Sinä hoitaja, lääkäri, sosiaalityöntekijä, sairaalasihteeri tai mikä tahansa HELSINGISTÄ, miltä tuntui Apotti?
Haen vertaistukea. Itsellä viikonloppu vapaana, joten nyt oli ensimmäinen päivä.
Toivottavasti tämä on vain alkukankeutta.
Kommentit (57)
Kunpa se vain päätettäisi poistaa. Ja haudata historiaan tämä farssi. Ei enää ikinä puhuttaisi siitä. Leikittäisi ettei tätä ikinä tapahtunut.
Apotti vaatii toki opettelua, kun aikaisemmin järjestelmässä työnkulkuja ei ohjannut mikään. Itse olen käyttänyt nyt vuoden ja en enää palaisi vanhaan.
Vierailija kirjoitti:
Apotti vaatii toki opettelua, kun aikaisemmin järjestelmässä työnkulkuja ei ohjannut mikään. Itse olen käyttänyt nyt vuoden ja en enää palaisi vanhaan.
Sentäs yksi järkevä ihminen löytyi tähänkin ketjuun.
Ihminen joka viitsii opetella uutta, eikä vain valita koko ajan.
Ja ihminen, joka osaa sopeutua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sentäs yksi järkevä ihminen löytyi tähänkin ketjuun.
Ihminen joka viitsii opetella uutta, eikä vain valita koko ajan.
Ja ihminen, joka osaa sopeutua.
Tervetuloa näyttämään mallia.
Kun HUS julkaisee tiedot kuinka paljon lääkitysvirheitä Apotti on estänyt menee valittajat hiljaiseksi. Terv. farmaseutti
Vierailija kirjoitti:
Olis kiva tietää ketkä on vastuussa juuri apotin valinnasta. Veronmaksajien rahoja tähän on käytetty.
Miten sairaanhoitajien palkankorotuksiin ei riittänyt rahaa mutta huonoon järjestelmään voi laittaa melkein miljardin?
HUSin johto on vastuussa. Kyseinen EPIC-jenkkiohjelma oli Tanskassa käytössä jo useita vuosia sitten ja siellä terveydenhuollon tehokkuus putosi 50%, totesivat ohjelman täysin mädäksi. Silti HUSin pomot ostivat sen. Perusterveydenhuolto ei Espoossa ja Keski-Uudellamaalla huoli tuota ohjelmaa. Alun perin maksoi 350 miljoonaa mutta koska toisen aallon käyttöönottoa jouduttiin koronan takai siirtämään toukokuulta lokakuulle, kiskoo EPIC vielä puolet lisää rahaa eli tuo sonnta maksaa nyt HUSille 800 miljoonaa euroa. Hävytöntä että HUS kaiken tämän jälkeen vielä kehtaa itkeä että sote vie siltä rahat!!
25 vuotta sitten hoidin ruuhkaisessa päivystyksessä merkkipohjaisella järjestelmällä "parhaimmillaan" 8-10 potilasta tunnissa. Tehtiin sama kirjaus/dokumentaatio kuin nykyisinkin. Tieto oli rakenteellista, kaikkien käyttäjien käytettävässä yms. kaikki nämä millä Apottia on perusteltu. Uusimmilla "pre-Apotti"- ajan järjestelmillä ehdoton katto olisi ollut 5-6 potilasta. Työ on siis 25 vuodessa tehostunut miinus 40 prosenttia.
Mikä pahinta tämä on suoraan pois ammattilaisen ja potilaan/asiakkaan vuorovaikutuksesta. Siitä mistä potilaalle syntyy tunnelma, että on tullut kuulluksi. Sanoisin, että työn laatu medisiinisestä näkökulmasta on pysynyt ennallaan, mutta teho on pudonnut tuon 40 pinnaa. Samoin vuorovaikutustilanteen laatu on pudonnut vähintään tuon 40-50 prosenttia myös.
Tuossa on pääsyy, miksi reilu 10 vuotta ennen eläkeikää olen hakeutumassa muihin aktiviteetteihin sinällään pitämästäni työstä. Apottia en ole päässyt kokemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olis kiva tietää ketkä on vastuussa juuri apotin valinnasta. Veronmaksajien rahoja tähän on käytetty.
