Miksi et laihduta kun imetät?
Maailman helpoin ja nopein laihdutuskeino. Laihduttaa jopa tahtomatta jos antaa tapahtua. Miksi toiset ovat edelleen lihavia imetyksen loputtua?
Kommentit (43)
Mä en ikinä laihdu imetysaikana. Koko ajan on kamala nälkä ja väsymyksen vuoksi tulee syötyä paljon karkkia. Laihdun vasta, kun imetys päättyy.
Ei tarvinut, laihduin ihan itsestään.
Ap on oikeassa, jos en kokoajan vetäis herkkuja niin laihtuisin. Olen kyllä muutenkin nyt 20 kg kevyempi kuin synnärillä ja 7 kg kevyempi kuin ennen raskautta mutta nyt olis ollut oiva tilaisuus tulla ihan hoikaksi. Harmittaa kyllä. Nyt tulee herkuteltua ku tietää et metys kuluttaa.
Rasvasolut kyllä ovat ihan metabolisesti aktiivisia kaikilla ihmisillä. Ihan oikeasti ne rasvahapot vaihtuvat koko ajan elimistössänne. Kyllä ne ympäristömyrkyt liikkuu siellä mukana myös. Että se siitä ettei voisi laihduttaa.
Myös lapsellenne tulevaisuuden kannalta on tärkeää että äiti ei ole ylipainoinen. Se ihan OIKEASTI altistaa lapsenne myös ylipainolle ja sen liittännäissairauksille. Erityisesti raskausajan/varhaislapsuuden aikana oleva ylipaino.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 09:53"]
Rasvasolut kyllä ovat ihan metabolisesti aktiivisia kaikilla ihmisillä. Ihan oikeasti ne rasvahapot vaihtuvat koko ajan elimistössänne. Kyllä ne ympäristömyrkyt liikkuu siellä mukana myös. Että se siitä ettei voisi laihduttaa.
Myös lapsellenne tulevaisuuden kannalta on tärkeää että äiti ei ole ylipainoinen. Se ihan OIKEASTI altistaa lapsenne myös ylipainolle ja sen liittännäissairauksille. Erityisesti raskausajan/varhaislapsuuden aikana oleva ylipaino.
[/quote]
Mistä päättelet, että kaikki laihduttajat ovat ylipainoisia? Ja miksi imetystä raskauden ja imetyksen aikana ei sitten suositella sairaalasta ja neuvolasta annettavasta materiaalissa? Miksi sun tiedot on parempia?
Newsflash urpot; syömällä oikein ja monipuolisesti voi SEKÄ imettää ETTÄ laihtua samalla, mikäli kiloja tosiaan kertyi raskausaikana liikaa.
t. 10 kg kahdeksassa viikossa tiputtanut, täysimetys ja ruokavalio kohdillaan
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 09:58"]
Newsflash urpot; syömällä oikein ja monipuolisesti voi SEKÄ imettää ETTÄ laihtua samalla, mikäli kiloja tosiaan kertyi raskausaikana liikaa.
t. 10 kg kahdeksassa viikossa tiputtanut, täysimetys ja ruokavalio kohdillaan
[/quote]
Newsflash, urpo, syömisen ja imettämisen suhde on aika yksilökohtainen. Mun piti syödä todella paljon, jotta maito riittäisi. En ollut synnytyksen jälkeen ylipainoinen, mutta en olisi iteknyt, jos muutama kilo olisi lähtenyt.
En tunne tarvetta imettää. Minulla on rintalapsen kanssa tärkeämpiäkin asioita ajateltavana kuin omat läskini.
Ensimmäistä lasta en imettänyt, kivittäkää!
Toista imetin vuoden ja laihduin siinä samalla laihduttamatta. Join vettä ja mehuja litratolkulla ja kylvin hiessä, söin kuin rekkamies (tosin ehkä terveellisemmin, koska söin aika paljon myös rehuja).
Kolmatta imetin 10kk, lapsi itse vieroitti itsensä alkoi hylkimään rintaa. En laihtunut, enkä hikoillut, join vähemmän kuin edellistä lasta imettäessä, koska muuten sain rampata vessassa koko ajan. Söin tuhteja aterioita, koska heti jos yritin ruokavaliota keventää, alkoi maidon määrä vähentyä. Lihoin imetysaikana viitisen kiloa ja laihduin kun imetys loppui 15kg.
Toisen lapsen imetyksen aikana sain pumpattua maitoa pakkaseen hätävaraksi muutamia litroja, kolmannen imetysaikana en saanut pumpattua pakkaseen mitään.
Eli vastaus ap:n äärimmäisen tyhmään kysymykseen. Siksi en laihduttanut kun en laihtunut ja maito olisi loppunut.
Vaikutusta saattoi olla myös sillä, että tämä vauva oli jo syntyessään iso eli 4980g, joten sitä evästäkin tarvitsi heti enemmän kuin joku 3,5kg rääpäle.
Miten multa riittää maitoa vaikka paino putoaa koko ajan ? Johan on syyt muikeilla ahmia :D
Imetys laihduttaa.
Raskausaikana on normaalia että kroppaan tulee vähän ylimääräistä, tästä se imetyksessä tulee hyvin energiaa.
Itse laihduttaminen ei ole hyvä, koska silloin kropasta lähtee liikkeelle kuona-aineita ja keho voi jäädä puutokselle. Imetysaikana pitäisi ymmärtää että oman tarpeen lisäksi kuuluisi saada myös vauvaa varten erilaiset hivenaineet yms.
