Miksi Suomessa lapset menevät niin aikaisin nukkumaan?
Voiko joku perheellinen selittää tämän minulle? Muistan ihmetelleeni lapsena miten Pikku-Kakkosen lopussa toivotetaan hyvää yötä ja mietin, etteihän kukaan mene jo kuuden aikaan nukkumaan tai sinne päinkään. Muistan olleeni tuolloin alle kouluikäinen. Moni vanhempi sanoo, että lapsi herää joka tapauksessa ennen kukonlaulua ihan sama milloin lapsen laittaa nukkumaan, eli parempi pelata varman päälle ja mennä ajoissa sänkyyn. Pitääkö tämä kumminkaan paikkaansa? Luulisi, että jossain vaiheessa lapsellekin kertyisi univelkaa ja unirytmi tasaantuisi luonnostaan. Seiskan sijaan kympiltä nukkumaan ja herätys vasta ysiltä, ei kuudelta.
Ollessani lapsi ja nyt myöhemmin nähtyäni miten monessa muussa Euroopan maassa toimitaan, perheen arki ei todellakaan pyöri lasten aikaisten nukkumaanaikojen tahdissa, mitä siivittää usein ihan älytön riitely ja kiukkuaminen joka hemmetin ilta. Lapset ovat osa normaalia elämää ja heidät otetaan kyläpaikkoihinkin monesti mukaan, ja jos alkaa nukuttaa, on yleensä menty isäntäperheen sänkyyn nukkumaan ja sieltä isä on kantanut kotiin sänkyyn, Kyläilty on toisin sanoen iltaisinkin, eikä pelkästään ennen klo 17.
Miksi näin? Luulisi, että kaikkien arki on helpompaa ilman sitä joka iltaista riitelyä. Sivusta seuranneena kuulostaa siltä, että sitä on riitelyä on huolimatta siitä, että lapset ovat menneet aikaisin nukkumaan huutoitkun säestämänä.
Kommentit (120)
Miksi koulu alkaa Suomessa niin tolkuttoman aikaisin?
Mun ekaluokkalainen menee joka aamu kahdeksaan. Kolmasluokkalainen kolmena aamuna kahdeksaan, kahtena yhdeksään. Kutonen kahtena kahdeksaan ja kolmena yhdeksään.
Ekaluokkalainen olisi laitettava kahdeksalta sänkyyn, että ehtii nukkua riittävästi. Välillä se on mahdotonta ja nukkumaanmeno venyy yhdeksään, jolloin on todella vaikea saada aamulla hereille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa olla itse rauhassa ja viettää iltaa, kun laittaa muksunsa nukkumaan. En siis todellakaan ymmärrä näitä jotka laittaa puol seitsämän jälkeen lapsensa nukkumaan. No tosin nykyäjan vanhemmat ovat suyrin osa ihan kädettömiä. Sama kun viedään heti päiväkotiin kun vaan voidaan, vaikka itse oltaisiin kotona ja siellä on sitten aamusta iltaan.
Olkiukko. Kuka muka laittaa lapset puoli seitsemältä nukkumaan? Ei ne lapset myöskään nuku enempää kuin unentarve on.
Mun lapsi menee, pitää olla päiväkodissa tasan klo 6. Tosin ikää on vasta 2,5 vuotta ja elokuussa aloitti hoidon. Nukkuu hoidossa parin tunnin päiväunet ja silti meinaa nukahtaa jo iltakuudelta.
Britanniassa klo 19 on ihan tavallinen pienten lasten nukkumaanmenoaika. Yli 5-vuotiailla saattaa sitten olla vaikka klo 19:30 ja sitten taas 10-vuotiaana saa toiset puoli tuntia lisäaikaa. Ei tietenkään mitään kiveen hakattuja nämä, mutta hyvin varhain lapset menevät nukkumaan yleisesti ottaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa olla itse rauhassa ja viettää iltaa, kun laittaa muksunsa nukkumaan. En siis todellakaan ymmärrä näitä jotka laittaa puol seitsämän jälkeen lapsensa nukkumaan. No tosin nykyäjan vanhemmat ovat suyrin osa ihan kädettömiä. Sama kun viedään heti päiväkotiin kun vaan voidaan, vaikka itse oltaisiin kotona ja siellä on sitten aamusta iltaan.
Olkiukko. Kuka muka laittaa lapset puoli seitsemältä nukkumaan? Ei ne lapset myöskään nuku enempää kuin unentarve on.
Mun lapsi menee, pitää olla päiväkodissa tasan klo 6. Tosin ikää on vasta 2,5 vuotta ja elokuussa aloitti hoidon. Nukkuu hoidossa parin tunnin päiväunet ja silti meinaa nukahtaa jo iltakuudelta.
