Kasteessa EI saa nimeä, eikä AMK:sta akateemista tutkintoa.
Jos nämä asiat sisäistätte, niin minun puolestani voitte vapaasti hokea, että "hitokseen, nyt mie romahan". Kiitos.
Kommentit (154)
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 13:43"]Mikähän se akateeminen tutkinto sitten on, ja mitä helvetin väliä onko akateeminen tutkinto vai ei? Akateeminen tutkinto kuulostaa jo korvaankin todella, todella tylsältä, akateemisti koulutettu on luultavasti vieraantunut normaalista elämästä eikä osaa enää mitään käytännön asioita.
[/quote]
Minulla on akateeminen tutkinto, mutta työskentelen kirvesmiehenä, ei ole alan töitä. Olin nuorena töissä pitkiä aikoja isäni rakennusfirmassa ja suoritin 7 vuotta sitten rakennusalan perustutkinnon. En ollut sitäkään vieraantunut "käytännön asioista", vaikka olin opiskellut yliopistossa vuosikaudet.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 18:21"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 18:19"]
:D te jotka väitätte että lapsi saa kasteessa nimen, nyt on jo aika monta hyvää argumenttia siitä että olette väärässä
[/quote] Miten sitä voi olla tämmöisessä asiassa mitenkään väärässä? Vanhemmat sen päättää.
[/quote]
Juu, päättää päättää. Tottakai. Ku mä haluun päättää, niin mä ite päätän. Ku mä haluun....
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 18:21"][quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 18:17"][quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 18:11"][quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 18:04"]Tottakai nimen saa kasteessa jos vanhemmat niin haluaa. Lapsen nimi voi olla päätetty, mutta meillä vasta pappi sen virallistaa, niin kauan sitä voi vielä muuttaa.[/quote]
Me tavattiin pappi ennen kastetta ja kirjoitettiin paperiin lapsen tiedot ja tulevat nimet, jotka annettiin vasta kastajaisissa. Eli lapsemme nimettiin kastajaisissa ja tämän jälkeen meni vasta paperit hänen osaltaan henkilörekisteriin.
[/quote]
ei sitä nimeä siltikään annettu kasteessa vaan olitte päättäneet sen ehkä aikaisemmin, ehkä vasta siinä hetkessä, mutta kuitenkin lapsi nimettiin siihen paperiin ennen kastetta. Pappi vain julkistaa nimen.
[/quote]
Julistaa nimet, eli kastaa lapsen eli antaa lapselle nimet, sen jälkeen menee paperit henkilörekisteriin, jossa lapsi merkitään nimineen ja henkilötietoineen osaksi kansaamme täysin virallisesti.
[/quote]
"julistaa nimet=kastaa lapsen"
faktat nyt kuntoon, kasteella ja nimenannolla ei ole mitään tekemistä keskenään.
onka porukka näin kirkon sakramentista pihalla, oikeesti? Kaste meinaa vaan ja ainoastaan sitä että lapsi liitetään kirkkoon. Kasteen vahvistaminen tapahtuu sitten konfirmaatiossa, ortodokseilla heti kasteessa ja luterilaisilla silloin 14-15- kesäisenä
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 18:24"][quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 18:21"][quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 18:17"][quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 18:11"][quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 18:04"]Tottakai nimen saa kasteessa jos vanhemmat niin haluaa. Lapsen nimi voi olla päätetty, mutta meillä vasta pappi sen virallistaa, niin kauan sitä voi vielä muuttaa.[/quote]
Me tavattiin pappi ennen kastetta ja kirjoitettiin paperiin lapsen tiedot ja tulevat nimet, jotka annettiin vasta kastajaisissa. Eli lapsemme nimettiin kastajaisissa ja tämän jälkeen meni vasta paperit hänen osaltaan henkilörekisteriin.
[/quote]
ei sitä nimeä siltikään annettu kasteessa vaan olitte päättäneet sen ehkä aikaisemmin, ehkä vasta siinä hetkessä, mutta kuitenkin lapsi nimettiin siihen paperiin ennen kastetta. Pappi vain julkistaa nimen.
[/quote]
Julistaa nimet, eli kastaa lapsen eli antaa lapselle nimet, sen jälkeen menee paperit henkilörekisteriin, jossa lapsi merkitään nimineen ja henkilötietoineen osaksi kansaamme täysin virallisesti.
[/quote]
faktat nyt kuntoon, kasteella ja nimenannolla ei ole mitään tekemistä keskenään.
onka porukka näin kirkon sakramentista pihalla, oikeesti? Kaste meinaa vaan ja ainoastaan sitä että lapsi liitetään kirkkoon. Kasteen vahvistaminen tapahtuu sitten konfirmaatiossa, ortodokseilla heti kasteessa ja luterilaisilla silloin 14-15- kesäisenä
[/quote]
ja sen nimenantoko aitten muka erillinen tapahtuma? :Ddd kyllä se vaan siinä samassa juhlassa tehtiin...
