Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Liikunnanopettaja laittaa lapsen yksin muista harjoittelemaan

Vierailija
15.02.2014 |

Onko oikein, että liikunnanopettaja laittaa 12-vuotiaan tytön ( joka ei ole mikään maailman loistavin liikunnassa) erilleen muista. Usein muut menevät tekemään liikunnassa ryhmätytötä ,mutta opettaja laittaa kyseisen harjoittelemaan esim.hiihtoa/luistelua yksin?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIllä opettaja perustelee asian?

Vierailija
2/8 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

no joo, mäkin olen joskus ehdottanut pienelle ryhmälle erilaista harjoitusta. Jos oppilas on tosi heikko luistelija eli kaatuu ja itkee aina kaatuessaan, on tosi työlästä ottaa oppilas mukaan luisteluleikkeihin ja -peleihin.  Osallistuminen heikoilla taidoilla ja niin, että itkeä tihrustaa koko tunnin ei ole kenellekään mielekästä. En silti haluaisi kieltää niiltä 25 muulta leikkimisen/pelaamisen iloa.

Rauhallisemmalla (ohjatulla) harjoittelulla taito saattaa jopa kehittyä, jään pinnassa itkiessä tuskin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP vois lviedä tyttönsä opettelemaan tyttönsä luistelua ja hiihtoa IHAN ITSE niin luultavasti ei tulis tarvettä pistää erilleen muista. Ainiin mut ei av mammoilta voi vaatia mitään omatoimisuutta.

Vierailija
4/8 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan ymmärrä. On jotenkin tosi ankean kuuloista opelta nostaa yksi lapsi silmätikuksi ja erottaa ryhmästä.

Vierailija
5/8 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole oikein. Suomalaisessa peruskoulussa ei pidä harrastaa segregaatiota. Ota yhteys rehtoriin.

Vierailija
6/8 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne on vaikea. Erottaminen ryhmästä on kurjaa, mutta samalla ei sekään ole mukavaa, kun ei pärjää muiden joukossa. Siksi itse välttäisin liikunnassa kaikkea kisailua/viestiä ja harjoitteita voidaan tehdä sillai, että kaikki tekee samaa, mutta näyttäessä esittelen samalla tavan helpottaa sitä, jos "tuntuu hankalalta". Pelit menee paremmin, koska isoissa joukkueissa voi hengata mukana, jos ei osaa tai kykene muuten.

 

Täytyy sanoa, että aika paljon alaa seuranneena liikunnan opetus tuntuisi olevan todella paljon ajastaan jäljessä. Ongelmana on yleiset arvot, joissa ihmisen liikunnallisuus ja kyvyt on täysin oma "vika tai ansio". Liikunnan opettajissa on edelleen paljon niitä, jotka kokevat pakottamisen ja "potkimisen liikkeelle" tapana saada laiskat ja pulleat lapset liikkeelle. Vielä pahempia on monesti epäpätevinä opettajina toimivan liikunnanohjaajat, jotka rakastavat juoksuttaa testejä ja muita. "Tekee hyvää..." on se periaate. Silti liikunta on tärkeä asia ja liikunnan asema oppiaineena on ihmiselle ainutlaatuinen, joten tuntien tuleee tarjota kaikille jotain ja hyvää mieltä.

 

Se on kummallista, kuinka musiikissa ei saa yksinlaululattaa epämusikaallisia, kuviksessa ei saa vertailla oppilaiden teoksia julkisesti tai matikassa nöyryyttää huonoa laskijaa taululla. Ei saa aiheuttaa kenellekään kauhua/traumoja. Sen sijaan liikunnassa saa edelleen. Onneksi nuoremmissa opettajissa on jo vähän parempia tässä asiassa, mutta yhtälailla vielä koulutuksestakin löytyy näitä liikuntanatseja laumoittain pitämään huolta, että osa porukasta tulee vihaamaan liikuntaa tulevaisuudessakin.

 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/8 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amen.

Vierailija
8/8 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni Ei Itke Eikä Ole Heikko Luistelija/hiihtäjä.

Ap