Eri asia, jos luonnostaan nukahtaa kuudelta. Monissa perheissä vaikuttaa siltä, että lapset pakkonukutetaan kauhean riitelyn ja itkun kera joka ilta ihan tolkuttoman aikaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun Ranskassa eikä täällä todellakaan tuttavaperheen lapset kesken illanvieton lähde meidän makuuhuoneeseen nukkumaan! Normisettiä on se, että syödään klo 20 aikoihin ja aterian jälkeen lapset menevät nukkumaan, vieraat puolestaan nukuttavat omat lapsensa syliin, sohvalle tms., ei koskaan muiden vuoteisiin.
Tosin perheillä on iltaisin harrastuksia, ei meilläkään kyläillä tuosta vain, vaan pitää varmistaa harrastusaikataulut, harrastukset tosin on ennen klo 20, mutta vanhempia tarvitaan kuljettamaan.Suomessa päivällinen syödään yleensä klo 16 - 18. Tuohon aikaan syödään iltapala. Omat vanhempani menivät nukkumaan klo 21, koska he heräsivät töihin jo aamuviideltä. Harvemmin arkena kyläillään missään etenkään nyt korona-aikana.
Riittävä uni on tärkeää niin aikuisille kuin lapsille. Pikkukakkosen toivotuksia ei tarvitse ottaa tosissaan. Varmaan kopsattu jostain muualta, jossa ohjelma esitetään myöhemmin.
On iso joukko suomalaisia, jotka eivät ole yöissä klo 7-15 tai klo 8-16 rytmillä. Heillä ei millään voi olla iltaruoka jo klo 16-18. Lasten harrastuksetkin ovat iltaisin ja monessa perheessä kukaan ei ole kotona vielä klo 16-18. Ja se on ihan normaalia.
Meillä viisivuotias menee nukkumaan samaan aikaan kuin mekin n. 22. En ymmärrä miksi pitäisi kuluttaa sitä vähää yhdessäoloaikaa johonkin nukuttamiseen, kun kaikkien mennessä kerralla nukkumaan, tulee se itsestään. Lapsi herää seitsemän kahdeksan aikoihin ja on päiväkodissa kahdeksan yhdeksän välillä. En myöskään ymmärrä ideaa syödä viimeistään viideltä illallista, vastahan silloin tullaan kotiin. Meillä syödään kahdeksalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun Ranskassa eikä täällä todellakaan tuttavaperheen lapset kesken illanvieton lähde meidän makuuhuoneeseen nukkumaan! Normisettiä on se, että syödään klo 20 aikoihin ja aterian jälkeen lapset menevät nukkumaan, vieraat puolestaan nukuttavat omat lapsensa syliin, sohvalle tms., ei koskaan muiden vuoteisiin.
Tosin perheillä on iltaisin harrastuksia, ei meilläkään kyläillä tuosta vain, vaan pitää varmistaa harrastusaikataulut, harrastukset tosin on ennen klo 20, mutta vanhempia tarvitaan kuljettamaan.Suomessa päivällinen syödään yleensä klo 16 - 18. Tuohon aikaan syödään iltapala. Omat vanhempani menivät nukkumaan klo 21, koska he heräsivät töihin jo aamuviideltä. Harvemmin arkena kyläillään missään etenkään nyt korona-aikana.
Riittävä uni on tärkeää niin aikuisille kuin lapsille. Pikkukakkosen toivotuksia ei tarvitse ottaa tosissaan. Varmaan kopsattu jostain muualta, jossa ohjelma esitetään myöhemmin.
On iso joukko suomalaisia, jotka eivät ole yöissä klo 7-15 tai klo 8-16 rytmillä. Heillä ei millään voi olla iltaruoka jo klo 16-18. Lasten harrastuksetkin ovat iltaisin ja monessa perheessä kukaan ei ole kotona vielä klo 16-18. Ja se on ihan normaalia.
Ihan yhtä normaalia on, että ovat tuolla 17-15 tai 8-16 rytmillä. Ei todellakaan tarvitse änkeä kylään arkena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho. Oon kyllä kateellinen miten paljon joidenkin lapset vuorokaudesta nukkuvat. Teillähän jää puolet vuorokaudesta ihan vapaata aikaa!
Minä muistan lapsuudestani, että Pikku Kakkosen jälkeen mentiin iltapalalle ja nukkumaan. Pikku Kakkonen tuli tosin silloin klo 18-19. T: 70-luvulla syntynyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan yhtä normaalia on, että ovat tuolla 17-15 tai 8-16 rytmillä. Ei todellakaan tarvitse änkeä kylään arkena.
