Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

8kk vauva konttaa perässä ja puree!

Vierailija
15.02.2014 |

Hei, ongelma on nyt se, että meidän 8kk vauva jahtaa (nimenomaan) minua ja puree kuhan tavoittaa varpaat. Muille tätä ei tee, eli isä ja muut tyypit kyllä saavat olla rauhassa. 

Olen yrittänyt napakkaa "Ei!":tä ja nostanut lapsen pois aina kun puree. Yleensä nauraa kiellolle tai menee vakavaksi ja sanoo "Öh?" mutta pian on taas kimpussa. Olen kokeillut napakkaa ääntä, jopa huutamalla sanonut todella vihaisesti ei, jolloin lapsi hetkellisesti lopettaa ja katsoo, mutta kohta hyökkää uudelleen. Pois kun nostan, niin pian tulee taas takas. 

Mitähän tässä nyt pitäisi tehdä?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

:DDD onko nähnyt esim kissan tai koiranpennun tekevän niin livenä tai telkkarissa? :D ihana, en osaa neuvoa antaa mutta eiköhän tuo vaihe pian lopu :D

Vierailija
2/37 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ärsyttävältä ja väsyttävältä.. :s jos sinulla on sukat jalassasi sisällä niin laita sukkiin sitruunavettä tai aina kun on juuri puremassa niin päästä jokin kova ääni. Jotain leikkiähän tuo varmaan lapselle on...?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 9kk tahtoo imeskellä kaikkien varpaita.... Mutta puree käsivarsia, ensin päristelee ja sitten pussailee ja sitten puree. 
Esikoinen suurinpiirteins amoihin aikoihin pureskeli polvia ja reisiä kun nousi seisomaan niitä vasten. 
Jotenkin se vain loppui, Sanoin joak kerta "EI" ja siirsin lasta pois. Kyllä se aika äkkiä oppi että pureminen on ei-toivottua käytöstä, vaikka olisikin ensin hauska leikki lapsen mielestä. 
Samoin potkimiset, sanon että ei saa potkia ja nousen ylös. 

Vierailija
4/37 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki lapselle kuonokoppa.

Vierailija
5/37 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaa mun mieheltä kun se tulee baarista nelivedolla

sille auttaa ainakin pullon takavarikointi

Vierailija
6/37 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä palkitset vauvan antamalla huomiota. Et huomaa sitä yhtään, et sano mitään, et nosta syliin, et naura, et esitä surullista. Mutta heti kun vauva lopettaa, perääntyy, annat huomiosi, hyvän vasteen hyvälle ratkaisulle.

Vierailija
7/37 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä on jatkunut jo siis pari kk... silloin kun oppi seisomaan tukea vasten (n6kk) alkoi se pureminen, mutta silloin ei ollut vielä tuomoista hammasarsenaalia, joten enpä typeryyksissäni tajunnut alkaa kitkemään tuota tapaa.... Nyt on 6 terävää hammasta ja sattuu. Polvet saa jo olla rauhassa, mutta varpaat ei.

Tuo sukkaidea oli muuten hyvä, mutta sukat näemmä erityisesti yllyttää vauvan puremaan. Jahtaaminen alkoi värikkäistä hello kitty sukista, joten aloin käyttää mustia tai yksivärisiä sukkia, mutta nyt nekään ei enää suojaa :D Välillä siis, mutta ei koko aikaa... 

Ja on meillä kissa, mutta se ei kyllä pure ketään, ehkä lelujansa :D voiko vauva matkia eläimeltä tuomosen? 

Tämä koko tilanne saattaa kuulostaa hauskalle, mutta puhuin asiasta neuvolassa (mistä nuo vinkit tuli) ja he varoittelivat että tuon kun antaa jatkua, niin kohta puree muita vauvoja ja kaikkia... Ääk. 

Mistä lie johtuu että tuo hampaiden teroitus kohdistuu minuun? Varsinkin jos olen käynyt jossain parisen tuntia, niin saan oikeen purevan mutta iloisen vastaanoton. Isä jos käy muualla, niin vauva menee nätisti vastaan ja naureksii. 

Hohhoijaa. Kokeilen vielä kyllä sitruunaa sukkien sisään, jospa se säikähtäis sitä puremista siitä, niin ei tartte myös polvia ja käsiä sitruunoida heheh :D

t. Ap

Vierailija
8/37 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitkeästi estät ja kiellät, saattaa muutaman viikon jatkaa, joku kuukausiakin. Älä naura tai edes hymyile, vaikka hassuahan tuo on.

Vierailija
9/37 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

9 lisää: tarjoa myös oikea toimintatapa - eli näytä, että saa silittää tms.

Vierailija
10/37 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

7: olit näköjään vastannut sillä aikaa kun kirjoitin. 