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 18:24"]
:D te jotka väitätte että lapsi saa kasteessa nimen, nyt on jo aika monta hyvää argumenttia siitä että olette väärässä
[/quote] Miten sitä voi olla tämmöisessä asiassa mitenkään väärässä? Vanhemmat sen päättää.
[/quote]
Juu, päättää päättää. Tottakai. Ku mä haluun päättää, niin mä ite päätän. Ku mä haluun....
[/quote] Miten sun halut nyt tähän liittyy?
voiko joku tiivistää että mikä tappelu täällä on tosta kastehommasta? en jaksa kahlata läpi sitä alku perästä ketjua enkä tätäkään...
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 18:21"][quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 18:17"][quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 18:11"][quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 18:04"]Tottakai nimen saa kasteessa jos vanhemmat niin haluaa. Lapsen nimi voi olla päätetty, mutta meillä vasta pappi sen virallistaa, niin kauan sitä voi vielä muuttaa.[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote] Kirkon kannalta joo, mutta ei vanhempien. Siinä hoituu kätevästi kaksi kärpästä yhdellä iskulla...
Voi sanoa että lapsi saa nimen ristiäisissä, sillä ristiäiset tarkoittavat koko helahoito juhlaa kirkossa ja kahveja sen jälkeen. Kaste on kirkon sakramentti jossa nimeä ei anneta. Lapsi ei saa nimeä kasteen yhteydessä, vaan vanhemmst pistävät nimen paperille ja pappi kyyttää sitten tätä nimeä kastaessaan nimellisen lapsen. Nimi rekisteröidään myöhemmin. Tämä siksi, että kaste toimitetan yleensä lapsen ollessa 2-3kk vanha eikä nimirekisriä ole yleensä hoidettu etukäteen. Vanhemmat nykyään puhuvat lähes aina siitä että" annamme sitten lapselle nimen kasteessa" enkä jaksa enää puuttua asiaan, sillä tästä on nyt tullut iso väärinkäsitys joka koetaan totena.
terkuin, kirkon vahtimestari
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 18:27"]
[/quote]
[/quote]
No, sepä se. Tässäkin ketjussa on mukana aika monta yksilöä, joiden ymmärrys on 4-vuotiaan lapsen tasolla. Että jos minä haluan, että asia on näin, niin se on näin, eikä mikään asia-agrumentti voi päätäni kääntää. Taidan olla vähän pervo, mutta jaksan kerta toisena jälkeen jankata näiden heikkolahjaisten kanssa...
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 18:30"]Voi sanoa että lapsi saa nimen ristiäisissä, sillä ristiäiset tarkoittavat koko helahoito juhlaa kirkossa ja kahveja sen jälkeen. Kaste on kirkon sakramentti jossa nimeä ei anneta. Lapsi ei saa nimeä kasteen yhteydessä, vaan vanhemmst pistävät nimen paperille ja pappi kyyttää sitten tätä nimeä kastaessaan nimellisen lapsen. Nimi rekisteröidään myöhemmin. Tämä siksi, että kaste toimitetan yleensä lapsen ollessa 2-3kk vanha eikä nimirekisriä ole yleensä hoidettu etukäteen. Vanhemmat nykyään puhuvat lähes aina siitä että" annamme sitten lapselle nimen kasteessa" enkä jaksa enää puuttua asiaan, sillä tästä on nyt tullut iso väärinkäsitys joka koetaan totena.
[/quote]
siis, just toisinpäin, eli saa kasteen yhteydessä nimen. Se vahtimestari
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 18:30"]Voi sanoa että lapsi saa nimen ristiäisissä, sillä ristiäiset tarkoittavat koko helahoito juhlaa kirkossa ja kahveja sen jälkeen. Kaste on kirkon sakramentti jossa nimeä ei anneta. Lapsi ei saa nimeä kasteen yhteydessä, vaan vanhemmst pistävät nimen paperille ja pappi kyyttää sitten tätä nimeä kastaessaan nimellisen lapsen. Nimi rekisteröidään myöhemmin. Tämä siksi, että kaste toimitetan yleensä lapsen ollessa 2-3kk vanha eikä nimirekisriä ole yleensä hoidettu etukäteen. Vanhemmat nykyään puhuvat lähes aina siitä että" annamme sitten lapselle nimen kasteessa" enkä jaksa enää puuttua asiaan, sillä tästä on nyt tullut iso väärinkäsitys joka koetaan totena.
