Sinä hoitaja, lääkäri, sosiaalityöntekijä, sairaalasihteeri tai mikä tahansa HELSINGISTÄ, miltä tuntui Apotti?
Haen vertaistukea. Itsellä viikonloppu vapaana, joten nyt oli ensimmäinen päivä.
Toivottavasti tämä on vain alkukankeutta.
Kommentit (57)
Apottihan on rakennettu Epicin päälle. Sitä vain että USA:ssa on hakkeroitu sairaaloita, joissa on käytössä Epic.
Sairaanhoitajilla on kaikkein vaikeinta hyväksyä ja tottua uusiin atk-järjestelmiin.
Johtunee siitä, että he eivät ole tottuneet käyttämään niitä rutiiniomaisesti ja siitä, että heidän alallaan järjestelmät vaihtuvat erittäin harvoin.
Muissa organisaatiossa saattavat ohjelmistot muuttua muutaman vuosien välein ja aina on tottuttuva uuteeen järjestelmään.
Onhan se alussa jäykkää ja hidastikin ja joskus kaipaa niin helvetisti sitä vanhaa tuttua ja turvallista järjestelmää.
Ja minkä verran sairaanhoitajat ovat itse saaneet olla esittämässä muutoksia järjestelmään, sillä ainahan uuteen hankittavaan järjestelmään tehdään tilaajan mukaisia muutoksia.
Silloin olisi pitänyt olla esittämässä, että miten ne hakupolut täytyy kulkea että kaikki sujuu parhaiten.
Ja millaisia hakuominaisuuksia järjestelmässä tulee olla yms.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajilla on kaikkein vaikeinta hyväksyä ja tottua uusiin atk-järjestelmiin.
Johtunee siitä, että he eivät ole tottuneet käyttämään niitä rutiiniomaisesti ja siitä, että heidän alallaan järjestelmät vaihtuvat erittäin harvoin.
Muissa organisaatiossa saattavat ohjelmistot muuttua muutaman vuosien välein ja aina on tottuttuva uuteeen järjestelmään.
Onhan se alussa jäykkää ja hidastikin ja joskus kaipaa niin helvetisti sitä vanhaa tuttua ja turvallista järjestelmää.
Ja minkä verran sairaanhoitajat ovat itse saaneet olla esittämässä muutoksia järjestelmään, sillä ainahan uuteen hankittavaan järjestelmään tehdään tilaajan mukaisia muutoksia.
Silloin olisi pitänyt olla esittämässä, että miten ne hakupolut täytyy kulkea että kaikki sujuu parhaiten.
Ja millaisia hakuominaisuuksia järjestelmässä tulee olla yms.
Höpö höpö, olen käyttänyt ainakin viittä potilastietojärjestelmää ja Apotti ON oikeasti sysip*ska verrattuna kaikkiin muihin. Turha vähätellä.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajilla on kaikkein vaikeinta hyväksyä ja tottua uusiin atk-järjestelmiin.
Johtunee siitä, että he eivät ole tottuneet käyttämään niitä rutiiniomaisesti ja siitä, että heidän alallaan järjestelmät vaihtuvat erittäin harvoin.
Muissa organisaatiossa saattavat ohjelmistot muuttua muutaman vuosien välein ja aina on tottuttuva uuteeen järjestelmään.
Onhan se alussa jäykkää ja hidastikin ja joskus kaipaa niin helvetisti sitä vanhaa tuttua ja turvallista järjestelmää.
Ja minkä verran sairaanhoitajat ovat itse saaneet olla esittämässä muutoksia järjestelmään, sillä ainahan uuteen hankittavaan järjestelmään tehdään tilaajan mukaisia muutoksia.
Silloin olisi pitänyt olla esittämässä, että miten ne hakupolut täytyy kulkea että kaikki sujuu parhaiten.
Ja millaisia hakuominaisuuksia järjestelmässä tulee olla yms.
Taidat olla aika ulapalla, jos kuvittelet että julkisessa terveydenhuollossa on tapana kuunnella tällaisissa asioissa rividuunareiden mielipiteitä. Jos olisi kuunneltu niin ei olisi tullut koko Apottia. Tai ainakin asteittainen siirtyminen olisi pysäytetty siinä vaiheessa, kun se todettiin ensimmäisissä sairaaloissa täydeksi fiaskoksi.
Viime viikolla mietin, miten pitkälle pitää lähteä töihin pelastuakseen Apotilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajilla on kaikkein vaikeinta hyväksyä ja tottua uusiin atk-järjestelmiin.
Johtunee siitä, että he eivät ole tottuneet käyttämään niitä rutiiniomaisesti ja siitä, että heidän alallaan järjestelmät vaihtuvat erittäin harvoin.
Muissa organisaatiossa saattavat ohjelmistot muuttua muutaman vuosien välein ja aina on tottuttuva uuteeen järjestelmään.
Onhan se alussa jäykkää ja hidastikin ja joskus kaipaa niin helvetisti sitä vanhaa tuttua ja turvallista järjestelmää.
Ja minkä verran sairaanhoitajat ovat itse saaneet olla esittämässä muutoksia järjestelmään, sillä ainahan uuteen hankittavaan järjestelmään tehdään tilaajan mukaisia muutoksia.
Silloin olisi pitänyt olla esittämässä, että miten ne hakupolut täytyy kulkea että kaikki sujuu parhaiten.
Ja millaisia hakuominaisuuksia järjestelmässä tulee olla yms.
Taidat olla aika ulapalla, jos kuvittelet että julkisessa terveydenhuollossa on tapana kuunnella tällaisissa asioissa rividuunareiden mielipiteitä. Jos olisi kuunneltu niin ei olisi tullut koko Apottia. Tai ainakin asteittainen siirtyminen olisi pysäytetty siinä vaiheessa, kun se todettiin ensimmäisissä sairaaloissa täydeksi fiaskoksi.
Tuohan kuulostaa ihan järkyttävältä.
Etteikö loppukäyttäjiä huomioida järjestelmässä ollenkaan?
Kun yrityksiin hankitaan joku uusi tietojärjestelmä, niin saa olla järjestelmää eniten käyttävät kokoukissa mukana, esittämässä mitä kaikkea järjestelmässä pitää olla, ja millä juuri nuo erilaiset viittaukset toisiin tiedostoihin tarvitaan nopeasti esiin.
Tietenkään henkilökunta ei voi päättää sitä, minkä järjestelmän työnantaja ostaa, mutta järjestelmän tulisi olla sellainen, että sitä voidaan viilata käyttäjien tarpeiden mukaan.
Meillä on ollut useita palavereita koko henkilökunnan kanssa noiden asioiden tiimoilta.
Sellainen oikea "aivoriihi", ja ehdotuksia on saatu läpi.
Mitä ne johtajat ja apujohtajat siitä järjestelmät välittävät, kun eivät he juuri sitä järjestelmää työkseen käytä jokaikinen päivä.
Tietysti terveyspuolella erittäin ankara tietosuoja voi estää sitä, ettei kaikkiin potilaiden tietohihin voi päästä suoraan käsiksi, vaan kaikkiin mentävä mutkan kautta.
HUS ylilääkäri Mäkijärvi kehui Intrassa miten sujuvasti viikonloppu oli mennyt eikä edes päivystyksessä hidasteltu yhtään. Oho, hieno juttu.
Sekava. Ahdistaa. Ihme terminologiaa.
Vierailija kirjoitti:
HUS ylilääkäri Mäkijärvi kehui Intrassa miten sujuvasti viikonloppu oli mennyt eikä edes päivystyksessä hidasteltu yhtään. Oho, hieno juttu.
Meillä ainakin oli viikonloppuna Apotin takia tuplaporukka töissä verrattuna normaaliin. Siellä on myös miljoona Apotti-tukihenkilöä. Todellinen testi koittaa vasta sitten, kun parin ekan viikon kevennetyt potilaslistat on ohi ja pitäisi hoitaa sama volyymi Apotissa kuin ennen sitä.
750 miljoonan fiasko.
Epäloogisen hankala ja typerä.
Meillä ollut 10 kk käytössä ja edelleen mun mielestä täysi paska. Hidastaa työtä ja oleellista tietoa vaikea hakea.
Kätilö
Meitä kiellettiin kommentoimasta Apottia julkisuudessa...
Vierailija kirjoitti:
Meitä kiellettiin kommentoimasta Apottia julkisuudessa...
Ai että sysipaskaa tietojärjestelmää, joka vaikeuttaa jo muutenkin kiireisiä ja stressaavia työpäiviä ei saa edes arvostella :D Tietävät siis itsekin miten surkea se on.
Vierailija kirjoitti:
Viime viikolla mietin, miten pitkälle pitää lähteä töihin pelastuakseen Apotilta.
Tervetuloa OYSiin töihin. Meillä Esko-potilasjärjestelmä, täällä tehty ja henkilökunnan kanssa testattu. Toimii hyvin ja selkeä.
KANSSAKÄRSIJÄT, tehdäänkö adressi Apotin kumoamiseksi?
Vierailija kirjoitti:
KANSSAKÄRSIJÄT, tehdäänkö adressi Apotin kumoamiseksi?
Tässä vaiheessa on vain kärsittävä. Liian paljon rahaa ja aikaa käytetty jo tähän paskaan.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajilla on kaikkein vaikeinta hyväksyä ja tottua uusiin atk-järjestelmiin.
Johtunee siitä, että he eivät ole tottuneet käyttämään niitä rutiiniomaisesti ja siitä, että heidän alallaan järjestelmät vaihtuvat erittäin harvoin.
Muissa organisaatiossa saattavat ohjelmistot muuttua muutaman vuosien välein ja aina on tottuttuva uuteeen järjestelmään.
Onhan se alussa jäykkää ja hidastikin ja joskus kaipaa niin helvetisti sitä vanhaa tuttua ja turvallista järjestelmää.
Ja minkä verran sairaanhoitajat ovat itse saaneet olla esittämässä muutoksia järjestelmään, sillä ainahan uuteen hankittavaan järjestelmään tehdään tilaajan mukaisia muutoksia.
Silloin olisi pitänyt olla esittämässä, että miten ne hakupolut täytyy kulkea että kaikki sujuu parhaiten.
Ja millaisia hakuominaisuuksia järjestelmässä tulee olla yms.
No aivan höpöhöpöä. Terveys-ja sosiaalialalla ollaan kyllä totuttu jatkuvasti muuttuviin tilanteisiin ja vaikka minkälaisiin tietojärjestelmiin, moni on työskennellyt eri paikoissa ja yksiköissä ja opetellut uusia järjestelmiä. Apotti on umpisurkea, se ei ole mikään työtä auttava apuväline vaan pelkkä rasite sekä haitta. Se ei palvele ketään, enkä ole kuullut mitään positiivista edes niiltä, jotka ovat jo kokeneempia käyttäjiä. Sekin kertoo hankaluudesta, että jopa yli vuoden käytön jälkeen Apotti aiheuttaa ongelmia ja hidastaa työtä. En tiedä ketä Apotti palvelee, mihin se on suunnattu. Täällä se ei toimi.
Valtava fiasko, mutta liian kallis fiasko perumiseen.
Sotkuinen, sekava ja täysi susi!