Hyvä vinkki kyllä. Tein ihan ensimmäiseksi sitä, että en torunut vaan kannoin lapsen suht. kauas heti kun puri. Sillä ei mitäään vaikutuksia ollut. Saattoi hetken tehdä muuta, ja siinä vaiheessa kun taas jutteli hänelle (tai sitten ei), niin pureminen alkoi. Luulen että tuo on rajua hellyydenosoitusta, koska lapsi ei siis vihapäissään tuota tee (ainakaan enempää kuin iloisena). Toimivin on ollut tuo EI millä siis lopettaa hetkeksi. Jäähy ei auttanut kyllä...

Mutta jospa nyt vauva vähän vahempana ymmärtäis tuon syy/seuraus -suhteen, eli kokeilen vielä tuota että en anna edes negatiivista huomioo silloin kun hyökkää..

Vierailija
11/37 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue miten koirapentuja koulutetaan, saman voi soveltaa lasten kasvatuksessa. 

Vierailija
12/37 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta sille purulelu mitä saa häyjätä!

Joo ei ole enää kivaa siinä vaiheessa kun alkaa purra muita lapsia eli paras vaan kitkeä tuo tapa ajoissa pois.

Ketää ei PURRA, tönitä, raavita tai lyödä...ei edes äitiä!

Vierailija
13/37 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On purulelu sekä sellaista kumilusikkaa tykkää myös kaluta. Pureksii toki niitäkin, puuhailee muuta yms, mutta jos satun kävelemään ja tämä vauvan retku näkee ja muistaa "Ainii, ne varpaat!" niin välittömästi tulee perään. Ja oikeasti siis kulkee mukana ja jahtaa. Ärsyttävä...

Luulen että tämä on joku henk.koht. juttu, kun kohdistuu ainoastaan minuun ja on ollut mahdollisuus kaluta puruleluja yms. Joku huomion hakeminen ihan väärällä tavalla. 

Kiitos kaikille vinkeistä. Aion ottaa jokaisen noista kokeiluun!

Itse ehkä alunperin pilasin tilanteen, kun hampaattomana tuo käytös nimenomaan huvitti. En ollut kovin kauaskatseinen, kun en tullut miettineeksi sitä että tuo ei ehkä itsestään lopu ja että hampaiden tullessa meillä on ongelma. Olin (ja olen vieläkin) vähän amatööriäiti, mutta nyt yritän tästä edemmäs miettiä kauaskatseisemmin. 

Liian kauan naureksittiin tuolle hommalle (vaikka se ei silloin noin järjestelmällistä ollutkaan), niin nyt vauva varmaan pitää tätä leikkinä. Huh. Mutta eiköhän tämä tästä!

Vierailija
14/37 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan retku :). Kokeilisin sisätossuja jotka suojaa hyvin varpaat ja koiranpentujen kasvatuksesta tuttua purulelun tarjoamista varpaiden sijaan. Ja sitä kieltämistä ja pois nostamista. Tärkeintä tavasta poisoppimisessa kai olisi että vauva ei enää pääse puremaan. Kun se vauvan retku jahtaa, pysähtyisin, odottaisin että vauva ehtii luo ja nappaisin syliin ennen kuin on ihan jaloissa. Antaisin purulelun ja leikkisin ja lirkuttelisin pikkuhetken, jos vauva alkaisi toistojen kautta unohtaa puremista ja alkaisi odottaa että kun äidin luo menee, pääsee syliin ja leikkimään. Jos ei jaksa vauvaa nostella koko ajan, voi laskeutua itse vastaan ja pitää vauvaa lattialla niin että varpaat ei ole ulottuvilla eikä näkyvillä. Jos täytyy sitten lähteä pois vauvan luota, jätä vauva lattialle niin että ne liikkuvat varpaat ei ole suoraan näkökentässä ja vauvan huomio on leluissa. Niin ja jos herpaannut ja vauva pääsee varpaisiin kiinni, toivottavasti olisi tossut jalassa, ja sanoisin sen napakan Ein, nostaisin vauvan kauemmas tai pitäisin hetken tylsästi sylissä.

Vierailija
15/37 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, mutta mielikuva vauvasta naurattaa :D "Öh" :D

Vierailija
16/37 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hätää. Tuo loppuu viimeistään rippikouluun mennessä.

Vierailija
17/37 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos laitat sisäkengät jalkaan ja et huomioi asiaa mitenkään niin vauva keksii jonkun muun tavan saada huomiota.

Vierailija
18/37 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui :O

Psykovauva

Vierailija
19/37 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita sinappia sukan päälle ja anna vauvan purra. Eiköhän tuo aika äkkiä tajua, että ei kannata.

Vierailija
20/37 |
15.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 10:48"]

Laita sinappia sukan päälle ja anna vauvan purra. Eiköhän tuo aika äkkiä tajua, että ei kannata.

[/quote]

Samalla tavalla voi vierottaa tutista. Sinappia laitetaan tuttiin ja tutti pöydälle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme