Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opettajat lomautetaan, AHDISTAA LASTEN PUOLESTA

Vierailija
14.02.2014 |

Otsikossa se tulikin. Eniten tässä vatuttaa se, että vanhemmille ei ole puhuttu mitään. Luin kaupungin pöytäkirjoja ja siellä oli tämmöiset infot. Lehdissä ei ole juttua vielä ollut. Tiedossa oli, että kaupungintalous tiukilla, mutta kovasti lupailtiin että opettajia ei lomauteta, Paskat sanon minä!  On niin petetty olo ja suru lasten puolesta.

t. Laman lapsi

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 21:00"]

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 20:05"]

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 19:48"]

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 19:23"]

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 19:12"]

Jos meidän kaupunkimme haluaa lomauttaa opettajia, eli siis ottaa opettajat pois työstään ja olla palkkaamatta jotakuta muuta tekemään se työ sillä välin, niin on kuulkaas aivan satavarma, että meikäläinen ei ainakaan katso yhtään ylimääräistä luokkaa.

Jos naapuriluokan Pekka on lomautettuna, kaupunki on ilmeisesti nähnyt hyväksi, että hänen luokkansa ei kaipaa silloin opetusta. Miksi siis minun pitäisi käydä niitä siellä vilkuilemassa tai virikkeitä keksimässä parin viikon ajan oman hommani lisäksi?

Ihan samoin minä en aio tehdä ensimmäistäkään tehtävää lomautuksen ajaksi, en määrää etukäteen tehtäviä enkä tarkistele jälkikäteen, onko osattu itsenäisesti tehdä jotain. Jos ei palkkaa makseta, ei työtäkään tehdä. Sitten vaan jää opettamatta jokin asia kokonaan. On kyllä hiukan hankala seuraavana vuonna opettaa jokin asia, jos oletuksena on, että edellisenä vuonna on opittu siihen pohjalle joku tietty asia, mutta se on voivoi. Tulee sitten vaan huonompia numeroita.

Minä lähden sillä välin jonnekin etelään, kun kerran sorvin ääreen ei palkanmaksaja meikäläistä kaipaa. Ihan saa vapaasti ahdistaa kaikkia vanhempia.

[/quote]

Vai niin. Minä, minä. Kyllä meilläkin lomautetaan kaikki pariksi viikoksi. Siinä on pakko tehdä toistenkin töitä, kun työpari on poissa. Ei voi mitään. Kaupungin asukkaat on mun asiakkaita ja työantajia. Heitä varten teen töitä parhaani mukaan. Ei ole taloudellinen tilanne heidän tai meidän syy. Syy on mm. valtion osuuksien pienentyminen. Yhteishengellä selvitään vaikka mistä. Ja kaksi viikkoa on lyhyt aika.

[/quote]

Niin, kaikki asukkaat ovat myös sinun asiakkaitasi. Mutta koulussa "asiakkaat" on jaettu eri opettajille. Minulle kuuluu tämä sakki, sinulle kuuluu tuo sakki. Jos työnantaja haluaa, että X:n vastuulla olevilla lapsilla ei ole läsnä heitä varten palkattua opettajaa, niin sitten sitä luokkaa ei opeta kukaan. Tämä on muuten ihan laissa sanottu juttu. Kenenkään opettajan velvollisuus ei ole pitää palkattomasti huolta toisen opettajan luokasta, eikä lomautus muuta tätä asiaa.

Sairastuneen tms. sijaistaminen on ihan eri asia. Siitä maksetaan palkkaa ja silloin myös vastuu työstä ja asiakkaista siirtyy palkansaajalle.

[/quote]

No opettajilla on sitten huomattavasti paremmin kuin monella muulla. Muissa ammateissa (juu on korkeakoulutus) kyllä hoidetaan toistenkin sakkia (ja huomattavan vaikeitakin tapauksia), oman ohella ja ihan ilman lisäpalkkaa. Ja huomattavasti pienemmällä palkalla kuin opettajat. Mutta ei voi mitään. En jätä ihmisiä oman onnensa nojaan, oli mikä tilanne tahansa.

[/quote]

Missä ammatissa hoidat 50 asiakasta samaan aikaan? Jos lääkäri hoitaa kollegansa potilaita, hän joutuu lyhentämään aikaa, jota käyttää yhtä asiakasta kohden tai sitten pidentämään työpäivää, mutta hän ei takuulla hoida kahta potilasta yhtäaikaa. Ja niin kauan kuin hän ei hoida, ei hänen työtään ja työpanostaan voi mitenkään verrata opettajan tilanteeseen. Eikä ylipäätään minkään muunkaan ammatin, ellei kyse ole siitä, että kerralla hoidettavien asiakkaiden määrä tuplaantuu, mutta työtilat ja työvälineet pysyvät edelleen samoina kuin ennenkin.

[/quote]

Esim. Vaikeavammaisten päivätoiminnassa joutuu hoitamaan tuplaryhmän, jos hoitajia ei ole tarpeeksi. Ja ne ei sitten istu paikallaan ja tee tehtäviä, kuten lapset. Ne tulee, lyö ja puree. Kyllä, usko pois. Losäksi tulee vanhemmat sanomaan, miten on taas hoidokilla mustelma. Juu, on varmaan, mulla on selkä melkeen poikki, kun se potkas. Mut juu, sellasta se on.

