Mitä sanotte syyksi, ruokavammaiset?
Te muut, joilla on "ruokavammoja" eli noudatatte syystä tai toisesta jotain erikoista ruokavaliota, miten kieltäydytte ruoasta kylässä tai jos joku pyytää ravintolaan? Ravintolasta esimerkiksi on mahdotonta löytää mitään ruokaa, jos ruokavalio on todella hankala. Esimerkiksi paljon allergioita, FODMAP-ruokavalio IBS:n hoitoon, vegaaninen ruokavalio (osasta ravintoloista puuttuu kasvisruoatkin kokonaan), paleo-dieetti, Atkins yms.
Itse vastikään olen saanut ravitsemusterapeutilta neuvon olla syömättä tiettyjä ruokia huonon ruoansulatukseni vuoksi. En kehtaa puolituttuille alkaa höpisemään syytä tälle ruokavaliolleni, joten mietin, miten kohteliaasti kieltäytyisin kutsuista ravintolaillallisille. Tiedän, että ruokavaliot aina herättävät kummastusta, joten kysymyksiä tästä tulee varmasti. Mutta en jaksaisi alkaa selittämään, että syyt ovat ilmavaivoissa. Koen tämän niin noloksi eikä se minusta muille kuulu.
Miten te muut väistätte tällaiset ruokakysymykset, jos ette halua paljastaa oikeaa syytä?
Kommentit (14)
väitän olevani ranttu ja räk
set päälle
EN nyt koe olevani mitenkään ruokavammainen. Allergiat rajoittaa hieman. Jos meen juhliin niin syön mitä tarjolla on. Aina sitä jotain saa valkattua itselleen.
Ja ei mun ole vaikea kertoa syitä miksi noudatan tiettyä ruokavaliota ja voin muualla ollessa siitä lipsua.
Jos mulle olis joku ravitsemusterapeutti tai lääkäri sanonut et mun pitää jättää pois jotain aineenvaihdunnan tms syyn takia niin kyllä mä voin sen kertoa. Sen sanominen olisi mulle yhtä helppoa, kuin kertoa etten tykkää jostain ruoasta tai ainesosasta.
Älä edes leikilläsi puhu vammasta, jos on kyse ruokarajoitteista
Onko sulla ibs? Voit aina ilmaista asian että sulla on herkkä maha tai että se menee helposti "sekaisin". Tai jos joku kutsuu niin kerrot että sulla on niin hankala ruokavalio että olis helpompaa jos tuot itse mukana jotain syötävää.
Olen nirso, ja sen lisäksi en syö lihaa tai kanaa. Tämä "vegeily" on näistä huomattavasti isompi ongelma. Yritän pitää asiaa tavallaan salassa, koska se provosoi ihmisiä.
Ravintolassa ei mikään ongelma, tilaan vain vaivihkaa sopivan annoksen, kylässä sanon ettei ole nälkä (monilla kavereilla onneksi sama ruokavalio). Saa nähdä vaikeutuuko tilanne, kun saan allergiakokeen tulokset. Sinuna ehkä sanoisin vain, että kun se lääkäri nyt hössöttää näistä ruoka-asioista niin ei kiitos tällä kertaa
Ja ainahan voit keksiä jonkin salonkikelpoisemman syyn kuin ilmavaivat. Miten olisi vaan terveys, ärtyvä suoli, närästys tai allergia?
Kaikkein helpointa on kun sanoo, että en valitettavasti voi syödä sitä tai tätä ruoka-ainetta.
Lapseni on muutamalle ruoka-aineelle hyvin allerginen, mutta en näe mitään syytä meuhkata anafylaktisesta sokista tms. Otan tarkasti selvää, mitä ruuassa on ja ravintoloissa hiljaisesti sovin tarjoilijan kanssa sovin annoksesta. Lapsen kanssa on syöty ravintolassa pienestä pitäen, vaikka hän on ollut hyvin moniallerginen.
Sinä olet nyt saanut ruokailuohjeet. Sulattele niitä mielessäsi ja huomaat, että seuraelämä ruokailuineen ei kaadu siihen.
En ymmärrä, miksi pitäisi kieltäytyä kutsusta ravintolaillalliselle. En ole vielä sellaista ruokaravintolaa nähnytkään, jossa ei valmistettaisi ruokarajoitteiselle jotain hänelle sopivaa annosta, kunhan vain kertoo rajoitteet tarpeeksi selvästi. Esim. vaikeasti allergiselle ystävälleni paistettiin pihvi, vaikka ravintolassa oli oikeastaan seisova pöytä.
Hyvä kysymys. Yleensä syön kotona, siis ennen minnekään menoa ja otan eväät. Jos joku kaveri vaikka pyytää ex tempore syömään luokseen, se on ok, sillä hän tietää rajoitukseni. Mutta jos joku uus tuttava, esim nyt työkuvioista tuttu, pyytää syömään niin vetoan että ruoka odottaa kotona, sovittiin jo muuta tms. Ei oo kiva, mutta parempi kuin istua pöydässä mistä ei voi kertakaikkiaan syödä mitään.
Etsi ruokavalio jossa ei ole niitä juttuja joita et voi syödä ja sano että noudatat sitä ravitsemusterapeutin käskystä tai noudatat sitä seurataksesi kehoasi. Olen itse allerginen ja vielä kasvisruokavaliolla mutta aina saan syödäkseni ravintolassa. Sinuna soittaisin ravintolaan etukäteen ja kysyisin onko heillä sinulle sopivaa annosta ja jos ei niin voiko sellaisen saada tilauksesta.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 20:21"]
[/quote]
Älä edes vahingossa avaa palstaa, jos olet noin saatanan tosikko.
Olen sanonut yleensä että terveyssyistä, ei sitä sen kummemmin tarvitse alkaa eritellä. Joskus sanon että eettiset ja/tai ekologiset syyt, mutta tämä nyt koskee lähinnä eläinperäisiä tuotteita, jotka nekin voin kyllä kuitata terveyssyyllä.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 20:40"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 20:21"]
[/quote]
Älä edes vahingossa avaa palstaa, jos olet noin saatanan tosikko.
[/quote]
Loukkaat oikeasti vammaisia
Tee itse ruokaa ja kutsu vieraat teille syömään! Voit toki valmistaa myös ruokia, joit et itse pysty syömään.