Miksette anna lastenne kuunnella aikuisten musiikkia?
Mitä varten tarvitaan kaiken maailman hevisauruksia sun muita lastenmusiikkia tekeviä bändejä/laulajia? Miksei lasten kanssa ei kuunnella ihan normaalia musiikkia? Iskelmää, poppia, rokkia, jazzia yms. En ymmärrä, miksi lapsille ostetaan näitä lastenmusiikkilevyjä. Toki ymmärrän nämä leikkimusiikit, mitä kuunnellaan ja leikitään tarhassa. Mutta se, että kotonakin ostetaan jotain lapsille suunnattua musiikkia, kun lapsen voivat yhtä hyvin kuunnella normaaliakin musiikkia. Toki kaikkien laulujen sanat eivät ehkä lapsien korville sovi (saatika että he monesti edes ymmärtäisivät sanomaa tosin).
Kommentit (74)
No meillä kyllä ainakin kävi niin, että kun lapsi syntyi, latasin heti ensimmäisenä Spotifystä Täti Monika -levyn. Vauva tuskin mitään vielä Kirjastokoira Kirjalaisen sanojen hienoudesta ymmärsi, mutta äiti kuunteli kappaleen luupilla viisitoista kertaa. Kalle Fältin laulama versio Nalle Puhin Sadelaulusta kyllä oli heti vauvankin mieleen, koska siinä on korkeita pianokulkuja.
Kun lastenkulttuuri on tarpeeksi hyvää, niin aikuinenin löytää siitä tasoja. Katsotaanhan vaikkapa piirrettyjä tai luetaanhan tiettyjä lastenkirjoja vielä aikuisenakin.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 11:25"]Miksi aikuisten musiikki = normaali musiikki? Aikuisten musiikin sanoitukset on harvoin pikkulapselle sopivia. En mä tykkää että joku 6v laulaa cheekiä tms.
[/quote]
Miten olis esim. vieraskielinen musiikki? R&b klassikot, soul, poppi, beatlesit jne...
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 12:23"]Lasten musiikkia tarvitaan jotta lapsi voisi laulaa ikätasolleen soveltuvaa lauluohjelmistoa. Melodian kontuuri on riittävän suppea jotta lapsikin voi laulun laulaa ja sanoitukset ovat sellaiset että lapsi voi ne sisäistää ja ymmärtää.
[/quote]
Aika alentuva ajatusmaailma sulla... Mä rakastin päiväkoti-ikäisenä Barbra Streisandia.
No ihan välttämättä en antaisi lapseni kuunnella Petri Nygårdia, näin esimerkiksi. En mä haluaisi että lapseni lauleskelisi mitään nussimisista jne :|
T. 18v kukkahattutäti joka olisi varmaan aika paska äiti
Minun ensimmäinen oma levyni pikkulapsena oli klassista musiikkia. Musiikkikaupan täti hieman häkeltyi kun itse esitin toivomukseni vaihtoehtoineen. Sibeliusta sen olla pitää... Meillä ei tainnut olla yhtään lastenlevyä eli kaikki musiikki oli ns. aikuisten musiikkia. Tämä oli kylläkin 70 - luvulla, jolloin radiosta ei kuulunut rokkia tms länsimaista hapatusta vaan iskelmää ja metsäradiota. Ja telkkarit olivat mustavalkoisia.
Miks mä nään viestejä olevan 57/60?
Meillä kuunnellaan pääasiassa itä- ja jonkin verran pohjoishelsinkiläistä (olari) sekakäyttöräppiä. Jonkun lapsen pitää päiväkodissa kuitenkin osata opettaa "termistö" muille ;)
Olen jossain määrin samoilla linjoilla. Ihan sen takia, koska ne lastenlaulut ovat niin rasittavia ja jäävät soimaan päähän :D
Annan toki, en jaksa esim. autossa kuunnella mitään kimittäviä lastenlauluja, vaan siellä kuunnellaan sitä, mistä minä tykkään, eli ihan radiosta tulevaa normaalia musiikkia. Kotona lapset voivat huoneissaan kuunnella sitä musiikkia mitä he haluavat. Nyt he ovat kuunnelleet äänikirjoja, tosi hyviä sellaisia löytyykin mm. kirjastosta.