Mikä ihme on 17-15 rytmi? Kylään ei saa tulla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä provo, kannattaa googlata eri-ikäisten lasten unentarve. Vanhemmat ovat vastuussa siitä, että se täyttyy ja esim aivot kehittyvät vielä pitkälle lapsuuteen. Jos lapsi kerran voi nukkua 20-07 ja lisäksi tunnin päiväunet, se on aivan normaali unentarve jollekin nelivuotiaalle.
Tyhmää väittää provoksi jokaista avausta. Fakta on se, ettei kaikkialla maailmassa lasten unirytmi ole samanlainen kuin meillä täällä Suomessa, ja ihmettelen sitä. Täällä on tullut jo paljon fiksuja vastauksia kysymyksiini, eikä tämä ole yksi niistä. ap
Unentarve lapsilla on kaikkialla sama. Kerrotko miten tarjoat lapselle tarpeeksi unta, jos hän valvoo myöhään ja herätys aamulla on kello 7 tai sitä ennen?
Unentarve on vahvasti geneettinen ominaisuus ja siksi ei pidä noudattaa tarkkaan mitään ohjetta, vaan muokata unimäärä nukkujan tarpeen mukaan. Unentarve menee Gaussin käyrän mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho. Oon kyllä kateellinen miten paljon joidenkin lapset vuorokaudesta nukkuvat. Teillähän jää puolet vuorokaudesta ihan vapaata aikaa!
Vähän kyllä viittaa jo sairauteenkin, jos lapsi nukkuu puolet vuorokaudesta. Nukkumisellakin on rajansa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä viisivuotias menee nukkumaan samaan aikaan kuin mekin n. 22. En ymmärrä miksi pitäisi kuluttaa sitä vähää yhdessäoloaikaa johonkin nukuttamiseen, kun kaikkien mennessä kerralla nukkumaan, tulee se itsestään. Lapsi herää seitsemän kahdeksan aikoihin ja on päiväkodissa kahdeksan yhdeksän välillä. En myöskään ymmärrä ideaa syödä viimeistään viideltä illallista, vastahan silloin tullaan kotiin. Meillä syödään kahdeksalta.
Jep, juuri näin! Kaikilla ei sama ole mahdollista aikataulujen puolesta, mutta on myös paljon perheitä missä voitaisiin ihan hyvin herätä kaikki vasta klo 0730. Sen sijaan jokainen aamu alkaa hirveällä riitelyllä ja mekastuksella ennen klo 06, kun lapset ovat heränneet todella aikaisin mentyään (ts pakotettu) edellisenä iltana ihan luonnottoman aikaisin nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme on 17-15 rytmi? Kylään ei saa tulla?
Onko sinulla jokin ihan pilkunn*ss*jan diagnoosi? Näkeehän nyt sokea erkkikin että siinä tarkoitettiin 7-15. Ja ei, sinunkaltaisiasi tuskin kaivataan mihinkään aikaan kyläilemään.
Jos 3-5-vuotias tarvitsee vuorokaudessa 10-13h unta (päiväunet mukaan lukien), niin ihan hyvinhän siinä voi mennä vasta klo 21-22 nukkumaan ja herätä klo 07 aamulla, jos päivällä on nukuttu parin tunnin päiväunet.
"Miksi lapset Suomessa menevät niin aikaisin nukkumaan?"
Menisivätkö ihan sen takia, että niitä nukuttaa ja aamulla on taas aikainen herätys, kun tarha tai koulu odottaa.
Noin yleisesti ajatellen sekä lapset että aikuiset menee nukkumaan yleensä sen takia, että nukuttaa.
Vallilassa kun olisivat menneet aikaisin nukkumaan!
Vierailija kirjoitti:
Jos 3-5-vuotias tarvitsee vuorokaudessa 10-13h unta (päiväunet mukaan lukien), niin ihan hyvinhän siinä voi mennä vasta klo 21-22 nukkumaan ja herätä klo 07 aamulla, jos päivällä on nukuttu parin tunnin päiväunet.
No silloinhan jos nukut yöllä 9h (22-7) niin päivällä pitää nukkua vielä 4h päiväunet, että 13h tulee täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä alapeukut? Lapsi haetaan päiväkodista 14.30 heti kun on syönyt välipalan, monesti jo klo 14.00. Jää ihan sama 4 tuntia aika olla lapsen kanssa kuin lapsi joka haetaan klo 17 ja menee nukkumaan klo 21. Tämä nyt vain meidän rytmi töiden takia. Ja töihin lähden elokuussa koska se sopi elämäämme, 2,5 vuotta olin kotona.
Viikonloppuisin ja lomilla. Ja meille tärkeää yhdessäoloa on myös se yhteinen ruokailu ja se nukkumaan meno satujen lukemisineen. Tällaista tämä elämä nnyt vain sattuu olemaan. Ei ole tämän enempää tunteja vuorokaudessa.