Vierailija
22/28 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettaja ja itse en uskaltaisi omia lapsiani laittaa kouluun, jos opettajat lomautettaisiin. Luokka, jossa ei ole aikuista valvomassa on kyllä aikamoinen paikka ja ihan varmasti jotain ikävää tulee vielä tapahtumaan. Ja jos ei nyt hengenvaaraa olisikaan, niin miettikääpä esim. koulukiusaamista... Lasten kannalta lomautukset ovat aivan törkeitä, koska opetusta ei pystytä hoitamaan. Lahjakkaat varmasti pystyvät opiskelemaan itse asiat, mutta heikoille tilanne on kamala! Opetussuunnitelmasta jää väkisin osa käymättä/ heikolle läpikäynnille, koska vaikkapa kahden vkon lomautus vaikuttaa luokan toimintaan vähintään kaksinkertaisen ajan. No, näiden päätösten satoa sitten korjataan tulevina vuosina...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mulla jäi tämä ap:n pointti nyt vähän hämäräksi. Miksi se opettajien lomautus sua ahdistaa? Miten sä luulet sen ahdistavan sun lasta? Voin kertoa: lapsesi tod.näk. hyppii riemusta, kun koulussa on viikon-pari vähän vapaampaa kun se natsiope ei ole kyylämässä jokaista pään liikettä. Jos meillä olisi kouluaikana ollut joku opettajien lomautus, niin oltaisi tod.näk tanssittu macarenaa riemusta. 

Jos tässä jotain pitäisi ahdistaa niin niitä opettajia, jotka sentään menettä sen lomautusajan palkan....

Vierailija
24/28 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietää hyvää nämä lomautukset, lapsoset hakkaavat toisensa hengiltä kun opettajat eivät ole riitoja selvittämässä! 

Vierailija
25/28 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 21:00"]

[

[/quote]

Missä ammatissa hoidat 50 asiakasta samaan aikaan? Jos lääkäri hoitaa kollegansa potilaita, hän joutuu lyhentämään aikaa, jota käyttää yhtä asiakasta kohden tai sitten pidentämään työpäivää, mutta hän ei takuulla hoida kahta potilasta yhtäaikaa. Ja niin kauan kuin hän ei hoida, ei hänen työtään ja työpanostaan voi mitenkään verrata opettajan tilanteeseen. Eikä ylipäätään minkään muunkaan ammatin, ellei kyse ole siitä, että kerralla hoidettavien asiakkaiden määrä tuplaantuu, mutta työtilat ja työvälineet pysyvät edelleen samoina kuin ennenkin.

[/quote]

Varhaiskasvatuksessa tuollainen on ihan arkipäivää, jos joku on pois ei naapuriryhmän lapsia jätetä hoitamatta vaan ihan sillä samalla palkalla hoidetaan vaikka tuplamäärä lapsia.

Samoin uskoisin olevan vanhusten ja vammaisten hoidossa.

Opettajat tuntuvat olevan jokseenkin joustamatonta porukkaa. Sietää lomauttaakin.

Vierailija
26/28 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 22:39"]

Opettajat tuntuvat olevan jokseenkin joustamatonta porukkaa. Sietää lomauttaakin.

[/quote]

Opettajat pitävät vain kiinni oikeuksistaan. Mikset sinä tee samoin vaan olet ylikäveltävä tossukka?

Vierailija
27/28 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lomautettuna viime vuonna kaksi viikkoa. Vaikutukset näkyivät kurssituloksissa todella selkeästi ja myös opiskelijoilta sain palautetta, että lomautus aiheutti ongelmia, eli vaikutelma ei ole vain omani. Nuoret eivät keskimäärin ole niin velvollisuudentuntoisia ja omatoimisia ja fiksuja ja filmaattisia, että opetuksen voisi vain jättää pois.

T. lukion ope

Vierailija
28/28 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 22:47"]

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 22:39"]

[/quote]

Opettajat pitävät vain kiinni oikeuksistaan. Mikset sinä tee samoin vaan olet ylikäveltävä tossukka?

[/quote]

Minäkään en ymmärrä, mitä kehuskeltavaa on siinä, että hoidat päiväkodissa ylisuuria ryhmiä ja koet tekeväsi työtä isolla sydämellä. Raukka olet, kun vanhemmille valehtelet, että päivä sujui hienosti ja esimiehellesi vakuutat, että homma on hoidossa. Luuletko oikeasti, että tarjoat näille lapsille hyvää ja laadukasta tai edes vaikkapa siedettävää hoitoa? Sinun pitäisi olla niiden lasten puolella ja vaatia heille parempaa - jos ei muuten niin kertomalla vanhemmille totuus.

Minä olin lomautettuna jokin aika sitten ja laitoin koko luokkani vanhemmille asiasta tiedon. Iso määrä lapsia lomaili samaan aikaan, vanhemmat olivat yhteydessä kouluun ja kuntaan ja kyllä siitä nousi vähän isompi haloo kuin ehkä ajateltiin. Ei olisi tullut mieleenkään nostatella tuollaisella asialla omaa sädekehääni!