Minä sain kerran ystävältäni kyydin niin, että hänen lapsensa olivat takapenkillä. Koko matka kuunneltiinkin sitten titi-nallea tai jotain muuta ihan yhtä ärsyttävää. Omat lapseni saavat kuunnella kuulokkeilla lastenlauluja autossa jos haluavat. Kotona huoneessaan saavat kuunnella myös mieluista musiikkia. Meidän automatkat kuunnellaan ihan vaan radiota tai sittten ei yhtään mitään.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 11:15"]
Minä sain kerran ystävältäni kyydin niin, että hänen lapsensa olivat takapenkillä. Koko matka kuunneltiinkin sitten titi-nallea tai jotain muuta ihan yhtä ärsyttävää. Omat lapseni saavat kuunnella kuulokkeilla lastenlauluja autossa jos haluavat. Kotona huoneessaan saavat kuunnella myös mieluista musiikkia. Meidän automatkat kuunnellaan ihan vaan radiota tai sittten ei yhtään mitään.
[/quote]
Muistan yhden sukujoulun anoppilassa, kun miehen siskon lapset oli pieniä.. Siellä raikas nonsstoppina Ti-Ti Nallen joululevy!! Se siitä joulurauhasta, aarrgh.. Yritin välilä vaihtaa jotain perinteisempää joululevyä mutta kummasti se aina vaihtui (varsinkin silloin, kun vaihdoin ei-niin-perinteisen Leevi&Leavingsin joululevyn..)
Miksi aikuisten musiikki = normaali musiikki? Aikuisten musiikin sanoitukset on harvoin pikkulapselle sopivia. En mä tykkää että joku 6v laulaa cheekiä tms.
Lapsi saa itse valita mitä omassa huoneessaan soittaa. Miksi ihmeessä menisin vaihtamaan jonkun aikuisten cd:n soittimeen jos hän mieluummin kuuntelee Risto Räppääjä -levyjen biisejä tms.
Meidän 3-vuotiaan lemppari on Pää Kii -bändi. Lastenlauluja kuuntelee vain päiväkodissa. Kotona ei ole koskaan halunnut niitä kuunnella, vaikka Spotifysta olenkin joskus tarjonnut.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 11:28"]
Lapsi saa itse valita mitä omassa huoneessaan soittaa. Miksi ihmeessä menisin vaihtamaan jonkun aikuisten cd:n soittimeen jos hän mieluummin kuuntelee Risto Räppääjä -levyjen biisejä tms.
[/quote]
Toki lapsi saa kuunnella sitä, mistä tykkää. Mutta onko näille lapsille vauvasta asti soitettu sitä lasten musiikkia? Eikö he koskaan kuuntele autossa tai kotona vanhempiensa kanssa "aikuisten" musiikkia? Monesti sitä tykkää siitä, mitä on kuunnellut.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 11:30"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 11:28"]
[/quote]
Toki lapsi saa kuunnella sitä, mistä tykkää. Mutta onko näille lapsille vauvasta asti soitettu sitä lasten musiikkia? Eikö he koskaan kuuntele autossa tai kotona vanhempiensa kanssa "aikuisten" musiikkia? Monesti sitä tykkää siitä, mitä on kuunnellut.
[/quote]
Tietenkin kuulevat MYÖS aikusiten musiikkia esim. radiosta. Mutta sehän olisi aika ankeaa jos lapsilla ei olisi ollenkaan mahdollisuutta kuunnella lastenlauluja. Onko tosissaan joku niin ahdasmielinen ettei osta kotiin lainkaan lastenmusiikkia?
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 11:25"]
Miksi aikuisten musiikki = normaali musiikki? Aikuisten musiikin sanoitukset on harvoin pikkulapselle sopivia. En mä tykkää että joku 6v laulaa cheekiä tms.
[/quote]
Harvoin? Minkälaista musiikkia sinä oikein kuuntelet? Aika pieni osa "aikuisten" musiikista on mitään naista alistavaa räppiä tai kiehnaavaa poppia. Paljon löytyy myös räppiä ja poppia, joiden sanat sopivat myös lapsille. Puhumattakaan klassisesta musiikista, rokista, iskelmästä yms. Kaikista näistä kategorioista löytyy hyvin paljon esimerkiksi rakkauslauluja, ystävyyslauluja (Queen - You're my best friend)...
Harvemmin lapset kuuntelee mitään "lasten" musiikkeja. Autossa soi aina trance.
Surettaa että osalla teistä on lapsia :( Ei pienen lapsuutta tarvitse täyttää rähinällä ja paukkeella. Kertoo paljon perheen tilasta jos noin pienet sanovat lempibändikseen raisun rock- yhtyeen.