Miten sairaanhoitajien palkankorotuksiin ei riittänyt rahaa mutta huonoon järjestelmään voi laittaa melkein miljardin?HUSin johto on vastuussa. Kyseinen EPIC-jenkkiohjelma oli Tanskassa käytössä jo useita vuosia sitten ja siellä terveydenhuollon tehokkuus putosi 50%, totesivat ohjelman täysin mädäksi. Silti HUSin pomot ostivat sen. Perusterveydenhuolto ei Espoossa ja Keski-Uudellamaalla huoli tuota ohjelmaa. Alun perin maksoi 350 miljoonaa mutta koska toisen aallon käyttöönottoa jouduttiin koronan takai siirtämään toukokuulta lokakuulle, kiskoo EPIC vielä puolet lisää rahaa eli tuo sonnta maksaa nyt HUSille 800 miljoonaa euroa. Hävytöntä että HUS kaiken tämän jälkeen vielä kehtaa itkeä että sote vie siltä rahat!![/quote
Sä olet se hullu tanskalainen hoitaja, joka levittää väärää tietoa kaikilla foorumeilla.
Vierailija kirjoitti:
750 miljoonan fiasko.
Epäloogisen hankala ja typerä.
Kyllä sen hintalappu on jo pitkälti yli miljardin euron. Mä en voi millään käsittää, että tämän kokoisessa maassa mikään tietojärjestelmä voi maksaa noin tolkuttomasti. Kyllä jenkkiläiset osakkeenomistajat on nauraneet itsensä niin tainnoksiin, etteivät ole edes sinne pankkiin päässeet.
Ajatelkaa vähän pidemmälle: mikä muu järjestelmä tuottaa vastaavaa tietoa:
https://www.laakarilehti.fi/ajassa/ajankohtaista/massadata-amerikasta-k…
Vierailija kirjoitti:
HUS ylilääkäri Mäkijärvi kehui Intrassa miten sujuvasti viikonloppu oli mennyt eikä edes päivystyksessä hidasteltu yhtään. Oho, hieno juttu.
Joidenkin on pakko asemansa ja aiempien tekemistensä vuoksi kehua sitä.
Vierailija kirjoitti:
Kun HUS julkaisee tiedot kuinka paljon lääkitysvirheitä Apotti on estänyt menee valittajat hiljaiseksi. Terv. farmaseutti
Enpä oikein usko että tuollainen ohjelmisto laskuvirheitä tekisi normaalisti.
Kyllä se on sen käyttäjän vastuulla, mitä tietoja sinne syöttää, ja kuinka tarkasti seuraa näppäimistönsä painallauksia.
Laskuhommat ovat koneiden parasta antia, ei pankkeissakaan atk-järjestelmät ihmisten pankkitilejä tyhjentele noin vain.
Muutama vuosi sitten sattui jossain Itä-Suomen sairaalassa tapaus, jossa erikoistumisvaiheessa oleva lääkäri määräsi vauvalle liian suuren annoksen lääkettä. Lisäsi lääkemääräykseen yhden nollan lisää.
Virhe meni läpi erikoistuvaa lääkäriä valvovalt lääkäriltä, ei huomannut.
Mutta törkeintä on se, että se meni myös läpi farmaseutilta, joka on erikoistunut lääkkeisiin ja lääkeannosteluin ja lääkemääräyksiin.
Vauva jolle ylisuuri lääkeannos määrättiin, vammautui koko loppuelämäkseen, hänestä ei koskaa tule normaalia ihmistä.
Että ne kyllä ne virheet ovat ihmisten tekemiä, ei koneiden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä oikein usko että tuollainen ohjelmisto laskuvirheitä tekisi normaalisti.
Kyllä se on sen käyttäjän vastuulla, mitä tietoja sinne syöttää, ja kuinka tarkasti seuraa näppäimistönsä painallauksia.
Laskuhommat ovat koneiden parasta antia, ei pankkeissakaan atk-järjestelmät ihmisten pankkitilejä tyhjentele noin vain.
Muutama vuosi sitten sattui jossain Itä-Suomen sairaalassa tapaus, jossa erikoistumisvaiheessa oleva lääkäri määräsi vauvalle liian suuren annoksen lääkettä. Lisäsi lääkemääräykseen yhden nollan lisää.
Virhe meni läpi erikoistuvaa lääkäriä valvovalt lääkäriltä, ei huomannut.
Mutta törkeintä on se, että se meni myös läpi farmaseutilta, joka on erikoistunut lääkkeisiin ja lääkeannosteluin ja lääkemääräyksiin.
Vauva jolle ylisuuri lääkeannos määrättiin, vammautui koko loppuelämäkseen, hänestä ei koskaa tule normaalia ihmistä.
Että ne kyllä ne virheet ovat ihmisten tekemiä, ei koneiden.
Juu, minä muistan tämän jutun.
Kauhistuttava virhe kaikille osapuolille, mieletön murhenäytelmä vauvalle ja hänen vanhemmilleen.
Se oli myös suuri murhe ja tuska virheiden tekijöille. Kukaan ei tuollasita tahallaan tee.
