Kuinka nopeasti paino alkaa pudota alkoholinkäytön lopettamisen jälkeen?
Taustatietoa kysymykseen: Olen 35-vuotias nainen ja viime vuodet on tullut löträttyä siiderillä ja lonkerolla turhan kanssa, ja se näkyy varsinkin vyötäröllä. Joka viikkoista kulutustani voisi kuvailla niin, että "suurin mahdollinen määrä olematta alkoholisti". Eli aika paljon tuli tissuteltua iltaisin töiden jälkeen, mutta alkoholiriippuvaiseksi en ole itseäni kokenut fyysisellä tai henkisellä tasolla.
Nyt olen kolmatta viikkoa ilman alkoholia ja en ole kaivannut sitä. Huomaan että inhottava pöhöttynyt olo on hävinnyt. Mutta kauankohan tässä menee, kunnes paino alkaa laskea? Käyn n. 4 kertaa viikossa tunnin lenkillä ja syön ihan ok monipuolisesti.
Kommentit (67)
Jätettyäni alkoholin pois ja aloitettuani dieetin (tein siis molemmat yhtä aikaa), paino ei pudonnut reiluun kahteen kuukauteen yhtään. Sen jälkeen se alkoi jossain vaiheessa hitaasti pudota.
Vierailija kirjoitti:
Naisilla se ehkä putoaa, miehillä se nousee.
Joo ja monelta mieheltä ei häviä se jäätävä kaljamaha mihinkään! Todella outoa. T: AAlainen
Minä lihoin eikä lopetus näkynyt muutenkaan missään. Paitsi että krapulat loppui. Join kuitenkin 20 vuotta kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
En ole vaa'alla käynyt, mutta nyt noin kuukauden jälkeen alkaa neste hävitä. Saa ihan koko ajan käydä veskissä.
Mulla lähti 6 kg kahdessa kuukaudessa. Ei tosin tasaisesti. Taisi mennä melkein kuukausi ennenkuin mitään alkoi tapahtua, mutta sen jälkeen sitten alkoi lähteä tosi nopeesti.
Mulla lähti painoa reilu 20kg. Toki syömiset muuttui terveellisemmiksi ja aloin harrastaa liikuntaa päivittäin. Elämäni paras päätös!
30kg lähti kahdessa vuodessa. Bmi 27 ->19
Lihakset tulee ja menee mutta LÄSKI ON IKUISTA.
Kohta vuoden juomatta ja putosi aika alkuun 4-5 kiloa, sen jälkeen tuntuu pyrkivän taas nousuun.
Millään en korvannut juomista ja join joka päivä pari-kolme lasia viiniä tai viskimukillisen, viikonloppuna enemmän.
Lisäksi olen kuukauden päivät juonut kahvit ilman sokeripaloja, niitä meni viikossa 50 palaa; tämä ei ole näkynyt mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi myös vaikuttaa rasva-aineenvaihduntaan, ainakin sanotaan. Pelkkiä kiloja ei kannata katsoa. Laske paljon energiaa joit aiemmin, tuleeko syötyä nyt enemmän tai juotua limua? Pari viikkoa on vasta alkua mutta hyvä alku!!!
Niin vaikuttaa. siksi moni lihoo juomisen lopetettuaan, ja siksi joka päivä dokaavat on yleensä hoikkia, jos syö normimääriä. Suurkuluttajat usein jo laihoja. Alkoholi on liuotin.
Jos nainen juo yhden ja mies yksi tai kaksi alkoholiannosta joka päivä, on määrä jo kohtalaisen riskin rajalla. Miehillä kohtalaisen riskin raja on viikossa 14 ja naisilla seitsemän annosta. Suomalaisessa määritelmässä yksi alkoholiannos on 12 grammaa puhdasta alkoholia, joka vastaa 33 senttilitraa noin 4,7 prosentin vahvuista keskiolutta tai 12 senttilitran lasillista viiniä.
Itse en muista, kuinka nopeasti paino tippui, kun lakkasi juomasta, mutta kyllä se aika nopeasti alkaa pudota, koska kalorimäärät tippuvat huomattavasti, kun jättää alkoholijuomat pois. Edellyttäen, ettei saa jostain muusta kaloreita tilalle.
