistää vihaksi tämä hyväksikäyttö; tullaan porukkaan kuin kuningas, kerrotaan miten asiat ovat, mennään toisen henkilökohtaiselle reviirille hävyttömästi (esim. traumakeskustelussa aletaan aggressiivisesti vaatimaan rukoilua tai kääntymistä jeesuksen puoleen) ja sitten kun heidät poistetaan ryhmästä epäasiallisen käytöksen takia...sitten tulee paskaa niskaan niin, että ei uskoisi samaksi ihmiseksi.
Tiedän, että kaikki uskovaiset eivät näin käyttäydy, mutta toistaiseksi en ole tavannut yhtä huolestuttavaa ihmisryhmää FB:ssa.
Kommentit (5)
Nimenomaan tuo röyhkeys on uskovaisille ominaista, olivat mistä lahkosta tahansa.
Jos näin on, säännöissä pitää lukea, että uskonnosta keskustelu on kiellettyä. Minäkin olen eräässä "rankassa" ryhmässä ja voin aivan pahoin, miten uskovaisia siellä kohdellaan. Ymmärrän, jos se tosiaan olisi kiellettyä ja silloin ylläpitäjä heidät poistaisi, mutta en voi hyväksyä, että jäsenet kehittelevät omia sääntöjään?
Vähän ot, mutta sama ilmiö on valitettavasti havaittavissa kun on kyse
a) rokotuksista/rokottamattomuudesta
b) imetyksestä/korvikeruokinnasta
c) lapsen nukuttamisesta perhepedissä/omassa sängyssään/ulkona
Tämä on vain sitä ihmistä itseään. Kukaan ei osaa oikeasti sanoa muuta kuin oman kantansa asiaan, mutta unohtaa sujuvasti ettei osaa ottaa kantaa toisen puolesta, kun ei yksinkertaisesti voi tietää toisen valintakriteereitä/muita asiaan vaikuttavia yksityiskohtia - silti tullaan paasaamaan sitä AINOAA OIKEAA tapaa toimia.
Pieni nöyrtyminen näille ihmisryhmille olisi paikallaan. Fanaattinen voi olla ilman uskontoakin.
Varmaan ne tarkoittaa hyvää, mutta onhan se aika tökeröä. Muistan joskus itsekin uskoontuloni alkuaikoina olevani vähän aikaa innokas "auttaja" mutta se into laantui. Nykyäänkin haluan kyllä auttaa, mutta aivan toisella tavalla. En usko minkään "tuputtamisen" voimaan. Jos haluaa auttaa niin silloin kannattaa auttaa viisasti, enemmänkin teoilla eikä sanoilla. Eikä niin että väkisin etsii niitä autettavia ja sellaisella asenteella että "minäpä nyt autan kun olen hyvä kristitty" vaan sillain aidosti ja vaatimattomasti, oikeasti ajatellen sitä ihmistä että mitä se tarvii. Uskovia on monenlaisia. Paljon on sellaisiakin jotka aidosti välittää ja antaa omastaan pitämättä siitä meteliä. Mutta sitten on niitä väkisin auttajia, jotka taitaisivat itse olla enemmän hoidon tarpeessa. Tai olisi ainakin mietinnän paikka.
Samaa mieltä! Osa uskovaisista käyttäytyy todella röyhkeästi. Viime viikolla sairaalassa
yks uskovainen kehotti mua lopettamaan syöpähoidot, rukoilemaan jumalaa ja ostamaan jotain luontaistuote "lääkkeitä". Mä olin todella järkyttynyt ja en tajua miten joku voi pitää tällaista käytöstä hyväksyttävänä. Kuinka alhainen moraali tälla miehellä oikein on?!