Mutta tää just hyvä esimerkki siitä, miten ihminen on loppujen lopuksi se, joka virheen tekee, vaikka olisi miten hyvät koneet ja laitteet käytössä.
Tästä tapauksesta näkee myös sen, miten tarkkaa ja vaativaa terveydenhuollon työ on.
Ja miten vastuullista.
Sairaanhoito ei koskaan saa olla rutiinia, kuten tässä tapauksessa oli.
Kukaan ei missään vaiheessa käyttänyt omia aivojaan, ei ajatellut lukemaansa, vaan rutiininomaisesti syötti tiedot järjestelmään. Ja seuraukset olivat kauhistuttavat.
Sairaanhoitajat eivät muuta osakaan kuin valittaa.
Aina hoitajille kaikki on p.rseestä. Työvuorot, palkka, potilaat, omaiset, rokotukset jne.
Mikään ei näille leideille ole tarpeeksi hyvää, aina vaan pitäisi olla kaikkea lisää ja lisää ja itse pitäisi saada määrätä kaikki työvuoronsa, aamut illat ja yövuorot.
Jos uusi potilasjärjestelmä tulee taloon, ja sitä pitäisi alkaa opettelemaan, niin sehän se vasta p.rseestä onkin.
Hoitajille koko heidän työelämänsä on surkeuden laaksossa vaeltamista.
Mikä muu ammattiryhmä valittaa jatkuvasti kuin sairaanhoitajat.
Ei lääkäreilläkään ole helppoa, hehän ovat lopuksi vastuussa sairaan potilaan hoidosta, mutta eivät lääkärit valita julkisesti jatkuvasti.
Eivät valita siitäkään huolimatta, vaikka painavat pitkää päivää, ja saavat kehnoa palkkaa vuosikausia erikoistumisensa aikana.
Kuitenkin joissakin paikoin sairaanhoitajilla on aikaa istua kahvilla ja juoruta monta kertaa yli virallisen kahvitauon ajan. On aikaa surffailla netissä, soittaa omia puheluja, ja lukea romaaneja yövuorossa.
Terveyskeskusten vuodenosastoilla hoitajan homma on lähes pelkkää hummailua ja niistäkin valitellaan tosi kovaa ja usein.
Terveyskeskuksen vuodeosaston sairaanhoitajan työtä edes verrata ensiavun, leikkausalin ja tehohoidon ja kirurgisen osaston sairaanhoitajan työhön.
No nämä sairaanhoitaja tipuset eivät vain osaa käyttää atk-juttuja kunnolla,
Heille on aivan ylivoimaisen vaikeaa oppia uutta ohjelmistoa, siihenhän menee "turhaa" aikaa.
Senki ajan voisi käyttää juoruiluun ja miettimiseen, että mitenkähän mä voisi iskeä tuon uuden lääkärin, joka just tuli tälle osastolle töihin.
Uskon että mitä nuorempi sairaanhoitaja, sitä nopeammin hän oppii käyttämään uutta järjestelmää ja omaksuu sen käytön selkäytimeen.
Olen käyttänyt Apottia nyt reilun vuoden. Teknisesti osaan hyvin käyttää sitä, eli taitojen puutteesta ei ole kyse. Työnteko on vaan hidastunut todella paljon Apotin myötä, ohjelma on todella työläs, epälooginen ja epäluotettava. Samat toiminnot toimivat eri tavoin riippuen päivästä vaikka itse tekisi kaiken oikein. Järjestelmä näyttää vieraiden potilaiden tietoja, lähettelee asiakirjoja vääriin paikkoihin ja kadottaa muistiinpanoja.
Vierailija kirjoitti:
No nämä sairaanhoitaja tipuset eivät vain osaa käyttää atk-juttuja kunnolla,
Heille on aivan ylivoimaisen vaikeaa oppia uutta ohjelmistoa, siihenhän menee "turhaa" aikaa.
Senki ajan voisi käyttää juoruiluun ja miettimiseen, että mitenkähän mä voisi iskeä tuon uuden lääkärin, joka just tuli tälle osastolle töihin.
Uskon että mitä nuorempi sairaanhoitaja, sitä nopeammin hän oppii käyttämään uutta järjestelmää ja omaksuu sen käytön selkäytimeen.
Juoruamista ja lääkärien pokaamista :DD
Sinä et todellakaan tiedä siis yhtään, mitä sairaalan seinien sisällä tapahtuu. Ja nyt tunnen suurta myötähäpeää.
Miten sairaanhoitajien palkankorotuksiin ei riittänyt rahaa mutta huonoon järjestelmään voi laittaa melkein miljardin?