Mä lopetin myös 35-vuotiaana alkoholin käytön kokonaan (käyttö lähti käsistä ihan kuten sinullakin) ja tuo pahimman pöhön ja punoituksen katoaminen on ollut se suurin muutos joka tuli nopeasti.
Sen sijaan sitä luvattua laihtumista odottelen edelleen.
Ja mulla meni tuossa elämäntavat uusiksi monellakin tapaa, koska lopetin samaan aikaan myös röökinpolton ja aloitin päivittäisen ulkoilun ja lenkkeilyn (myös sateella) kun taas aiemmin en lenkkeillyt käytännössä ikinä. (no joskus tuli rynnättyä kauppaan hakemaan lisää kaljaa ja röökiä ihan juoksujalkaa että ehtii ennen kiinnimenoa mutta lenkillä/ulkoilemassa en käynyt koskaan)
Samaten jäi pois kaikki krapulamätöt ja limun juominen (sitä meni ennenkin vain sekä blandiksena että krapulassa). Olen siis sitä ikäluokkaa joka ei koskaan ole totuttanut itseään limun juomiselle ja noutoruualle eli satunnaista se oli krapulassakin tilata pizzaa/rullakebabia tai mennä hakemaan hampurilaisia, mutta raittiuden myötä tuo kaikki loppui käytännössä kokonaan.
Se juomisaikoina kertynyt extra (reilu kilo per vuosi) on ja pysyy. Se ei paljon (lue: yhtään) lohduta ettei paino enää ole noussutkaan.
N47
Lopetin alkoholinkäytön 15 vuotta sitten.
Olin 30-vuotias ja paino 63-65 kg.
Nyt 45-vuotiaana paino on 77 kg.
Mulla paino siis vain tasaisesti nousi vuosi vuodelta ja ei yhtään alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Mä lopetin myös 35-vuotiaana alkoholin käytön kokonaan (käyttö lähti käsistä ihan kuten sinullakin) ja tuo pahimman pöhön ja punoituksen katoaminen on ollut se suurin muutos joka tuli nopeasti.
Sen sijaan sitä luvattua laihtumista odottelen edelleen.
Ja mulla meni tuossa elämäntavat uusiksi monellakin tapaa, koska lopetin samaan aikaan myös röökinpolton ja aloitin päivittäisen ulkoilun ja lenkkeilyn (myös sateella) kun taas aiemmin en lenkkeillyt käytännössä ikinä. (no joskus tuli rynnättyä kauppaan hakemaan lisää kaljaa ja röökiä ihan juoksujalkaa että ehtii ennen kiinnimenoa mutta lenkillä/ulkoilemassa en käynyt koskaan)
Samaten jäi pois kaikki krapulamätöt ja limun juominen (sitä meni ennenkin vain sekä blandiksena että krapulassa). Olen siis sitä ikäluokkaa joka ei koskaan ole totuttanut itseään limun juomiselle ja noutoruualle eli satunnaista se oli krapulassakin tilata pizzaa/rullakebabia tai mennä hak
Lisään vielä, että luonnollisesti odotukset oli korkealla laihtumisen suhteen koska aina aiemmin oli jo se parin viikon "nenän valkaisu" ja hillasuolla kulkeminen sekä marjametsässä rämpiminen saanut muutaman kilon putoamaan etenkin keskivartalolta, koska kaikki housut oli hieman väljät tuollaisen mökkiloman jälkeen. Samoin yläosissa oli väljyyttä just mahan kohdilla.
Se sitten tuli takaisin heti kun itsekin palasi takaisin kaupunkiin ja alkoholinkäyttö jatkui taas.
Viiniä tissuttelin harva se ilta vuosia. Lopetin muista kuin painoon liittyvistä syistä, mutta toki oletin, että pudottaisi painoakin. Ei pudottanut kiloakaan.
Vierailija kirjoitti:
Viiniä tissuttelin harva se ilta vuosia. Lopetin muista kuin painoon liittyvistä syistä, mutta toki oletin, että pudottaisi painoakin. Ei pudottanut kiloakaan.
Ja siis juomattomuutta takana noin vuosi.
Itselläni putosi 3 kk 25 kg. Kuntoilin myös paljon jopa 2 tuntia kuntopyörällä päivittäin.
12 vuotta ilman, eikä vieläkään näy vyötäröllä.
M 53
Onko kellään kokemusta asiasta