[/quote]
selkeästä vastauksesta:) nyt aukesi asia
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 18:31"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 18:27"]
[/quote]
[/quote]
No, sepä se. Tässäkin ketjussa on mukana aika monta yksilöä, joiden ymmärrys on 4-vuotiaan lapsen tasolla. Että jos minä haluan, että asia on näin, niin se on näin, eikä mikään asia-agrumentti voi päätäni kääntää. Taidan olla vähän pervo, mutta jaksan kerta toisena jälkeen jankata näiden heikkolahjaisten kanssa...
[/quote] Heippa! Kovin moni tuskin jää kaipaamaan...
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 18:32"][quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 18:30"]Voi sanoa että lapsi saa nimen ristiäisissä, sillä ristiäiset tarkoittavat koko helahoito juhlaa kirkossa ja kahveja sen jälkeen. Kaste on kirkon sakramentti jossa nimeä ei anneta. Lapsi ei saa nimeä kasteen yhteydessä, vaan vanhemmst pistävät nimen paperille ja pappi kyyttää sitten tätä nimeä kastaessaan nimellisen lapsen. Nimi rekisteröidään myöhemmin. Tämä siksi, että kaste toimitetan yleensä lapsen ollessa 2-3kk vanha eikä nimirekisriä ole yleensä hoidettu etukäteen. Vanhemmat nykyään puhuvat lähes aina siitä että" annamme sitten lapselle nimen kasteessa" enkä jaksa enää puuttua asiaan, sillä tästä on nyt tullut iso väärinkäsitys joka koetaan totena.
[/quote]
siis, just toisinpäin, eli saa kasteen yhteydessä nimen. Se vahtimestari
[/quote]
miksi esiinnyt minuna? Kirjoitin aivan oikein.
se oikea vahtim.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 18:32"]
[/quote]
selkeästä vastauksesta:) nyt aukesi asia
[/quote] Kenelle tämä oli uutta? Ei kovinkaan monelle...
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 18:31"][quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 18:27"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Itse olet heikkolahjainen. Mites tuollaisia asioita voisi tietää jos ei kuulu kirkkoon, tai ei ole ollut riparilla? Minut on kastettu, mutta sen jälkeen erottiin kirkosta. Enkä ole uskontoa koskaan lukenut koulussa, saatikka lukenut sotilasvalaa.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 18:45"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 18:31"][quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 18:27"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Itse olet heikkolahjainen. Mites tuollaisia asioita voisi tietää jos ei kuulu kirkkoon, tai ei ole ollut riparilla? Minut on kastettu, mutta sen jälkeen erottiin kirkosta. Enkä ole uskontoa koskaan lukenut koulussa, saatikka lukenut sotilasvalaa.
[/quote]
Tajusitko edes keitä tässä heikkolahjaisiksi kutsuttiin?
Voi herregyyd. Lapsi ei saa nimeä kasteessa, kasteen yhteydessä eikä ristiäisissä. Kasteessa lapsi otetaan srk:n jäseneksi, ja samassa yhteydessä voidaan ilmoittaa lapsen nimi maistraattiin - tämä on kuitenkin vain srk:n tarjoama 'lisäpalvelu', eikä nämä asiat liity sen kummemmin toisiinsa. t. pappi
Milloin tama akateeminen/ei akateeminen keskustelu koppuu Suomessa? Nama ammattikorkeakoulut ovat sellainen suomalainen ja nuori ilmio etta silla ei ole vastaavaa ulkomailla.
Jos pyrit ulkomaille yliopistoon (university) niin kylla siina ammattikoululaiselta otetaan luulot pois aika nopeasti kun ruvetaan tutkimaan mita on opiskeltu.
En usko etta Suomessa on yhtaan MIT:n tasoista tutkimusammattikoulua josta valmistuisi astronautteja ja Nobelin voittajia (81 MIT:ssa).
Joten olkaa kukin onnellisia valitsemallanne tiella oli se sitten sanskriitin kirjallisuuden tutkimista tai pajukorin punonnan tohtoriksi valmistumista, ei niita kylla voi verrata toisiinsa.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 13:43"]Mikähän se akateeminen tutkinto sitten on, ja mitä helvetin väliä onko akateeminen tutkinto vai ei? Akateeminen tutkinto kuulostaa jo korvaankin todella, todella tylsältä, akateemisti koulutettu on luultavasti vieraantunut normaalista elämästä eikä osaa enää mitään käytännön asioita.
[/quote]
Minulla on akateeminen tutkinto, mutta työskentelen kirvesmiehenä, ei ole alan töitä. Olin nuorena töissä pitkiä aikoja isäni rakennusfirmassa ja suoritin 7 vuotta sitten rakennusalan perustutkinnon. En ollut sitäkään vieraantunut "käytännön asioista", vaikka olin opiskellut yliopistossa vuosikaudet.