Imetys siis poistaa niitä kertyneitä kiloja, jos syö liikaa kaloreita eikä kuluta (normaali vaunu-kävely yms ) riittää hyvin alkuun liikunnaksi.
Imetyksessä hyvä nyrkkisääntö on että vuoden imetys kuluttaa raskausaikana tulleet kilot, kaikki mitä jää yli on siitä että paljonko on tullut liikaa.
Mutta on tyhmyyttä alkaa käyttämään imetystä laihduttamisena koska siinä saattaa sitten lapsi imaista mukanaan esim. ravinteet joilla estetään SINUN osteoporoosi, monella imettävällä naisella voi luusto vioittua imetysaikana pahasti jos ei ruokavaliosta pidetä huolta. Eli ei se määrä vaan laatu!! Ja mitään ylimääräistä ei saisi imetyksessä alkaa itsestään ottaa pois, tarkoitan että jos olet normaalipainoinen ja saat lisäkiloja raskauaikana ja ne lähtee pois imetyksessä, niin täysin kammotus sinun keholle on se että pyrit pääsemään johonkin erityiskuosiin imetyksellä. Siinä on se että tulee puutostilat ja luusto kärsii yms.
Ota se ap vakavasti huomioon! Eli jos käytät imetystä erityisenä laihdutuskuurina niin tiedä että kuona-aineet liikkuu ja että ravinnostasi sinun pitää SILTI huomioida että normaalitilan lisänä imetät lasta, hän saa siis sinusta ravintonsa; jos sinun maito on köyhää, niin kyllä se näkyy maidossakin: ei siitä saa vastaavasti ravinteita kuin äidillä jolla on kropassa niitä tarjolla.
Ja kai nyt kaikki ymmärtää että tässä puhutaan ravinnosta ja niiden kaloreista ja siitä että mässää roskaruokaa ja saa tyhjiäkaloreita.. ;)
Ylipainosta pääsee eroon jos silläkin että ravinto on NORMAALIA ja syö paljon ja usein; tekee hyvää maidolle ja siitä riittää siis itselle mutta myös vauvalle mutta koska siitä puuttuu ylimäärä niin hoikistuu.
Liikunta taas lisää lihaksien käyttöä jolloin ihan lisäämällä päivään vaunukävelyä niin se lihaksisto saa voimaa jolloin ne kehittyy ja kuluttaa oikein kaloreita ja rasvaa lähtee nimeonmaan läskiosastolta.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 10:13"]
Miten multa riittää maitoa vaikka paino putoaa koko ajan ? Johan on syyt muikeilla ahmia :D
[/quote]
No, mulla ei pudonnut, eikä maito olisi riittänyt, jos olisin painoa yrittänyt pudottaa. Tosin en lihonut raskauden aikana, saliin jäi kaikki.
Onko sulle vieras ajatus se, että ihmiset tosiaan on erilaisia?
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 22:34"]
En tunne tarvetta imettää. Minulla on rintalapsen kanssa tärkeämpiäkin asioita ajateltavana kuin omat läskini.
[/quote]
siis hä?
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 22:40"][quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 22:34"]
[/quote]
siis hä?
[/quote]
Hääääh?
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 22:40"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 22:34"]
[/quote]
siis hä?
[/quote]
Mitä hä? Etkö tunne käsitettä rintalapsi? Se on ihan tavallinen sana ja tarkoittaa rintaruokinnassa olevaa lasta. Kun minulla on pieni imetysikäinen vauva, mielessä pyörii ihan muut asiat kuin joku laihdutus. Esimerkiksi vauvan kaikkinainen hyvinvointi.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 22:42"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 22:40"][quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 22:34"]
[/quote]
siis hä?
[/quote]
Hääääh?
[/quote]
Jokainen ymmärtää, mitä tuossa tarkoitettiin, jos haluaa ymmärtää.
Olen kolme lasta imettänyt, kahden ensimmäisen imetysaikana laihduin ja maito riitti. Kolman lapsen imetysaikana en laihtunut vaan lihoin, laihtuminen alkoi vasta imetyksen loputtua. En tiedä syytä.
Öö. Kyllä minä ihan yhtälailla koko raskauden ajan olen liikkunut ja miettinyt mitä syön. Eipä sitä erikseen tarvitse painoa pudotella.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 22:02"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 22:01"]Kroppaani kertyneet ympäristömyrkyt olisivat liuenneet äidinmaitoon.
Ja lisäksi minun piti syödä runsaasti imetysaikana, sillä aina jos olin pienemmällä ruoalla, niin maidontulo ehtyi.
Laihdutin siis ylimääräiset raskauskilot (5kg) imetyksen lopettamisen jälkeen, niin ei vauva joutunut kärsimään.
[/quote]Puppua. Ympäristömyrkyt :D
[/quote]
Ainakin dioksiinit ovat rasvaliukoisia, ja erittyvät äidinmaitoon laihduttaessa.
Tosin niitä erittyy jonkin verran muutenkin, ja hidas laihduttaminen (max 0,5 kg /vko) ei ole vaarallista.
Mutta itse näin maidontulossa ja rasvaisuudessa heti sen, jos olin hiukankin vajailla kaloreilla. Ei olisi isolle ja pitkälle vauvalle riittänyt mikään "laihdutusmaidon" energiamäärä.
Parempi oli laihduttaa vasta imetyksen lopettamisen jälkeen, niin vaikutukset kohdistuivat vain minuun.
T:3?